Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Sorry even een interuptie: vandaag met een vriendin naar haar paard geweest... zie ik daar een paard dat word gelongeerd met bijzets, verder niks mis mee maar ik struikelde nogal over het feit dat het beestje met zijn kin op de borst liep en dus iedere keer een ruk in zijn mond kreeg bij het omhoogbrengen van het hoofd in de galop. Is dat normaal of niet want ik weet niks van longeren met bijzet.
Lara_Silver schreef:Sorry even een interuptie: vandaag met een vriendin naar haar paard geweest... zie ik daar een paard dat word gelongeerd met bijzets, verder niks mis mee maar ik struikelde nogal over het feit dat het beestje met zijn kin op de borst liep en dus iedere keer een ruk in zijn mond kreeg bij het omhoogbrengen van het hoofd in de galop. Is dat normaal of niet want ik weet niks van longeren met bijzet.
dondeyne schreef:Ik vind het zo dus een mooie oplossing om haar wel lekker te ontspannen enzo en ik ben wel ook constant bezig met haar "van de slof af te rijden". Als ik twee seconden niks doe, heeft zij haar hoofd weer omhoog dus ik denk dat het ook heel erg meevalt met het paard "trekken".

Cil schreef:Ik rijd mijn paard ook weleens met slof teugel, ja met begeleiding (voordat ik aangevallen wordt). Ik gebruik hem om de puntjes op de i te zetten. En meestal hoef ik hem er alleen maar aan te doen, zonder dat ik hem echt 'gebruik'. Ik trek m'n paard er niet mee in de krul, hij hangt er gewoon losjes aan.
Ik ben van mening dat bijzetteugels ed best gebruikt kunnen worden, mits er goed mee omgegaan wordt. En zoals eerder vermeld onder deskundige begeleiding, zodat je ook niet (per ongeluk) wat verkeerd kan doen.
Esperanza schreef:@dondeyne als jouw paard zulke grote problemen heeft dat je denkt dat je dit niet zonder slof kunt oplossen, dan moet je daar eens hulp voor gaan zoeken van goede instructie.
Jij zegt dat je wel kunt rijden omdat je op andere paarden wel kunt sturen zonder hulpteugel, maar dat is geen maatstaf. Je bent dus niet instaat om de problemen van jouw paard goed op te lossen. Is niet erg, maar schuif het niet op je paard af. Ook jouw paard kan in de aanleuning ontspannen leren lopen. Dat kan ieder paard en daar is geen hulpmiddel bij nodig.