heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojo23

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:01

Ik probeer voor mijn paard zo veel mogelijk afwisseling te geven door bijvoorbeeld te rijden of te longeren en ja ik vindt dat het paard ook wat anders moet bekijken dan de binnenkant van de bak,ik ga te wandelen aan de hand,vindt ze schitterd,ik ga er liever niet op dan komen we denk ik ook niet echt zo ver als ik alleen ben Haha!

Ik ben geen setjes(bandages) fanaat maar rij wel met been beschermers,mijn vriendin vindt het schitterd al die setjes ze heeft ook elke keer een ander kleurtje,ze mag haast wel een extra verzekering nemen voor al dat spul Ja

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:13

ik heb ook een vriendin die dat schitterend vindt, dus krijg ik steeds afgedankt spul, laatst met oranje bandages op m'n westernoutfit door het dorp geweest, niet zo'n groot succes geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:17

Tja wat moet je hier nou mee, wat is er mis met setjes en hard trainen, ja een hulpteugel kan weleens nodig zijn, iemand die professor is heeft het leren ook niet altijd even leuk gevonden, maar soms moet je even oefenen om je doel te bereiken, tot je het allebei door hebt. en wat in het 1e stukje stond: verder ben ik ervan overtuigd dat een goede band opbouwen met je paard meer resultaat opleverd dan alle bitten,teugels, bijzetfrutsels, sporen en zwepen bij elkaar. ik weet niet hoor maar als je in het bos rustig stappen een beter resultaat vind dan een keurige Z2 dressuurproef neerzetten denk ik dat je het toch een beetje kortzichtig bekijkt

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:22

JessicaD88 schreef:
Tja wat moet je hier nou mee, wat is er mis met setjes en hard trainen, ja een hulpteugel kan weleens nodig zijn, iemand die professor is heeft het leren ook niet altijd even leuk gevonden, maar soms moet je even oefenen om je doel te bereiken, tot je het allebei door hebt. en wat in het 1e stukje stond: verder ben ik ervan overtuigd dat een goede band opbouwen met je paard meer resultaat opleverd dan alle bitten,teugels, bijzetfrutsels, sporen en zwepen bij elkaar. ik weet niet hoor maar als je in het bos rustig stappen een beter resultaat vind dan een keurige Z2 dressuurproef neerzetten denk ik dat je het toch een beetje kortzichtig bekijkt

Ben het wel met je eens over het trainen enzo Ja

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:41

JessicaD88 schreef:

helemaal met je eens.. tot de laatste zin.
kortzichtig? ik weet het niet. 2 vriendinnen van mij zetten een geweldige proef neer (M2 en Z1) ik doe het ze niet na, zet ze in het verkeer en er komen ongelukken (Laatst een kind bijna onder het paard). Wat is er dan een goed resultaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:33

ik ben het er ook mee eens met 1e post ( heb verder niet alles gelezen ). Ik kan me ook ergeren aan dat setjes gedoe ( waarom een paard onnodig bandageren of peesbeschermers omdoen als het niet eens nodig is? het maakt onnodig de pezen en spierenw arm etc ). Ik gebruik alleen bij mij fjord achter strijklappies omdat ze ze echt nodig heeft. Ga ze echt niet voor de sier gebruiken, zal je paard echt niet lekker vinden zitten hoor.

en idd het valt mij ook op dat ze er vanalles aan doen om het paard maar netjes te laten lopen van 6 verschillende bitten tot sporen en hulpteugels.
Terwijl als je een goed team met je paard vormt het paard jouw bewegingen zal volgen en jouw hulpen gewoon accepteerd ( heb het nu over een gewoon niveau van ongeveer t/m L hoger moet je geloof ik sporen dragen ).
En als jij je paard ontspannen hebt en jij dat zelf ook bent jullie met elkaar mee bewegen en de aanleuning etc ook komt.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:05

Setjes..........ik vind het echt wel leuk staan, maar doe er niet aan mee. Ik erger me een beetje aan hoe het topic is geopend. Het lijkt of rijden met setjes, hulpteugels, bescherming, bodyprotector en wat al niet meer gezegd per definitie verkeerd is. En of het allemaal "bij elkaar hoort". Onzin natuurlijk. Setjes had ik al gezegd, ik heb twee chabrakjes als de een in de was zit gebruik ik de andere. Hulpteugels heb ik afgezworen omdat ik inmiddels begrijp dat IK daar MIJN fouten mee wil compenseren. Dat geld niet voor iedereen en ook niet voor ieder paard. Het bandageren ben ik het in grote lijnen mee eens, ik persoonlijk vind het onzin. Verdere beenbescherming ligt ook weer voor een groot deel aan het paard, sommige paarden kunnen vooral bij het inrijden erg "heet" zijn en dan kan wat extra bescherming uitkomst bieden. Zelfde geld voor bodyprotector ed, gaat puur voor eigen veiligheid en met kwaliteitsspul staat het je rijden niet in de weg. Het rijden met spoortje en zweep hoeft bij juist gebruik ook geen probleem te zijn. En ruiters die in het Z rijden en minderwaardig over de lagere klasses doen zijn vergeten waar ze zelf ooit vandaan zijn gekomen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:25

iepsel schreef:
En ruiters die in het Z rijden en minderwaardig over de lagere klasses doen zijn vergeten waar ze zelf ooit vandaan zijn gekomen.

