Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:26

en daarom leer je er zo goed van rijden, je wordt je bewust van je eigen fouten en de onbewuste signalen die je afgeeft.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:30

Ik vind het verschrikkelijk hoeveel mensen jonge paarden kopen alsof je een jonge hond koopt.
Veel mensen weten niet eens waar ze aan beginnen. Een paard opleiden vraagt echt wel veel kennis en ervaring. Dat wordt toch wel vaak onderschat en dat is erg voor het paard.

Mensen die gewoon recreatief rijden en een jong paard de basishulpen willen bijbrengen en dan er mee gaan wandelen daar is niks mis mee.
Maar mensen die echt iets van hun paard verwachten terwijl ze zelf nog niet eens weten hoe ze deftig op een paard moeten zitten...
Die mensen zouden beter is nadenken en een paard rijden dat op zijn minst al de basis kan. Daarvoor hoeft dat niet eens een Z paard te zijn. (Iemand die bvb pas begint te rijden heeft geen paard nodig dat heel fijn gereden is want dan gaat het ook mis.)

Trouwens als je een beetje geinteresseerd bent in de paardensport dan kan je het in tal van boeken lezen, een onervaren ruiter hoort niet op een onervaren paard.

Heb ook steeds op maneges gereden en besefte dat ik daar echt niets bijleerde
Heb sinds bijna 3jaar een Z paard gekocht en hij heeft mij zowat de basis bijgebracht in zijgangen e.d. Maar het is een heel flegmatiek paard. Ik voelde wel dat het allemaal veel fijner moest
Nu heb ik de kans om regelmatig een ex-LT paard te rijden en dan besef ik hoe weinig je eigenlijk moet doen. Echt zalig om daarmee te rijden. Haha!
Ik zou nog geen jong paard durven opleiden, ik wil eerst nog veel beter leren rijden. Dus waarschijnlijk kies ik volgende keer ook wel voor een goed opgeleid paard.
Ooit hoop ik dan wel een jong paard op te leiden maar daar ben ik nog lang niet Knipoog

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:31

Het lijkt mij geweldig om een groen paard op zon hoog niveau te krijgen. Dan heb je echt het gevoel dat je het goed doet, en je paard kan leren van jou. Maar je moet natuurlijk wel het talent er voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:32

nou ja, ik heb [***] ook als 4jarig zadelmak droppie gekocht met alleen maar strandcross-ervaring Bloos maar hij was zo leuk Nagelbijten / Gniffelen

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:39

Heb in je profiel gekeken en zag er toch goed uit.

Ik bedoel van die mensen die je op een jong paard ziet rijden, heel krampachtig op het paard ,paard neusje in de lucht, paardje krampachtig, ruiter die niet op zijn gemak is en maar trekken in de mond.
Dat vind ik dus echt erg.
Zeker als zo'n ruiters dan denken iets te bereiken en denken dat ze goed bezig zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:26

Precious20 schreef:
Ik heb bijv. ooit een M2-paard gereden dat op een bizarre manier in galop gezet moest worden. Buitenbeen achter de singel, binnenbeen ook wat achter de singel (maar niet zo veel als het buitenbeen), buitenhand wat naar omlaag, binnenhand iets hoger en dan drukken met je binnenbeen. Nou, ik kan je zeggen: dit is niet mijn manier van aangalopperen!

pfff dan moet je echt nadenken wil je aangaloperen Ach gut

craz schreef:
Ik bedoel van die mensen die je op een jong paard ziet rijden, heel krampachtig op het paard ,paard neusje in de lucht, paardje krampachtig, ruiter die niet op zijn gemak is en maar trekken in de mond.
Dat vind ik dus echt erg.
Zeker als zo'n ruiters dan denken iets te bereiken en denken dat ze goed bezig zijn.

als de hele combi 1 grote stressige boel is ziet het er ook niet uit ook Ach gut jonge paardjes moeten juist lekker ontspannen zijn, daar heb je later veel meer plezier van!
maar wat ik ook altijd erg vind om te zien als je van die ruiters hebt die op zoon jong ding stappen en kei boos worden en het beest half aftuigt omdat die de hulpen niet snapt Boos!

