3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral1

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:48

joy76 schreef:
Egni schreef:
Is het mogelijk om een goede join up te krijgen terwijl ik geen vertrouwen heb en onzeker ben?

Natuurlijk worden jullie verhoudingen verbeterd als je meer gaat grondwerken, maar het is wel van groot belang dat je echt weet wat je doet. Als ik jou was zou ik niet zo maar beginnen met join up. Probeer iemand te vinden die er verstand van heeft en je kan helpen. Het beste is het uiteraard als je mét je paard een cursus kunt gaan volgen.

Klopt wat je zegt!! Wanneer je het goed wilt doen heb je goede begeleiding nodig, alleen kun je thuis al wel beginnen b.v met het in uit de stal halen, dat je wanneer je paard je netjes volgt je hem beloont en wanneer niet, je hem volledig negeert. Dat is van het natural horseman principe goed gedrag wordt beloont verkeerd gedrag genegeert. Das niet moeilijk en daar kan niet veel mis meegaan, zo kun je het steeds een beetje uitbreiden door een stukje verder te gaan lopen. Bij de volgende stappen en de grond oefeningen heb je idd iemand nodig die je kan helpen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:03

Egni schreef:
Dan even een voorbeeld uit mijn praktijk:

Ik ben het er mee eens dat een 3 jarige aan 3 a 4 keer in de week 20 min. beweging genoeg heeft.
Daarom heb ik ook gekozen om mijn oude paard te verkopen en een jonge te kopen, dan heb ik iets meer tijd voor andere dingen.

Maar nu, de 3 jarige die ik heb gekocht ziet er uit als een 6 jarige, zo gedraagt hij zich ook. Zeer veel energie en looplust, wat hij nu tegen mij gaat gebruiken. Meneer is zo sterk als een beer, dus ik heb op die momenten weinig te vertellen en heb ook al prettig kennis gemaakt met het zand Bloos

Er is ergens een communicatiestoornis, ik heb geen vertrouwen in hem, en hij doet wat ie zelf wil. Oplossing lijkt op dit moment, correctie door iemand die hem even goed doorrijd zodat hij weer weet dat hij niet de baas is. Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Ik las je verhaal nog een keer en wat me ook opviel was dat je o.a zei..... zeer veel looplust en bere sterk.......Ontopic je paard is 3 weet je hoe hij beleert is...mn leestekens doen het ff niet sorry...
Waarschijnlijk is hij al te hard aan het werk gezet voor en tijds het beleren.......Dus kan het ook zijn dat wat jij als looplust ziet.... eigenlijk een soort van vluchten is .. en daar hij zich daarbij ook sterk maakt heb sterk het idee dat hij onder de situatie uit wil omdat het hem te veel is..Vandaar dat ik denk dat het beter is even niet te rijden..en met veel rust en wat licht grondwerk te zorgen dat het paard weer beter in zijn vel komt te zitten en weer vertrouwen gaat krijgen..Want ontopic 3 jaar is erg jong hoor geeft hem de tijd.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:38

Je ziet wel aan het paard als hij het niet kan
dat laat hij echt wel merken,
vind hij het niit leuk , of kan hij het niet?
Dan zou hij echt niet meer meewerken

groetjess Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:42

nicky_f schreef:

groetjess Vork

Wat een onzin Hamer
Niet ieder paard zal dit ten eerste al aangeven.
Ten tweede is het slecht voor gewrichten/groeiplaatjes om een dier op jonge leeftijd al zo erg te belasten, en dan kan het dier zelf het misschien wel leuk vinden (hoewel ik me afvraag of je dat altijd wel zeker kan weten) maar dat maakt het niet minder slecht!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:45

nicky_f schreef:

groetjess Vork

Ehm... heb je toevallig de moeite genomen dit topic te lézen voordat je ging reageren...? Slapen
Kort samengevat is de kans groot dat het paard dus JAREN LATER in de problemen komt, omdat hij nu zo goed z'n best doet voor baasjes die hem overvragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:46

nicky_f schreef:

groetjess Vork

Verdiep je eens nou eens echt ECHT in paarden, zou ik zeggen.
Wat een onzin! Gestoord Gestoord Gestoord

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:49

nicky_f schreef:

groetjess Vork

Zoals eerder in dit topic al door iemand gezegt is......weet zo ff niet meer door wie maar ben het er helemaal mee eens ....Maar als een 3 jarige of eigenlijk ieder paard ...niet meer mee wil werken ben je al veel te ver gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:56

Een paard is van nature een vluchtdier, dat is zijn instinct
Deze zal pijn of vermoeidheid niet snel tonen, doet hij dat wel is hij zwak en eet de tijger hem op...

