Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:19

Ik rijd met m'n 1,64m op een pony van 1,35. Zou doen lijken alsof ik ook te groot ben, maar ik kom er nét niet onderuit. Ik weeg ook 50 kilo dus te zwaar ben ik ook niet

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:32

superwoman schreef:
De oorzaken worden nog steeds onderzocht, maar tot nog toe zijn twee hoofdoorzaken bekend van spierbevangenheid: te veel krachtvoer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging of te veel opwinding of spanning (vaak erfelijk bepaald). Paarden die tijdens rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.

Gevoelig voor spierbevangenheid?
.......
.......
Probeer overbelasting van de spieren altijd te voorkomen, dus zorg voor een goede warming up en cooling down.
.......
......

Bron http://www.pavo.nl/info-paard-en-voedin ... nheid.html

Spierbevangenheid is een beschadiging van de spiervezels. De aandoening kan zich herhalen en de symptomen variëren van mild tot zeer ernstig. Spierbevangenheid kan o.a. worden veroorzaakt door inspanning; het soort inspanning dat tot spierbevangenheid kan leiden, verschilt per individueel paard. Genetische aanleg is eveneens van invloed. Sensibele en/of volbloedpaarden zijn meer gevoelig voor deze aandoening dan laag in het bloed staande paarden.

bron: http://www.mrvtepaard.nl/services/Diere ... enarts.htm

7. Wat is tying-up?
Tying-up (of spier-bevangenheid) ...........................
....................
Bovendien is spierbevangenheid goed te voorkomen door een goede warming-up en cooling-down en door het paard in de training niet te overvragen.

bron: http://www.paardenvoeders.nl/page27.html

Ik vind dat je als ruiter moet oppassen om deze aandoening te voorkomen. Vork
Ik heb nergens gezegd dat het door de ruiter z'n rijstijl komt of doordat een ruiter te groot of te zwaar zou zijn.
Ook is het niet altijd de schuld van de ruiter maar het kán zeker wel!

De ruiter zorgt toch voor het rantsoen? Wanneer ik niet rij, zorg ik voor minder krachtvoer.
Nu staan ze thuis, maar anders liet ik dat weten aan de stal-eigenaar of zorgde dat er gelongeerd werd.
Je kan niet verwachten van een ander die voert dat hij weet wanneer,hoeveel en hoe zwaar je gaat rijden.
Het is de taak van de ruiter om door te geven als je niet gaat rijden.
En natuurlijk het overvragen/belasten van de spieren is aan de ruiter......

Hoi,

het lijkt me slim; als het zo belangerijk is om deze info te vermelden in een andere topic, dit is te weinig gerelateerd aan dit onderwerp.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:11

Anoniem schreef:
Ik rijd met m'n 1,64m op een pony van 1,35. Zou doen lijken alsof ik ook te groot ben, maar ik kom er nét niet onderuit. Ik weeg ook 50 kilo dus te zwaar ben ik ook niet

Dan is het toch goed?
Het heeft ook te maken met de bouw van het paard/de pony en de bouw van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:19

Lijkt mij idd ook prima...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:32

Iemand die écht te zwaar is voor zijn paard/pony moet gewoon stoppen met rijden op dat paard. Er bestaat hier op bokt een topic over een meisje op een D pony'tje die toch echt dik is en daar niet op aangesproken wilt worden, het spijt me zeer maar ik vind dat mensen realistisch moeten blijven en op zoek moeten gaan naar een paard van bijvoorbeeld 1,65 die het wél aan kan.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:54

Waarom spijt het je zeer?...Je mag je mening hebben, hoor!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:57

Haha gelukkig maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:05

Wanted2003 schreef:
Iemand die écht te zwaar is voor zijn paard/pony moet gewoon stoppen met rijden op dat paard. Er bestaat hier op bokt een topic over een meisje op een D pony'tje die toch echt dik is en daar niet op aangesproken wilt worden, het spijt me zeer maar ik vind dat mensen realistisch moeten blijven en op zoek moeten gaan naar een paard van bijvoorbeeld 1,65 die het wél aan kan.

Ben het helemaal met je eens. Als je zo graag op een te kleine pony wil blijven rijden waar je eigenlijk te zwaar voor bent moet je gaan afvallen. En er pas weer op gaan als je licht genoeg bent. Zo niet, dan zoek je een ander paard. Ruiter en paard moeten er plezier aan blijven houden en als je persé op zo'n beestje wil blijven rijden als je te zwaar bent ben je niet bepaald eerlijk tegenover je paard..
En dan zeggen ze vaak dat het ''best nog wel kan''. Nou, je ziet het vanzelf wel. Als ze niet meer in hun zadel passen (lees: geen handbreedte voor en achter in het zadel vrij) moeten ze er toch echt niet meer opgaan. Ik ken trouwens ook mensen waarbij het paard wankeld als ze opstappen, nou dan weet je het ook wel Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:07

superwoman schreef:
[naam] schreef:

Dan is het toch goed?
Het heeft ook te maken met de bouw van het paard/de pony en de bouw van de ruiter.

