Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:00

mijn bijrijd paardjes zijn gewoon strond en strond eigenwijs...
gewoon kijken hoe ver jij gaat en hun gaan veder... (denk aan jij wilt galoperen hij gaat niet, jij geeft het op,, wil draven.. hij draaft niet ect... )
En dan kan ik flink kwaad worden... dan mep ik heb er soms wel even flink op los, nouja even een flinke kledder op de kont...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:06

Heb je er wel eens over nagedacht dat het misschien niet aan de paarden ligt? Omdat ze het namelijk allebei doen? Duidelijke hulpen geven en belonen als ze het goed doen werkt beter.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:53

[quote="HupsSakii"]
Na de 6e x werd ik dus wel wat boos op mijn pony,immers is het niet dat ze het niet kan of durft,maar dat ze het gewoon niet wil .. ze heeft er gewoon geen zin in. Maar zou ik naar haar luisteren en weer overlaten gaan in stap,heeft zij dus gewonnen.
ik had gewoon de neiging om inplaats van gewoon goed te gaan drijven gewoon echt goed hard te gaan drijven,niet onzichtbaar,,maar echt je benen van het zadel afhalen enzo..
Heb ik niet gedaan,maarja..
quote]

Ik heb me weleens laten vertellen dat een paard niet denkt in winnen of verliezen.....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:55

Als ze echt niet wil luistern net las een poosje terug gewoon stil blijft staan. Frijf ik haar heel ahrd en mn benen komen echt wel van het zadel en krijgt ook een beste perts op haar kont. Als het moet neem ik in 1 hand de teugels en krijgt ze een beste pets. Toen wou ze echt niets alleen stil stan en schrapen over de grond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:38

En jij bedenkt niet dat dat mss ook door de ruiter komt?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:40

Ik word soms even boos met mijn stem en tikje en benen ofzo maar niet lang.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:25

Yamcha schreef:

Nee bij mij kwam het niet door de ruiter. Ze had ook geen pijn. Want haar rug zadel hoodstel gebit alles gescheckt konden niks vinden. En ik mocht ahar een beste tik verkopen van degene die les gaf want het was gewoon echt geen zin hebben

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:30

Rusty is nu nog jong, en kan ook nog wel eens gaan etteren. Dan verhef ik ook wel eens m'n stem van 'Hééé!!' Maar ik ga ook echt niet gaan trappen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:34

kleinelinda schreef:
Yamcha schreef:

Nee bij mij kwam het niet door de ruiter. Ze had ook geen pijn. Want haar rug zadel hoodstel gebit alles gescheckt konden niks vinden. En ik mocht ahar een beste tik verkopen van degene die les gaf want het was gewoon echt geen zin hebben

En waarom heeft ze geen zin dan? Je kunt ook door je zit erg tegenwerken, door niet mee te gaan in de beweging, of door erg te bonken in het zadel. Het hoeft niet altijd aan het zadel te liggen, hoor! Het kan zelfs komen doordat je in de omgang fouten maakt, waardoor ze niet wil werken. Het kan dat je haar niet genoeg beloont. Een paard heeft meestal een goede reden waardoor hij/zij iets wel of niet doet.

my_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:06

Ik word soms wel boos, maar ik bedenk dan wel dat het net zo goed aan mij als aan mn pony ligt.
Ik vind eigenlijk dat het bijna altijd wel van 2 kanten komt.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:12

kleinelinda schreef:
Yamcha schreef:

Wat Yamcha ook al een beetje zei, een paar heeft er meestal wel een goede reden voor waarom hij iets niet wilt. dus geen zin heeft. Misschien is het rijden niet leuk genoeg.. meer afwisseling, misschien worden de verkeerde hulpen gegeven. Laat evt. je instructrische er een keertje op rijden, misschien dat hij anders reageert. Maar ga altijd eerst bij jezelf te rade, doe ik misschien iets fout, en kijk dan pas naar het paard.

Als ik echt merk dat ik boos wordt, ga ik even stappen of iets anders doen. OMdat het vaak voorkomt uit frustratie als ze iets niet doet. Waarschijnlijk vindt ze het dan moeilijk. Maar als ze dus echt wat doet wat niet mag, praat ik met een beetje zwaardere stem, bozig.. reageert ze vaak nog wel goed op. Slaan doe ik eigenlijk niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:19

In dit topic valt wel weer af te lezen hoe makkelijk de ruiter het paard de schuld geeft... heel opvallend... en erg jammer. Scheve mond
Mijn mening is dat bijna alles af te leiden is van de ruiter.
óf je geeft het verkeerd aan, of je geeft het niet duidelijk aan, of het paard heeft pijn door verkeerde training e.d. En zo zijn er nog 100den redenen te bedenken waardoor een paard iets niet doet... terwijl het gewoon aan de ruiter ligt. Huilen van het lachen
Stel je paard doet iets niet bij je, en is strond vervelend... je hele goede instructrice gaat erop zitten, en na een paar keer proberen doet het paard het wel... conclusie:
Jij als ruiter deed het dus verkeerd, een paard doet niet iets om jou te pesten Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 25-03-07 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:20

