Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:15

*zzuchtt* waar gaaaat het heen met de hokjesgeest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:16

ik heb sinds dit jaar wel andere dan leren, dat scheelt Haha!
Die van neopreen
Die worden geloof ik ook veel in de endurance gebruikt Lachen

nog een hokje erbij betrokken Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:17

ik moest zelfs een cap dragen, alleen vond ik de leeftijdsgrens te laag. toen ik 16 was hoefde het niet meer. Alleen in de zomer deed ik hem dan niet op. Vond het te warm

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:00

Ik ben 20 en draag met buitenrijden en springen (jaja westernzadel, kan prima) nog steeds een cap. Moest van m'n ouders tot m'n 18e, en ondanks dat ik tot nu toe nog geen vliegles heb gehad, hou ik hem mooi op Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:22

Ik doe hem ook altijd op met buitenrijden, in de piste niet als ik het paard al langer ken Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:31

Dan moet je het zeker eens doen jayxx!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:44

verography schreef:
En nu heb ik het natuurlijk niet over shanks maar over een normaal scharenbitje

Ehm, wat is volgens jou het verschil dan? Want shank is gewoon de engels term voor scharenbit Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:29

op stal zeiden ze altijd dat shanks (de wat dikkere bitten met wat dikkere scharen) scherper waren dan een normaal scharenbitje.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:33

Onzin Knipoog
Shank is gewoon hetzelfde als een scharenbit. Die je natuulijk wel in allerlei scherptes hebt Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:01

ow oke, zo zie je maar dat niet alles je goed word aangeleerd

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:35

BlazingBoots schreef:
runningkawa schreef:
jij mischien wel, maar heel veel beginnende western ruiters niet
zie de stangen redelijk vaak naar achter wijzen, wat niet kan bij losse teugels Lachen

dat het zo niet hoort weet ik ook wel
Maar dat is bij engels idem dito

echte trekkers zie ik dus ook de overstap maken naar bitloos
want dan kan het paard het bit niet vastpakken of zulke smoesjes hoor je dan...om te janken is het..dat wel...
(een touw om de nek dat niet, maar op het gevoelige neusje)

Jij hebt het nu over de echte waardeloze prutsers... Verdrietig

idd ja mensen die geen zien in (goede) les hebben en dan zelf maar wat aan prutsen..

edit,,: beetje late reactie Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:32

Yessy schreef:
Ik ben 20 en draag met buitenrijden en springen (jaja westernzadel, kan prima) nog steeds een cap. Moest van m'n ouders tot m'n 18e, en ondanks dat ik tot nu toe nog geen vliegles heb gehad, hou ik hem mooi op Lachen

Dat vind ik enorm verstandig, waar ik soms ook zo tegenaan hik is dat sommige mensen denken van zodra ze er een westernzadel op hebben liggen ze "westernruiter" zijn en dus geen cap meer hoeven te dragen...

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:23

TsJa ik rijd western en vind dat dus ook leuker.
Maar daarom ben ik niet ''tegen'' dresuur.
Als een dresuur ruiter een beetje goed en leuk rijd dan vind ik dat leuk om te zien en soms ook om te doen;)!
TsJa veel van de western mensen ziet alleen maar de ''slechtere''dingen in de dresuur en andersom.
Zoals in de krultrekken en helemaal gesnoerd lopen en bij western is dat warschijnlijk alleen maar sleidings en spins.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:32

B_Sweet schreef:
Zoals in de krultrekken en helemaal gesnoerd lopen en bij western is dat warschijnlijk alleen maar sleidings en spins.

Nee hoor, ik heb maar beperkt problemen met slidings en spins (het is niet echt goed voor de benen, maar dat terzijde), waar ik het grootste probleem mee heb bij "westernruiters" is het op de voorhand sukkelen en het niet soepel door het lijf kunnen lopen van de paarden. En ja, dat zie ik met regelmaat in verschillende gradaties. Een goed gereden paard vind ik heel prettig om naar te kijken, daarbij maakt de stijl me niet veel uit, maar een slecht gereden paard (wat je helaas veel vaker ziet) wordt ik verdrietig van. En inderdaad, bij dressuurruiters kun je ook heel verdrietig worden, met het bekende ruk- en plukwerk, krulgebeuren en net zo goed op de voorhand sukkelen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:03

Waratje schreef:
B_Sweet schreef:

Nee hoor, ik heb maar beperkt problemen met slidings en spins (het is niet echt goed voor de benen, maar dat terzijde), waar ik het grootste probleem mee heb bij "westernruiters" is het op de voorhand sukkelen en het niet soepel door het lijf kunnen lopen van de paarden. En ja, dat zie ik met regelmaat in verschillende gradaties. Een goed gereden paard vind ik heel prettig om naar te kijken, daarbij maakt de stijl me niet veel uit, maar een slecht gereden paard (wat je helaas veel vaker ziet) wordt ik verdrietig van. En inderdaad, bij dressuurruiters kun je ook heel verdrietig worden, met het bekende ruk- en plukwerk, krulgebeuren en net zo goed op de voorhand sukkelen.

