Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:17

Ik vind het goed hoor, dat je ervoor pleit dat alle paarden een paar uur per dag buiten komen Ja Ik snap je zeker wat dat betreft. Het is zeker fijn voor elk paard om lekker los te kunnen lopen en eens de kont te kunnen uitslaan. Daar heb je volledig gelijk in.
En dat een aantal mensen die meedoen aan de sport hier nog eens goed over na moeten denken in het kader van paardenwelzijn, daar heb je ook gelijk in.

Die nulletjes doen er inderdaad toe besluiten dat zo'n paard niet los mag in het seizoen. Het is wel het brood (o.k. en de BMW...) van een aantal mensen.
Gezien de omstandigheden denk ik toch echt dat Monty Roberts gelijk heeft als hij zegt dat hij bij Anky op stal gelukkige paarden ziet (voor zover je kan zien aan een paard of hij gelukkig is uiteraard).

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:17

Wat Robers denkt doet mij eigenlijk niet zoveel. Roberts is commercieel net zo als Anky... Elkaar bekritiseren is eigenlijk Not Done. Ze hebben allebei hetzelfde doel, geld verdienen aan de paardensport. Wat niet erg is (vind ik) iemand die een B paard koopt en later wil verkopen als Z-paard doet natuurlijk precies hetzelfde.

Bij paardenwelzijn komt een hoop emotie bij kijken. De een doet zo de andere zus. Waar we wel op moeten letten is dat je wel weet wat je doet en niet zomaar dingen overneemt van je buurman.

Elk paard zijn eigen verzorging zeg ik altijd maar. Ik ben trouwens van mening dat Anky het niet slecht doet (kan ze ook niet maken). Er zijn stallen waar het veel slechter aan toe gaat. Kijk eens op een gemiddelde manege. Waar pensionpaarden staan waar nauwelijks naar om gekeken word iedereen heeft wel voorbeelden. Laten we daar ons druk om maken.

Toch een kritische kanttekening:
Wat ik vaak merk is als iemand commercieel met paarden omgaat, vaak het individu wordt vergeten. Er wordt niet echt gekeken naar de behoeften van elk paard. "Wij doen het zo op stal en we trainen alle paarden zo", dat zie je vaak. Als een paard zich niet aan kan passen gaat hij ook sneller de verkoop in. Dat snap ik helemaal, trainen en opleiden van paarden kost nu eenmaal erg veel geld en tijd. Maar het past niet bij ieder paard. Waar bij de ene trainer het paard niet verder komt. Kan bij de ander helemaal uitgroeien tot een toppaard. Er zijn maar weinig paarden die de topsport halen ik weet zeker dat ook Anky paarden heeft weggedaan, omdat ze de trainingsmethoden niet aan kunnen. Geeft niet, als je bepaalde doelen hebt. Moet je je energie niet verspillen aan een paard die het niet aan kan.
Wat ik daarmee wil zeggen dat ik het jammer vind dat een paard vaak zijn eigen karakter niet kan tonen. Een paard stopt hem weg. Waardoor hij bijna "slaafs" alles doet wat zijn trainer hem opdraagt. De trainer kan dat vertalen naar "hij is zo braaf en doet alles voor me!" Maar als een trainer dit alleen, maar kan vertellen over zijn paard.... vind ik dat toch een beetje triest....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:19

yarrah schreef:
Wat Robers denkt doet mij eigenlijk niet zoveel. Roberts is commercieel net zo als Anky...

Maar wel non-profit...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:21

Verder ben ik het wel met je eens hoor Yarrah...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:23

Kelly_ann schreef:
yarrah schreef:
Wat Robers denkt doet mij eigenlijk niet zoveel. Roberts is commercieel net zo als Anky...

Maar wel non-profit...

Waardoor MOnty Roberts wel in staat is een enorm publiek te bereiken...

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:24

Ik kom even binnenvallen..

Over dat artikel waar het hele verhaal in staat, is dat ergens in dit topic terug te vinden of moet ik toch een tijdschrift gaan halen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:27

Norway_girl schreef:
Nadya, die wedstrijdpaarden die jij kent (dat was jouw wereldje toch niet?) niet onder een solarium staan na het werk, aan de hand worden gestapt 3-4 keer per dag, 2 keer in de week onder de douche gaan, etc, etc.......

daar wordt een paard nou echt happy van... eerste noodzaak in een paardenleven: douchen en een solarium Clown
Het is echt allang bewezen dat de noodzakelijke behoeften van een paard 24 uur gezelschap, ruwvoer en beweging zijn, voor mentale en fysieke gezondheid.
verder vind ik dat artikel erg vermakelijk: ga nooit met één lijn longeren, heel slecht Clown