Na een paar keer ben ik niet zo boos. Maar als ik duidelijke hulpen e.d. heb gegeven en hij doet het na heel veel keer nog niet, dan wordt ik wel een beetje pissig Vork

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:53

nooit boos worden,, geduld is hier het sleutelwoord....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:56

Ik wordt wellis boos op mijn paard maar neit met slaan ofzo dan geef ik een keer een brul en dan weet hij het ook, als ik hem sla ofzo onder het rijden dan raakt hij helemaal over de zeik en is er geen land meer mee te bezeilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:09

XchantjuhX schreef:
In dit topic valt wel weer af te lezen hoe makkelijk de ruiter het paard de schuld geeft... heel opvallend... en erg jammer. Scheve mond
Mijn mening is dat bijna alles af te leiden is van de ruiter.
óf je geeft het verkeerd aan, of je geeft het niet duidelijk aan, of het paard heeft pijn door verkeerde training e.d. En zo zijn er nog 100den redenen te bedenken waardoor een paard iets niet doet... terwijl het gewoon aan de ruiter ligt. Huilen van het lachen
Stel je paard doet iets niet bij je, en is strond vervelend... je hele goede instructrice gaat erop zitten, en na een paar keer proberen doet het paard het wel... conclusie:
Jij als ruiter deed het dus verkeerd, een paard doet niet iets om jou te pesten Knipoog
Idd. Ook zo jammer voor de paarden, die gestraft worden omdat ze alleen maar aangeven dat ze zich niet prettig voelen ergens mee. Als een paard iets wel of niet doet, hebben ze daar goede redenen voor. Het is aan de ruiter om dat op te pakken en de oorzaak ervan op te lossen. Goed luisteren naar je paard.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:02

Valt me op dat een aantal wel een beetje " heilig" zijn in dit topic.

Boos zijn is not done, want het ligt 99% aan de ruiter......

In andere topics over het corrigeren van je paard lees ik dan weer; zo "zacht als mogelijk maar zo hard als nodig" en " liever een keer goed doorkomen met een tik, dan 10 x halfslachtig" en mensen die beweren hun lieve paard nooit maar dan ook nooit een tik te geven worden weggelachen (mijns inziens overigens ook terecht).

Als " boos" zijn in dit topic betekent dat ik gefrustreerd en dus zonder beleid mijn paard te grazen neem......... nee, dan durf ik te beweren dat ik echt nooit boos ben.........ik kan wel balen en me ook ergeren, maar 1 minuut later moet ik er altijd om lachen....... komop: het is mijn hobby........ en ik heb niets te verliezen...................

Maar als boos zijn betekent dat mijn bijna 5 jarige zo nu en dan haar kuren vertoont (lees: haar eigen weg gaat en schijt heeft aan het bit) en dat ik dat gewoon niet tolereer en haar daarvoor afstraf: Ja dan ben ik best wel eens boos..........

Maar nooit zo boos dat ik niet de wijste en verstandigste blijf. En heeft twee keer een ferme tik geven geen effect dan weet ik dat ik iets anders moet verzinnen om mijn zin te krijgen.....

Mijn paard is uiteindelijk de sterkste........ maarrrrrrr: Ik ben altijd de slimste................

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:05

Helemaal mee eens..

Fouten liggen voor 99,9% aan de ruiter.
Ook al is de oorzaak niet altijd duidelijk.

Mijn paard reageert ook weleens niet op mijn hulpen, oid. Dan kan ik wel boos worden, maar dan vertikt hij het hélemaal! Vroeger (lees: een jaar of 6 geleden) ging ik dan schreeuwen ed. (uit pure onmacht).

Maar gelukkig ben ik daar helemaal overheen! Ik krijg van mn instructrice ook op mn donder als ik zeg: hij doet dit niet, of hij doet dat niet. Dan zegt ze simpelweg: Jij doet niet, hij reageert alleen maar Clown

Tegenwoordig wordt ik niet boos. Ik ga hooguit (als ik geïriiteerd bent) 10 minuten stappen ofzo. Of ik concentreer me op iets anders. Of doe gewoon nóg beter mn best.
Gelukkig ben ik best makkelijk met zelf-evaluatie, dus meestal merk ik wel wat ik fout doe. Alleen raak ik dan gefrustreerder van mezelf, omdat het dan niet lukt, als van het paard, die alleen maar reageert op wat ík fout doe!

Een paard is een prachtige spiegel! Je moet alleen wel leren kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:21

Meestal gaat het bij mijn oudere merrie alleen maar van kwaad tot erger als ik kwaad word en soms te hard wordt, er gaat bij haar een rolluik naar beneden en dan bereik ik haar helemaal niet meer. Dus zoveel zin heeft dat niet. Ook meerdere keren uitleggen en proberen helpt dan niet. Beste is dan gewoon te stoppen, en even wat anders te gaan doen, of haar maar helemaal op stal te zetten. Morgen is er dan weer een dag.....

