De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:59

horseyfries schreef:
Wat is erger? Zeggen dat er wel eens dingen op alle bedrijven gebeuren die minder vriendelijk zijn of een mail sturen naar iemands baas met daarin heel selectief uitgezochte stukjes die diegene zwartmaken?

In dit geval vind ik het erger dat er misschien onpaardvriendelijke zaken gebeuren. Ik weet niet of het waar is wat die jongen schreef, maar als het waar is, vind ik het een waardeloos bedrijf met een walgelijke manier van omgang met paarden. En dat je daar als persoon aan meedoet (als het waar is, he) vind ik heel wat zeggen over iemand.

Misschien is het niet waar (dat hoop ik), maar waarom wil iemand dan provoceren hier met zulke verhalen?
Niet netjes in mijn ogen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:06

Nadya schreef:
horseyfries schreef:
Wat is erger? Zeggen dat er wel eens dingen op alle bedrijven gebeuren die minder vriendelijk zijn of een mail sturen naar iemands baas met daarin heel selectief uitgezochte stukjes die diegene zwartmaken?

In dit geval vind ik het erger dat er misschien onpaardvriendelijke zaken gebeuren. Ik weet niet of het waar is wat die jongen schreef, maar als het waar is, vind ik het een waardeloos bedrijf met een walgelijke manier van omgang met paarden. En dat je daar als persoon aan meedoet (als het waar is, he) vind ik heel wat zeggen over iemand.

Misschien is het niet waar (dat hoop ik), maar waarom wil iemand dan provoceren hier met zulke verhalen?

Wat staat er dan volgens jouw? Hij beschrijft dingen die VOORKOMEN, niet dat dat allemaal bij HEN gebeurt! Groot verschil hoor!
Misschien moeten sommige mensen niet gelijk zulke vergaande conclusies trekken en al helemaal niet op basis van verkeerde conclusies gaan mailen naar iemands baas!
Over NIET NETJES gesproken!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:07

horseyfries schreef:

Horsey hij verteld dat hij die dingen voor zijn baas moet doen.

Als je bij iemand werkzaam bent heb je je ten allen tijden te houden aan een vorm van ethiek
Zeker in de paardenwereld, dan klap je dus niet uit de school.

Dit is vnl in het kader van zelf belangrijk gevonden te worden, PB schrijft overal wij maar eigenlijk is hij gewoon veeghulp met een enorm ego..

Ik kan mij niet voorstellen dat een Chardon.Anky of wie dan ook de stalhulp dit soort dingen laat doen, hij riep het al in zijn stage dat hij dat moest doen, kunnen jullie je voorstellen dat stagiares kwalijke zaken mogen doen?
Nou ik niet want dan staat de school waar je zit toch ook op zijn kop.

Zou welke baas dan ook het fijn vinden als zijn naam zou op internet verschijnt, dat denk ik niet, voor hetzelfde geld krijg je een proces wegens laster aan je broek, want dat is dit, niets meer niets minder.

Nou kan heel bokt iedereen gaan veroordelen of wat dan ook, maar zie eerst zelf maar een bepaald niveau te krijgen voordat je oordeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:12

horseyfries schreef:
Nadya schreef:

Wat staat er dan volgens jouw? Hij beschrijft dingen die VOORKOMEN, niet dat dat allemaal bij HEN gebeurt! Groot verschil hoor!
Misschien moeten sommige mensen niet gelijk zulke vergaande conclusies trekken en al helemaal niet op basis van verkeerde conclusies gaan mailen naar iemands baas!
Over NIET NETJES gesproken!

'Jouw' schrijf je in dit verband als 'jou' (eerste regel). Clown
Als zoiets wat beschreven wordt voorkomt in dat wereldje, vind ik dat dieptriest. Als je beschrijft dat je dat normaal vindt, vind ik dat walgelijk.
Of ik daarover conclusies trek is mijn zaak, daar ben ik vrij in. Verder heb ik niet gemaild, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. En schreeuw niet zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:15

Echwel schreef:
Als het waar is zoals ik eerst dacht vind ik nog niet dat het op internet thuishoort.

