Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:48

Bij de Ikea Haha!
Die hebben een perfect beukenhouten krukje met één treedje, heel stabiel. Volgens mij kun je op de site van Paardenbegrijpen wel ergens een foto vinden waar hij op staat.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:50

Madeleine16 schreef:
Super goed opstappen met krukje, goed voor zadel en rug van je paard. Bovendien lekker mkkelijk, ik ga er mee door Ja

Ja

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:40

MonicaG schreef:
Ik ben lenig genoeg om er zelf op te komen Haha!

Je hebt het kennelijk niet begrepen, het gaat er niet om of je lenig genoeg bent. Het gaat er om of het wel zo goed voor de rug is wanneer je zonder krukje opstapt.
Voor de duidelijkheid dus nogmaals: je belast je paard extra in de rug door er zo op te stappen, dus zonder opstapje, je hangt toch een paar tellen aan één kant, of je nu licht bent of wat zwaarder, je belast die kant meer.
Dus, het heeft niets met lenigheid te maken, ik neem aan dat de meesten hier ook zonder opstapje erop komen, het gaat om het belang van de paardenrug.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:43

Ik parkeer m'n paarden altijd naast het hek van de buitenbak, en klim dan via het hek op het paard. Paarden zijn nogal groot, en het is veel beter voor de rug als je je niet zo hoeft op te trekken. Pling

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:17

in de binnen bak stap ik op met een hoog krukje en buiten via de picknick tafel Haha!

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:14

net als covergirl ben ik wel eens op m'n paard gestapt vanaf het hek, omdat ik zonder zadel ging en er niemand op dat moment een voetje kon geven.
daarna, toen ik erop zat kwam er dan wel eens iemand aanlopen :p

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:49

ik stap op met een krukje omdat Remco zo groot is en om z'n rug toch wat te sparen Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:44

Ik niet, maar het is wel veel beter voor de rug !

Marriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:15

Ik stap niet op met krukje,maar ik dacht dat die reden voor de hand liggend was Clown
Misschien niet,maar waar ik kom doen ze het omdat ze er anders niet opkomen ivm grootte.

TOET122

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:52

Persoonlijk vind ik een krukje niks als je paard gaat lopen en valt er perongeluk over of iets. Had zelf liever altijd een pootje van iemand vond ik een stuk veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:53

Moet je niet alleen zijn Haha!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:46

ik klim op een paard van 1.80 zonder opstapje, en dat gaat me eigenlijk heel gemakkelijk af Haha!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:01

Het is wel beter voor de rug, want je trekt anders het zadel scheef.
Ik stap héél soms met een krukje op, maar meestal laat ik gewoon iemand op de andere beugel steunen zodat het zadel recht blijft.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:34

runningkawa schreef:
ff vraag tussendoor
Wat voor krukje hebben jullie en waar gehaald?
Ik wil er graag 1 kopen, maar wat ik nu gezien heb ben ik bang voor omkiepen of het is heel open en bang dat een paard bij wat pech erin kan komen.

Zo'n IKEA-ding dat al genoemd is, maar een stuk boomstam is ook heel handig, vooral als je die nog een stukje ingraaft (niet als je 'm steeds moet verslepen natuurlijk). Bij een bang paard is oefenen met een strobaal misschien een idee?

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:53

wij hebben een verhoogt krukje ! is ook prima hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:56

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:59

@ kawa die gebruik ik wel op stal, echt een super ding..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:02

Ik bedoel een houten krukje met 2 treetjes, het bovenste iets breder en met een uitsparing erin als handvat.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:35

TOET122 schreef:
Persoonlijk vind ik een krukje niks als je paard gaat lopen en valt er perongeluk over of iets. Had zelf liever altijd een pootje van iemand vond ik een stuk veiliger.

Kwestie van opvoeden Haha! Knipoog
Erover vallen, tja, dan maar beter ook geen hindernissen, etc. in de bak zetten, of naar buiten/bos...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:22

VeerenAshley schreef:
Ik bedoel een houten krukje met 2 treetjes, het bovenste iets breder en met een uitsparing erin als handvat.

Inderdaad, die bedoel ik ook, maar ik kan hem nu niet vinden op de ikea site. Misschien uit het assortiment genomen?
Kennis van me heeft een kunststof kruk, ook met een trede en een plateautje, komt dacht ik bij een huishoudzaak vandaan. Werkt ook heel goed. Maar ik denk dat die Lettenkruk van Ikea ook best zou kunnen werken. Heeft zelfs als voordeel dat je hem niet meer hoeft te lakken Haha!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:26

Ik stap op zonder krukje, paarden zijn wel vrij groot, 1.75. Idd`wat al gezegd wordt, is het beter voor de rug. Echter ik sta op een manege, waar alleen de oudere dames met krukje opstappen. Waneer ik dat zal gaan doen, kan ik er elke keer bij gaan uitleggen, dat ik er wel opkom zonder kruk, maar dat ik zijn rug wil ontlasten. Nu ik dit zo schrijf, moet ik me daar`gewoon niet van aantrekken, maar ja, wil zometeen niet door iedereen 'die stijve hark' genoemd worden..

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:33

Zelf doe ik het niet maar vind het niet raar als andere het wel doen. ik ben ook van mening dat het niet slecht is voor het paard als je het wel doet.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:52

Vond het eerst onzin, maar nu met onze dochter geef ik haar een voetje. Toen ze nog maar 5 was kon ze niet eens op haar a-pony komen. Dus zette ik haar erop. Nu doe ik het nog steeds. Pak ze niet op, maar geef haar een voetje. Allemaal lekker rustig. Niet zo gestrest met die punt van je voet in die oksel en buik. Het zadel blijft mooi liggen enz. Kortom heel gemakkelijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:23

@uppojono nee opstappen met een krukje is echt iets voor oudere dames Stel je voor je wordt voor stijfe hark uitgemaakt. Ach gut Ik zou iet meer op die manege durven te komen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:38

Dinopino schreef:
@uppojono nee opstappen met een krukje is echt iets voor oudere dames Stel je voor je wordt voor stijfe hark uitgemaakt. Ach gut Ik zou iet meer op die manege durven te komen.

Ja, stel je voor zeg, voor stijve hark uitgemaakt. Dan maar liever de rug van je paard naar de knoppen. Krukje is echt niet alleen voor oude dames.
Men vindt het kennelijk belangrijker wat anderen zeggen wanneer je een krukje gebruikt, dan zuinig zijn op de rug van het paard.
Mij hebben ze in het begin ook uitgelachen en voor oma uitgemaakt, nu gaan er steeds meer het opstapje gebruiken omdat ze toch wel het nut ervan inzien.
Het is maar net wat je belangrijker vindt.