Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:51

nadya, je begrijpt het niet, of je wil het niet begrijpen Lachen Lachen

er zijn (jaaaa echt, echt waar) paarden die met 2 al helemaal rijp zijn Lachen

even je referentiekaders verleggen Lachen Lachen Lachen

er zijn ook paarden die er nooit rijp voor zullen zijn.

maar om dat onderscheid te kunnen zien, moet je heel veel en heel lang ervaring hebben met jonge paarden, dan zijn de jaren dat het paard oud is niet doorslaggevend, dan is belangrijk of het paard lichamelijk en geestelijk goed in elkaar zit.

standaard is 3, en hoeveel dagen???? allemaal gelul in de ruimte, je kan een paard pas inrijden als het dier er geestelijk en lichamelijk klaar voor is. Om dat te zien en te onderkennen moet je heel veel met jonkies gewerk hebben.

Daarnaast heb je ook andere paarden dan het geboren recreatiepaard, je hebt ook sportpaarden.... met bijbehorende karakter, stoere, grote bek hebbende paarden........ waarvan je al weet als het dier 3 dagen oud is dat je een probleem krijgt met zadelmak maken.........

waarom zou ik in hemelsnaam langer wachten, het dier laten groeien, sterker laten worden, zelfverzekerder laten worden, en mezelf in het ziekenhuis laten brengen...... als ik het paard (welliswaar jonger dan de magische 3) ga inrijden, 2 a 3 maanden 20 minuten in de week, 3 dagen per week ruitermak maak, en hem dan weer in het land zet voor een jaartje........

maar dan heb ik wel het ergste al gehad, het daadwerkelijk ruitermak maken..........

zo een paard pak je als bijna 4 jarige weer op, stap je op en rij je zo mee weg...........

ga het mij maar vertellen wat daar verkeerd aan is, en dan in je achterhoofd houdend dat dit niet om je huis tuin en keuken tinker gaat, maar om een paard dat een winnaar wil zijn...... het gaat niet om sjakie van de hoek, maar om Johan Cruyff in dit geval

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:54

Nadya schreef:
Laartjuh, ik denk dat je het prima doet op deze manier. Ik schrik altijd als ik op MP zie dat een 3-jarige, net zo oud als mijn eigen paard of soms nog jonger zelfs, al als ingereden te koop staat. Dan denk ik ook 'zo'n paardje zou ik niet eens meer willen'. Te vroeg.
En dan met van die foto's erbij dat ze al helemaal in de krul lopen, vreeeeeeselijk!!!

Nee hoor, ik bewonder juist mensen die alles met rust en geduld doen. Soms lijkt het wel of alles wat paarden betreft alleen maar om rijden en het gemak van de ruiter draait. Maar als je dat zegt.......

het voor jou "in de krul" lopen is voor mij een gevolg van correct lichaamsgebruik Lachen

als een paard, ook al is hij maar 5 minuten onder het zadel, gelijk correct zijn lichaam gebruikt, dus van voren naar achteren, en rechtgericht..... dan "loopt het in de krul" in noem het liever nageeflijk, en het vergt een kennersoog om dat verschil te zien, en er commentaar op te hebben

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:58

kiwiko:
ik heb gelezen dat wij op 1 lijn zitten.
onze 3 jarige zoekt zelf je hand op en natuurlijk ga je daar op inwerken, je zou gek zijn als je dat niet doet toch? dan leren ze het nooit. en wat voor resultaat krijg je dan: een 3 jarige die superfijn te rijden is en lekker nageeflijk is, waar hij in principe zelf mee is begonnen, door de hand op te zoeken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:02

precies, nee je gaat hem eerst vertellen dat sloffen, uit elkaar, sterrenkijken mag........ om als je eindelijk eens serieus met het dier aan de gang gaat te vertellen dat het daadwerkelijk moet werken........ Lachen

net zoals ik mijn kind vanaf jongs af aan vertel dat ze alles mag doen wat ze wil doen, en dan als 12 jarige ga vertellen dat er ineens regels zijn Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:06

KiWiKo, je maakt mij niet wijs dat de sportpaarden klaar zijn om ingereden te worden met 2,5. Dat heeft namelijk meer te maken met de prestatiegerichtheid van de eigenaar of stal en niet zozeer met of het paard er mentaal en fysiek aan toe is. Denk maar aan het groeischema. Bij ons op stal staan paarden die rond hun 2,5 jaar ingereden zijn en geloof me, die zijn daarna niet nog een jaartje of anderhalf het land opgegaan, hoor. Echt niet. Die konden meteen aan de bak. En als ze niet meer voldoen, dan gaan ze naar een handelaar.