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:05

ik rij op een manege en rij op een paardje wat aan het puberen is, altijd heel lief maar soms draait ze zomaar om voor grotere paarden en als ze haar dag niet heeft voor alle paarden. Eerst rijd ik haar heel erg op mijn benen en als ik haar er dan nog niet langs krijg geef ik een tik en doen we de oefening nog een keer totdat hhet wel goed gaat. Ik merkte op een gegeven moment dat ik te gestresst was en zij daar nog erg op reageerde, dus nu 2 weekjes niet op haar gereden om het gewoon even te laten rusten. Laatst met haar en 1 ander paardje in de bak gereden en het ging weer perfect. Dus ik merk wel dat ik vooral zelf rustig moet blijven en niet met haar mee moet gaan stressen dat werkt het beste. Ik vind wel dat ik haar een tik mag geven als ze nergens op reageerd. Ze heeft haar kuren nu trouwens weer een beetje gehad, want ze is weer bij iedereen lief misschien had ze wel een winterdip Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:10

Ik word eigenlijk nooit echt heel boos. Tuurlijk wel eens licht geirriteerd, maar ik geloof niet dat mijn verzorghaf iets niet doet omdat hij mij wil irriteren. Ik doe het waarschijnlijk (zeker weten Knipoog) zelf fout waardoor hij dus ook 'fout' reageert.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:18

Ik kan ook super noos op mijn pony worden buiten is het alleenn maar hardhard hard en in de bak is ze niet voor uit tekrijgen de ene keer gaat ze meet een makkie over de sprong de andere keer doet ze of ze het ECHT niet red en na een paar 100 keer geprobeert springt ze het met een makkie

of ze loopt alleen maar hard buiten en vertkit het om ook maar een klein beetje door te loppen in de bak nou dan kan ik ook zoo ontsetten boos op haar worden niet dat het helpt of zoo :S

Maar je bent niet de enige die dus afentoe f een harde tik uit deelt ;p Maar ik stop nooit met rijden voor ik weer heel blij met dur kan zijn k zorg meestal dat ik aan t eind zoiezo iets doe dat k toch lkkr naar huis kan gaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:00

ik word niet boos als mijn paardje iets niet doet
want het is nog een jong dier
maar ik kan wel boos worden en dan is het nog niet egt heel erg Knipoog
ik blijf juist rustig en probeer het gewoon nog een x maar ik geef ze NIET hun zin hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:04

hiltje1973 schreef:
Valt me op dat een aantal wel een beetje " heilig" zijn in dit topic.

Boos zijn is not done, want het ligt 99% aan de ruiter......

In andere topics over het corrigeren van je paard lees ik dan weer; zo "zacht als mogelijk maar zo hard als nodig" en " liever een keer goed doorkomen met een tik, dan 10 x halfslachtig" en mensen die beweren hun lieve paard nooit maar dan ook nooit een tik te geven worden weggelachen (mijns inziens overigens ook terecht).

Als " boos" zijn in dit topic betekent dat ik gefrustreerd en dus zonder beleid mijn paard te grazen neem......... nee, dan durf ik te beweren dat ik echt nooit boos ben.........ik kan wel balen en me ook ergeren, maar 1 minuut later moet ik er altijd om lachen....... komop: het is mijn hobby........ en ik heb niets te verliezen...................

Maar als boos zijn betekent dat mijn bijna 5 jarige zo nu en dan haar kuren vertoont (lees: haar eigen weg gaat en schijt heeft aan het bit) en dat ik dat gewoon niet tolereer en haar daarvoor afstraf: Ja dan ben ik best wel eens boos..........

Maar nooit zo boos dat ik niet de wijste en verstandigste blijf. En heeft twee keer een ferme tik geven geen effect dan weet ik dat ik iets anders moet verzinnen om mijn zin te krijgen.....

Mijn paard is uiteindelijk de sterkste........ maarrrrrrr: Ik ben altijd de slimste................

klopt zo zacht mogelijk en zo hard als het moet....... ik skup een paard naar tokio en terug als het moet, maar ik wordt nooit boos Lachen Lachen

Boos is een emotie die het paard niet kent zoals wij dat kennen.... mensen kunnen dagen, maanden jaren boos blijven... een paard is een halve seconde zwaar geirriteerd en is het na het uiten kwijt. paarden begrijpen schelden en boos blijven niet.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:15

als een paard niet luistert omdat hij geen zin heeft word ik boos en kan ik hem een flinke mep verkopen ...
soms is het bij mij zo dat een paard wel wil maar het niet snapt als dat zo is dan zet ik haar in stap dan stap ik ff een rondje op de hoefslag en probeer ik het weer...soms is het dan zo dat hij het gewoon nog niet geleerd heeft dan vraag ik iemand om ernaast te gaan lopen (bijv. bij een jong paard wat moet leren wijken) dan geef ik de beenhulpen die hij moet leren en degene die naast hem loopt die kijkt wat hij niet snapt...weet diegene het dan duwt die hem een beetje op de plek waar het mis gaat en na een paar keer is het dan over Haha!