Ik heb hier niet 1 Z-ruiter minderwaardig horen doen, heb ik wat gemist?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:50

collette zegt ook dat je beter een goede band op kan bouwen, maar wie zegt dat dat ondanks de setjes, hulpteugels, sporen, zweep en dressuurproeven niet kan?? dát is dus volledige bullshit!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:57

Citaat:
iepsel schreef:

En ruiters die in het Z rijden en minderwaardig over de lagere klasses doen zijn vergeten waar ze zelf ooit vandaan zijn gekomen.

Als je nou even zou lezen waar het helemaal begon Tong uitsteken Aant begin van het topic dus Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:39

DresslOver schreef:
collette zegt ook dat je beter een goede band op kan bouwen, maar wie zegt dat dat ondanks de setjes, hulpteugels, sporen, zweep en dressuurproeven niet kan?? dát is dus volledige bullshit!

tuurlijk kan je ook een band hebben met je paard met hulpteugels sporen zweet etc etc... MAAR je kunt wel proberen zulk soort spullen zo min mogelijk te gebruiken..en/of iig gebruiken voor het doel Knipoog Haha! hoevaak ik wel niet hulpteugels verkeerd afgestelt heb zien staan om het zo maar te zeggen... martingalen die te kort waren, gespannen slofteugels terwijl ze al met de kin op de borst liepen, sporen terwijl dat beest niet eens goed aan het been was... etc etc... en dat noem ik geen rijden Ach gut

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:42

Over dat inpakken omdat ze op een ander paard stappen vind ik vrijwel logisch. Je stapt op een paard dat je niet kent. Je weet niet wat het paard doet en dus lijkt mij het logisch op rekening te houden met een eventuele val.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:46

ZOals ik al vaker heb gezegt hulpteugels zijn helemaal niet erg MITS ze goed gebruikt worden... en dat zie je niet vaak..

Juliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:30

Setjes zijn leuk! Maar belangrijke dingen gaan voor!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:57

iepsel schreef:
Citaat:
iepsel schreef:

Als je nou even zou lezen waar het helemaal begon Tong uitsteken Aant begin van het topic dus Clown

Heb het gelezen, maar dat stukje had ik dus helemaal gemist Bloos
Ik merk juist dat Z-ruiters niet zoveel commentaar meer hebben, want die hebben hun doel al bereikt, het zijn naar mijn ervaring die ruiters die het net niet kunnen halen die zich op anderen afreageren.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:01

Rianneke schreef:
DresslOver schreef:

tuurlijk kan je ook een band hebben met je paard met hulpteugels sporen zweet etc etc... MAAR je kunt wel proberen zulk soort spullen zo min mogelijk te gebruiken..en/of iig gebruiken voor het doel Knipoog Haha! hoevaak ik wel niet hulpteugels verkeerd afgestelt heb zien staan om het zo maar te zeggen... martingalen die te kort waren, gespannen slofteugels terwijl ze al met de kin op de borst liepen, sporen terwijl dat beest niet eens goed aan het been was... etc etc... en dat noem ik geen rijden Ach gut

Rijden is met je kont op de rug van een paard zitten, dit dus ook Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:10

roest schreef:

Rijden is met je kont op de rug van een paard zitten, dit dus ook Tong uitsteken

na jou zin constateer ik dat mijn buurmeisje van 2 dus ook gewoon pony rijd Clown

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:10

Vind eigenlijk wel dat TS ergens een punt heeft. Wat meer back to basics zou op zn tijd nooit verkeerd zijn. Kwaliteit van je materiaal is belangrijk, maar je kan ook overdrijven. Er wordt tegenwoordig snel opgegeven als het op de 'basic-uitrusting' (zadel&hoofdstel) even tegenzit. Men hangt er dan een ander bit in, een ander zadel of een hulpteugel. Ik zie op de manege veel gevallen met setjes-verslaving, maar dan denk ik ondertussen: investeer dat geld in een goede instructuer en leer eerst maar eens rijden (over back to basics gesproken).

Wat TS zegt over de beelden op wedstrijd: Ben ik het 100% mee eens!! De helft van de hulpmiddelen en weet ik 't, het is voor de show.. Men weet half nog maar wat het nut is van bepaalde dingen! Laatst vroeg ik een meisje op de manege waarom ze met sterwielen reedt, een vraag waar ze geen antwoord op kan geven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 20:13

jep Haha! dat bedoel ik nou..
ff een vraagje Geld, geld! wat is TS :S?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:16

TS is topicstarter Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:22

Rianneke schreef:
roest schreef:

na jou zin constateer ik dat mijn buurmeisje van 2 dus ook gewoon pony rijd Clown

precies Clown

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:27

colette_007 schreef:
... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af...

Die van ons heeft altijd springschoenen aan, behalve tijdens de proef dus, en dit zeker niet voor de lol.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:31

Oydis schreef:
Die van ons heeft altijd springschoenen aan, behalve tijdens de proef dus, en dit zeker niet voor de lol.

wat is der mis dan?

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:31

Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)

sorry maar waar slaat dit op dan?? Verward ze zijn dan teminste hun leven nog niet zat en het rijd best wel lekker je moet er alleen aan wennen..

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:34

ik vind het wel een leuk gezicht een mooi setje, ik ben zelf geen voorstander van bandageren omdat de meeste mensen niet weten hoe je ze moet gebruiken en waarvoor. ik rijdt met peesbeschermers voor en achter strijklappen die heb ik wel in combi. zelfde kleur voor als achter met bijpassend dekje. maar ben er van overtuigd dat eerst je instructie goed moet zijn, dan heb je al die hulpteugels ook niet nodig, ik rijdt overgens wel met een spoortje en zweep alleen om mijn hulpen te verfijnen of verduidelijken.