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:56

sanne83 schreef:
Norway_girl schreef:
Nadya, die wedstrijdpaarden die jij kent (dat was jouw wereldje toch niet?) niet onder een solarium staan na het werk, aan de hand worden gestapt 3-4 keer per dag, 2 keer in de week onder de douche gaan, etc, etc.......

daar wordt een paard nou echt happy van... eerste noodzaak in een paardenleven: douchen en een solarium Clown
Het is echt allang bewezen dat de noodzakelijke behoeften van een paard 24 uur gezelschap, ruwvoer en beweging zijn, voor mentale en fysieke gezondheid.
verder vind ik dat artikel erg vermakelijk: ga nooit met één lijn longeren, heel slecht Clown

Na ja of hij/zij er happy van word weet ik ook niet pricies, maar dit stukje was alleen ter vergelijking Clown
Ga nooit op roddels af héél slecht Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:01

sanne83 schreef:
Norway_girl schreef:

Als de paarden van Anky ongezond zouden zijn, dan zouden ze niet zo goed kunnen presteren!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:07

Norway_girl schreef:
Norway_girl schreef:

Na ja of hij/zij er happy van word weet ik ook niet pricies, maar dit stukje was alleen ter vergelijking Clown
Ga nooit op roddels af héél slecht Haha!

Inderdaad is het mijn wereldje zeer zeker niet meer, nee.
Als je mijn teksten goed gelezen hebt, zeg ik dat ik vroeger wel degelijk tussen de dressuur- en springpaarden gezeten heb. Haha! Ik heb heel wat kanten van de paardensport gezien (vroeger wilde ik dat zelfs ook toen ik klein was) en hier in de omgeving staan ook een hoop sportpaarden trouwens. Zelfs waar mijn paard 24/7 in het land staat, wordt fanatiek de mensport bedreven door de staleigenaren. Het gaat mij precies om wat Sanne83 zegt. Lachen
Maar omdat het niet in het straatje past van de Anky brigade, vallen sommigen over me heen blijkbaar.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:37

Nadya schreef:
Inderdaad is het mijn wereldje zeer zeker niet meer, nee.
Als je mijn teksten goed gelezen hebt, zeg ik dat ik vroeger wel degelijk tussen de dressuur- en springpaarden gezeten heb. Haha! Ik heb heel wat kanten van de paardensport gezien (vroeger wilde ik dat zelfs ook toen ik klein was) en hier in de omgeving staan ook een hoop sportpaarden trouwens. Zelfs waar mijn paard 24/7 in het land staat, wordt fanatiek de mensport bedreven door de staleigenaren. Het gaat mij precies om wat Sanne83 zegt. Lachen
Maar omdat het niet in het straatje past van de Anky brigade, vallen sommigen over me heen blijkbaar.

Dat niet alleen hoor Lachen Ook omdat mensen het allemaal zo goed weten. En de wereld om hun heen is allemaal slecht voor hun paard, want daar komt het wel op neer geloof ik, maar laat ik ontoppic blijven Knipoog

Ook paarden die de hele dag buiten zijn kunnen doodongelukkig zijn! Jullie kijken veel te kortzichtig. Vooral de naturals zijn van paard veel buiten, wat ik met ze eens ben, want bewegen en gezeldschap is goed. En op stal hebben ze ook gezeldschap.
Ja dat Anky Salinero tijdens het wedstrijdseizoen niet op het land heeft snap ik als wedstrijdruiter maar al te goed. De dag voor een wedstrijd was ik mijn paard en blijft hij daarna op stal en komt hij niet buiten. Alleen om te trainen. Maar dan ben ik per defenitie toch ook niet slecht voor mijn paard of wel? Tong uitsteken

Hoe dan ook kan niemand in de dagelijkse dagen van Anky en haar "brigade" kijken en daardoor is het dus erg moeilijk om te zeggen hoe ze met haar paarden omgaat. Alhoewel het me echt een grote verbazing zou zijn als Anky dan zo slecht met haar paarden omgaat. Maar zover ik gezien, gelezen, en gehoord heb over Anky's methodes valt er niets kwaads over te zeggen. (alhoewel schijn soms bedriegt) Kijk eens naar een kur van Anky en Salinero of van Anky en Bonfire, je moet je echt af gaan vragen hoe het komt dat ze met verschillende paarden de top haalt, dan ben je echt wel goed bezig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:53

Als jij jouw paard een dag voor een wedstrijd binnen laat staan, moet jij dat zelf weten. Daar zal ik verder niets over zeggen, hoor. Een dag op stal, vind ik heel wat anders dan continu op stal tussen de menselijke bedrijven door (trainen/stapmolen/solarium/douches e.d.). Ik zeg ook niet dat ze de HELE dag naar buiten moeten, maar ik pleit wel voor meer weidegang met andere paarden voor topsportpaarden.