Deze pony heeft idd een nogal dikke buik. Als die eraf is zal ik er wel wat verder onderuit komen, maar niet te ver denk ik. Ik groei waarschijnlijk ook niet veel meer. En als ik wel te groot word, jammer dan, dan maar op zoek naar een andere.. Lachen

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:07

Het is gewoon zielig, nu heeft het paard er volgens hun nog geen last van, maar na een jaar krijgen ze te kampen met kreupelheden en dan krabben ze zich alsnog achter de oren waar dat toch vandaan komt Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:09

Idd. Je ziet die paarden trouwens vaak toch al moeilijker/ slechter lopen met een te zwaar iemand op hun rug. En dan maar denken hoe dat toch komt...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:11

MissEvil schreef:
Te groot staat niet alleen lelijk, je paard raakt zijn evenwicht kwijt, m.a.w. het paard heeft veel meer moeite met jou rond te dragen dan dat je gewoon de goede lengte zou hebben.
Te groot/lang wordt (te) vaak onderschat naar mijn mening..

Met te zwaar is het heel simpel, lijdt je paard eronder, ga je óf afvallen, óf een ander paard zoeken Lachen

Precies, jij zegt precies wat ik wou zeggen. Knipoog
Ik vind dat je dier er zeker niet onder mag lijden, je moet al blij zijn dat je op zijn rug mag zitten, dus om er dan op te gaan zitten als je te groot/zwaar bent vind ik het diep triest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:17

Wat ik wel denk dat het probleem is, is dat mensen die overgewicht hebben het heel moeilijk vinden om dat toe te geven, en dus ook maar op hun paardje blijven rondhobbelen omdat ze als ze er niet meer opgaan eigenlijk ''toegeven'' dat ze veel te zwaar zijn. Natuurlijk is dat je problemen wegstoppen, maar ik zou me er wel iets bij voor kunnen stellen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:40

Heb je gelijk in.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:44

ik ging gister kijken bij een (noors) paardrijkamp...
er was een pony... wel een grote weliswaar maar er reed een meisje op dat naar mijn mening veel te lang was...
haar benen kwamen onder de buik uit!....
er waren daar veel grotere paarden met veel kleinere ruiters... Verward

ik vond de combinaties een beetje vreemd...
zouden jullie er wat van zeggen,,,, ook al spreek je de geen noors .... ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:50

Ik weet het niet, als het echt slecht zou zijn voor de paarden misschien wel. Maar of ze er iets aan zouden veranderen is een tweede..

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:51

Ik zou er niks over zeggen.

Wanneer iemand echt te groot/lang is voor een pony/paard doen ze alleen zichzelf te kort, want het staat lelijk.

Maar iemand de echt te dik/zwaar is, is gewoon super zielig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:52

Nou iemand die echt te lang is irriteert zijn pony ook mateloos hoor. Dan breng je ten eerste je pony uit evenwicht omdat je zelf niet stevig zit. En ten tweede zit je vaak met je benen tegen de benen van de pony aan.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:57

Ja dat klopt, maar die mensen zijn dan vaak niet echt té zwaar en dat belast zijn rug/benen lang niet zo erg dan wanneer je veel te zwaar bent

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:00

weet iemand meschien hoe veel gewicht op d pony kan newforest pony slank gebouwt
foto staat me profiel hij nu 2 maar als die 3 is ik hoop op reactie van iemand

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:02

Pfoe dat zou ik echt niet durven zeggen..

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:05

Sjors 1.53 650 kilo 24 jaartjes oud
ikke 1,88 lang momenteel 112 kilo (zwanger, normaal 90 kilo) 26 jaartjes oud...
En dat gaat nog prima hoor Lachen Wat andere mensen daarvan denken boeit me niet, we zijn tenslotte "maar gewoon"recreanten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:07

Wanted2003 schreef:
Ja dat klopt, maar die mensen zijn dan vaak niet echt té zwaar en dat belast zijn rug/benen lang niet zo erg dan wanneer je veel te zwaar bent

Nee okee, dat belast wel minder. Maar het belast wel degelijk. En ik vind dan ook niet dat je op een te kleine pony mag rijden..

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:11

jurdy schreef:
weet iemand meschien hoe veel gewicht op d pony kan newforest pony slank gebouwt

ik denk dat 65 kilo nog zat moet kunnen hoor Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:26

claudia23 schreef:
jurdy schreef:

ik denk dat 65 kilo nog zat moet kunnen hoor Lachen

voor een jong ongetraind klein paard? (1.40?)
nee, dat lijkt mij niet slim