Merrie vs Ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie, Ruin (of hengst)

Merrie
288 (49%)
Ruin
251 (42%)
Hengst
48 (8%)

Totaal aantal stemmen: 587

vikki

Re: Merrie vs Ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:49

Ik heb een merrie en een ruin (moeder en zoon) en imo zijn beiden geweldig. Door omstandigheden ben ik (tijdelijk?) gestopt met rijden, maar toen ik nog wel reed was dat op mijn merrie (ruin was toen nog te jong) en zij was het meest geweldige rijpaard dat ik maar wensen kon. Niks nukken tijdens de hengstigheid, gewoon altijd braaf en hard voor je willen werken. Ik mis onze rijdtijd saampjes eigenlijk heel erg... helaas heeft ze een ongeluk gehad, gevolgd door een zware peesblessure en ik heb besloten haar met vervroegd pensioen te doen zeg maar. Maar man oh man, wat was mijn meis een geweldig rijpaard... en nu is ze een geweldig niet rijpaard... Haha! Mijn ruin is ook een super rijpaard, maar dat kan ik dus niet uit eerste hand zeggen, want ik heb hem nooit echt gereden. Maar goed, merries of ruinen is mij om het even denk ik.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:54

Uiteindelijk wil ik een andalusier hengst, maar wil eerst meer ervaring met paarden in het algemeen hebben en meer ervaring met hengsten in het speciaal voor ik daar aan begin.
Nu kies ik echt voor een merrie. Of je hebt een merrie waar het echt mee klikt, of een waar het echt níet mee klikt. Ik denk hetzelfde als met vrouwen. Óf je kan goed met haar, of je kunt haar niet uitstaan. Met mannen kan ik veel vaker goed overweg, uitzonderingen daargelaten.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:18

Ik heb Hengst gekozen. Ik rijd een dekhengst voor iemand, en over het algemeen willen ze érg hard voor je werken, echt 'willing to please'. Erg fijn. Uitzonderingen daargelaten.
Zelf heb ik een ruin, die ook erg fijn in het rijden is.

Ik heb mijn merrie destijds verkocht omdat het 'simpelweg' niet klickte tussen ons toen ik dingen van haar begon te vragen.

Nee, geef mij maar een ruin (of hengst) Ja

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:10

Goh, ik heb geen echte voorkeur hoor. Ik heb jaren alleen maar op merries gereden. Mijn eerste pony was trws een merrie. Ik heb nooit iets gemerkt van gemeen of grillig zijn.
Ik heb wel een tijdje een Arabische merrie gereden die af en toe eens een gilletje durfde uitslaan. Maar dat was dan ook een echt prutske. Een heel speciaal paard.
Nu heb ik weer 2 eigen paarden: ruin (Arab) en merrie (shet). Ik merk niet veel verschil tussen die 2. Mijn merrie is niet gemeen en mijn ruin is alles behalve sloom. Ze hebben allebei nog al een speciaal karakter.
Maar ik vind eigenlijk dat het geslacht van het paard er niet toe doet. Je moet gewoon een klik met dat dier hebben.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:53

Waarom is de keuze: 'maakt niet uit' er niet?

Ik heb jaren een ruin gehad wat prima is bevallen, heb gewerkt met hengsten waar ik geen problemen mee had (+ Umbro van meppie waar ik nu mee op wedstrijd ga).. & heb nu een merrie waar ik ook geen moeite mee heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:06

Klaasje schreef:
Ik heb Hengst gekozen. Ik rijd een dekhengst voor iemand, en over het algemeen willen ze érg hard voor je werken, echt 'willing to please'. Erg fijn. Uitzonderingen daargelaten.

Ik heb mijn merrie destijds verkocht omdat het 'simpelweg' niet klickte tussen ons toen ik dingen van haar begon te vragen.

willing to please misschien wel, maar ze zijn ook ontzettend snel afgeleid! Nagelbijten / Gniffelen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:09

Ik heb geen hekel aan merries, maar ik val meteen op ruinen (ook op hengsten, maar die ken ik niet zo).
Op Zaza ben ik helemaal verliefd, maar dat is gewoon een merrie met ballen Clown

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:19

Ik heb een merrie en ik zal zo weer voor een merrie kiezen.. niets geen problemen mee..
Ik denk dat t belangrijker is dat de klik er met het paard is dan wat voor geslacht het dier heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:11

pharagirlke schreef:
Klaasje schreef:

willing to please misschien wel, maar ze zijn ook ontzettend snel afgeleid! Nagelbijten / Gniffelen

Klopt, maar niet zo snel op hun teentjes getrapt als merries, en als je ze voor je aan het werk hebt (met nadruk als...) werken ze ook super. Ik geef ook de voorkeur aan hengsten.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:24

Doe mij maar een hengst of ruin.