Waar dan? In de doofpot of onder de mantel der liefde?

Ik heb geen mening over wie dan ook in het bijzonder.
Het enige wat ik kan concluderen is dat het met het kennisniveau in de paardenwereld héél triest is en het niet líjkt of paardenmensen niet kunnen lezen, maar het een FEIT is dat slechts een enkeling daadwerkelijk wel eens (iets hippisch) studeert of gestudeerd heeft. Het modale kennisniveau is <Mavo3.
Het gewauwel is daarom zodanig los van elke basiskennis dat het onbegonnen werk is iets uit te leggen. Het onbegrip van enige geometrie en dus totale onkunde van de werking van een stang is in dit topic voldoende illustratief weergegeven. De ts haalt een punt aan wat geen ruimte geeft aan 'ik vind', maar simpele basis'natuurkunde' is.
Triest hoor.

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:28

Huertecilla schreef:
Het enige wat ik kan concluderen is dat het met het kennisniveau in de paardenwereld héél triest is en het niet líjkt of paardenmensen niet kunnen lezen, maar het een FEIT is dat slechts een enkeling daadwerkelijk wel eens (iets hippisch) studeert of gestudeerd heeft.

Ik snap niet dat jij de discussie nog aangaat met het onwetende paardengepeupel? Het moet toch wel vervelend voor je zijn dat er op heel bokt niemand te vinden is die op jouw niveau kan bomen over paarden...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:11

jasmijn78 schreef:
Ik snap niet dat jij de discussie nog aangaat met het onwetende paardengepeupel? Het moet toch wel vervelend voor je zijn dat er op heel bokt niemand te vinden is die op jouw niveau kan bomen over paarden...

Ze zijn er wel hoor maar het is een minderheid.
.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:12

Huertecilla schreef:
Echwel schreef:
Als het waar is zoals ik eerst dacht vind ik nog niet dat het op internet thuishoort.

Waar dan? In de doofpot of onder de mantel der liefde?

Ik heb geen mening over wie dan ook in het bijzonder.
Het enige wat ik kan concluderen is dat het met het kennisniveau in de paardenwereld héél triest is en het niet líjkt of paardenmensen niet kunnen lezen, maar het een FEIT is dat slechts een enkeling daadwerkelijk wel eens (iets hippisch) studeert of gestudeerd heeft. Het modale kennisniveau is <Mavo3.
Het gewauwel is daarom zodanig los van elke basiskennis dat het onbegonnen werk is iets uit te leggen. Het onbegrip van enige geometrie en dus totale onkunde van de werking van een stang is in dit topic voldoende illustratief weergegeven. De ts haalt een punt aan wat geen ruimte geeft aan 'ik vind', maar simpele basis'natuurkunde' is.
Triest hoor.

HC

Dus we kunnen er vanuit gaan dat jou niveau ook lager is?
Dat je uitleg niet op mensen overkomt heeft waarschijnlijk meer met jou te maken dan met het niveau van het "gemiddelde paardenmens". Denk eerst na wat jezelf kan verbeteren voordat je denigrerend gaat doen tegen andere mensen over het niveau.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:33

Don_Marcello schreef:

Schaar jij jezelf dan onder de minderheid die wel aan het niveau van HC kan tippen? En vind HC jou niveau dan ook voldoende?

Misschien moeten jullie dan gaan PB-en? Worden jullie ook niet meer gestoord door onwetend geneuzel en kunnen wij lekker onwetend verder neuzelen Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:47

Nadya schreef:

'Jouw' schrijf je in dit verband als 'jou' (eerste regel). Clown
Als zoiets wat beschreven wordt voorkomt in dat wereldje, vind ik dat dieptriest. Als je beschrijft dat je dat normaal vindt, vind ik dat walgelijk.
Of ik daarover conclusies trek is mijn zaak, daar ben ik vrij in. Verder heb ik niet gemaild, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. En schreeuw niet zo.

