Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eigenwijs23

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:38

soms werken die manieren niet meer. zoals bij Quir. dan heeft het paard net even dat beetje extra nodig en loopt daarna gewoon lekker soepel en ontspannen.
Ik zie het liever dat iemand even rustig op de goede manier een slof er bij pakt voor een paar minuten om het paard te begeleiden naar de juiste houding. gewoon rustig en met zachte hand van achter naar voor naar een goede houding rijden. een slof hoeft echt niet altijd schade aan te richten.
Tuurlijk is het fijn om het helemaal zonder slof of wat dan ook voor hulpteugel voor elkaar te krijgen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:42

typisch dat ik toch de meest gekke en moeilijke paarden onder me kont heb gekregen in de loop der jaren maar toch nog nooit een dergelijk hulpmiddel er bij hoef te pakken.. Ja soms was ik inderdaad 2uur lang aan het rijden onder begeleiding en ronde ik het af met kleine stukjes ontspanning.. maar de keer daar op ging het alweer wat beter en na een jaar was de ontspanning er na 10 minuten.

Ik geloof er niet in dat sommige paarden niet zonder hulpteugels te rijden zijn.. Alleen moet je er heel erg veel geduld voor opbrengen heel erg veel.. En moet je doorzettings vermogen hebben en moed.. Dan krijg je heel veel voor elkaar,zeker met de goede begeleiding.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:52

bekijk het dan eens op een andere manier. dan heb je dus een jaar lang je paard gefrustreerd laten lopen.
Of praat ik nu echt heel erg stom?
Tuurlijk ik heb ook paarden gezien die kapot werden gereden door slof of andere hulpteugel.
Maar ik heb ook uit eigen ervaring meegemaakt dat er bij een gefrustreerd paard(door een ander kapot gereden) juist een stukje rust en begeleiding kwam en je als het ware na 10 minuten al het lampje zag gaan branden bij dat paardje. Nou en dan kan de slof er af en loopt het diertje makkelijker naar de ontspanning toe.
Er zitten altijd 2 kanten aan alles.
een goed en een slechte.
Alleen de persoon die het diertje ziet en heeft voelen bewegen en reageren en er ook nog eens verstand en ervaring mee heeft kan bepalen wat de juiste methode is voor dat dier.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:07

Nee hoor mijn paard liep niet een jaar lang gefrusteerd, speelender wijs leerde hij, wat langzamer dan makkelijke paarden, waar de ontspanning te vinden was. En door het altijd op het beste moment af te ronden, ging ik mijn paard altijd met een goed gevoel op stal zetten.
Ik doe de opleiding in paarden en heb precies geleerd wat een slof doet met het lichaam ( spieren) van een paard. Ik zou zeggen verdiep je daar eens in.. Want dan sluit je je bij mij aan voor 100%.. Want dan snap je dat, ookal zijn het maar 10min, dat het geen goede manier is om je paard te rijden.

Sowieso vind ik alle hulpmiddelen waarmee je een paard iets dwingt te doen waar hij zelf niet graag aan toe geeft fout.. Je rijdt toch niet alleen voor je eigen plezier? Niet elk paard is nu eenmaal een dressuur ster die met zn koppie naar beneden loopt. Sommige paarden hebben van nature een zeer gespierde onder nek.. voor die paarden is het juist ontspannen als ze recht ( soms zelf iets naar boven) lopen.. Dus sja.. bij zulke paarden is een slof pas echt een taboe.. ( en toch komt het voor..)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:10

Eigenwijs:Ja mee eens,maar heel veel ruiters weten niet wat ze voelen/zien etc. en het paard reageert op hun.En omdat ze het niet kunnen plaatsen pakken ze dan de slof erbij.Ik geloof niet in "erdoorheen" rijden. Als een paard vasthoud heeft dat altijd een reden.En het is belangrijker om te kijken wat die reden is,zodat je het daar kunt oplossen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:12