En verder heb ik het wel degelijk over echt 'in de krul' lopen (beter gezegd getrokken worden), niet over echt correct lopende paarden. Dat verschil ken ik wel, hoor. Haha!
Breek me de bek niet open over recht richten e.d. Koe

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:08

juist.

ik snap het probleem gewoon niet dat als een 2,5 jarig paard er klaar voor is, hij vind het leuk en is sterk genoeg om aan het werk gezet te worden, dat ie dan ingereden word. ik snap dat niet dat mensen daar zoon huge probleem van maken.
kan aan mij liggen...

vOssieJj schreef:
Nouja, longeren zou ik mee beginnen op 2.5 dan kan je hem/haar een beetje laten wennen, maar niet teveel laten inspannen, een uurtje per week zou allang genoeg zijn.
En met 3.5 zou ik gaan beleren, dit omdat ze dan genoeg pupertijd hebben gehad, en ze uitgegroeid zijn.
Bij het longeren kan je natuurlijk wel eerder beginnen maar leer hem/haar wennen aan de commando's: stap, draf, galop zodat je haar kan longeren zonder lijn..

van de pubertijd is niet correct wat je zegt.
mn VZpaard is pas op haar 4e gaan puberen en 'onhandelbaar' geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:10

Afbeelding
dit is een 4 jarige sport merrie die voor het eerst los in de bak loopt, veel spanning dat zie je wel.........

maar wel nageeflijk, want ze gebruikt ondanks haar spanning haar lichaam goed.

dier is een half jaar mee gekloojooit, super singeldwang.... hier is ze in totaal 6 keer onder de man geweest....

een jonkie moet je gewoon vanaf moment 1 correct rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:15

Nadya schreef:
KiWiKo, je maakt mij niet wijs dat de sportpaarden klaar zijn om ingereden te worden met 2,5. Dat heeft namelijk meer te maken met de prestatiegerichtheid van de eigenaar of stal en niet zozeer met of het paard er mentaal en fysiek aan toe is. Denk maar aan het groeischema. Bij ons op stal staan paarden die rond hun 2,5 jaar ingereden zijn en geloof me, die zijn daarna niet nog een jaartje of anderhalf het land opgegaan, hoor. Echt niet. Die konden meteen aan de bak. En als ze niet meer voldoen, dan gaan ze naar een handelaar.

En verder heb ik het wel degelijk over echt 'in de krul' lopen (beter gezegd getrokken worden), niet over echt correct lopende paarden. Dat verschil ken ik wel, hoor. Haha!
Breek me de bek niet open over recht richten e.d. Koe

je LEEEEEEEST NIET!!! lees nou eens Lachen

tjees Lachen

alsof een paard die als2,5 jarige ingereden wordt en dan nog een jaar op het land gaat eerder in het Z loopt als een 3,5 jarige die je gelijk door kan rijden Lachen Lachen Lachen

Ik kan je vertellen dat de 3,5 jarige er dan echt eerder is, want je rijd het in, je rijd het door....... en je bent er... die 2,5 jarige die je als bijna 3 jarige weer weg hebt gebracht, kan je als bijna 4 jarige weer ophalen en dan moet hij het traject nog doorlopen van die 3,5 jarige.......

dus hoe jonger je ze inrijd, hoe langer het duurt

uitzonderingen daargelaten, maar bij mij gaan ze gewoon weer een jaar terug het land op.......

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:24

Afbeelding

kiwiko, hier heb je nog zoon mooi voorbeeld. hier is ie 2,5.
hij loopt lekker ontspannen en zoekt zelf mijn hand op en ja indd ik werk daar op door. zeg eens eerlijk, geeft dit jou een fijn beeld?
ik heb er zelf opgezeten dus heb het gevoeld. maar voor een 2,5 jarige en dit is de 4e keer dat ik er op zit ziet dit er toch goed uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:27

Ik vind dat je een 3,5 jarige ook niet meteen door kan rijden, maar ik weet dat het gebeurt in de sport (en ook in de recreatieve tak), ja (net als met vele 2,5 jarigen). Hoef ik het toch niet mee eens te zijn? Ik denk er gewoon heel anders over, omdat een paard op die leeftijd nog niet uitgegroeit is. Punt.

