Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:47

Dirkje25 schreef:
[[quote="maikeltje"]
Wat mijn paard wel doet als hij zich volledig ontspant, zowel geestelijk als lichamelijk, is z'n pielemans laten hangen Clown Dat doet hij als ie bv lekker in het zonnetje staat te genieten en te doezelen en ook als ik hem een lekkere massage geef of poetsbeurt.

Dusssss, eigenlijk moet pielemans meebungelen als ze ontspannen zijn onder het rijden. Haha!
[/quote]

Of ze moeten gewoon nodig. Haha![/quote]

Kan ook en dat is een ramp als ze niet onder het zadel willen plassen. Je rijdt voor banketstaaf. Haha! Haha!

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:48

Je rijdt niet alleen voor banketstaaf maar het kan nog eens goed hinderen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:33

Tijdens mijn een na laatste wedstrijd had ik dat. Ik moest halthouden, maar mijn paard stond helemaal uit elkaar (resultaat een 5) en wilde niet echt voorwaarts in draf. Moest vlak daana afgroeten en ik had nog niet gegroet of hij ging plassen. Haha! Mijn paard kreunt alleen zo verschrikkelijk als hij plast. Dus daar zit je dan Haha! jury lag vlak in de auto en iedereen die nog niet naar ons keek, keek toen wel. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:35

Flauw dat je een 5 kreeg, was toch duidelijk dat hij al de plashouding aannam?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:37

Op het afgroeten had ik wel een 7, hij plaste net daarna. Maar het halthouden daarvoor kreeg ik een 5. Ach, ik had 193 punten voor die proef, die 5 zat me wel gebakken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:06

Dirkje25 schreef:
Of ze moeten gewoon nodig. Haha!

Als die van mij nodig moet, dan doet 'ie dat. Al is het midden op de weg, daar trekt 'ie zich weinig van aan. Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:12

Als die van mij ontspannen is heeft hij zijn ogen op half 11.. Verder is hij nooit ontspannen... Maar goed, het menneke moet dan ook alles in de gaten houden he...
Oh en als hij hem laat hangen, is die alles behalve ontspannen Schijnheilig

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:53

griebels schreef:
Als die van mij ontspannen is heeft hij zijn ogen op half 11.. Verder is hij nooit ontspannen... Maar goed, het menneke moet dan ook alles in de gaten houden he...
Oh en als hij hem laat hangen, is die alles behalve ontspannen Schijnheilig

Tja dat heb je met die mennekes. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:57

tja, jij kan het weten he Knipoog

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:22

griebels schreef:
tja, jij kan het weten he Knipoog

Precies. Vingers aflikken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:08

Whahaha, waar gaat dit heen Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:46

Moderatoropmerking:
De discussie dwaalt af. Bij deze het verzoek om on-topic te blijven.
Verder is het ook niet de bedoeling om te gaan discussieren over wel of niet bitloos. Daar zijn andere fora voor.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:40

Aangezien jullie het druk hadden met het praten over de pipo/pielemans etc.. Clown
Nogmaals even een ideetje mbt de échte discussie:

Born2BCrazy schreef:
Maar:
ik zat even te denken...
Zou het niet zo kunnen zijn dat er versch. "manieren van schuimen" zijn?

Het vb dat goofy noemt aan de longe, met zo'n bewegend onderlipje, doet mijnes ook weleens, maar dat is dan meestal als ze relaxt haar rondje loopt.

Ken echter ook paarden die onder het zadel (als ze gespannen zijn) juist allerlei fratsen met hun mond/lippen/tong uithalen waardoor ze gigantisch veel schuim produceren.

W.b. dat over de rug..
Ik heb vrijwel direct schuim (mijn paard dan Knipoog ) zodra ik erop zit, met losrijden al. Dan loopt ze echte nog niet compleet over de rug en nog zeker niet durchlassig.

Dus ik denk zelf dat er versch manieren zijn.
Zo zou kwijlen (van die slierten) gewoon kwijlen kunnen zijn zoals wij het kennen..
dus bv bit vast pakken en mond verder niet bewegen.

Nee dit kan niet empirisch funderen.. heb dit uit ervaring of uit mijn voorstellingsvermogen Clown Maar dat dit dan direct als onzin beschouw wordt, zou jammer zijn, toch?
Niet iedereen, lees ik, heeft altijd zin en tijd om alles uitgebreid te onderbouwen.
Dus nogmaals dit is wat ik dénk, weet het dus niet zeker, en zou er ook naast kunnen zitten!

Enne wat betreft die basis..die is wat mij betreft zeker belangrijk!! En daar train ik meer aan dan aan alle trucjes als sb, travers ed.
Je kant toch niet fatsoenlijk door de baan rijden als bv je gas en rem niet goed afgesteld zijn Clown (sorry voor off topic)

EDIT: mijn paard schuimt rechts meestal minder dan links.
Maar ze wil links ook beter aannemen (het bit dan Knipoog ), dus het heeft imo ook iets te maken met aannemen van het bit/kauwen/ (ontspannen/aanleuning)..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:36

een paard gaat meestal schuimen als hij goed zijn best doet/heeft gedaan , dit is dan wel op een ontspannen manier

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:37

Scum schreef:
Maar:
ik zat even te denken...
Zou het niet zo kunnen zijn dat er versch. "manieren van schuimen" zijn?

Het vb dat goofy noemt aan de longe, met zo'n bewegend onderlipje, doet mijnes ook weleens, maar dat is dan meestal als ze relaxt haar rondje loopt.

Ken echter ook paarden die onder het zadel (als ze gespannen zijn) juist allerlei fratsen met hun mond/lippen/tong uithalen waardoor ze gigantisch veel schuim produceren.