Oh gaan we nederlandse les geven? Wel grappig dat iemand die "onpaardvriendelijk" blijkbaar normaal nederlands vind meent iemand anders op fouten te moeten wijzen.... ROFL
Ook moet je nog altijd beter leren lezen, er staat nergens dat iemand wat beschreven wordt heel normaal vind, er staat dat het voorkomt. En dat is gewoon simpelweg waar.
Af en toe met hoofdletters schrijven is geen schreeuwen, maar bedoelt om de nadruk te leggen op iets.
En wat betreft HC en DM: om respect af te dwingen is meer nodig dan te roepen dat je het beter weet dan al die stommeriken en zou het een begin zijn om eens in te gaan op mijn eerdere opmerking.
Nu begint het er toch echt op te lijken dat jullie de 45 ° van de stang afmeten door de stang zo hard mogelijk naar achteren te trekken en als hij dan op 45 ° stopt zit hij helemaal goed?
Mijn god, over de mythe van vriendelijkheid gesproken!! Dit zijn notabene twee mensen die anderen keihard veroordelen en zelf alles zgn. zo vriendelijk doen en dan blijkt dat je dit onder "correct" verstaat?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:06

Dat komt dan een beetje op hetzelfde neer wat Sylvia Loch schreef:
Citaat:
We zien paarden die zonder hoofdstel en zadel gereden worden en vermoeid op de voorhand lopen met een onsamenhangende rug en achterbenen die ver achterblijven terwijl iedereen applaudisseert ivm de zogenaamde vriendelijkheid en goedheid die het paard wordt aangedaan.

Alles voor het oog en het welzijn van het paard komt dan later...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:09

Horseyfries: Ik weet niet of jij met een gezellige 2-jarige om je heen zit te bokken?? Clown

Mij gaat het om het feit dat er blijkbaar mensen zijn die zo met paarden omgaan, zeer paardonvriendelijk dus. Ik walg van zulk soort methodes en dat soort mensen, laat staan als het trainers zijn, die geacht worden te weten wat ze doen. Dat het simpelweg voorkomt, wil niet zeggen dat ik dat niet walgelijk mag vinden? Alleen maar voor de prestatie zo met dieren omgaan, hoe vreselijk zit je dan in elkaar als mens?

Die methodes zijn elk geval een van de redenen dat ik niets meer met wedstrijden e.d. te maken wil hebben. Maar dat mag je niet zeggen. Maar goed, daar trek ik me niets van aan. (En ik weet dat er ook juiste trainers e.d. zijn, hoor).

Ik ga lekker naar mijn paardje met mijn dochter. Doei!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:15

Lees maar een paar pagina's terug, dan kun je het zelf lezen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:20

Don_Marcello schreef:
jasmijn78 schreef:

.

Daarom schijf ík ook 'modaal'. Doordat de minderheid zo miniem is, is het gemíddelde kennisniveau nóg lager.

Oh Jasmijn, ik gá ook de 'discussie' helemaal niet aan. Dat er, figuurlijk gesproken, mensen zijn die vínden dat de aarde plat is, is niet mijn probleem Haha!

HC

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:35

horseyfries schreef:
Nu begint het er toch echt op te lijken dat jullie de 45 ° van de stang afmeten door de stang zo hard mogelijk naar achteren te trekken en als hij dan op 45 ° stopt zit hij helemaal goed?

Dat heb ik niet geschreven, aan een stangteugel moet je nooit trekken en zeker niet zo hard mogelijk. Op de geplaatste afbeelding zit die naar mijn mening te los en kan je volgens mij de stang nauwelijks gebruiken. Het paard op de afbeelding heeft dan ook veel meer aanleuning op het trensje dan op de stang. Ik laat hem liever iets minder kantelen zodat ik eerder aanleuning op de stang heb met minder druk op de stangteugel.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:38

Yamcha schreef:
palousa_boy schreef:
legubere en rare trucs in jou ogen, zijn voor ons soms een hoop tijdbesparing, met hetzelfde resultaat.. en dan praten we natuurlijk wel over hele andere zaken dan het aan de teugel trekken, dat is idd voor amateurs. maar voordat we hieraan beginnen, proberen we het natuurlijk wel dmv rijden op te lossen.

en als wij niet aan de top rijden, dan weet ik het ook niet meer..

