Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:37

Katja schreef:
Samsam schreef:
niet te strak zetten, en als je de teugel viert gaat de tiedeman ook losser!

Met een slof heb je dan nog de keuze om wel druk op je teugel te houden maar de slof los te gooien. Maar ik ben het met je eens dat je het alleen in uitzonderlijke gevallen bij een net zadelmak paard moet gebruiken en ik denk dat in dit geval het ook zo gegaan is.
Wel heb je een ruiter nodig die handig genoeg is om er mee om te gaan.

Martingaal vind ik persoonlijk een drama tegen kopstoten. Het werkt zonder enig gevoel in en als je paard besluit om tegen de martingaal in te hangen heb je geen stuur meer.

pecies! martingaal vind ik bij kopstoten dan ook echt niet prettig werken!
tiedeman heb ik hier in de kast hangen, heeft mn moeder een tijdje gebruikt bij haar paard, vind dat ook niet echt fijn, het zit vast, heb liever iets wat is zelf vast kan pakken en los kan laten Lachen

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:38

Renske_ schreef:
verder snap ik niet waar bokt zoich druk over maakt, t beestje is 5x met slof gereden en rijd alweer sinds het fototopic zonder slof(oftewel nog langer zonder slof dan dit topic loopt Clown )

je bent zelf een discussie topic begonnen, we geven alleen onze mening waar je om vraagt.
Dit is helemaal (zeker niet van mij) niet bedoeld om je aantevallen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:48

anniek_uc: Jij beschrijft dan weer verkeerd gebruik. Dus daar gaat het dan toch helemaal niet over

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:51

@ anniek_uc ik ben dit topic niet begonnen hoor Knipoog

had een foto-topic van wis, met toevallig een slof om
wist dat bokt apart kan reageren op een slof maar koos er voor om ze toch te plaatsen Lachen
daarop volgde eerst een paar blz leuk en nuttig commentaar, vervolgens alleen maar over de slof en aan de hand daarvan is dit topic geopend.

ben zelf pas na een paar blz in dit topic terecht gekomen

discussieren vind ik prima, soms hebben mensen een verhelderende kijk op dingen of hebben tips waar je zelf nooit aan zou denken, maar alsmaar dezelfde reacties en daar steeds maar weer hetzelfde op moeten antwoorden, om vervolgens dezelfde vraag/opmerking nog een aantal keer voorbij te zien komen, dat is niet echt nuttig lijkt me, vandaar bovenstaande reactie Lachen

voel me verder ook niet aangevallen, vind het alleen jammer dat sommige mensen niet beter lezen.
en zelfs al werd ik aangevallen(wat ik overigens dus niet zo voel) dan nog kan ik er niet wakker van liggen, heb vandaag weer eens gemerkt dat mn jonkie het echt wel heel erg goed doet
voor het eerst op vreemd terrein gereden, niet gelongeerd van te voren en was niet in de wei geweest, gewoon hup op trailer gezet, op mn werk afgeladen, opgezadeld en gaan rijden
niets aan de hand, deed alles keurig
om tot slot nog in de buitenbak(lees: "zwembad" ) door de plassen te gaan stampen, had ze zo'n plezier in dat we uiteindelijk in galop rondgingen Knipoog
dit alles op vreemd terrein zonder 1x hoofdschudden, zonder geklier of wat dan ook!
lekker dressuurmatig gereden in de binnebak, zónder slof Knipoog
en "gespeeld" in de buitenbak(zwembad)

om daarna moe maar tevreden weer terug naar stal te gaan, superpaardje is het OK dan!
oke ~ze is nog erg groen en we moeten beide nog veel leren, maar het begin is er, en vooral het plezier en vertrouwen is er!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:58

Renske_ schreef:
verder snap ik niet waar bokt zoich druk over maakt, t beestje is 5x met slof gereden en rijd alweer sinds het fototopic zonder slof(oftewel nog langer zonder slof dan dit topic loopt Clown )

Bokt maakt zich altijd druk over andere mensen.. Knipoog
Ik heb zelf ook niet bepaald voor een slof.. maar ik moet bekennen.. soms gebruik ik hem ook.. als het nodig is.
Als jij zegt.. dat je hem 5 keer ofzo hebt gebruikt.. ja so what?? waar doen ze dan moeilijk over.. T is nog altijd jou keus.. jou paard..
Vind dit een beetje een doelloze discussie

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:00

@ renske_ ik heb je foto's bekeken en gereageerd, ik vind ook zeker de manier hoe je er mee rijd niet verkeerd, je ziet de slof de meest van de tijd los hangen.
en ik lig er ook zeker niet wakker van, gebeurd wel vaker.