Dus ga er maar vanuit dat als jij die dingen opmerkt, dat het veel verder is dan dat jezelf in de gaten hebt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:14

Egni schreef:
Is het mogelijk om een goede join up te krijgen terwijl ik geen vertrouwen heb en onzeker ben?

rijden in deze omstandigheden om een jong paard, lijkt me al helemaal ververkeerd.
Een ander laten doorrijden is niet slim, omdat het paard bij jou een goed gevoel moet hebben. Het zal wel een beetje helpen als je het samen doet.
Iemand 2 dagen 20 min en 1 dag jij 20 min onder begeleiding.

Zelf vind ik een onzeker persoon niet op een jong paard thuis horen....Zeker een jong paard zoekt een leider, wanneer deze die niet krijgt, kan die ook onzeker(angstig) worden, wat weer levensgevaarlijke situaties kan brengen én ook nog eens een cirkel maakt van het probleem en dus nóg moeilijker wordt om op te lossen.
of het paard wordt dominanter en wanneer verkeerd gestraft (wat regelmatig gebeurd) zal hij steeds bozer worden en verkeerd gaan reageren op elke straf en zo gevaarlijk gaan worden.

In beide gevallen vind ik het niet eerlijk voor het paard.
Die krijgt de stempel "moeilijk paard" of zelfs nog erger, terwijl hij niet eerlijk behandeld is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:50

runningkawa schreef:
Een paard is van nature een vluchtdier, dat is zijn instinct
Deze zal pijn of vermoeidheid niet snel tonen, doet hij dat wel is hij zwak en eet de tijger hem op...

Dus ga er maar vanuit dat als jij die dingen opmerkt, dat het veel verder is dan dat jezelf in de gaten hebt...

oohhh WAT een fout! geen tijger, poema! *grapje hoor, grapje...*

even serieus, wat RK hier zegt klopt helemaal! daarnaast moet je ook rekenen dat een paard niet weet wat artrose is, wat groeiplaten zijn en ga zo maar door. een paard weet dus ook niet dat hij bij overvraging oid. over enkele jaren last gaat krijgen van de slijtages en dergelijke. hou daar rekening mee. het is aan de eigenaar om die verantwoordelijkheid voor het dier te nemen. kan hij/zij dat niet, dan hoort hij/zij imo geen paard te hebben.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:53

superwoman schreef:
Mijn paard heeft ook voor de kar gestaan en was goed ontwikkeld aan de voorkant. Echter had zij geen "ondernek" en was/is ook niet sterk in de mond/teugels. Volgens mij trekt het paard de kar niet met zijn mond, dus 6 jaar later door de stang heen trekken, lijkt mij een rijtechnische fout?

Het zou idd goed kunnen dat hij verkeerd beleerd is voor de wagen, maar dat weten wij niet want wij kwamen pas later op deze stal omdat ons gevraagd werd of we dat paard, de tinker dus, zadelmak wilde maken. dit dier had van zichzelf al belachelijk veel spieren voor zo'n jong ding, en t was een hengst. maar wij kregen hem dus onder het zadel met zo'n nek. nu is het wel verbeterd, door gewoon goed dressuur matig te rijden en heel consequent zijn, maar hij is nog steeds beresterk en als meneer naar huis wil, dan gaat meneer naar huis als je nie oplet best lastig zo'n paard met ingebouwd navigatiesysteem Tong uitsteken

