Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

verography schreef:En nu heb ik het natuurlijk niet over shanks maar over een normaal scharenbitje

BlazingBoots schreef:runningkawa schreef:jij mischien wel, maar heel veel beginnende western ruiters niet
zie de stangen redelijk vaak naar achter wijzen, wat niet kan bij losse teugels
dat het zo niet hoort weet ik ook wel
Maar dat is bij engels idem dito
echte trekkers zie ik dus ook de overstap maken naar bitloos
want dan kan het paard het bit niet vastpakken of zulke smoesjes hoor je dan...om te janken is het..dat wel...
(een touw om de nek dat niet, maar op het gevoelige neusje)
Jij hebt het nu over de echte waardeloze prutsers...
Yessy schreef:Ik ben 20 en draag met buitenrijden en springen (jaja westernzadel, kan prima) nog steeds een cap. Moest van m'n ouders tot m'n 18e, en ondanks dat ik tot nu toe nog geen vliegles heb gehad, hou ik hem mooi op
B_Sweet schreef:Zoals in de krultrekken en helemaal gesnoerd lopen en bij western is dat warschijnlijk alleen maar sleidings en spins.
Waratje schreef:B_Sweet schreef:Zoals in de krultrekken en helemaal gesnoerd lopen en bij western is dat warschijnlijk alleen maar sleidings en spins.
Nee hoor, ik heb maar beperkt problemen met slidings en spins (het is niet echt goed voor de benen, maar dat terzijde), waar ik het grootste probleem mee heb bij "westernruiters" is het op de voorhand sukkelen en het niet soepel door het lijf kunnen lopen van de paarden. En ja, dat zie ik met regelmaat in verschillende gradaties. Een goed gereden paard vind ik heel prettig om naar te kijken, daarbij maakt de stijl me niet veel uit, maar een slecht gereden paard (wat je helaas veel vaker ziet) wordt ik verdrietig van. En inderdaad, bij dressuurruiters kun je ook heel verdrietig worden, met het bekende ruk- en plukwerk, krulgebeuren en net zo goed op de voorhand sukkelen.
Sanniejj schreef:Ik leer vanaf het begin dat ik western rijd paard moet op de achterhand lopen, en bij dressuur pas vanaf het 5e jaar? dus ik snap dit nu niet echt helemaal