@karoliena ik leg alleen maar uit wat de reden was voor mijn eerste verhaal, en dat jammer genoeg er nog steeds mensen zijn die hem wel verkeerd gebruiken.
Ik zeg ook helemaal niet dat de hele wereld het doet, alleen dat het jammer genoeg nog wel gebeurd door sommige.
Zoals ik al zei de foto's vind ik er zeker niet slecht uit zien.

Het enige wat ik wilde zeggen was dat ik het gevraalijk vond als een jong paard dat nog loopt te flieren fluiten op zijn benen, en de slof verkeerd gebruikt word. Veder heb ik niets gezegt, maar toch word ik aangevallen. nooit wat gericht gezegt op Renske_
Als je goed met de slof overweg kan kan het heus niet één keer kwaad, maar ik blijf er bij dat je het beter eerst kan zelf proberen en dan pas naar hulpteugels kan grijpen. Wat ze overigens ook geprobeert had (wat ik uit dat andere topic haal). Dus niets aan het handje. Lachen

Ik denk alleen dat we met deze discussie nooit heel ver zouden komen, want iedereen blijft bij zulke dingen altijd bij zijn eigen menig..wat ook zeker moet want wie ben je zonder mening.
De een is er voor de ander is er tegen, de ene helft zou toch hetnooit helemaal eens zijn met de andere helft.
Dat de zelfde argumenten en vragen voorbij komen betekend toch juist dat je het met elkaar eens bent. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen hoor. Schijnheilig Het is natuurlijk ook wel nutteloos om 300x het zelfde te zeggen maar alles komt toch wel een beetje op het zelfde neer.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:43

Heb wel het hele topic gelezen. Ok, is de keuze van Renske om dit probleem met de slof op te lossen. Is goed gelukt, iedereen blij, en Renske kan blijkbaar goed genoeg rijden om met zo'n hulpteugel om te gaan. Prima, dus, niets op tegen. OK dan!
Eerder is er wel iemand de revue gepasseerd (vraag me niet meer wie, ga niet meer alles herlezen), Slapen die altijd preventief een slof gebruikt, bij paarden die zij (of hij) niet kent, omdat ze zich dan zelf zekerder voelt. Frusty Aan die persoon zou ik willen vragen : wat ga jij doen, als het paard zich in totaal verzet volledig opkrult, en achter de teugel kruipt en vervolgens ervandoor vliegt ? ... Op die manier heb ik ooit eens een paard op een openstaand hek weten klappen. Ik bespaar jullie de details, maar de sluiting van het hek zat 30 cm (!!) in de borst van het paard. Het arme dier is doodgebloed. Huilen
Vandaar dus mijn reaktie : een slof is een gevaarlijk iets, dat je m.i. niet zomaar zonder nadenken aan je paard moet hangen. (al doet iedereen voor mijn part uiteraard wat hijzelf het beste acht)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:25

sevke dat was ik Haha! Haha! en geloof me nou....... omdat ik zekerder op een paard zit, gebeurd dat niet..... omdat ik dan veel assertiever rij......... en jouw voorbeeld heeft ook helemaal niks met slofgebruik te maken, helemaal niks.........

Dus nogmaals......... zit tussen mijn oren...... ik kan dingen heel best oplossen en ik heb daar nog nooit een inwerkende slof voor nodig gehad

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 16:44

Sevke, een paard komt alleen in verzet met verkeerd slofgebruik en Kim gebruikt hem niet verkeerd dus die vraag wat zij in die situatie zou doen is niet op zijn plaats
De paarden die zij rijdt komen dus niet in verzet door de slof Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:16

OK, dan. Ik wil best nog eens zeggen : in kundige handen, geen probleem. Knipoog Maar dat ongeluk met dat hek en die slof is mij altijd bijgebleven ! Ik zie het meisje er voor mijn geestesoog nog altijd aanhangen, het paard volledig opgekruld, sneller en sneller in dolle paniek en zonder te zien waar hij heen liep...en van dan af ben ik als de dood voor die dingen...

XshariX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:15

tja licht er aan wat voor paard natuurlijk. sommige paarden worden met steeds scherpere 'hulpmiddelen' gereden omdat ze naar een gewoon hulpmiddel zoals knopsporen al niet meer luisteren!!!!
wat dat betreft zou je beter een paard met gewone sporen in kunnen rijden en hem daarna gaan 'verfijnen' zodat je ze niet eens meer nodig hebt!! helaas is dit niet al te makkelijk

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:13

Ik vind deze combi altijd een beetje raar aan de ene kant hou je je paard kort en andere kant gebruik je iets wat je paard kan versnellen. Zelf doe ik het niet zo wat ik zeg vind het raar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:10

huh die snap ik niet..........

