Katja schreef:Samsam schreef:niet te strak zetten, en als je de teugel viert gaat de tiedeman ook losser!
Met een slof heb je dan nog de keuze om wel druk op je teugel te houden maar de slof los te gooien. Maar ik ben het met je eens dat je het alleen in uitzonderlijke gevallen bij een net zadelmak paard moet gebruiken en ik denk dat in dit geval het ook zo gegaan is.
Wel heb je een ruiter nodig die handig genoeg is om er mee om te gaan.
Martingaal vind ik persoonlijk een drama tegen kopstoten. Het werkt zonder enig gevoel in en als je paard besluit om tegen de martingaal in te hangen heb je geen stuur meer.
pecies! martingaal vind ik bij kopstoten dan ook echt niet prettig werken!
tiedeman heb ik hier in de kast hangen, heeft mn moeder een tijdje gebruikt bij haar paard, vind dat ook niet echt fijn, het zit vast, heb liever iets wat is zelf vast kan pakken en los kan laten
)
Het is natuurlijk ook wel nutteloos om 300x het zelfde te zeggen maar alles komt toch wel een beetje op het zelfde neer.
die altijd preventief een slof gebruikt, bij paarden die zij (of hij) niet kent, omdat ze zich dan zelf zekerder voelt.
Aan die persoon zou ik willen vragen : wat ga jij doen, als het paard zich in totaal verzet volledig opkrult, en achter de teugel kruipt en vervolgens ervandoor vliegt ? ... Op die manier heb ik ooit eens een paard op een openstaand hek weten klappen. Ik bespaar jullie de details, maar de sluiting van het hek zat 30 cm (!!) in de borst van het paard. Het arme dier is doodgebloed.