ag ja op een goed paard rijden zit er voor mij niet zo vaak meer in Ach gut mijn paard heeft zelf de potentie niet om het leukere werk te doen en andere paardjes rijden zou ik erg graag willen, maar dan mag mijn baas mij wel wat minder uren gaan geven Bloos

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:30

Toen ik met maiko voor het eerst travers ging oefenen (wat hij makkelijk kan en ik ook) sprong hij ook telkens aan in galop omdat ik te veel buiten been gaf, met een appuyemt is het geen probleem maar dat is dan weer net een andere oefening... Met aangaloperen hoef ik ook alleen maar buiten been naar achter en binnenhand iets mee geven...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:03

runningkawa schreef:
Maar zouden mensen die zich zo overschatten betreffende hun rijkunsten wel een goede instructrice hebben?

Waarschijnlijk niet, anders kwamen de paarden ook niet op de africhtingd stal terecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:12

Dat idd
En dan zou de instructrice ze misschien ook nog wat aan het verstand hebben kunnen peuteren?

Maar goed, ook de instructrice staat er geen 7 dagen in de week bij.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:46

craz schreef:
Ik vind het verschrikkelijk hoeveel mensen jonge paarden kopen alsof je een jonge hond koopt.

Sorry, nu ik ga ik wel erg offtopic maar ik moest gewoon op deze uitspraak reageren... Bloos
Craz, ook als je een jonge hond koopt, moet je goed weten wat je doet. Je moet die pup immers gaan opvoeden tot een betrouwbaar dier. Dat is veel moeilijker dan er vaak gedacht wordt!

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:49

ik denk persoonlijk dat het leuker en moeilijker is om een jong paard te kopen, daar kun je al je energie en plezier in steken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:48

hangt ervan af. ik rij recreatief, maar wel ook dressuurmatig, in de zin van 'correct', dus niet domweg wat rondjes en buitenritten. dat vind ik belangrijk voor het paard.
voor mezelf geef ik de voorkeur aan jonge dieren, puur voor dat 'extra' wat je krijgt als je een paard van jongs af aan meemaakt. ik heb ook wel met ervarener paarden gewerkt, ook erg leuk maar toch heel anders. maar goed dan heeft het er ook nog mee te maken dat het niet je eigen paarden zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:42

Precious20 schreef:
Sorry, nu ik ga ik wel erg offtopic maar ik moest gewoon op deze uitspraak reageren... Bloos
Craz, ook als je een jonge hond koopt, moet je goed weten wat je doet. Je moet die pup immers gaan opvoeden tot een betrouwbaar dier. Dat is veel moeilijker dan er vaak gedacht wordt!

precies! hoeveel honden worden er niet vals door het baasje omdat ze verpest zijn bij gebrek aan opvoeding? is dat bij paarden zoveel anders dan? er zijn zat paarden die totaal doorgedraait zijn (zich achter over laten vallen aanvallen trappen etc etc)
anders hadden de mensen die paarden africhten en corrigeren niks meer te doen toch?... en die mensen die ik ken hebben het topdruk Ach gut

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:13

Ik heb een jonge pony genomen, hij was al wel zadelmak en ingereden.
Hij had nog niks gelopen en ben hem nu zelf aan het verder trainen.
Ik denk dat sommige mensen kant en klare paarden nodig hebben, ervaring die je opdoet van een Z paard kan heel goed zijn.
Ik heb voor een jonge pony gekozen omdat ik het een stuk fijner vind om zelf de dingen aan te kunnen leren. De dingen die ik fijn vind, zoals licht op de hand, goed aan het been etc etc. zijn eisen die ik graag zou willen zien. Bij een jonge pony is het gemakkelijker om dingen goed aan te leren dan bij een ervaren paard foute dingen af te leren.
Verder vind ik het makkelijk dat mijn pony op mijn hulpen reageert zoals ik wil, simpelweg omdat het hem zo is aangeleerd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:30

Valentijn schreef:
Ik heb voor een jonge pony gekozen omdat ik het een stuk fijner vind om zelf de dingen aan te kunnen leren. De dingen die ik fijn vind, zoals licht op de hand, goed aan het been etc etc. zijn eisen die ik graag zou willen zien. Bij een jonge pony is het gemakkelijker om dingen goed aan te leren dan bij een ervaren paard foute dingen af te leren.
Verder vind ik het makkelijk dat mijn pony op mijn hulpen reageert zoals ik wil, simpelweg omdat het hem zo is aangeleerd.

