antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:21

als er dan zoveel van die 'gemiddelde' instructeurs als appeltjes aan de boom te vinden zijn...wie kent er zo'n instructeur in Overijssel (Salland)??

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:07

Kinke schreef:
als er dan zoveel van die 'gemiddelde' instructeurs als appeltjes aan de boom te vinden zijn...wie kent er zo'n instructeur in Overijssel (Salland)??

Dat vraag ik me dus ook af. De "gemiddelde" instructeur geeft aanwijzingen uit het boekje (Orun??)en niet "op maat".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:24

niet allemaal tegelijk graag Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:26

Ik woon niet in jou omgeving
maar ik heb de laatste 20 jaar van diverse mensen les gehad en op 1 na ging werd het rechtrichten altijd meegenomen in de les Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:34

dan woon ik in de verkeerde regio want ik heb er nog maar 1 meegemaakt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:35

blijkbaar wel
of je zoekt op de verkeerde plaatsen of zo Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:37

ach, ik maak me geen zorgen, er schijnen zoveel van dit soort instructeurs te bestaand, ik wacht gewoon de reacties in dit topic nog even af Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:54

Stuur Bets een keer een mailtje. Die was bezig met het aanleggen van een lijstje met "goede" instructeurs. Misschien weet ze wel iemand voor je in jou regio.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:12

Nou, als ik even terugkijk op mijn 'instructeur-verleden', dan heb ik nog nooit snot gehoord over rechtrichten en dat reken ik mezelf aan, maar ook de mensen die lesgaven aan een meisje in de leeftijd van 7 tot 14. Ik heb er nog NOOIT iemand over horen praten en achteraf terugkijkend heb ik toch al heel wat keren zelf bij de idee gezeten wat er 'mis' zou kunnen zijn, maar pas later de puzzelstukjes op hun plek zien vallen. En dan heb ik het niet over een kreupel paard onder mijn kont, maar een paard dat mij steeds op één kant aan het gooien was en de vraag van mij hoe dat dit kon en waarom het gebeurde. Ik heb zelfs een aantal jaar het idee gehad dat ik een merrie de vernieling in had geholpen, maar nu wens ik nog weleens die merrie weer te mogen rijden met de gelimiteerde kennis die ik nu heb.
Ik ben blij te horen dat 20 jaar geleden 'rechtrichten' ook een punt was, maar dat was niet in mijn omgeving en ik vind het jammer dat gemist te hebben. Het enige wat me nu rest is dat stuk aan kennis in te halen en daar ben ik dan ook hard mee bezig. En wie me dat dan uitlegt, en op welke manier, en of dat dit AdB zou moeten zijn of wie dan ook, dat kan me geen fluit schelen, want over een bepaalde periode x heb ik hier zoveel mensen over aan het hemd getrokken en om me heen opgelet, dat ik nooit meer kan zeggen dat ik 'het niet wist' en dat ik wel kan zeggen: "Dit zijn de mogelijkheden die ik kan gebruiken". Heerlijk les gehad trouwens gisteren: rib uit mijn financiele lijf, maar wel met een steeds rechtgerichter paard Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:16

De term rechtgericht hoorde ik toen overigens ook nooit.
Maar je moest bijv wel links niet vastpakken als het paar dat wel deed.
Je moest hem dan van je linkerbeen naar je rechterhand rijden, dat soort dingen.
Dat het rechtrichten was, nope, dat wist ik 20 jaar geleden niet, geef ik meteen toe.
Denk ook dat ik de theorie dan toch niet had begrepen.
Maar ik voelde wel een paard dat los liet omdat hij rechter werd.
Dus je had resultaat en het paard ook en dat was genoeg voor toen Lachen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:22

Ook al zoiets: van je linkerbeen naar je rechterhand rijden... Scheve mond Totaal onbekend bij mij. Vooruit: het niet mogen vastpakken komt mij ook bekend voor, maar dingen zoals op je buitenteugel rijden...echt waar; ik ben in een andere paardlesdimensie opgegroeid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:24

Maar heb je dan bijv wel privel les gehad?
Of alleen les op een manege, heel erg, maar daar leer je dat niet. (ook niet als je dan prive krijgt)

zo raar voor mij om te horen dat mensen die begrippen niet kennen.
Schandalig eigenlijk
En dat bedoel ik dus absoluut niet richting ruiter, maar naar de instuctie

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:33

Allebei. Eerst 6 jaar op een manege (niet dat die geen verantwoordelijkheid dragen richting de jonge meiden die vooral op HUN terrein als eerste in contact komen met paardrijden!) maar dat kan ik dan nog iets snappen, maar ik heb daar ook priveles op paarden van de manege gehad (want ik kon 'zo goed rijden' Hamer )
Daarna heb ik priveles voor een jaar of drie bij een stal gehad. Nooit ook maar één woord. Hmmm, die lesjaren klinken eigenlijk heel weinig vergeleken bij mijn actieve paardrijleven, maar dan nog heb ik nog nooit de term 'scheef paard' gehoord wat iets anders te betekenen had dan dat het dier iets 'medisch' had.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:28

runningkawa schreef:
Of alleen les op een manege, heel erg, maar daar leer je dat niet. (ook niet als je dan prive krijgt)

Schandalig eigenlijk

Dat kun je wel stellen inderdaad schandalig. Maar dat komt omdat er hoop mensen gewoon lesgeven omdat ze denken dat ze beetje kunnen rijden dat ze dan ook gelijk instructie zijn.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:43