Gelukkig maar dat het langer duurt bij een 2,5 jarige om het hele traject door te lopen naar de Z. Daar kan ik echt niet mee zitten Knipoog . Het gaat mij er om dat ik 2,5 jarigen slungels vind, sportpaard of niet, ze zijn nog te jong, te onvolgroeid.
Dat jij en anderen uit de sport dat anders zien, ja, dat zal best. Ik ken in het dagelijks leven wel meer mensen die zo denken en doen met hun paarden. Ik ben het er niet mee eens en zie dat heel veel onbekwame ruiters die ideeen rustig overnemen met alle gevolgen van dien. Veel te veel paarden worden te vroeg al ingereden. Maar da's mijn mening. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:29

ziet er prima uit, dier is super gecosentreerd op jou Lachen

hij is nog slap, dat zie je wel...... maar geen problemen mee hoor, zeker omdat je ziet dat het dier gewoon lekker zijn dingetje aan het doen is. Het moment van de foto is wat minder omdat hij net wat op de voorhand kukelt, maargoed ding is voor de 4de keer ohz...... ik zou wel een foto willen zien van nu Lachen Lachen

denk dat het een gespierde bink is geworden die super plezier heeft in zijn werk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:34

Nadya schreef:
Ik vind dat je een 3,5 jarige ook niet meteen door kan rijden, maar ik weet dat het gebeurt in de sport (en ook in de recreatieve tak), ja (net als met vele 2,5 jarigen). Hoef ik het toch niet mee eens te zijn? Ik denk er gewoon heel anders over, omdat een paard op die leeftijd nog niet uitgegroeit is. Punt.

Gelukkig maar dat het langer duurt bij een 2,5 jarige om het hele traject door te lopen naar de Z. Daar kan ik echt niet mee zitten Knipoog . Het gaat mij er om dat ik 2,5 jarigen slungels vind, sportpaard of niet, ze zijn nog te jong, te onvolgroeid.
Dat jij en anderen uit de sport dat anders zien, ja, dat zal best. Ik ken in het dagelijks leven wel meer mensen die zo denken en doen met hun paarden. Ik ben het er niet mee eens en zie dat heel veel onbekwame ruiters die ideeen rustig overnemen met alle gevolgen van dien. Veel te veel paarden worden te vroeg al ingereden. Maar da's mijn mening. Lachen

en dat is dus het verschil je hebt ook 2,5 jarige niet slungels Lachen Lachen

Een paard is pas uitgegroeid rond hun achste, mijn 7 jarige groeit ook nog steed, wordt er gek van!!
Maar als je het paard niet in de weg zit, en je overvraagt het niet, dan is dat geen belemmering......

ik ben het overigens wel meer dan met je eens dat er teveel onbekwame ruiters zijn die het allemaal wel even gaan doen met hun jonkie....... absoluut!! en dat zijn dan ook de mensen met problemen met hun paarden, OF de paarden gaan lichamelijk fout, of geestelijk fout....... in het ergste geval beiden.

nogmaals voor mij geld 3,5 jaar als uitgangspunt, tenzij het paard anders vereist.......

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:34

hij heeft hierna een half jaartje ''stil'' gestaan wel lekker op de wei enzo, maar het is zoon braverd en lief ventje.
hij moet nog steeds op zijn eigen benen leren lopen maarja dat moet de 5jarige merrie die ik rijd ook nog (heel verhaal)
hij was indd erg ontspannen en gefoccust (of hoe je dat ook schrijft) op wat er boven hem gebeurde.
foto van nu heb ik helaas nog niet. hij word nu door een meisje van 15 gereden en dat gaat echt erg goed. ik zal kijken of ik zondag een paar nieuwe foto;s kan maken voor je Knipoog Bloos

edit: Hij is te koop Bloos
Laatst bijgewerkt door Vicky_88 op 13-07-07 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:35

ja leuk Lachen Lachen lijkt me een fijn paard Lachen

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:41

KiWiKo zegt: en dat is dus het verschil je hebt ook 2,5 jarige niet slungels.

ik heb ook zo'n niet-slungel van bijna 3 jarig ( a.s zondag ). De meeste mensen schatten hem 5 jaar. Foto's in me profiel ( De appaloosa )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:43

Vicky; als 'ie nou zo braaf is, zoals jij zegt, waarom dan zo vroeg inrijden?

