Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:20

Ik zou het niet zo goed weten, ik denk ook dat het verschilt per paard. Het ene paard moet je gewoon soms wat harder aanpakken als de ander.

maar met mijn paardje hoef ik het niet te probere, ik raak soms ook welleens gefrustreert als iets niet lukt met rijden. Maar als ik dan boos word op haar, dat werkt echt andersom. Daarvan raakt ze helemaal de kluts kwijt. Ik moet mezelf dan altijd even zegge' ff rustig Tong uitsteken en opnieuw proberen maar rustig blijven Tong uitsteken '
En zolang ik rustig blijf tegenover haar is er niets aan de hand.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:38

Nadya schreef:
Een kind is een mens en een paard is een dier. Nogal een verschil.

En een nog groter verschil: een mens is een roof"dier", een paard een prooidier....

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:46

met de ruin die ik gehad heb kon ik uiteindelijk alles alleen oplossen met geweld, hier werden we allebei doodongelukkig van. Maar het moest wel, anders was het een gevaar voor iedereen. Uiteindelijk tot de beslissing gekomen dat de schuld niet bij ons lag, maar dat hij gewoon zo in elkaar zat. Veel verdriet gehad, maar uiteindelijk verkocht na 2 jaar vechten. Je paard de trailer in moeten slaan en met bijzet in de molen zetten omdat hij te gek was om meteen op te stappen, en dan uit koppigheid de stroomhekken over z'n lijf en het zadel te laten lopen, puur omdat hij het nut van overgave niet zag, was voor mij de druppel.
Nu word hij als recreatiepaard ingezet en is erg gelukkig.

Bij de merrie die ik nu heb, kan ik absoluut geen geweld gebruiken, van een tik is ze een week van streek omdat ze zo gevoelig is.
Kan haar rijtechnisch goed op haar plaats zetten, maar niet met zweep of scherpe sporen, en daar ben ik heel gelukkig mee! Haha!
Als je je paard zijn plaats kan laten zien puur door je houding en rijkunsten te gebruiken, ben je denk ik goed op weg, dus tevreden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:50

_angela_ schreef:
Nadya schreef:

En een nog groter verschil: een mens is een roof"dier", een paard een prooidier....

Dat ook, al hoewel ik zelf overtuigd vegetarier ben en niet geloof in de vleestheorie, maar goed...... Haha!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:53

Nadya : ja tenzij je een miljoen jaar geleden op de aardbol had rondgewandelt Tong uitsteken dan dacht je er denk wel anders over Tong uitsteken haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:58

Ronnie25 schreef:
Nadya : ja tenzij je een miljoen jaar geleden op de aardbol had rondgewandelt Tong uitsteken dan dacht je er denk wel anders over Tong uitsteken haha

Toen bestonden we nog niet, volgens mij. Tong uitsteken

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:59

Nadya : oh Tong uitsteken , oke laat ik het dan houden bij de pre histori Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:01

De gemiddelde mens nu zou zich niet eens kunnen redden in de natuur, dus....
Er is een theorie over, verdiep je maar eens in de Hare Krishna, heel interessant.
Ik vind daar wel iets in zitten in elk geval, maar goed, daar gaat dit topic niet over. Haha!

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:58

Het heeft geen nut denk ik, als je paard bang is heeft het geen nut om hem een schop te verkopen.
Dan word de situatie alleen maar erger.
Als je paard kliert kan je hem best een tik verkopen zodat hij/zij weet dat ie fout zit.
Maar echt geweld, hmm nee lijkt me erg sterk dat dit een gewoonte word.
Je hebt van die mensen, maar dan zijn ze wel ziek in hun hoofd.
En in de mond lopen te trekken, vind ik ook niet kunnen.
Officeel mogen jury's de ruiter daar best op afstraffen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:50

kjoetie schreef:
Ik denk dat een paard na een goeie skup op het goede moment echt niet voor altijd uit angst handeld hoor (dan zouden heel wat paarden heel wat banger zijn en Kim zonder werk zitten Vork ). Consequent en duidelijk zijn daarbij de toverwoorden. En Parelli is inderdaad heel leuk (heb de dvd's zelf ook Lachen ) maar ik vind het eerlijk gezegd nogal logisch wat hij doet, de eerste 2 levels iig, dat is gewoon je nuchtere boerenverstand gebruiken met paarden.. En die krijgen trouwens ook gewoon een roffel over hun neus met het touw als ze bijvoorbeeld niet achteruit willen, alleen zwiebert hij met een touw ipv een por te geven. Beide komen op hetzelfde neer: niet de gewenste reactie: opvoeren van het onprettige gevoel totdat paardlief een stap terug doet. Voor het paard maakt het weinig uit offie een roffel van touw krijgt of dat hij een por meekrijgt van een mens, hij wil gewoon de druk ontwijken: conclusie het maakt niet zoveel uit hoe je het doet, als hij het maar associeert met hetgeen wij van hem willen Lachen en dat heeft weer te maken met op de goede manier straffen: consequent, duidelijk, en direct.

dat er veel mensen zijn die dat gevoel niet meer vanzelf hebben (geleerd) en daarvoor een systeem a la Parelli nodig hebben/gebruiken om betere paardenmensen te worden is alleen maar prima toch? Maar dat maakt het op een andere manier omgaan met een paard niet slechter Lachen Geweld vind ik ook zo'n groot woord, daarbij denk ik aan een paard dat drie maal daags categorisch de stal door gerost wordt ter entertainment van zijn baasje.. ik geloof niet dat de meeste mensen, natural of normal of wat dan ook, zo met hun paard omgaan Knipoog ik ben het wel met je eens dat er veel mensen zijn die niet op een correcte manier straffen. Daar komen heel veel problemen uit voort.

