er zijn (jaaaa echt, echt waar) paarden die met 2 al helemaal rijp zijn
even je referentiekaders verleggen

er zijn ook paarden die er nooit rijp voor zullen zijn.
maar om dat onderscheid te kunnen zien, moet je heel veel en heel lang ervaring hebben met jonge paarden, dan zijn de jaren dat het paard oud is niet doorslaggevend, dan is belangrijk of het paard lichamelijk en geestelijk goed in elkaar zit.
standaard is 3, en hoeveel dagen???? allemaal gelul in de ruimte, je kan een paard pas inrijden als het dier er geestelijk en lichamelijk klaar voor is. Om dat te zien en te onderkennen moet je heel veel met jonkies gewerk hebben.
Daarnaast heb je ook andere paarden dan het geboren recreatiepaard, je hebt ook sportpaarden.... met bijbehorende karakter, stoere, grote bek hebbende paarden........ waarvan je al weet als het dier 3 dagen oud is dat je een probleem krijgt met zadelmak maken.........
waarom zou ik in hemelsnaam langer wachten, het dier laten groeien, sterker laten worden, zelfverzekerder laten worden, en mezelf in het ziekenhuis laten brengen...... als ik het paard (welliswaar jonger dan de magische 3) ga inrijden, 2 a 3 maanden 20 minuten in de week, 3 dagen per week ruitermak maak, en hem dan weer in het land zet voor een jaartje........
maar dan heb ik wel het ergste al gehad, het daadwerkelijk ruitermak maken..........
zo een paard pak je als bijna 4 jarige weer op, stap je op en rij je zo mee weg...........
ga het mij maar vertellen wat daar verkeerd aan is, en dan in je achterhoofd houdend dat dit niet om je huis tuin en keuken tinker gaat, maar om een paard dat een winnaar wil zijn...... het gaat niet om sjakie van de hoek, maar om Johan Cruyff in dit geval

. Het gaat mij er om dat ik 2,5 jarigen slungels vind, sportpaard of niet, ze zijn nog te jong, te onvolgroeid. 
. Mijn kindje is niet lekker en hangt op schoot nogal te hangen en ondertussen geef ik haar drinken, een aai over haar bol of ik laat haar iets vertellen als ze wat kwijt wil en verder ben ik nog wat andere zaken aan het regelen. Het bokken doe ik er even tussendoor bij.