Nogmaals; het gaat mij om de mentale gezondheid van die paarden, om het feit dat een paard een paard is, wedstrijden of niet, of ze nou veel waard zijn of niet. Hun natuurlijke behoeftes zullen er altijd in blijven zitten of ze het nou laten merken of niet. Die van mijzelf is nog jong en puur en aan jonge paarden kun je nog een hoop zien, hoor. Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:54

Nadya schreef:
Als jij jouw paard een dag voor een wedstrijd binnen laat staan, moet jij dat zelf weten. Daar zal ik verder niets over zeggen, hoor. Een dag op stal, vind ik heel wat anders dan continu op stal tussen de menselijke bedrijven door (trainen/stapmolen/solarium/douches e.d.). Ik zeg ook niet dat ze de HELE dag naar buiten moeten, maar ik pleit wel voor meer weidegang met andere paarden voor topsportpaarden.

Nogmaals; het gaat mij om de mentale gezondheid van die paarden, om het feit dat een paard een paard is, wedstrijden of niet, of ze nou veel waard zijn of niet. Hun natuurlijke behoeftes zullen er altijd in blijven zitten of ze het nou laten merken of niet. Die van mijzelf is nog jong en puur en aan jonge paarden kun je nog een hoop zien, hoor. Lachen

Handtekeningen actie beginnen misschien Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:01

Je kan er grappig over doen, maakt mij niet uit, maar snap je wel wat ik bedoel?

Weet je, laat maar, ik weet maar al te goed dat de kans zeer klein is dat het ooit echt veranderen zal voor bepaalde paarden. Zo naief en wereldvreemd ben ik helaas niet Tong uitsteken . En ik besef ook dat mijn visie nooit zal aansluiten bij mensen die topsport bedrijven. Het zij zo. Wel jammer voor die paarden, want ik wil alleen maar dat die dieren regelmatig eens lekker gewoon paard kunnen zijn. Niets mooiers dan paarden die gewoon paard kunnen zijn buiten en met elkaar. Daar kan in mijn ogen echt geen dressuurwedstrijd of wat dan ook tegenop. Tong uitsteken Tong uitsteken

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:05

Nadya schreef:
Je kan er grappig over doen, maakt mij niet uit, maar snap je wel wat ik bedoel?

Weet je, laat maar, ik weet maar al te goed dat de kans zeer klein is dat het ooit echt veranderen zal voor bepaalde paarden. Zo naief en wereldvreemd ben ik helaas niet Tong uitsteken . En ik besef ook dat mijn visie nooit zal aansluiten bij mensen die topsport bedrijven. Het zij zo. Wel jammer voor die paarden, want ik wil alleen maar dat die dieren regelmatig eens lekker gewoon paard kunnen zijn. Niets mooiers dan paarden die gewoon paard kunnen zijn buiten en met elkaar. Daar kan in mijn ogen echt geen dressuurwedstrijd of wat dan ook tegenop. Tong uitsteken Tong uitsteken

Grappig doen? Nors opkijken Jij plijt toch voor een "beter" leven voor topsportpaarden?

Hoe dan ook ik snap wel wat je bedoeld, maar ieder heeft een andere mening....en wie zegt dat anky een paard geen paard wil laten zijn? Bonfire staat ook de hele dag buiten en verdiend van zijn oude dag. Dus wat dat betreft....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:15

Wat is er mis met het pleiten voor een ('nog') beter leven voor topsportpaarden?
Ik zeg al de hele tijd dat iedereen een andere mening heeft, maar mijn idee over het houden van sportpaarden wordt hier meteen afgedaan als naief, wereldvreemd en dus onzin. Dat vind ik echt zo jammer. Scheve mond

Ik ben superblij voor Bonfire dat hij nu eindelijk lekker buiten mag staan. Maar ik zou het nog veel fijner vinden als paarden die nu nog heel hard werken, daar ook regelmatig van mogen genieten. En dat geldt dan voor Anky's paarden, maar er zijn nog wel wat meer sportpaarden op de wereld dan die van Anky. Ik gun het ze allemaal. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:18