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:13

Die slof en sporen zijn er duidelijk niet voor het paard. Eerder voor de berijder en misschien zelfs zijn/haar ego... Ik heb ook al meerdere malen paarden en pony's ingereden en daarbij hoefde ik nooit gebruik te maken van sporen en hulpteugels..

Vind het echt Not done
Laatst bijgewerkt door SONY op 23-11-06 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:14

die snap ik ook niet Lachen Lachen

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:15

wat snap je precies niet dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:17

wat je typt........... snap ik niet.... leg eens uit waarom slof en sporen voor de ego van de berijder zijn

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:19

Niet altijd natuurlijk! Maar vaak zie je dat ruiters (met name jeugd) het wel Vet cool vind om met sporen te rijden en slof of dergelijke, gewoon om stoer te doen.

Ik heb zelf in de M gereden, ook met sporen. Maar ik heb nog nooit een jong paard in hoeven te rijden met zwaar geschut, meestal ligt het aan de onkunde van de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:21

dat zal...........

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:22

???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:26

ik doe paarden zadelmak maken, paarden corrigeren....... en ik stap nergens op zonder slof en ik rij ook alles met sporen.........

maar dat doe ik vast voor mijn ego Lachen, niet voor mijn veiligheid.

Klein detail is, dat ik alleenstaande moeder ben EN zelfstandig ondernemer...... als ik van het paard pleur........ en ik niet kan werken, heb ik geen inkomen en draait mijn gezinnetje niet door.

En aangezien de schatjes altijd bij mij staan, en ik regelmatig minder prettig de baan door ga...... staat mijn veiligheid voorop.

De slof wordt altijd aan de zijkanten van de singelstoten vastgemaakt, hangt altijd los......... inwerken doet het ding niet, jaaaa tussen mijn oren, ik ben zekerder dus rij brutaler...... waardoor mijn brutale rijden het dier snel in de meewerkmodus heeft.

Sporen heb ik altijd aan, maargoed ik heb een heel, heel stil been..... en ik heb altijd alles goed aan het been

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:27

Ik gebruik ook sporen en zweep omdat ik het cool vind en morgen ga ik maar eens met stang en trens rijden dat staat helemaal stoer. Gestoord

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:32

Nou, dat is dan fijn voor je. Dat is jouw mening en werkwijze,prima. Als jij en de paarden het daar goed bij doen, niks aan de hand toch? Ieder zijn manier... ik vind dat je elkaars mening en werkwijze kunt respecteren.

Persoonlijk vind ik niet dat privé zaken van invloed moet wezen bij de training van een paard, maarja dat is mijn mening. Maar blijkbaar voel je, je aangesproken en erg jong Lachen bij mijn stukje over ego's. is niks persoonlijks naar jou toe hoor, mocht het bij jou zo overgekomen zijn. Is enkel een conclusie die ik trek uit dingen die ik gezien heb op manege's etc.

Raar dat er mensen zijn die zich persoonlijk aangevallen voelen Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:35

lief, ik ben bijna 40 Lachen Lachen

en ik voel me niet aangevallen hoor, ik vond je post alleen iets kortzichtig......

Ik ben in januari en in augustus dit jaar naar naast een paard gegaan........ waardoor ik bij elkaar 3 maanden niet heb kunnen werken......... wil jij mijn achterstallige rekeningen hebben????

ga maar eens 3 maanden inkomen inhalen, das niet grappig.

Ik ben overzekerbaar omdat ik een risicovol beroep heb, en das niet grappig........ dus als je het niet erg vind, doe ik graag de risico's tot het minimum beperken Lachen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:45

KiWiKo schreef:
lief, ik ben bijna 40 Lachen Lachen

en ik voel me niet aangevallen hoor, ik vond je post alleen iets kortzichtig......

Ik ben in januari en in augustus dit jaar naar naast een paard gegaan........ waardoor ik bij elkaar 3 maanden niet heb kunnen werken......... wil jij mijn achterstallige rekeningen hebben????

ga maar eens 3 maanden inkomen inhalen, das niet grappig.

Ik ben overzekerbaar omdat ik een risicovol beroep heb, en das niet grappig........ dus als je het niet erg vind, doe ik graag de risico's tot het minimum beperken Lachen

goed gezegd, de meesten zeggen dat het zielig is omdat ze het van "horen" zeggen hebben gehoord.
dus vind het kinderachtig om er zo over door te gaan.

renske, vind dat wis er knapper uit begint te zien Ach gut