voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:26

als jij denkt dat dit de uit komst is dan is dat goed jemoet zelf weten hoe en wat en als jou instructeur jou dat zegd,dat mens heeft wel verstand van zaken,anders is het geen instructeur zo zie ik het,

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:28

Judith_ schreef:
Ik ben eigenlijk tegen wat voor een hulp teugel dan ook.

Nagevelijkheid moet je niet afdwingen, en dat gebeurt ook met elastiek.

Idd

Groetjes

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:34

ik wil niemand aan vallen of zo hoor . Maar zij vroeg een mening en julie geven hem , maar zij wil het tog zelf ervaren. en Als zij vind dat het help moet je haar laten gaan maar als het is mis gaat kan ze nooit zeggen van bokt raade me het aan . Het is haar eigen keus . en ja ze vroeg een mening en die kreeg ze is niet altijd leuk , Maar ik denkt dat ze hier ook wel weten waar ze over praaten . Maar wij kunnen ook fout zitten maar ik ( en de andere denk ik ) willen tog een foto zien ,.,,;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:23

lieskehh schreef:
ik weeet zeker dat mensen die ier nu in meepraten ooit zelf ook met elastiek hebben gereden. en nu gewoon zelf ook mee gaan praten alsof ze niks doen ! en met slof rijden vind ik al helemaal niks je dwingt je paard naar beneden elsatiek heet elastiek omdat er rek in zit en dwing de pony niet ! als ik haar zie rijden en hij loopt nageeflijk dan hangt dat elastiek helmaal los en de slof vindt ik er dan veel onvriendelijk uit zien!!!!

Wat fijn dat je dat zeker weet zeg, maar hebben de meesten dan weer niet zelf ondervonden dat het niks is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-07 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:38

lieskehh schreef:
ik weeet zeker dat mensen die ier nu in meepraten ooit zelf ook met elastiek hebben gereden. en nu gewoon zelf ook mee gaan praten alsof ze niks doen ! en met slof rijden vind ik al helemaal niks je dwingt je paard naar beneden elsatiek heet elastiek omdat er rek in zit en dwing de pony niet ! als ik haar zie rijden en hij loopt nageeflijk dan hangt dat elastiek helmaal los en de slof vindt ik er dan veel onvriendelijk uit zien!!!!

Daar ben ik het niet mee eens.
Bij de slof kun je zelf kiezen wanneer het inwerkt ofniet.
De slof kun je zo strak en los doen als je zelf wilt.
Bij elastiek is dat niet zo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:45

ik heb mijn paard een aantal keer gelongeert met elastiek, maar niet voor het mooie krulletje, maar voor haar ruggebruik... dat ze meer voorwaards neerwaarts zou gaan lopen dan dat ze deed tijdens het longeren. een elastiek vind ik dan wel wat vriendleijker overkomen, want als ze stug met hun hoofd naar boven willen lopen kan dat ook nog... maar voor alleen het hoofd in de krul tijdens het rijden ga ik er geen elastiek aanhangen...

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:14

lieskehh schreef:

Slof hangt ook los, je pakt hem er bij zodra het nodig is ik heb zelf ook gezegtd at ik emt elastiek heb gereden en me paard was verziekt iedereen heb juist het beste met d'r voor
en zij vraagt onze mening

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:41

Ik heb mijn paard 1 keer gelongeerd met elastiek, maar het deed meer kwaad dan goed.
Als een paard op de juiste manier loopt hoor je te ontspannen, met een elastiek komt er nooit ontspanning omdat er altijd druk op blijft staan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:45

xxappiexx schreef:
Als een paard op de juiste manier loopt hoor je te ontspannen, met een elastiek komt er nooit ontspanning omdat er altijd druk op blijft staan.

waarom hing die bij mij dan wel los als mijn paard "goed" liep? is volgens mij een kwestie van op maat maken...