Ookal heb ik een merrie Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:57

ook ik heb goede ervaringen met hengsten, zolang je erg goed consequent bent kom je een heel eind. deze hengsten hebben niet gedekt waar ik mee gewerkt heb dus zal net een tikkie anders zijn. Mijn eerste verzorgpaard was zelfs een hengst. Maar een die perfect opgevoed was.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:54

Met een ruin heb je geen maandelijks gezeik en geen hittepetit. Maar ik heb helemaal niks tegen merries hoor:P Vindt dat gegil wel grappig als ze hengstig is Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:59

splash1999 schreef:
ook ik heb goede ervaringen met hengsten, zolang je erg goed consequent bent kom je een heel eind. deze hengsten hebben niet gedekt waar ik mee gewerkt heb dus zal net een tikkie anders zijn. Mijn eerste verzorgpaard was zelfs een hengst. Maar een die perfect opgevoed was.
Maakt toch niet zoveel uit voor mijn gevoel, qua rijden dan. Een hengst die heeft gedekt moet je mss iets meer van de merries weghouden. Maar ik heb op een hengst die dekte gereden, en op hengsten die niet dekten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:27

Ik vind ruinen vaak prettiger, maar als het klikt met een merrie doet ze vaak álles voor je en dat is vaak met een ruin toch wat minder. En op de één of andere manier beland ik ook altijd op de merries van stal Clown . Kennelijk trek ik dat aan, of zij mij Vork .

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:46

Ik verkies ruin of hengst(met dat laatste heb ik nog wat meer ervaring nodig)
vraag me niet waarom, heb het eigenlijk bij alle dieren(hond,kat)...
En bij mensen ook, kom in het algemeen beter overeen met mannen.
Heb dan ook meer vrienden dan vriendinnen... Lachen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:16

als ik kijk naar het verleden, welke paarden ik allemaal heb gehad. Ben ik meer een voorstander van een merrie.
Ze hebben wel eens die merrie nukken, maar ik vind dat juist niet storend.
Ik heb zelf het gevoel dat je met merries een snellere band op bouwd. maar dat ik mijn mening

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:52

heb een enkel probleem met alle drie Haha! Koe

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:25

ik zou névér nooit niet een merrie willen.
Heb daar nou echt he-le-maal niks mee! Echt een merrie is to-taal niks voor mij
Ik houd het op een ruin of een hengst Knipoog

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:32

Ik ben dol op merries. Af en toe zo heerlijk vervelend. Nagelbijten / Gniffelen Nee. Ik ben van de dames. het liefst van die hittepettiterige dametjes. Lekker eigenwijs. Ja Geweldig. Haha!

minidasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:38

Momenteel : EEN RUIN...

Waarom: ik kom bij onze merrietjes (ze zijn zó lief...) altijd in de verleiding om ze toch maar naar de hengst te brengen, ik ben nl. helemaal gek op veulens. Het gevolg is dat onze dochter en zoon dus nu "zonder" pony zitten omdat alles een veulen aan de voet heeft, of bij de hengst op bezoek staat.

Vandaar gaat er bij ons één van de merries in de verkoop en kopen we er een leuke ruin voor terug (kom ik ook niet meer in de verleiding) Huilen

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:53

Ik heb een ruin, en een vz merrie, maar ik kan toch net wat beter opschieten met die merrie maar dat komt ook omdat ik die merrie al 7 jaar doe en eerste ponýtje was die ik verzorgde, en me ruin heb ik nu bijna een jaar.
Maar heb ook een ruin gereden waar ik in het begin gewoon echt niet mee op kon schieten maar toen ik een band kreeg kon ik wel met hem opschieten.

Ik kan het opzich met ruinen en merries vinden maar ik denk toch dat het meer naar een merrie gaat.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:02

Eigenlijk komt het steeds zo uit ik, heb eigenlijk altijd op merries gereden en ik heb zelf nu 2 merries. Heb niks tegen en hengst of ruin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:05

Merries zijn leuker met hun buien en nukken en zijn vaak ook zelfstandiger. Ruinen vind ik persoonlijk wat vlakker in hun karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:12

Ik ga gewoon het liefste voor een ruin/hengst Lachen
Persoonlijk vind ik die een 'stoerdere/krachtigere' uitstraling hebben Knipoog (Omdat ze 'mannelijk' zijn). Maar dat vind ik Lachen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:13

Het verschil is denk ik dat ruinen rustiger zijn kwa gedrag maar ikzelf heb een merrie en ik vind dat wel fijn rijden Ja
Ruinen vind ik af en toe net iets té koel in het hoofd (althans, de ruinen waar ik soms dan op rij.)
Doe mij maar een merrie Ja