Ik ben net met die van mij begonnen (heb er 2x opgezeten en gestapt), wat een heel ander dier is dan dat paard. Mijn paardje is bijna 3,5 jaar. Als ik er de 4e keer op stap, blijft 'ie nog aan de lijn, hoor. Daar zit echt pit in en echt niet meer dan toen 'ie 2,5 was. Toen was 'ie zelfs nog pittiger Haha! . Hij pakt het braaf op, hij vertrouwt me ook, maar ik bouw het heel rustig op deze zomermaanden om wat basis er in te krijgen. In de herfst en winter gaan we het grondwerk weer serieus op te pakken en pas rond zijn 4de gaan we een stapje verder.

Nou heb ik zelf geen sportpaard ofzo, al hoewel endurance mij leuk lijkt in de verre toekomst.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:46

nadya, lees jij uberhaupt wel wat er wordt gezegd?
ik heb al 2 keer (dit word de 3e x) gezegd dat
- het paard er klaar voor was
- er sterk genoeg voor was om bereden te worden
- en hij er plezier in had

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:47

JuulenJulia, ik schat jouw appaloosa nou ook geen 5 jaar gezien zijn lichaamsbouw, sorry. Maar goed, slungels of niet, het gaat me om wat er nog binnenin een paardenlijf gebeurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:49

ding is inderdaad niks slungel, mooie ap!!!

hihi Nadya, endurance is een hele, hele andere tak van sport als dressuur of springen.......... beetje vergelijkbaar met voetballen en schaken Lachen

niks denegerends over endurance hoor (vind het fysiek topsport, voor paard en ruiter), maar voor endurance moeten jij en je paard alleen maar uithoudingsvermogen en fysieke gezondheid hebben....... voor de dressuur of springsport moet je paard moed, gewilligheid, goed lijf,sensibiliteit, karakter, gangen, souplesse, talent en goede mentaliteit hebben.....

en pit, pit is fijn...... ik heb liever een paard dat uit zichzelf al loopt dan dat ik er een naar voren moet werken.

en ik vind de ap zo op de foto's lichamelijk af, geestelijk weet ik niet, ken het paard niet

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:50

juulenjulia: ik zou hem ook geen 5 schatten, qua hoofdje en bouw is het nog net iets te veel 'baby'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:50

Vicky_88 schreef:
nadya, lees jij uberhaupt wel wat er wordt gezegd?
ik heb al 2 keer (dit word de 3e x) gezegd dat
- het paard er klaar voor was
- er sterk genoeg voor was om bereden te worden
- en hij er plezier in had

Vicky:
Ik ben onder het bokken een hoop andere zaken aan het doen, ja Ja . Mijn kindje is niet lekker en hangt op schoot nogal te hangen en ondertussen geef ik haar drinken, een aai over haar bol of ik laat haar iets vertellen als ze wat kwijt wil en verder ben ik nog wat andere zaken aan het regelen. Het bokken doe ik er even tussendoor bij.
Sorry dat mijn aandacht niet helemaal bij al jouw posts zijn, if you don't mind. Clown

Ik stelde alleen even een vraag, aangezien jij het toch was die riep dat je ze met 2,5 in wil rijden vanwege de toenemende kracht? Of heb ik het mis?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:54

nee, dat heb ik niet gezegd. ik heb nl gezegd dat die man waarvoor ik rijd het al heel zijn leven zo doet en eigenlijk alle paarden die hij heeft gehad er met 2 a 2,5 al klaar voor waren. op een uitzondering na maar daar wacht ie dan ook mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:54

tis je vergeven nadya Lachen Lachen

Vicky, je ziet wel dat het een jonkie ie, maar het het dier is wel qua lichaam goed gevuld, en genoeg af......... nogmaals, geestelijk weet ik het niet........

en in principe maakt het lichamelijke niet zoveel uit, dier gaat toch het land weer op voor een jaartje en dan kan het lichaam heel goed bijkomen ........ maar het geestelijke, dat is de crux

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:55

dat was ik Lachen Lachen

ik ga mijn nek niet breken Lachen niet voor die paar naadje centjes die ik ermee verdien

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:57

zoiezo ga je je nek toch niet breken of wel dan Knipoog

ik moet zeggen ik ben blij dat vicky met 2,5 is ingereden, die is met 3,5 a 4 gaan puberen en heeft de vorige amazone naar de ehbo gebokt. toen ik der ben gaan rijden deed ze nog steeds zo (''onhandelbaar'') maar ik was blij dat ze goed doorgereden was, stuur en rem en alles. als zoon ''baby'' gaat puberen krijg je die nooit meer fatsoenlijk gecorrigeerd