W.b. dat over de rug..
Ik heb vrijwel direct schuim (mijn paard dan ) zodra ik erop zit, met losrijden al. Dan loopt ze echte nog niet compleet over de rug en nog zeker niet durchlassig.

Dus ik denk zelf dat er versch manieren zijn.
Zo zou kwijlen (van die slierten) gewoon kwijlen kunnen zijn zoals wij het kennen..
dus bv bit vast pakken en mond verder niet bewegen.

Nee dit kan niet empirisch funderen.. heb dit uit ervaring of uit mijn voorstellingsvermogen Maar dat dit dan direct als onzin beschouw wordt, zou jammer zijn, toch?
Niet iedereen, lees ik, heeft altijd zin en tijd om alles uitgebreid te onderbouwen.
Dus nogmaals dit is wat ik dénk, weet het dus niet zeker, en zou er ook naast kunnen zitten!

Enne wat betreft die basis..die is wat mij betreft zeker belangrijk!! En daar train ik meer aan dan aan alle trucjes als sb, travers ed.
Je kant toch niet fatsoenlijk door de baan rijden als bv je gas en rem niet goed afgesteld zijn (sorry voor off topic)

EDIT: mijn paard schuimt rechts meestal minder dan links.
Maar ze wil links ook beter aannemen (het bit dan ), dus het heeft imo ook iets te maken met aannemen van het bit/kauwen/ (ontspannen/aanleuning)..

Ja, het is verschillen, het heeft niet veel met ontspannen of gespannen te maken, het is meer het harde wekren, en zijn best doen.
in de meeste gevallen iss het paard dan ook ontspannen maar, niet altijd .

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:07

Dus je beweert dat als iemand z'n paard niet schuimt, hij dan z'n best niet heeft gedaan? Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:56

Dat zowiezo! Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 01:24

maikeltje schreef:
Dus je beweert dat als iemand z'n paard niet schuimt, hij dan z'n best niet heeft gedaan? Clown

Afgelopen weekend heeft mijn paard een hele zware rit gemaakt door de duinen, 2 daagse trektocht, zo'n 5 a 6 uur sjouwen door mul zand. Ik heb geen schuim gezien.

En ook het paard van mijn vriendin niet hoewel bitloos discussie offtopic is, wilde ik als extra info wel even vermelden dat deze paarden bitloos gereden worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:37

Misschien ware ze er te moe voor? De ontspanning was meer inspanning?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:53

russel schreef:
Misschien ware ze er te moe voor? De ontspanning was meer inspanning?

zou kunnen.. Blond

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:19

Wel gek dat ik nog nooit een paard in de wei in de rusthouding (lijkt me behoorlijk ontspannend) heb zien staan dat spontaan begint te schuimen.

Je ziet het alleen bij paarden die in de krul getrokken worden, vaak in combinatie met moeilijk werk. En als er een bit in het spel is, zie je het tien keer zo snel.

Toen mijn vriendin met bit reed, schuimde haar paard vaak wel. Het staat voor mij als een paal boven water dat schuim er 9 van de 10 keer niet zou zijn als er geen bit in het paard zat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:29

arno8 schreef:
Wel gek dat ik nog nooit een paard in de wei in de rusthouding (lijkt me behoorlijk ontspannend) heb zien staan dat spontaan begint te schuimen.

Je ziet het alleen bij paarden die in de krul getrokken worden, vaak in combinatie met moeilijk werk. En als er een bit in het spel is, zie je het tien keer zo snel.

Toen mijn vriendin met bit reed, schuimde haar paard vaak wel. Het staat voor mij als een paal boven water dat schuim er 9 van de 10 keer niet zou zijn als er geen bit in het paard zat.

Ik denk zelf ook dat mensen er hele verkeerde conclusies aan verbonden hebben (schuimen tijdens het 'werken' met bit). Ik zie de paarden bij ons in de lessen altijd schuimen en je wilt niet weten hoe vreselijk er op die paarden gereden wordt. Elke keer dat ik dat aan moet zien, heb ik zo'n respect voor die paarden die dat soort jonge ruitertjes (zagen, trekken, hobbelen, schoppen om ze vooruit te krijgen, teveel zweepgebruik) maar blijven accepteren op hun rug. En schuimen, oh ja hoor. Echte ontspanning dus? Clown
Ja hoor, dream on. Slapen
Ik zie bij wat ervarene ruiters die wat moeilijker werk te paard doen idd ook vaak schuim. Wat is dan het verschil?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:40

Visco schuimde laatst ook Nagelbijten / Gniffelen Ze waren aan het hooien bij ons in de wei (licht naast de bak) en hij was behoorlijk gestressed daardoor. Resultaat: zweten als een otter, en schuimen. Niet alleen in de mond trouwens, ook tussen zijn billen, bij het hoofdstel, op de hals en bij de singel.
Ben uiteindelijk maar een ontspannen buitenritje gaan maken ver van de trekkers vandaan, en dan likt hij zijn lippen af en is het zo weer verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:51

arno8 schreef:

Ach ik weet niet. Toen ik nog voor paarden zorgde was er een merrie die al schuimde als ze haar brok zag, en haar bak zat vol met schuim en speeksel. Mijn paard moet zijn mond spoelen bij zijn brok en spuugt het ook uit omdat hij niet genoeg speeksel aan maakt een een droge bal in zijn mond heeft.

Die krul is ook maar een idee, ik zie juist dat als paarden in de krul getrokken worden, ze niet schuimen. Mijn paard schuimt juist heel erg als hij met losse teugel door de bossen loopt, idd is het dan spelen met het bit wat het schuim veroorzaakt.

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:53

Ontspanning . Lachen