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:53

Heyy mas
Ik ben er voor hoor jullie zouden allemaal is een keertje naar de les moeten komen kijkenn dan kun je het zien,,
zodraa jaimy zijn hoofd omhoog wil doen voelt het het elastiek en gaat hij weer netjes naar beneden..
ik vind het er gewoon niet onvriendelijk uitzien en zo kan zij zich ook op haar houding letten waardoor zij dan ook kan ontspannen
ik vind dat je bij een slof net als lieskehh al zei de pony vastzet al je met elastiek rijd kan hij zijn hoofd nog gewoon omhoog trekken alleen krijgt hij tegendruk bij een slof word er gewoon 1 maat vastgepakt en kan hij niets meer dan alleen naar beneden lopen!
en als je ziet hoe gek jaimy af en toe nog is dan kan hij zijn hoofd gewoon omhoog trekken,,
Duss niets onvriendelijks aan Knipoog En het komt zeker te weten goed !

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:57

otje1992 schreef:
Heyy mas
Ik ben er voor hoor jullie zouden allemaal is een keertje naar de les moeten komen kijkenn dan kun je het zien,,
zodraa jaimy zijn hoofd omhoog wil doen voelt het het elastiek en gaat hij weer netjes naar beneden..
ik vind het er gewoon niet onvriendelijk uitzien en zo kan zij zich ook op haar houding letten waardoor zij dan ook kan ontspannen
ik vind dat je bij een slof net als lieskehh al zei de pony vastzet al je met elastiek rijd kan hij zijn hoofd nog gewoon omhoog trekken alleen krijgt hij tegendruk bij een slof word er gewoon 1 maat vastgepakt en kan hij niets meer dan alleen naar beneden lopen!
en als je ziet hoe gek jaimy af en toe nog is dan kan hij zijn hoofd gewoon omhoog trekken,,

Dan weet jij niet hoe een slof werkt, ik rijd wel eens met slof en bij mij hoef die dan echt niet percee in de krul te lopen hoor ik heb gewooon een losse slof zodra die iets doet wat ik niet van hem vraag dan geef ik even druk op de slof en dan ishet over met een slof mag die gerust omhoog met zijn hoofd met een elastiek moet die maar ik de krul lopen zo word die dus in zijn mond naar beneden getrokken.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:59

XxXchaXxX schreef:
otje1992 schreef:
Heyy mas

Dan weet jij niet hoe een slof werkt, ik rijd wel eens met slof en bij mij hoef die dan echt niet percee in de krul te lopen hoor ik heb gewooon een losse slof zodra die iets doet wat ik niet van hem vraag dan geef ik even druk op de slof en dan ishet over met een slof mag die gerust omhoog met zijn hoofd met een elastiek moet die maar ik de krul lopen zo word die dus in zijn mond naar beneden getrokken.

maar bij jaimy hangt het elastiek los als hij rijd Bloos!

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:02

Citaat:

maar bij jaimy hangt het elastiek los als hij rijd Bloos!

Ja omdat hij niet omhoog kan met zijn hoofd want dan krijf die druk in zijn bit dan word die naar beneden getrokken en dan hangt de elastiek los.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:02

jaa dan is het togh goed want als ie naar beneden loopt krigjt hij er geen druk meer op Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:08

in feite werkt een slof hetzelfde als een elastiek...
bij beide komt er druk op als ze naar boven komen... alleen de slof moet je zelf vasthouden en het elastiek moet je zo bevestigen zodat ie goed zit...
voordeel van een elastiek vind ik wel dat als een paard echt wil kan die mijlenhoog met zen hoofd lopen wel met druk op het bit, maar het kan wel... een slof geeft niet mee als de ruiter niet mee geeft waardoor die eigenlijk niet echt omhoog kan lopen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:13

Iemand heeft er een tijdje mee gereden met mijn paard,ik heb dat nooit gezien en dacht dat dat goed ging.Nu vroeg mijn nieuwe verzorgster laatst, rij jij met een elastiek want die ligt in je kist? Nee zij ik daar reed ooit iemand anders mee.Ze heeft dat ding omgedaan en bleek hij VEEL te strak te zitten.Dus ik gebruik hem niet, ik vind ook dat je hem zelf in de krul moet kunnen rijden.