Elisa2: Ook dat is waar.. Een paard gaat zich niet helemaal spannen puur om de ruiter te jennen.. Dat heeft altijd een reden. Maar sja, dat is toch wat ze zeggen..

waar de kennis ophoudt, komen de hulpteugels in beeld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:15

Ja daar ben ik het dus ook helemaal mee eens,en daarom ben ik tegen een slofteugel. Niet voor die ene 10% ruiters die hem wel goed gebruiken.Maar voor de overige 90% die dat dus niet doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:31

Sorry even een interuptie: vandaag met een vriendin naar haar paard geweest... zie ik daar een paard dat word gelongeerd met bijzets, verder niks mis mee maar ik struikelde nogal over het feit dat het beestje met zijn kin op de borst liep en dus iedere keer een ruk in zijn mond kreeg bij het omhoogbrengen van het hoofd in de galop. Is dat normaal of niet want ik weet niks van longeren met bijzet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:49

Hey Lara_Silver,
Bijzetteugels dienen idd niet om een paard zijn kin op zijn borst te trekken. Ze zorgen alleen voor een goede halshouding en wanneer de kin op zijn borst is getrokken dan is het gewoon veel te strak, moet geen zicht zijn geweest,... Alleh dat is mijn gedacht er toch van. Zelf longeer ik niet met bijzetteugels maar wel met een passoateugel. Voor het rijden gebruik ik geen enkele hulpteugel, ik heb liever dat mijn paard ontspannen met een gewone halshouding loopt dan gedwongen in een krul.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:19

Lara_Silver schreef:
Sorry even een interuptie: vandaag met een vriendin naar haar paard geweest... zie ik daar een paard dat word gelongeerd met bijzets, verder niks mis mee maar ik struikelde nogal over het feit dat het beestje met zijn kin op de borst liep en dus iedere keer een ruk in zijn mond kreeg bij het omhoogbrengen van het hoofd in de galop. Is dat normaal of niet want ik weet niks van longeren met bijzet.

Ja dat is dus ook een van de bijwerkingen van de bijzet als je hem niet goed gebruikt.Als alle hulpmiddelen met beleid gebruikt zouden worden.Zou er niks aan de hand zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:05

Dan zou er ook geen discussie over bestaan. Ik ben groot fan van longeren met pessoa, mits op de goede manier gebruikt, er zijn goede hulpmiddelen. Maar met rijden ben ik er geen voorstander van om er van alles aan te hangen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:11

met elke hulpteugel, rijdend of longerend, is de MITS van toepassing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:18

Dat is waar.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:31

Verle mankeert medisch helemaal niks, heeft nergens geen last meer van.
Ik kan haar nu voortaan gewoon zonder slof rijden hoor. Meestal is het inderdaad dat mensen een slof er bij pakken en paard super aan het lopen hebben en als ze dan de slof er af halen helemaal niets meer kunnen. Dat is bij die van mij echt helemaal niet. Als ze erg hoog komt met haar hoofd, hang ik de slof er aan, maar wel heel los (losser kan ik hem haast niet pakken, omdat ik bij het einde zit) Dan moet ik haar echt wel zelf naar benenden rijden, door voorwaarts naar je hand toe te rijden, maar heel erg hoog en daar boven in vast pakken kan ze niet meer met slof.

En eerlijk zeggen, ik rij liever 10 minuten met slof als dat ik dadelijk een paard heb wat in haar rug/hals helemaal vast zit.

Ik help haar zo op die manier te leren dat beneden lopen veel fijner is dan boven. En wat het probleem is? Ze heeft nooit geleerd dat beneden, dus lang en laag, lopen veel fijner is.