OOPS ik heb ook alle dvd's van Parelli, en OOOPS vind ze nog heel leuk ook, en OOOPS het voegt inderdaad niet echt toe aan mijn benadering/mening van omgaan met............ omdat dit zelfde principe me al heel lang geleden geleerd is.

Wat ik wel heel leuk vind zijn de games, helemaal geweldig Lachen en als ik tijd heb, dan ga ik echt wel lekker parellien met mijn paard.... (die overigens ook gewoon een skup onder zijn kont krijgt als hij over de lijn gaat)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:57

_angela_ schreef:
Nadya schreef:

en dan nog een verschil, een mens is niet (althans normaal gesproken niet Lachen ) in staat je met een gerichte klap te doden, en een paard wel, hoeft ie niet eens hard te trappen Lachen

Mijn lijf is net een oorlogszone van alle verwondingen die ik de laatste 20 jaar opgelopen heb van paarden die echt naar waren. Als ik s'ochtends mijn bed uitkom, wil mijn lijf niet meer... van al het vallen, trappen (die ik heb gekregen) en het versjouwen van al dan niet vuil stro Lachen

Helaas heb ik het een jaar of 15 geleden mee moeten maken dat een kennis van me door een gerichte trap van haar nieuwe paard (waar ze jaren voor heeft moeten sparen) het leven heeft moeten laten...........

Ik heb er zelf een naar de slager gebracht omdat ze op stal echt, echt levensgevaarlijk was, daarbuiten een schatje, je kon je kind er zonder zadel mee de stad insturen........... en het kwam goed. Ik heb zelfs tussen de voer en drinkbak ingeklemd gestaan omdat ze al gillend en meppend op me afkwam.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:24

KiWiKo schreef:
Ik heb er zelf een naar de slager gebracht omdat ze op stal echt, echt levensgevaarlijk was, daarbuiten een schatje, je kon je kind er zonder zadel mee de stad insturen........... en het kwam goed. Ik heb zelfs tussen de voer en drinkbak ingeklemd gestaan omdat ze al gillend en meppend op me afkwam.

Was dat schatje op de wei ook zo'n verschrikking?? zo niet.. dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je het paard niet gewoon de wei op hebt gegooit...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:26

Ik zou zo'n paard ook niet naar de slager brengen, maar goed....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:27

hahaha, nee ik moet het verkopen aan iemand, die er dodelijk mee verongelukt.............. ding was gewoon niet goed.

en dat peerd op de wei, was daar een liefje bij.

Maar wat had jij ermee gedaan dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:30

KiWiKo schreef:

Even een check; je hebt het hier over een paard die op stal levensgevaarlijk was. Daarbuiten een schatje, je kon er een kind mee naar de stad sturen zonder zadel. Die heb jij naar de slager gebracht, omdat 'ie op stal zo'n monster was. Toch? Of begrijpen we je verkeerd?

Tja, die had ik dan niet op stal gehouden. Ik denk dat als je mijn paard op stal houdt, hij ook verzet gaat tonen met alle gevolgen van dien. Ik hou hem dus ook buiten, waar hij zijn energie kwijt kan. Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:32

Zelf gehouden en geprobeert hoe het ging als het paard nooit meer een stal zou zien. En alleen verkopen aan een bekende die het verhaal kent en weet hoe het paard op stal is...

Paard dat nu op onze manege staat, was ook een "gevaarlijk monster"ging letterlijk over de stalwanden heen, en heeft de eigenaar meerdere keren de box uitgetrapt (en dan echt heel gemeen).

Paard is bij ons (akasha) gekomen, en is de rust zelve... nooit meer een probleem gehad. Paard stond daar gewoon niet op de plek....

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:32

ik zou dat dier 1x een flinke tik verkopen als die zo op me afkwam (dat leren ze snel af hoor) want, dat heb ik ook een keer meegemaakt dat er 1 zo op me afkwam toen ik hem naar buiten moest gooien (nou die heeft het geweten en het was meteen over "ff snel kijken wie de hoogste rang had denk ik").
IKKE DUS!

die ruin die ik nu heb moet ik dat helemaal niet proberen want, dat vergeeft die me nooit denk ik.
dat is er dus 1 die je met respect moet behandelen.
de merrie die ik heb gehad heb ik op het begin ruzie mee gehad (wat een paar keer goed was voor haar) maar ook weer teveel ruzie gemaakt (waar ik dus veel van heb geleerd).
helaas heeft zij een spuitje gehad EN NIET OMDAT ZE MOEILIJK WAS HOOR!!!
maar omdat ze blind zou worden aan 2 ogen (1e was al een tijd en de 2e kwam een paar maanden terug "dat was voor haar het beste om maar de hemel in te gaan").

geen geweld bij paarden tenzij het is om te bepalen waar het dier staat enzow

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:33

Ravenna schreef:
ik zou dat dier 1x een flinke tik verkopen als die zo op me afkwam (dat leren ze snel af hoor) want, dat heb ik ook een keer meegemaakt dat er 1 zo op me afkwam toen ik hem naar buiten moest gooien (nou die heeft het geweten en het was meteen over "ff snel kijken wie de hoogste rang had denk ik").
IKKE DUS!

