Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:42

Als je maar weet dat paarden/pony's niet tegen schreeuwen kunnen. Daar hebben ze veel te gevoelige oortjes voor!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:32

Dancie schreef:
ik praat constant tegen mijn paard en als ze iets doen wat niet mag en ik gil GODVER geloof me dat ze ophouden.

het is voor een paard alleen maar lekker als je duidelijk tegen hem praat met de juiste tonen. Ik rijd altijd pratend.

haha, en hoe doe je dat in een proefje? GODVER.. -1 want je praat..

Ik heb geleerd een paard te rijden met je zit en je benen, Denk je nou dat de hoge dressuurruiters echt op hun paard zitten en hele tijd GODVER roepen? tuurlijk zullen ze hun paarden gerust stellen op de momenten dat het nodig is, en belonen op de momenten dat het nodig is. Ik heb geleerd het met mijn benen en zit te doen,en als hij het goed doet, een aaitje door zn manen of een klopje. In de proef mag dit niet, maar dan doe ik het altijd vlakbij mijn zadel zodat je t niet echt kunt zien. En hij kan zoiezo niet tegen dat schreeuwen, op stal praat ik ook wel tegen hem. Maar niet hele verhalen om mijn dag eruit gezien heeft! zoals vele wel doen.

Ik snap best dat mensen het niet met mij eens zijn nu, maar gelukkig heeft iedereen een andere mening Knipoog

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:38

Softijs schreef:
Ik praat ook altijd tegen mijn pony, volgensmij verstaan ze wel degelijk wat je zegt. Niet de inhoud natuurlijk, maar de klank, of je boos bent of blij, dat verstaan ze zeker wel hoor. Ook bij stemhulpen als haaaa-halt en drrrrraf maken ze onderscheid tussen. Als ik drrrraf zeg gaat mijn pony al meteen draven zonder dat ik iets hoef te doen, dus dat verstaat ze wel degelijk. Maar natuurlijk nooit schreeuwen, als je je stem verheft weten paarden ook al dat ze het niet goed hebben gedaan.

ja dat is waar, ze luisteren naar de klank. maar als jij zegt tegen je paard "LOOP NOU IS GODSAMME DOOR" nou dan weet hij niet war jij het over hebt hoor? hij merkt alleen dat je boos bent en mijn paard word dan altijd heel onzeker en opgefokt Nagelbijten / Gniffelen

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:54

Er zullen maar christelyke mensen in het publiek zitten! Lachen Die zullen schrikken! Haha!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:58

Farouche schreef:
Maar mensen die in 1 rondje 20.000 keer zeggen braaf, goedzo, niet eng bla bla bla word ik ook helemaal gek van... Slapen

Waarom?
Ik praat ook de hele tijd tijdens het rijden met m'n pony, ik vind het voor ons allebei gewoon een relaxte manier van rijden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:58

Paardenmaf1 schreef:
Er zullen maar christelyke mensen in het publiek zitten! Lachen Die zullen schrikken! Haha!

Waarvan? Lekker vooroordeel! Haha!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:04

Ok. Oeps, sorry! Liet me een béééétje gaan. EXCUSES!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:06

Maar met een beetje vertroetelen van je paard in de stal wordt hij toch óók rustig? Laatst nog zag ik iemand zijn paard achter zijn oortjes krabbelen, nou dat bessie vondt dat héééérlijk! (Hij kreunde alles bijelkaar!)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:25

Dus..?

sisi19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:30

Ik praat ook tegen een paard. Ze zullen de woorden niet verstaan, maar wel de toon hoogtes verstaan ze denk ik wel.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:34

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

precies Ja je kan je paard er ook mee gerust stellen toch, k weet zeker dat jij dat ook doet.

