Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superwoman schreef:De oorzaken worden nog steeds onderzocht, maar tot nog toe zijn twee hoofdoorzaken bekend van spierbevangenheid: te veel krachtvoer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging of te veel opwinding of spanning (vaak erfelijk bepaald). Paarden die tijdens rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.
Gevoelig voor spierbevangenheid?
.......
.......
Probeer overbelasting van de spieren altijd te voorkomen, dus zorg voor een goede warming up en cooling down.
.......
......
Bron http://www.pavo.nl/info-paard-en-voedin ... nheid.html
Spierbevangenheid is een beschadiging van de spiervezels. De aandoening kan zich herhalen en de symptomen variëren van mild tot zeer ernstig. Spierbevangenheid kan o.a. worden veroorzaakt door inspanning; het soort inspanning dat tot spierbevangenheid kan leiden, verschilt per individueel paard. Genetische aanleg is eveneens van invloed. Sensibele en/of volbloedpaarden zijn meer gevoelig voor deze aandoening dan laag in het bloed staande paarden.
bron: http://www.mrvtepaard.nl/services/Diere ... enarts.htm
7. Wat is tying-up?
Tying-up (of spier-bevangenheid) ...........................
....................
Bovendien is spierbevangenheid goed te voorkomen door een goede warming-up en cooling-down en door het paard in de training niet te overvragen.
bron: http://www.paardenvoeders.nl/page27.html
Ik vind dat je als ruiter moet oppassen om deze aandoening te voorkomen.
Ik heb nergens gezegd dat het door de ruiter z'n rijstijl komt of doordat een ruiter te groot of te zwaar zou zijn.
Ook is het niet altijd de schuld van de ruiter maar het kán zeker wel!
De ruiter zorgt toch voor het rantsoen? Wanneer ik niet rij, zorg ik voor minder krachtvoer.
Nu staan ze thuis, maar anders liet ik dat weten aan de stal-eigenaar of zorgde dat er gelongeerd werd.
Je kan niet verwachten van een ander die voert dat hij weet wanneer,hoeveel en hoe zwaar je gaat rijden.
Het is de taak van de ruiter om door te geven als je niet gaat rijden.
En natuurlijk het overvragen/belasten van de spieren is aan de ruiter......
Anoniem schreef:Ik rijd met m'n 1,64m op een pony van 1,35. Zou doen lijken alsof ik ook te groot ben, maar ik kom er nét niet onderuit. Ik weeg ook 50 kilo dus te zwaar ben ik ook niet
Wanted2003 schreef:Iemand die écht te zwaar is voor zijn paard/pony moet gewoon stoppen met rijden op dat paard. Er bestaat hier op bokt een topic over een meisje op een D pony'tje die toch echt dik is en daar niet op aangesproken wilt worden, het spijt me zeer maar ik vind dat mensen realistisch moeten blijven en op zoek moeten gaan naar een paard van bijvoorbeeld 1,65 die het wél aan kan.
superwoman schreef:[naam] schreef:Ik rijd met m'n 1,64m op een pony van 1,35. Zou doen lijken alsof ik ook te groot ben, maar ik kom er nét niet onderuit. Ik weeg ook 50 kilo dus te zwaar ben ik ook niet
Dan is het toch goed?
Het heeft ook te maken met de bouw van het paard/de pony en de bouw van de ruiter.
MissEvil schreef:Te groot staat niet alleen lelijk, je paard raakt zijn evenwicht kwijt, m.a.w. het paard heeft veel meer moeite met jou rond te dragen dan dat je gewoon de goede lengte zou hebben.
Te groot/lang wordt (te) vaak onderschat naar mijn mening..
Met te zwaar is het heel simpel, lijdt je paard eronder, ga je óf afvallen, óf een ander paard zoeken

Wat andere mensen daarvan denken boeit me niet, we zijn tenslotte "maar gewoon"recreanten
Wanted2003 schreef:Ja dat klopt, maar die mensen zijn dan vaak niet echt té zwaar en dat belast zijn rug/benen lang niet zo erg dan wanneer je veel te zwaar bent

jurdy schreef:weet iemand meschien hoe veel gewicht op d pony kan newforest pony slank gebouwt
foto staat me profiel hij nu 2 maar als die 3 is ik hoop op reactie van iemand
claudia23 schreef:jurdy schreef:weet iemand meschien hoe veel gewicht op d pony kan newforest pony slank gebouwt
foto staat me profiel hij nu 2 maar als die 3 is ik hoop op reactie van iemand
ik denk dat 65 kilo nog zat moet kunnen hoor