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:58

Nadya schreef:
Nee, die snapt er niets van. Heeft haar eerste pony verkocht, omdat 'ie al wat ouder werd. 14 wel te verstaan.
Tja, da's al stokoud natuurlijk. Gestoord Nerd Clown

tja dan hebben wij denk ik een mummy op stal....20 jaren oud, en dan nog eentje van 17, kan nog scheuren en etteren als de beste hoor Tong uitsteken Bloos

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:02

toen jij `net je dingen begon te doen zoals lopen etc. liep je toch ook geen maraton??
een paard moet je rijtechnisch goed en langzaam opbouwen, niet overwerken, zo voorkom je stress en blesures en wil die in de toekomst ook graag voor je werken..
ik zou hem om de dag doen.. dan houd ie er plezier in

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:06

Sammie schreef:
Karoliefje_ schreef:
4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!

Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.

De waarheid is hard, hé? Cool

ze is wel zielig Ach gut
maar niet zo zielig als haar paard over een tijdje Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:48

Egni schreef:

Geen join up gaan doen! De basis - het vertrouwen - is er bij jullie beide niet en verkrijg je ook niet d.m.v. een join up.
Grondwerk zou jullie beide goed doen, zeker weten. Maar een join up, nee alsjeblieft niet. Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:51

hoe doe je een join up? Blond
mag ook via pb..ben even nieuwsgierig Schijnheilig

ik kan denk ik wel zeggen dat er bij mij en mijn paard sprake is van wederzijds vertrouwen..maar doe niks aan natural/parelli whatever.. Bloos

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:39

JoviBan schreef:
Egni schreef:

Geen join up gaan doen! De basis - het vertrouwen - is er bij jullie beide niet en verkrijg je ook niet d.m.v. een join up.
Grondwerk zou jullie beide goed doen, zeker weten. Maar een join up, nee alsjeblieft niet. Knipoog

Kun je me uitleggen wat jij tegen een join up hebt?
Jij zegt hierboven "de basis en het vertrouwen is er niet."

Monty Roberts heeft de join up methode juist speciaal ontwikkeld om een vertrouwens band tussen mens en paard op te bouwen. En bij mij gaat join up voor grondwerk om de simpele reden dat ik eerst het vertrouwen van een paard voor me wil winnen, zodat we daarna met vertrouwen in elkaar verder kunnen.
De enige reden die ik kan bedenken om niet aan join up te doen is ..Wanneer je heel angstig bent voor je paard dan moet je het zeker niet doen... Verder is het zo dat wanneer je bereid bent om b.v de dvd van monty roberts aanteschaffen en leert met andere ogen naar je paard te kijken je meer van het gedrag gaat begrijpen waardoor je jezelf vertrouwen in de omgang met je paard enorm enorm kan groeien. Maar als we hier verder over willen praten moeten we even over gaan naar het topic van nature.
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 15-06-07 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:45

Born2BCrazy schreef:
hoe doe je een join up? Blond
mag ook via pb..ben even nieuwsgierig Schijnheilig

ik kan denk ik wel zeggen dat er bij mij en mijn paard sprake is van wederzijds vertrouwen..maar doe niks aan natural/parelli whatever.. Bloos

Ja hoor je mag in een pb vragen wat je wilt.
Maar om dat we of topic gaan kun je ook op het forum van nature ff rondsnuffelen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 02:13

Grondwerk zou jullie beide goed doen, zeker weten. Maar een join up, nee alsjeblieft niet. Knipoog[/quote]

Kun je me uitleggen wat jij tegen een join up hebt?
Jij zegt hierboven "de basis en het vertrouwen is er niet."

Monty Roberts heeft de join up methode juist speciaal ontwikkeld om een vertrouwens band tussen mens en paard op te bouwen. En bij mij gaat join up voor grondwerk om de simpele reden dat ik eerst het vertrouwen van een paard voor me wil winnen, zodat we daarna met vertrouwen in elkaar verder kunnen.
De enige reden die ik kan bedenken om niet aan join up te doen is ..Wanneer je heel angstig bent voor je paard dan moet je het zeker niet doen... Verder is het zo dat wanneer je bereid bent om b.v de dvd van monty roberts aanteschaffen en leert met andere ogen naar je paard te kijken je meer van het gedrag gaat begrijpen waardoor jezelf vertrouwen in de omgang met je paard enorm kan groeien. Maar als we hier verder over willen praten moeten we even over gaan naar het topic van nature.[/quote] ships ben nog wat vergeten Pling Wat ik er nog aan toe had moeten voegen is dit...Verdiep je goed in de methode zodat je niet zomaar wat gaat doen en als je de mogelijkheid hebt vraag hulp aan iemand die er heel veel van weet.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:44