mn paardje kent me hele verhalen hoor Kwijl

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:49

Ook als bijvoorbeeld De Bruin (me lespaard!) verzorgd moet worden, babbel ik ook graag naar hem. Als hij ziet dat ik wegloop om bijv een ander borsteltje uit me koffer te halen, kijkt hij meestal om en zeg ik: Nee joh. Ik ga niet weg! Dan kijkt hij weer naar voren met zo'n blik van 'nou. dan is het goed. Dacht dat je wegging.' Als ik ook naar de linkerkant ga van zijn lijf zeg ik altijd 'óm!' zodat hij weet dat ik even voorlangs moet en gaat hij dan zo staan dat ik de linker/rechterkant van zijn lijf kan afpoetsen (die vaak behoorlijk vuil is van het zand/zweet)

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:18

sisi19 schreef:
Ik praat ook tegen een paard. Ze zullen de woorden niet verstaan, maar wel de toon hoogtes verstaan ze denk ik wel.

Hiermee ben ik het eens.
Een paard verstaat de woorden niet, toonhoogtes wel, als jij rustig praat betekend het bijvoorbeeld dat er niks aan de hand is.
Ik praat zelf heel vaak tegen een paard, maar meestal niet tijdens de lessen omdat ik vindt dat je rekening moet houden met andere mensen om je heen. Op stal doe ik het heel vaak, omdat ik op een paard rijd waar het belangrijk is op stal om tegen hem te praten om hem een beetje rustig te houden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:47

Ben er ook mee eens.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:11

maar weetje, sommige mensen [ zeg niet dat het hier op bokt is ] beweren dat paarden het begrijpen ect. Maar ik beschouw en ook als een hond. Als je tegen je hond "zit" zegt, dan kent hij het commando, maar hij snapt niet de betekenis achter zit. Je zou net zo goed "af" kunnen zeggen, ze snappen de betekenis niet omdat ze niet zo kunnen denken als wij. Dat is ook bij een paard, zeg je Draf .. dan snapt hij dat als je dat hem hebt aan geleerd, het commando kent ie. Zeg je als die gaat draven "stap" zal die op dat commando gaan draven, daarom snap ik niet waarom mensen hun hele levens verhaal gaan vertellen...... snappen doen ze het niet, en schreeuwen heeft naar mijn idee al HELEMAAL geen zin Hamer

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:21

Dus jij denkt dat ze niet begrijpen dat je boos bent als je je stem verheft?
Paarden zijn echt niet achterlijk hoor.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:27

Ja dat zeg je wel heel leuk hihi, maar zo werkt het bij mensen toch ook??

Ik heb mijn broertje vroeger in een melige bui geleerd dat de kleur beige, perzik was Clown
Dat heeft ie heel lang volgehouden haha.

Een paard kent geen mensentaal, maar hij kent wel de woorden die je hem leert, de klanken, de toon. Als ik tegen mijn paard zeg: poot. Geeft ie 'm niet hoor, pas als ik voet zeg.

Ik vind het heerlijk om tegen 'm te praten. Hij wordt er rustig van, ik word er rustig van, ben eventueel m'n ei kwijt en hij luistert rustig zonder commentaar te geven haha. Lekker toch?

Tuurlijk is schreeuwen weer wat heel anders, dat is gewoon puur onmacht.

Maar bijv. heb ik paard geleerd dat als hij stil staat, en loopt achteruit, ik UH! roep, dan looptie weer naar voren. (Hij is altijd geleerd om achteruit te lopen...)

Mijn vorige bijirjpony liep bij mij NIET achteruit, bij z'n eigenaresje (van 9) deed ie het wel, als ze iets van "kom maar ponyyyyy" tegen 'm zei. Als ik 't zei echt niet... Clown

Probeer alleen te zeggen dat ze absoluut niet dom zijn Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:36

Het is trouwens net hoe je je paard opvat.
Als je je paard opvat als eigendom kan ik jouw standpunt begrijpen, __Robijn__.
Ik vat mijn paard op als vriend, en zal dus ook hele verhalen tegen hem ophangen.