Kiwiko kennende heeft ze dat zeker gedaan (en wel meer als 1 keer). Dat is echt geen watje hoor...

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:34

Het gebeurt idd wel vaak ik zie het ook steeds vaker gebeuren maar als je paard nauw echt heel vervelend gaat doen, kan je hem beter eerst gaan longeren. Ik had dit ook een keer met de paard van mijn vriendin die was gewoon niet te houden en maar trekken en er maar vandoor schieten toen zei haar lesgever die kwam mij lesgeven dat ik de volgende keer gewoon eerst moet gaan longeren. En dit gaat nu heel erg goed. Als een paard de baas over jouw gaat spelen en jij hem dan niet meer aan kan betekend het ook dat of je, je paard niet aan kan of dat je hem te veel vervend dus teveel vrijheid geeft.
Maar veder vindt ik dus ook dat dit veel wordt gedaan dus hier waren een paar tips

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:36

We hebben het hier over een sportpaard, geen recreatie paard.......... en een sportpaard doe je ook geen plezier om als recreatiepaard door het leven te gaan. Net zoals bij sportmensen, die worden ook gek als ze ipv die 15 km per dag rennen, 5 km per dag mogen wandelen.

En zoals jij vast wel weet, staan sportpaarden niet 24/7 op een landje Lachen

Zowizo, had dit met haar niet gelukt, want........... komptie TADDAAA wij hadden ook land, en zij had ook haar land......... alleen was ze op het land nog gevaarlijker, eenmaal eruit (uit stal of land) was ze een schatje......... maar voor je ze eruit had, was echt een gevaar voor eigen leven...

en ga nou niet zeggen van "ik zou in dat land gaan zitten net zolang tot ze me accepteerd" want je kon je kleine teen nog niet door het hek zetten, of ze stond er al

maar wat had jij ermee gedaan dan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:38

Als het op het land ook gevaarlijk was...tja... dan een keertje Balingehof (niet goed geld terug Haha!). en anders misschien toch laten inslapen... Als het paard onder alle omstandigheden gevaarlijk is om te benaderen, dan weet ik het ook niet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:43

hahaha balingerhof Lachen Lachen en wat gaan die doen dan????

Veel respect voor balingerhof hoor, absoluut, maar dit paard had een dusdanig psyg probleem met "eigen space" in "eigen veilige omgeving" dat hier geen doorkomen aan was.

Was een gruwelijk goede merrie, met waanzinnig papier........ Wij kregen haar binnen voor de verkoop, omdat de eigenaar het niet meer zag zitten........ En wij hebben er heel veel tijd en geld ingestopt, voordat we tot die beslissing kwamen, want het dier had zo 20 keer over de kop kunnen gaan......... maar er kwam geen verandering in, niet rechtsaf en niet linksaf.

en dan moet je wat............ en alles behalve je klanten met zo een paard opzadelen, want dat kan weer net niet

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:48

KiWiKo schreef:
hahaha balingerhof Lachen Lachen en wat gaan die doen dan????

Geen idee, maar gezien de niet goed geld terug, kan het nooit heel slecht voor je aflopen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:50

Das waar, ik vind de Balingerhof heel goed werk doen, absoluut......... alleen bestonden ze 15 jaar geleden nog niet Lachen

en waarschijnlijk, had deze merrie in deze tijd geleefd had ik haar wel als laatste redmiddel daarheen gebracht (terwijl ze als laatste redmiddel toen bij ons op stal kwam, kan je nagaan Lachen )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:24

KiWiKo schreef:
Das waar, ik vind de Balingerhof heel goed werk doen, absoluut......... alleen bestonden ze 15 jaar geleden nog niet Lachen

en waarschijnlijk, had deze merrie in deze tijd geleefd had ik haar wel als laatste redmiddel daarheen gebracht (terwijl ze als laatste redmiddel toen bij ons op stal kwam, kan je nagaan Lachen )

Bij dit soort merries kan ook hormoonafwijking een rol spelen, tumor oid. Dan kan je met de beste wil van de wereld niets bereiken. En is de slager wel zo humaan.

Hoewel ik ooit een agressieve merrie kocht, die dus ook mensen aanviel (en dierenartsen uit het land joeg Nagelbijten / Gniffelen ) die in het begin chronisch hengstig was. toen we een aantal problemen opgelost hadden, onder meer rugklachten en gedrag, werd de hengstigheid ook normaal.
Soms is zon beest ook een grote knoop ellende die je maar moet zien te ontrafelen.