Tijdbesparing? En hoeveel tijd zou het kosten om die trauma's weer op te lossen? Dan heb ik nog liever een amateur die zijn paard in de krul trekt. Jullie rijden willens en wetens de paarden naar de stinkmodder. Hoeveel geld levert je dit op, eigenlijk? Genoeg om weer een nieuwe te kopen als die andere paarden kapot zijn? En dat noemt zich een prof?

Ik denk dat als je het niet met rijden op kunt lossen, je het paard beter kunt verkopen. Is beter voor je imago en eerlijker naar het paard toe.

"Tijdbesparing" heeft inderdaad geen reedt met dressuur te maken. integendeel ROFL

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:40

ART_UMA schreef:
Hier de complete foto (is van Lingh tijdens Chio Rotterdam)

http://www.dressuurstal.be/Dressuur/Edw ... _Lingh.jpg

Edit: Ik kan me trouwens niet aan de indruk ontrekken dat de neusriem echt loei strak zit, maar ja... moeilijk controleren van de foto.

Gelukkig kan de ruiter toch nog een correcte houding waarborgen Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:27

Ik denk dat het enige dat PB gemeld heeft wat bij hen gebeurt, is van die regenpijp. Het andere zijn voorbeelden wat in andere gevallen bij anderen gebeurt is. Daarom is het m.i. niet terecht om hem op deze manier aan te vallen.
Natuurlijk is een regenpijp langs een paard knopen discutabel, maar misschien ook wel de oplossing. Zadel opleggen en zo leer je ze eigenlijk op de zelfde manier.

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:21

Voor mijn gevoel suggereert hij hiermee dat er bij zijn werkgever ook een heleboel nare trucjes toegepast worden.
En dat vind ik tamelijk onterecht richting zijn werkgever.
Ben dan verstandig en zwijg hierover op internet.
Van dit soort suggestieve posts wordt niemand beter of wijzer.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:18

Ik ben het met Alane eens. Het staat nergens letterlijk. Het valt mij wel op bij dit soort discussies dat de mensen met paarden direct in de rode vlekken schieten en dat paardenmensen de nuance kunnen en willen vinden... (schiet mij nu ook maar af Haha!) Ach ja, wie weet wordt PB ook nog es een genuanceerd paardenmens, nu was ie gewoon effe niet zo slim bezig... Wijsheid komt met de jaren...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:09

Huertecilla schreef:
Oh Jasmijn, ik gá ook de 'discussie' helemaal niet aan.

Wat doe je hier dan? Dit is een FORUM en een FORUM is bedoelt om van gedachten te wisselen, om te discussieren. Niet om je mening op te dringen en iedereen die het daar niet mee eens is, het niet begrijpt of andere gedachten heeft voor dom uit te maken. Dat vind ik echt ronduit onbeschoft.

Ik ben helemaal niet tegen een felle discussie, maar iemand voor dom uitmaken omdat hij/zij andere gedachten heeft of het imo niet begrijpt vind ik echt respectloos.

Huertecilla schreef:
Dat er, figuurlijk gesproken, mensen zijn die vínden dat de aarde plat is, is niet mijn probleem

De vraag is 'welke mensen vinden dat welke mensen vinden dat de aarde plat is'? Jij vindt dat er mensen zijn die vinden dat de aarde plat is. Wellicht zijn er ook mensen die vinden dat jou wereld plat, of op zijn minst flink ovaal is. Uiteraard ben jij er natuurlijk van overtuigd dat jouw wereld zo rond als een pingpong balletje is. En door die overtuiging ga je voorbij aan het feit dat niemands wereldje perfect rond is en dat we allemaal onze vlakke stukken bij moeten schaven. Jij staat door die overtuiging stil HC; jouw wereldje draait niet meer door omdat hij blijft steken om een vlak stuk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:43

jasmijn78 schreef:
Ik ben helemaal niet tegen een felle discussie, maar iemand voor dom uitmaken omdat hij/zij andere gedachten heeft of het imo niet begrijpt vind ik echt respectloos.