Vat me trouwens niet verkeerd op, ik bedoel écht niet te zeggen dat je niet om je paard zou geven als je niet met 'em praat.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:31

Effe iets... bijlages in een reply, wat bedoelen ze daarmee? Foto's en zo? En trouwens... wat is er nou leuker dan lekker ouwehoeren met je liefste paard(je)? Je kan al je geheimen aan hem/haar kwijt en hij/zij zal het toch nooit doorvertellen! Lachen

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:55

Pikeur schreef:
Dus jij denkt dat ze niet begrijpen dat je boos bent als je je stem verheft?
Paarden zijn echt niet achterlijk hoor.

zeg ik dat dan ? nee.. Rolleyes
Ik zeg alleen dat ze de woorden niet begrijpen maar de commando's wel

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:58

'en schreeuwen heeft naar mijn idee al HELEMAAL geen zin '

Al zit er natuurlijk wel een verschil tussen schreeuwen en stemverheffen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:26

__Robijn__ schreef:
maar weetje, sommige mensen [ zeg niet dat het hier op bokt is ] beweren dat paarden het begrijpen ect. Maar ik beschouw en ook als een hond. Als je tegen je hond "zit" zegt, dan kent hij het commando, maar hij snapt niet de betekenis achter zit. Je zou net zo goed "af" kunnen zeggen, ze snappen de betekenis niet omdat ze niet zo kunnen denken als wij. Dat is ook bij een paard, zeg je Draf .. dan snapt hij dat als je dat hem hebt aan geleerd, het commando kent ie. Zeg je als die gaat draven "stap" zal die op dat commando gaan draven, daarom snap ik niet waarom mensen hun hele levens verhaal gaan vertellen...... snappen doen ze het niet, en schreeuwen heeft naar mijn idee al HELEMAAL geen zin Hamer

Voor jou heeft het waarschijnlijk geen waarde, maar er zijn mensen die het gewoon fijn vinden als ze hun dier wat kunnen vertellen, het maakt niet uit of hij het begrijpt of niet.
Dieren kunnen trouwens wel aanvoelen hoe jij je voelt en dat kan ook een reden zijn waardoor het voor sommige mensen lijkt dat het paard je begrijpt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:53

Ik heb weleens gehoord dat ze zelfs verdrietige mensen kunnen tróósten en opbeuren!

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:42

__Robijn__ schreef:
maar weetje, sommige mensen [ zeg niet dat het hier op bokt is ] beweren dat paarden het begrijpen ect. Maar ik beschouw en ook als een hond. Als je tegen je hond "zit" zegt, dan kent hij het commando, maar hij snapt niet de betekenis achter zit. Je zou net zo goed "af" kunnen zeggen, ze snappen de betekenis niet omdat ze niet zo kunnen denken als wij.

Je zou een hond ook kunnen leren om te gaan zitten als je af zegt en een pootje geven als je zit zegt.... het is om het even wát je zegt. een hond weet idd wat zit en af en poot is, maar door het hem te leren, associeertie dat met elkaar en kun je zeggen dattie die woorden begrijpt. en zo is het ook met paarden. Als ik tegen mn verzorgpaard terug zeg gaat ze een stap terug... t is gewoon een stuk communicatie. ik vindt schreeuwen tegen je paard ook niet kunnen, en hele levensverhalen moet je voor op stal bewaren, niet met rijden, maar ik praat wel veel tegen mn paardje hoor, want ik heb toch echt het idee dat ze me snapt, zeker als je bepaalde dingen zegt. als ze kliert zeg ik iets harder dan normaal van hé kappen, en dan luistert ze toch echt wel Clown en meer van dat soort dingen.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:46

karinFTbing schreef:
Dieren kunnen trouwens wel aanvoelen hoe jij je voelt en dat kan ook een reden zijn waardoor het voor sommige mensen lijkt dat het paard je begrijpt.

Helemaal mee eens! Iedereen heeft daar wel eens ervaring mee gehad denk ik. Ik was een keer compleet ingestort na een zware testweek, was heel erg moe en duf enzo, ben gaan rijden en ze was niet vooruit te branden! Na ong. een half uurtje ging ik me steeds beter voelen, en aan het eind liep ze echt top! Paarden zijn niet achterlijk Lachen