PSI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:18

Kunt het toch proberen? Bijvoorbeeld alleen het eerste kwartier elastieken er aan zetten en er dan afhalen. Maar hoe bevestig je de elastieken trouwens? Vind onder aan de singel meestal iets te streng. Aan de zijkant kan soms beter werken? Hulpteugels kunnen meestal nie zo veel kwaad als ze goed gebruikt worden en het hulpteugels blijven en je er niet afhankelijk van wordt.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:22

otje1992 schreef:
jaa dan is het togh goed want als ie naar beneden loopt krigjt hij er geen druk meer op Knipoog

Ja maar je dreigt hem eigelijk om naar beneden dan te lopen

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:52

Dat is jou mening ! Ik vind het gewoon niet onvriendelijk

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:03

ik ben zeker niet tegen hulpteugels mits ze goed worden gebruikt.
Die van mij was heel erg moelijk in een krul te rijden en bleef maar staken.
Ik heb toen een tijdje met slof gereden en hem er ff goed doorheen geholpen.
Heb er nu helemaal geen last meer van.
ik hoor hier zoveel mensen die zo tegen een slof zijn,maar ik vind dat wat overdreven.
Het zijn hulpmiddelen die het jou en je paard wat makkelijker kunnen maken.
Er zijn hulpteugels en dwangruiters en daar zit het verschil denk ik.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:40

XxXchaXxX schreef:
otje1992 schreef:
Heyy mas

dan weet jij denk ik niet hoe een elastiek werkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:44

Rianneke schreef:
xxappiexx schreef:

waarom hing die bij mij dan wel los als mijn paard "goed" liep? is volgens mij een kwestie van op maat maken...

Omdat bij mijn paard constant druk in de d'r mond geven er alleen maar zorgt dat ze zich er gigantisch tegen gaat verzetten en zo zwaar mogelijk in dat elastiek gaat hangen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:02

Een paard WIL aanleuning en verbinding. Daar moet je even vanuit gaan.
Als je een Slof hebt en het paard loopt hoog met zijn hoofd pak je je slof aan en geef je druk zakt het hoofd, blijft de druk van je teugel over en rijdt je met je teugeldruk netjes verder. Als je je slof goed gebruikt hangt hij dan ook los.

Als een paard de druk van de slof opzoekt (bijv ook aan de longe) dan vind hij die en zit de slof vast dus gaat hij niet verder hangen. Het paard zoekt voor zichzelf in de slof een confortabele houding waar de druk licht en fijn is voor hem. Als je je slof goed gebruikt dan.

De druk van een Elastiek is zo flexibel dat het paard wel gaat hangen puur omdat een elastiek uitnodigd om maar meer en meer te gaan zoeken naar die druk. Zo snel er spannig op het elastiek staat trekt het elastiek dus onophoudelijk inde mond! En de meeste paarden gaan terug trekken.

Dus met een slof kun je je paard veel stabieler naar de juiste houding toe werken dan met een elastiek. Het paard weet op een Slof "tot hier en niet verder" en op een elastiek kan hij blijven hangen en zoeken tot hij een ons weegt, maar het juiste punt wordt eigenlijk nooit aangegeven. Dus je paard gaat trekken aan het elastiek en uiteindelijk trekken en hangen aan jouw hand.
Dat is waarom ze hangerig worden.

Heel veel mensn zijn TEGEN een slof en een elastiek dan klinkt veel vriendelijker en dan gaan ze met elatiek rijden zonder te beseffen wat het doet. Elastiek is best vriendelijk, maar gewoon niet echt nuttig in de meeste gevallen.

Het blijft uiteraard de kunst om gewoon vanuit je been naar je hand te rijden en helemaal geen hulpteugel nodig te hebben Haha!
Laatst bijgewerkt door Janski op 21-01-07 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:08

XxXchaXxX schreef:
otje1992 schreef:

Ja maar je dreigt hem eigelijk om naar beneden dan te lopen

niks dreigt want als jij met bijzet of wie dan ook gaat longeren dan dwing je het beestje om naar beneden te gaan jaen dat doen zat mensen hier las ik wel !

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:25

we hebben het over rijden niet over longeren maar het word als maar herhaalt met die elastiek als die omhoog ga gelijk druk hij moet naar beneden Knipoog