Hulpteugels ben ik op tegen, maar als er een daadwerkelijk goede reden er toe is en de hulpteugel goed gebruikt wordt en wanneer het probleem 'opgelost' is, die er gewoon weer af gaat. Vind ik dat het moet kunnen.
En met het probleem opgelost bedoel ik, de eerste weg naar de goede richting. Dus niet doorrijden met hulpteugel totdat het paard daar goed loopt, nee de laatste loodjes moet je zelf doen en kunnen zonder hulpteugel.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:15

Ik ben het ermee eens dat met slofteugel rijden niet altijd slecht hoeft te zijn. Ik vind het soms jammer dat er zo over gedaan wordt, want ik zal bijvoorbeeld geen foto's van mijn paard hier neerzetten omdat je dan half bokt over je heen krijgt.

Ik rijd mijn eigen paard altijd met slofteugel en niet omdat ik niet kan rijden (ik kan verder alle paarden die ik rij mooi netjes rijden zonder hulpteugels en daarbij gebruik ik ze dan ook nooit!) maar omdat mijn paard gewoon niet op een andere manier aan de teugel te rijden is. Dan moet je zo'n gevecht aangaan en dat vind ik gewoon zelf niet leuk en al helemaal niet voor het paard.

De reden dat ze niet aan de teugel wil lopen is waarschijnlijk dat ze te laat (misschien ook op verkeerde manier) is ingereden, ze zoiezo héél eigenwijs is aangelegd en dat ze beenproblemen heeft. Ik vind het zo dus een mooie oplossing om haar wel lekker te ontspannen enzo en ik ben wel ook constant bezig met haar "van de slof af te rijden". Als ik twee seconden niks doe, heeft zij haar hoofd weer omhoog dus ik denk dat het ook heel erg meevalt met het paard "trekken".

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:27

Lara_Silver schreef:

**Edit** Het was wel een losse verbinding, maar die liet het paard toch geen andere keus dan met zijn kin op de borst lopen , anders stonden ze strak...

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:05

Ik heb de eerste 3 maanden ongeveer ook op mijn pony met slof gereden (onder begeleiding) en heb hem nu bijna 7 maaden. maar eerlijk waar kon ik niet met dat ding omgaan (2 teugels in 1 hand & dat met mijn kleine handjes) Ik heb dus ook op advies van mijn instructrise een Thiedeman teugel gekocht en door die thiedeman (en mn nieuwe zadel) gaat mn paard met sprongen vooruit. Als hij zich ontspant rij ik hem ook niet meer aan de thiedeman dan kan hij er net zo goed af. Maar binnekort gaat dat ook wel gebeuren. De reden dat ik een hulpteugel gebruik(te) is omdat mn paard extreem met z'n hoofd in de lucht liep (hij is zo nieuwschierig als een jonge hond wat mn bijrijdster vaak zegt) en hij zoekt alsmaar afleiding. Als hij zich ontspant luistert hij ook veel beter naar mn hulpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:28

Een thiedeman vind ik persoonlijk een betere oplossing dan een slof, vooral omdat de ruiter de werkzaamheid van de hulpteugel niet in hand heeft, het paard heeft dit in de hand...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:31

dondeyne schreef:
Ik vind het zo dus een mooie oplossing om haar wel lekker te ontspannen enzo en ik ben wel ook constant bezig met haar "van de slof af te rijden". Als ik twee seconden niks doe, heeft zij haar hoofd weer omhoog dus ik denk dat het ook heel erg meevalt met het paard "trekken".

Dan heb je niet voldoende aanleuning lijkt me, loopt je paard wel over de rug dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:36

En werk je niet tegen met je zit? Ontspannen zitten en je paard voorwaarts rijden...

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:01

Ik rijd mijn paard ook weleens met slof teugel, ja met begeleiding (voordat ik aangevallen wordt). Ik gebruik hem om de puntjes op de i te zetten. En meestal hoef ik hem er alleen maar aan te doen, zonder dat ik hem echt 'gebruik'. Ik trek m'n paard er niet mee in de krul, hij hangt er gewoon losjes aan.