Ik leer vanaf het begin dat ik western rijd paard moet op de achterhand lopen, en bij dressuur pas vanaf het 5e jaar? dus ik snap dit nu niet echt helemaal Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:09

Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.......
Bij Engels rijden moet het paard ook op de achterhand lopen, zie je ook maar weinig gebeuren. Frusty

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:11

Sanniejj schreef:
Ik leer vanaf het begin dat ik western rijd paard moet op de achterhand lopen, en bij dressuur pas vanaf het 5e jaar? dus ik snap dit nu niet echt helemaal Tong uitsteken

Nee, dat snap ik ook niet want een paard moet vanaf het begin geleerd worden zijn achterhand te gebruiken Haha!
Dressuur en western dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:19

Na dat een paard zadelmak is, leer ik ze op de achterhand gaan lopen
Tuurlijk met beeid, rome is ook niet in 1 dag gebouwd
Maar je bent dan steeds bezig met een paard op eigen benen te leren lopen, de achterhand de verbeteren zodat er steeds meer gewicht naar achter kan.

Dus alweer een raar vooroordeel

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:20

Eigenlijk is het een beetje appels met peren vergelijken.
We proberen hier natuurlijk te vergelijken, zoals het eruit hoort te zien en niet zoals t eruit ziet bij de prutsers (in beide takken)

Probleem is alleen dat er in de dressuur in Nederland een aantal ruiters een redelijk niveau hebben maar dat de hele westernsport eigenlijk nog in de kinderschoenen staat en er nog maar verdomd weinig westernruiters zijn die 'het goeie' plaatje kunnen laten zien; het niveau is gewoon (nog) niet te vergelijken.

Dus wordt er al gauw een goeie dressuurruiter vergeleken met wat er in de western in Nederland voor handen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:12

Maar juist omdat de laatste jaren iedereen maar is gaan paardrijden sinds anky de o.s heeft gewonnen, zie je het nivo ook drastisch zakken in de lage klasses.
Te veel die voortaan denken dat ze wel ff anky na kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:49

Ja, da's waar. Het lijkt wel alsof men denkt, oh zo moet het dus, halsje in de krul, koppie naar beneden, dus trekken en zagen en prikken maar en de rest doet er niet toe. Verdrietig

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:51

ik heb niet het hele verhaal gelezen maar ikwil toch even reageren.
iedereen raadde mij aan om een Quarter te kopen als ik echt verder wilde komen. Ik heb nu 2 Quarters en zal eerlijk zeggen dat ik ook meer Quarters op de voorhand heb zien lopen dan dan op de achterhand of gewoon "normaal" mijn Quarter is ook behoorlijk overbouwd en weet ook niet of dat weer bijtrekt gebeurt dat niet kan ik er eigenlijk wel mee stoppen, want dat paard lukt het niet om zijn achterhand goed te gebruiken. dat vind ik een enorm nadeel met Quarters. natuurlijk hebben niet alle Quarters dat maar het is maar afvragen hoe ze zich ontwikkelen. mijn tinker kan heel lekker laag lopen en zet goed onder met haar benen en is lekker ontspannen.... ik ben helemaal niet tegen dressuur behalve dan dat sommige paarden veeeel te veel van voren worden tegen gehouden en als je dus de teugels loslaten slingeren ze alle kanten op en altijd maar over die hoefslag!!!!! ik heb geleerd zoveel mogelijk van de hoefslag af te blijven leer die paarden op hun zelf lopen!
dus er zitten vind ik naelen aan het westernrijden en aan de paarden en aan de dressuur ook en ook aan de paarden sommige dressuur paarden worden veeel te groot gefokt kan ook nooit goed zijn vind ik

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:36

Met een paard wat overbouwd is of een zware voorhand heeft is het inderdaad meer werk.
Dan had je een quarter moeten kopen die lichter was in de schouder als je dat werk er niet mee wilt doen Knipoog
En dat het het paard niet lukt is niet waar, het kost alleen meer tijd en moeite. Meer oefeningen om de voorhand licht te maken en de achterhand sterker Lachen

Ik ben in de dressuur ook geleerd om van de hoefslag af te rijden Knipoog

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:27

wij hebben dat niet geleerd in de dressuur en heb op veel verschillende stallen en maneges gereden. Ik zeg ook niet dat het niet gaat lukken met mijn Quarter alleen ik weet gewoon dat reining wel heel erg moelijk kan worden met stoppen. en hoe krijg je zo'n paard goed op de achterhand te lopen... misschien weet jij dat??
ben nu veel rechte stukken aan het rijden maar ik kan hem in de galop niet goed naar beneden rijden hij trekt dan gewoon aan de teugels en gaat gigantisch op de voorhand lopen en ik kan dan niet goed blijven zitten omdat hij dan heel hoog opgooid

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:36

Is zeker wat aan te doen hoor emma, alleen heb je wat begeleiding nodig tijdens het rijden, iemand die je tips geeft tijdens het rijden Knipoog