Kijk over dat commercieel valt echt te praten, weet je dat je als dierenarts niet meer over vaccinaties kunt praten of je bent een geldwolf die het alleen voor dat doet. Tegenwoordig is het normaal om zo de dierenarts te bekritiseren. En dat is niet fijn, kan begrijpen dat monty roberts hetzelfde meemaakt waar je niets meer kunt zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:23

Mensen zijn nou eenmaal een stuk mondiger tegenwoordig en dat heeft zijn goede kanten, maar ook mindere kanten inderdaad.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:54

Nadya, ik begrijp best dat jij graag ziet dat sportpaarden natuurlijk gehouden moeten worden. Maar er zit ook een een kanttekening aan. In sportpaarden word enorm veel geld in gestoken. Er word niet moeilijk gedaan om een 1000 euro meer of minder. Om zoveel risico's te vermijden worden de paarden dan in jouw ogen niet natuurlijk gehouden. Maar een sportpaard van een paar ton zet je niet in een kudde. Als je een goed paard hebt, dan heb je meer verplichtingen dan alleen, maar gezellig rijden, maar je moet ook presteren. Er zijn teveel mensen die naar je kijken, je fans, je sponsoren, je trainer, de pers e.d. En die verwachten ook wat van je. Je kunt niet meer verkopen dat je een keertje niet kunt rijden, omdat je paard een (domme) blessure in het land heeft opgelopen. Je word op die manier gedwongen om je paard anders te houden. En er zijn genoeg andere oplossingen 2x per dag rijden/trainen, stapmolens, wandelen om je paard in optimale conditie te houden. Bonfire heeft Anky naar de top gebracht en word daar nu voor beloond. Ik ben er van overtuigd dat Salinero en Painted Black deze beloning ook krijgen. Ook toppaarden van Tineke Bartels die ondertussen al richting de 30 lopen hebben deze beloning gekregen. Deze paarden hebben aan hun plicht voldaan en hebben recht op een goede beloning.
Dit goede voorbeeld van Anky en Tineke mag wel eens meer in de landelijke pers naar voren komen.
Hopelijk gaan meer mensen dit volgen (want dat gebeurd in mijn ogen veel te weining). Anky en Tineke hebben een voorbeeldfunctie maar om een of ander reden is het grote publiek hier blind voor.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:07

Even voor de duidelijkheid
http://www.anky.nl/images/cms/DSCN1682.JPGCheck de achtergrond eens Haha! Haha!

Dat is toch bewijs dat de paarden echt wel buiten komen, dus maak mij niet wijs dat Anky haar paarden niet natuurlijk behandeld, want dat zijn echt niet alleen de "oude hitjes" die buiten staan daarzo.
En Salinero? Nou die komt vast niet veel te kort hoor, hij mag over een paar jaar alles dubbel en dwars inhalen, wat hij volgens sommige gemist zou hebben. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:08

Ow anky rijd zelfs met lange teugel Tong uitsteken

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:10

katiavl schreef:

En met ankypad Clown

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:13

katiavl schreef:

Niet zo negatief hoor Clown

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:15

Norway_girl schreef:

Dat is toch bewijs dat de paarden echt wel buiten komen, dus maak mij niet wijs dat Anky haar paarden niet natuurlijk behandeld, want dat zijn echt niet alleen de "oude hitjes" die buiten staan daarzo.
En Salinero? Nou die komt vast niet veel te kort hoor, hij mag over een paar jaar alles dubbel en dwars inhalen, wat hij volgens sommige gemist zou hebben. Knipoog

Aan zo'n foto mag je geen conclusie trekken. Misschien zijn het de paarden van de buurman. Aan natuurlijk houden is voor mij toch 24/7 buiten en in de kudde. Dat gebeurt bij de paarden van Anky niet zeker Salinero en andere paarden die op dit moment hoog in de sport zitten. Bonfire staat niet eens in de kudde die heeft die kleine shetlander als gezelschap.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:22

yarrah schreef:
Norway_girl schreef:

Aan zo'n foto mag je geen conclusie trekken. Misschien zijn het de paarden van de buurman. Aan natuurlijk houden is voor mij toch 24/7 buiten en in de kudde. Dat gebeurt bij de paarden van Anky niet zeker Salinero en andere paarden die op dit moment hoog in de sport zitten. Bonfire staat niet eens in de kudde die heeft die kleine shetlander als gezelschap.

Ze staan toch buiten? Tegenwoordig zijn jullie allemaal zo perfect dat jullie zelfs de wereldruiters af gaan lopen kraken.....
Je kan het wel héél ver gaan zoeken zo hoor, straks moet iede top ruiter nog met zijn blote r**t op de foto om te kijken of je het uberhaubt wel afgeveegt hebt! Clown