dit vind ik wel een goed voorbeeld!!! ben zelf 1 keer bij een pony wezen kijken die m2 was volgens de eigenaars, maar die totaal niet aan het been was en letterlijk in je armen hing Ach gut en die werd verkocht als goede leerpony... nou ik heb er 5 minuten op gezeten en toen was ik het beest al zat Clown stappen ging nog wel aardig, maar de draf en galop waren afschuwelijk...als jij als beginner op zoon beest moet leren rijden ben ik benieuwd hoe het gaat als je dan op een beest stapt wat wel aan de hulpen is Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:52

Om eerlijk te zijn denk ik dat degenen die in hun eigen belang denken een jong paard zoeken en degenen die in het belang van het paard denken eerst ervaring opdoen met een leerpaard (en dat hoeft niet je eigen paard te zijn natuurlijk). *wacht de klappen al af van iedereen die erop springt*

Het is hartstikke fijn dat een paard naar JOUW hulpen luistert, hoewel die in de loop der jaren echt wel veranderen hoor Haha! , je leert ook beter rijden tenslotte (hoop ik Clown ). Maar wat als je paard verkocht moet worden? Je weet het niet in het leven, misschien heb je er geen geld meer voor, misschien om gezondheidsredenen, misschien gebeurt er ooit iets waardoor je bang wordt... en dan kan er niemand mee weg rijden en zou het zonde zijn als het paard bijv. in de handel komt omdat er niemand op zijn pad komt die er tijd in wil steken.

Zoals ik al schreef, en ook diverse anderen: je denkt dat je kunt rijden en dan stap je op een beter afgericht paard en je ontdekt dat er nog een heeeele lange weg te gaan is.

Een hoger opgeleid paard dat niet juist aan de hulpen staat valt voor mij niet onder de categorie leerpaard, net zo min als hoger opgeleide paarden die alleen te rijden zijn door ervaren ruiters.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:36

Urielle schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik dat degenen die in hun eigen belang denken een jong paard zoeken en degenen die in het belang van het paard denken eerst ervaring opdoen met een leerpaard (en dat hoeft niet je eigen paard te zijn natuurlijk). *wacht de klappen al af van iedereen die erop springt*

iedereen die op een paard gaat zitten denkt toch in eigen belang? want als je in het belang van het paard zou gaan kijken zou je em waarschijnlijk in de vrije natuur moeten loslaten ofzo Clown

maar een paard moet altijd luisteren naar mijn hulpen in het algemeen... bijvoorbeeld als ik been geef moet ie daar op reageren Haha! je hebt soms van die beesten die gewoon niet voldoende reageren op je been, maar ik moet wel toegeven dat dat meestal de beestjes zijn waar niet serieus mee word gereden...hoe hoger het niveau van het beestje hoe beter ze meestal aan de hulpen zijn... met nadruk op meestal Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:53

En stel iemand heeft het paard geleerd om.. zeg... terug te komen door het gewicht te verlichten en voorwaarts te gaan door een keer met de zitbeenknobbels naar voren te drukken? Misschien nog niet eens expres maar omdat het paard bepaalde onbedoelde hulpen heeft geleerd? Dan sta je mooi te kijken, paard is maar moeilijk na te rijden door iemand anders, zeker als de oorspronkelijke ruiter dat totaal onbedoeld heeft gedaan Haha!
Van zo'n paard komt vaak niet veel meer terecht.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:01

je hebt wel gelijk hoor! vaak zijn het de dingen die onbedoelt zijn aangeleerd waar het beestje het later moeilijk mee gaat krijgen bij een andere ruiter...sommige ruiters hebben idd van die kleine tikjes die een jong paard als echte hulp aanziet! een leerpaard zal niet op die hulp rageren als ie em niet kent... of hij gaat opeens "raar" lopen doen terwijl je gewoon wou draven Clown
maar of mijn paard geweldig netjes is ingereden weet ik ook niet Ach gut heeft nog nooit iemand anders op gezeten omdat ze te erg eenkennig is Bloos mijn laatste inrijproject is trouwens wel goed gelukt! daar kan iedereen met kleine hulpen zo mee weg rijden, wel fijn hoor zoon beestje wat gevoelig is voor been en zacht in het mondje Pling

