Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yamcha schreef:En jij bedenkt niet dat dat mss ook door de ruiter komt?
kleinelinda schreef:Yamcha schreef:En jij bedenkt niet dat dat mss ook door de ruiter komt?
Nee bij mij kwam het niet door de ruiter. Ze had ook geen pijn. Want haar rug zadel hoodstel gebit alles gescheckt konden niks vinden. En ik mocht ahar een beste tik verkopen van degene die les gaf want het was gewoon echt geen zin hebben
kleinelinda schreef:Yamcha schreef:En jij bedenkt niet dat dat mss ook door de ruiter komt?
Nee bij mij kwam het niet door de ruiter. Ze had ook geen pijn. Want haar rug zadel hoodstel gebit alles gescheckt konden niks vinden. En ik mocht ahar een beste tik verkopen van degene die les gaf want het was gewoon echt geen zin hebben

XchantjuhX schreef:Idd. Ook zo jammer voor de paarden, die gestraft worden omdat ze alleen maar aangeven dat ze zich niet prettig voelen ergens mee. Als een paard iets wel of niet doet, hebben ze daar goede redenen voor. Het is aan de ruiter om dat op te pakken en de oorzaak ervan op te lossen. Goed luisteren naar je paard.In dit topic valt wel weer af te lezen hoe makkelijk de ruiter het paard de schuld geeft... heel opvallend... en erg jammer.
Mijn mening is dat bijna alles af te leiden is van de ruiter.
óf je geeft het verkeerd aan, of je geeft het niet duidelijk aan, of het paard heeft pijn door verkeerde training e.d. En zo zijn er nog 100den redenen te bedenken waardoor een paard iets niet doet... terwijl het gewoon aan de ruiter ligt.![]()
Stel je paard doet iets niet bij je, en is strond vervelend... je hele goede instructrice gaat erop zitten, en na een paar keer proberen doet het paard het wel... conclusie:
Jij als ruiter deed het dus verkeerd, een paard doet niet iets om jou te pesten

) zelf fout waardoor hij dus ook 'fout' reageert.
hiltje1973 schreef:Valt me op dat een aantal wel een beetje " heilig" zijn in dit topic.
Boos zijn is not done, want het ligt 99% aan de ruiter......
In andere topics over het corrigeren van je paard lees ik dan weer; zo "zacht als mogelijk maar zo hard als nodig" en " liever een keer goed doorkomen met een tik, dan 10 x halfslachtig" en mensen die beweren hun lieve paard nooit maar dan ook nooit een tik te geven worden weggelachen (mijns inziens overigens ook terecht).
Als " boos" zijn in dit topic betekent dat ik gefrustreerd en dus zonder beleid mijn paard te grazen neem......... nee, dan durf ik te beweren dat ik echt nooit boos ben.........ik kan wel balen en me ook ergeren, maar 1 minuut later moet ik er altijd om lachen....... komop: het is mijn hobby........ en ik heb niets te verliezen...................
Maar als boos zijn betekent dat mijn bijna 5 jarige zo nu en dan haar kuren vertoont (lees: haar eigen weg gaat en schijt heeft aan het bit) en dat ik dat gewoon niet tolereer en haar daarvoor afstraf: Ja dan ben ik best wel eens boos..........
Maar nooit zo boos dat ik niet de wijste en verstandigste blijf. En heeft twee keer een ferme tik geven geen effect dan weet ik dat ik iets anders moet verzinnen om mijn zin te krijgen.....
Mijn paard is uiteindelijk de sterkste........ maarrrrrrr: Ik ben altijd de slimste................