superwoman schreef:
Egni schreef:

rijden in deze omstandigheden om een jong paard, lijkt me al helemaal ververkeerd.
Een ander laten doorrijden is niet slim, omdat het paard bij jou een goed gevoel moet hebben. Het zal wel een beetje helpen als je het samen doet.
Iemand 2 dagen 20 min en 1 dag jij 20 min onder begeleiding.

Zelf vind ik een onzeker persoon niet op een jong paard thuis horen....Zeker een jong paard zoekt een leider, wanneer deze die niet krijgt, kan die ook onzeker(angstig) worden, wat weer levensgevaarlijke situaties kan brengen én ook nog eens een cirkel maakt van het probleem en dus nóg moeilijker wordt om op te lossen.
of het paard wordt dominanter en wanneer verkeerd gestraft (wat regelmatig gebeurd) zal hij steeds bozer worden en verkeerd gaan reageren op elke straf en zo gevaarlijk gaan worden.

In beide gevallen vind ik het niet eerlijk voor het paard.
Die krijgt de stempel "moeilijk paard" of zelfs nog erger, terwijl hij niet eerlijk behandeld is.

Ik ben niet een onzeker persoon in het algemeen, alleen voor dit destbetreffende paard, omdat ik daar 6 weken geleden eraf ben gevallen en dat nu nog pijnlijk is. Dus ik wordt er constant aan herinnerd. En het is absoluut geen moeilijk paard, ik zie het als een heel getalenteerd paard met veel mogelijkheden.
Er is alleen die communicatie stoornis. (hij zoekt steun bij mij die ik niet goed kan geven)
Ik heb er inmiddels, na de val van afgelopen weekend niet meer opgezeten. (Wel gelongeerd)
En ik probeer door veel te borstelen e.d wat meer contact te krijgen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:42

Born2BCrazy schreef:
ze is wel zielig Ach gut
maar niet zo zielig als haar paard over een tijdje Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut

overdrijven is wel een vak he? Clown god, zoals ik meerdere malen gezegd heb. we beulen dit paard niet af ofzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:43

Dat doe je wel, maar dat begrijp je nog steeds niet
zo vaak rijden is al af beulen...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 07:44

Maggie_Eddy schreef:
Ook ik heb niet de hele topic gelezen, mede omdat een paar posts lezen al voldoende was om te zien hoe triest die 'dames' met het jonkie omgaan!! hoezo weten waarmee ze bezig zijn!! Echt zielig voor het beestje. En straks iedereen maar uitleggen dat je paard helemaal nog niet zo oud is wanneer ze vragen naar zn door gezakte rug en knokige knieen... misschien dat ze dan wroeging krijgen en dan toch doorhebben dat ze beter hadden kunnen luisteren, alleen jammer dat t beestje dan al verknalt is.... sommige mensen....

wij hebben nog een fries van 15 staan, en iedereen complimenteert ons erover dat ie er zo ontzettend goed uit ziet voor haar leeftijd. dus ik betwijfel of dat waar is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:45

Dus omdat iemand die dagelijks een pakje sigaretten rookt 100 wordt is roken gezond?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:47

Ik heb mijn 3 jarige zelf ingereden.. En reed haar toen 3 keer in de week 20/25 min.. Ben het daarna aan het afbouwen geweest na 2 keer in de week.. En nu rij ik nog maar 1 keer in de week een 30 min ongeveer.. Doe haar wel 1 keer in de week longeren, en als ik tijd heb 1 keer in de week nog wandelen met haar.. Maar ik krijg het op dit moment zelf iets drukker met werken(horeca he Verward).. Dus er gaat op dit moment iets minder tijd naar mijn paardje toe.. Jammer genoeg..