Toch zie ik dat niet zo zwart-wit. Onbekwaam kwam ik degene die me les gaf op de manege in ieder geval niet noemen wat betreft haar eigen niveau van paardrijden, maar het feit dat het niveau van uitleg drastisch bleef hangen op kleuterniveau, daar ben ik nu wel achter. Nogmaals: ik steek mijn hand ook in eigen boezem; misschien kwam ikzelf ook niet verder dan dat niveau, maar wat ik niet snap is dat als je je ergens bewust van bent als ruiter, en je ziet een paard scheef voor je neus lopen in de bak, dan zeg je daar toch een keer iets van, slechte instructeur of niet...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:31

runningkawa schreef:

Schandalig eigenlijk

Gelukkig komen er steeds meer maneges waar dat dus wel gebeurt. Zo les ik zelf met eigen paard bij Akasha St Frans, dat is een manege in Alverna (wijchen), maar rechtrichten is daar een van de belangrijkste punten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:52

Super!
Zouden ze allemaal een voorbeeld aan moeten nemen Ja

Helaas is de praktijk tot nu toe nog anders en leer je op een manege gewoon bar weinig.
En tref je dan een instructrice op zelfde nivo daarna...ja dan is het erg...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:58

Op de meeste maneges komen er mooie paarden binnen, en blijft er na een paar jaar een wrak over... dat heeft al aan dat het rijden de meeste paarden daar geen goed doet.

Ik ben altijd blij te zien dat wij juist vaak probleem paarden krijgen voor in de lessen, en ze na een paar maanden juist helemaal opknappen en weer lekker kunnen bewegen.

Het paard is toch altijd degene die aangeeft of de ruiter goed bezig is. Al zijn er ook paarden bij die teveel slikken en te laat laten zien dat iets niet oke is.. en dan heb je ook nog ruiters die niet willen luisteren naar wat het paard te vertellen heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:02

Niet zien, niet voelen?
Ik weet ook niet waar het zit
Denk vaak zelfs gewoon niet voelen
Als je jaren op een manege op een scheef paard hebt gehobbeld kun je ook niet verwachten dat die mensen hun eigen paard recht rijden of voelen dat het verkeerd is.

Ik ben vorig jaar in de zoektocht naar een paard echt zo geschrokken hoe het gesteld is met de paarden.
zo scheef niet aan de hulpen, mond als beton daardoor.
En het baasje maar zeggen. loopt lekker hè!
Enkele waren kreupel waarvan ik zeker weet dat het baasje het zelf niet wist.
En dat ging dan om paarden van 4 of 5 jaar oud...zo erg Verdrietig

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:06

runningkawa schreef:
Niet zien, niet voelen?
Ik weet ook niet waar het zit
Denk vaak zelfs gewoon niet voelen
Als je jaren op een manege op een scheef paard hebt gehobbeld kun je ook niet verwachten dat die mensen hun eigen paard recht rijden of voelen dat het verkeerd is.

Ik ben vorig jaar in de zoektocht naar een paard echt zo geschrokken hoe het gesteld is met de paarden.
zo scheef niet aan de hulpen, mond als beton daardoor.
En het baasje maar zeggen. loopt lekker hè!
Enkele waren kreupel waarvan ik zeker weet dat het baasje het zelf niet wist.
En dat ging dan om paarden van 4 of 5 jaar oud...zo erg ;(

Ja er is aangetoond dat paarden van gemiddeld 6 jr veel bij slachtbanken terecht komen helaas.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:46

runningkawa schreef:
Afbeelding

nog maar even het tekeningetje van RK gejat Haha!
Op deze tekening is het paard niet zo scheef dat schouders en heupen niet recht voor elkaar staan. Bij de echt scheve paarden is dit toch wel zo? Dan zou het lijf begrenzen of naar links of rechts 'duwen' toch nog steeds geen rechtgericht paard geven? Als ik even uitga van mijn ervaring met mijn scheve paard, zodra ik haar schouders meer voor haar heupen plaats geeft dit onmiddelijke ontspanning, hoofdje zakt, rug wordt los. Wie o wie doet een duit in het zakje?? Haha!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:52

Moet je dat tekeningetje niet een beetje globaal zien? Het gaat om het idee dat een paard wat meer één kant op gebogen is en wat dat je daar vervolgens mee gaat doen. Als je die tekening nou 15 graden naar rechts (of links) roteert heb je jouw versie, maar die maakt toch geen verschil met de oplossing van RK over het met je benen recht'duwen' van het paard? Een rechtgericht paard hoeft overigens toch niet 'recht' op een lijn te lopen? Is dat niet een stap die na het rechtrichten komt?
Hoe weet jij trouwens zo goed dat schouders links of rechts van heupen staan? Spiegel in de bak? Ik vind het een moeilijk iets om te 'voelen' en ook al 'voel' ik steeds meer: gezien de scheve ruiters die ik op paarden zie is het niet zo makkelijk om dat te weten, blijkbaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:55

als je die tekening roteert dan staan de heupen en schouders nog steeds op 1 lijn? Ik weet dat zelf niet, daarom heb ik ook een instructrice die het wel weet Lachen
Daarom vraag ik me dus ook af of dit plaatje juist is en wat RK vindt van het schouders/heupen verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:57

De tekening is idd gewoon een globaal plaatje om globaal duidelijk te maken dat het lijf krom is als het ware. En dat je het daar ook moet veranderen Lachen

Hoe ik daar beenstanden in moet tekenen weet ik niet, zo goed gaat mijn fotosoep kunde niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:58