Respectloos? Ik respecteer dat slechts een klein deel van de mensheid de wil en mogelijkheden heeft voor begríp en sluit in beginsel niemand uit.

Het is niets verrassends dat voor alles waarvoor studie en begrip nodig is slechts 10% van de mensheid in aanmerking komt en daar slechst een klein % van écht goed kan worden. Steinbrecht, Müsseler, Podhajski, Schusdziarra bijvoorbeeld hebben het over <1% van de ruiters.
Dat ís zo, doch wíe is een andere vraag. Ik schrijf hier op Bokt om ÁLLE ruiter een kans te geven hun hersens aan te zetten. Zo is mijn site voor iedereen toegangkelijk.
Persoonlijk les geef ik aan een páár mensen. Ja, en ÍK bepaal aan wie, want het betreft ook míjn tijd en inspanning. Ik heb alle recht van de wereld om niet over complexe adaptieve systemen te willen praten met iemand die niet kan tellen zonder zakjapanner. Dát is de kern waar dit topic over struikelt = gebrek aan kennis en begrip bij 90%.

Schiet gerust op mij dat ik hier de aandacht op vestig. Ík vind het kortzichtig, struisvogelpolitiek, om het te willen ontkennen.
'Ik weet dat ik niets weet' zei Socrates en dat is de eerste stap naar leren.

HC

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:45

Nadya schreef:
Horseyfries: Ik weet niet of jij met een gezellige 2-jarige om je heen zit te bokken?? Clown

Nee beste Nadya, onze tweejarigen lopen allemaal in een grote kudde op de wei!
Foei toch, hoe kun je denken dat ik iets met een tweejarige zou doen! Schijnheilig

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:48

Don_Marcello schreef:
horseyfries schreef:

Dat heb ik niet geschreven, aan een stangteugel moet je nooit trekken en zeker niet zo hard mogelijk. Op de geplaatste afbeelding zit die naar mijn mening te los en kan je volgens mij de stang nauwelijks gebruiken. Het paard op de afbeelding heeft dan ook veel meer aanleuning op het trensje dan op de stang. Ik laat hem liever iets minder kantelen zodat ik eerder aanleuning op de stang heb met minder druk op de stangteugel.

Je bent totaal niet concreet. Ik zeg dat je de 45 ° afmeet door de stang aan te nemen en als de kinketting aanligt als de stang op 45° is werkt hij goed.
Hoe meet jij die 45° af?
En waar ik me helemaal over verbaas: jij vind het NIET goed dat het paard op de afbeelding meer aanleuning op het trensje heeft dan op de stang?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:28

Ik heb liever een hoek van ca 45 (waar zit dat graden teken nou?) met de lichte druk die ik ook tijdens het rijden heb. Dat is bij een licht aangenomen stangteugel, maar met de nadruk op aangenomen, (200 gram of zo). Dus niet 45 graden als hij nog maar net begint aan te liggen en dan nog eens een slag maakt in het werk. Dan slaat de stang mijns inziens te makkelijk door en wekt hij niet meer als stang maar als ongebroken trens.

En ja, ik rijdt mijn paard Llano op alleen een blanke stang en op één hand, dat is (of misschien moet ik helaas zeggen was ooit) in de "klassieke" dressuur het eindpunt. Dat lukt pas als je op s&t kunt rijden zonder de onderleg trens te gebruiken) S&t was ooit een overgang optoming van rijden op trens naar rijden op stang. In plaats van een trens werd ook wel een cavesson (rij-kaptoom) of seretta gebruikt. Je kunt ook op oude prenten zien dat de ruiters de stangteugel hebben aangenomen (in één hand) en de trens helemaal los hebben. De trens wordt dan gebruikt voor noodgevallen. Met een trens kan je als dat nodig mocht zijn namelijk makkelijker links en rechts onafhankelijk van elkaar inwerken. Zo kan je het paard dat nog niet makkelijk buigt voor teugeldruk (letterlijk teugel druk als in neck reiningen niet niet met bit-druk) tegen de hals, wat kunt helpen met het trensje.

Daarom is naar mijn smaak is de aanleuning op de trens op de foto dus te groot.