Maar:
ik zat even te denken...
Zou het niet zo kunnen zijn dat er
versch. "manieren van schuimen" zijn?
Het vb dat goofy noemt aan de longe, met zo'n bewegend onderlipje, doet mijnes ook weleens, maar dat is dan meestal als ze relaxt haar rondje loopt.
Ken echter ook paarden die onder het zadel (als ze gespannen zijn) juist allerlei fratsen met hun mond/lippen/tong uithalen waardoor ze gigantisch veel schuim produceren.
W.b. dat over de rug..
Ik heb vrijwel direct schuim (mijn paard dan

) zodra ik erop zit, met losrijden al. Dan loopt ze echte nog niet compleet over de rug en nog zeker niet durchlassig.
Dus ik denk zelf dat er versch manieren zijn.
Zo zou kwijlen (van die slierten) gewoon kwijlen kunnen zijn zoals wij het kennen..
dus bv bit vast pakken en mond verder niet bewegen.
Nee dit kan niet empirisch funderen.. heb dit uit ervaring of uit mijn voorstellingsvermogen

Maar dat dit dan direct als onzin beschouw wordt, zou jammer zijn, toch?
Niet iedereen, lees ik, heeft altijd zin en tijd om alles uitgebreid te onderbouwen.
Dus nogmaals dit is wat ik dénk, weet het dus niet zeker, en zou er ook naast kunnen zitten!
Enne wat betreft die basis..die is wat mij betreft zeker belangrijk!! En daar train ik meer aan dan aan alle trucjes als sb, travers ed.
Je kant toch niet fatsoenlijk door de baan rijden als bv je gas en rem niet goed afgesteld zijn

(sorry voor off topic)
EDIT: mijn paard schuimt rechts meestal minder dan links.
Maar ze wil links ook beter aannemen (het bit dan

), dus het heeft imo ook iets te maken met aannemen van het bit/kauwen/ (ontspannen/aanleuning)..