Ik ben van mening dat bijzetteugels ed best gebruikt kunnen worden, mits er goed mee omgegaan wordt. En zoals eerder vermeld onder deskundige begeleiding, zodat je ook niet (per ongeluk) wat verkeerd kan doen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:51

Maar waarom kan niemand hier gewoon zijn paard rijden zonder dit nodig te hebben? Ik snap het niet hoor. Je kunt blijven beweren dat je paard het niet snapt omdat ie te laat is ingereden, dat je de puntjes op de I wilt zetten, maar het is onzin dat je daar een slof voor nodig hebt.

@dondeyne als jouw paard zulke grote problemen heeft dat je denkt dat je dit niet zonder slof kunt oplossen, dan moet je daar eens hulp voor gaan zoeken van goede instructie.

Jij zegt dat je wel kunt rijden omdat je op andere paarden wel kunt sturen zonder hulpteugel, maar dat is geen maatstaf. Je bent dus niet instaat om de problemen van jouw paard goed op te lossen. Is niet erg, maar schuif het niet op je paard af. Ook jouw paard kan in de aanleuning ontspannen leren lopen. Dat kan ieder paard en daar is geen hulpmiddel bij nodig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 18:59

Cil schreef:
Ik rijd mijn paard ook weleens met slof teugel, ja met begeleiding (voordat ik aangevallen wordt). Ik gebruik hem om de puntjes op de i te zetten. En meestal hoef ik hem er alleen maar aan te doen, zonder dat ik hem echt 'gebruik'. Ik trek m'n paard er niet mee in de krul, hij hangt er gewoon losjes aan.

Ik ben van mening dat bijzetteugels ed best gebruikt kunnen worden, mits er goed mee omgegaan wordt. En zoals eerder vermeld onder deskundige begeleiding, zodat je ook niet (per ongeluk) wat verkeerd kan doen.

Als je hem toch niet hoeft te gebruiken waarom hangt hij er dan aan?, persoonlijk vind ik niet dat een slof is gemaakt om "de puntjes op de i" te zetten.(mag ik ook even, niet alleen aan jou maar in het algemeen, word verstaan onder:de puntjes op die i zetten? dit hoor je imo namelijk zonder slof te doen)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-05-07 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:12

Ik rij nooit met slofteugels.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:14

Esperanza schreef:
@dondeyne als jouw paard zulke grote problemen heeft dat je denkt dat je dit niet zonder slof kunt oplossen, dan moet je daar eens hulp voor gaan zoeken van goede instructie.

Jij zegt dat je wel kunt rijden omdat je op andere paarden wel kunt sturen zonder hulpteugel, maar dat is geen maatstaf. Je bent dus niet instaat om de problemen van jouw paard goed op te lossen. Is niet erg, maar schuif het niet op je paard af. Ook jouw paard kan in de aanleuning ontspannen leren lopen. Dat kan ieder paard en daar is geen hulpmiddel bij nodig.

Ik vind het erg jammer dat er weer iemand is die op zo'n manier reageert. Ik heb altijd een erg goede instructeur gehad (intussen meerdere zelfs) en ook heb ik zelf andere paarden ingereden en dergelijke en dat is allemaal pefect gelukt dus ik denk dat het een prima maatstaf is om te zeggen dat ik het wel kan! Ik vind niet dat je hier zomaar kan suggereren dat ik niet kan paardrijden.. Ik ben normaal ook absoluut iemand die alle problemen bij mij zelf zoekt als er iets fout gaat op het paard..
Daarnaast heb ik ook duidelijk aangegeven dat mijn paard beenproblemen heeft en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is (en dit is ook geconcludeerd door professionelere mensen). Ook hebben er verschillende mensen op gereden die in de Z of hoger rijden (en dat niet voor niets met verschillende paarden doen) en die krijgen er ook niks mee aangevangen. Dus als jij het een keer wil proberen..

Natuurlijk zijn hier mensen die met een slofteugel rijden omdat ze niet beter weten, maar ik vind het gewoon heel jammer dat iedereen altijd zo aanvallend reageerd erop, denkt dat het alleen maar kwaad kan en denkt dat alle paarden uit zichzelf perfect ontspannen aan de teugel kunnen lopen..