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:06

Mocht ik ooit serieuzer gaan rijden (dus niet meer boscrossen, en rustige stapritjes) dan komt er een leerpaard. geen kant en klaar paard (simpelweg omdat ik die niet kan betalen Haha! ) maar wel een paard wat de nodige ervaring heeft en op M/Z niveau getraind is.
Ik wil geen jong paard omdat ik mezelf daar te onervaren voor vindt. Ik wil graag een leerpaard om ( jaja Clown ) wat van te leren en zelf verder te komen. Ik heb alleen altijd het idee dat mensen dan denken dat je het doet voor de prijzen. Maar dat is absoluut niet zo. Een jong paard kan altijd nog. Ik ben alleen bang om het te verpesten omdat ik gewoon simpelweg niet genoeg ervaring heb.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:13

Mazzel-meid schreef:
Ik heb alleen altijd het idee dat mensen dan denken dat je het doet voor de prijzen. Maar dat is absoluut niet zo.

het ligt er geheel aan hoe jezelf bent naar mijn idee... er zijn mensen met hele goede paarden en die praten er gewoon over alsof ze het over een vuilnisbakpaard hebben, maar je hebt ook van die typjes die er over op lopen te scheppen Ach gut

edit : ik wou er nog even bij vermelden dat ik vond dat je er goed over nagedacht hebt Pling

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:20

Toen ik mijn eerste eigen paard zocht, ben ik niet op zoek gegaan naar een jong paard. Het paard moest minimaal de basis kennen en goed bevestigd zijn. Buiten dat ik de ervaring niet heb om een jong paard goed op te leiden, heb ik er de tijd ook niet voor. Ik studeer nog en kan daardoor ongeveer 4 tot 5 dagen in de week rijden, en dan wil ik gewoon lekker weg kunnen rijden, en niet hoeven denken wat zal hij vandaag weer gaan doen.
Eigenlijk was mijn maximum leeftijd 13 maar toen kwam ik toch een geweldig paard tegen die aan al mijn andere eisen voldeed, alleen ze was al 15 bijna 16. Tja wat doe je dan..... gewoon kopen Haha! . En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik kan alles met haar wat ik graag wil doen, buitenrijden, springen en heeeerlijk dresuurrijden. Ik leer nog iedere dag van haar. Ze heeft voorheen M dressuur gelopen, maar geef je niet de hulpen zoals ze moeten zijn doet ze het ook echt niet. Maar als het je dan lukt om haar zo heerlijk aan het lopen te krijgen dat je maar inimini hulpjes hoeft te geven en ze loopt als een trein, ja dan weet ik weer waarom ik een leerpaard heb gekocht Ja .

Overigens heb ik na bijna 2 jaar pas besloten om toch maar concoursen te gaan starten, eigenlijk mede omdat mijn paard het zo leuk vond. Dus ik heb haar niet gekocht om even de show te stelen op concours Knipoog

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:24

Voor mij maakt het niet zo heel veel uit, als het paard maar braaf is en makkelijk te rijden..
Maar als ik echt moes kiezen zou ik wel een kant en klaar paard willen,, nu heb ik een paard waar ik helemaal niet mee voooruit kom thuis wel, maar op wedstrijden helemaal niet..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:25

marquez1 schreef:
Eigenlijk was mijn maximum leeftijd 13 maar toen kwam ik toch een geweldig paard tegen die aan al mijn andere eisen voldeed, alleen ze was al 15 bijna 16. Tja wat doe je dan..... gewoon kopen Haha! . En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

mijn leerpony was 18 toen we haar kochten Pling en heb er ook super veel aan gehad! vaak zijn de oudere toch wat meer bevestigd en wat meer gewend als 1 van 8 ofzo... mijn powniej is nu trouwens al 30 en ze maakt nog steeds ritjes Haha! zag haar vanmiddag nog van galop wisselen in de wei uit haar zelf, dus ze kan nog wel wat ondanks haar "stilstand" Pling

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:26

Ik heb mijn paardje groen gekocht, het nadeel is dat je verkeerde dingen aan kan leren. Maar onder een goede begeleiding en je komt hoger op. Is het natuurlijk veel leuker dan dat je een Z paard krijgt. Nou zie je vaak genoeg dat kleine meisjes op z pony's rijden, maar daar bakken ze helemaal niks van.