rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:34

Dat is het ook Elisa mooie oefening idd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:04

Agnes75 schreef:
Als mijn paard haar binnenachterbeen naast de massa zet, doe ik mijn heup aan die kant naar voren (dit voorkomt inknikken) en belast zo mijn binnenste zitbeenknobbel.

Als je goed kan zitten (dat kan ik zo niet beoordelen), zal je binnenzitbeenknobbel niet zwaarder belast worden als je je binnenheup naar voren brengt. Je zitbeenknobbel aan de buitenzijde zal meer belast worden. Het paard zal als reflex proberen zijn zwaartepunt onder dat van jou te brengen en als gevolg daarvan meer naar buiten willen bewegen. Het werkelijke effect hangt af van de mate van kanteling van je bekken, de positie en houding van je bovenlichaam, de stand van je hoofd, de invloed van je handen en wat er met je benen mogelijk is.

Je kan geen algemene oplossing op bokt plaatsen die werkt. Je zal per ruiter moeten kijken wat de individuele mogelijkheden zijn met het lijf van de ruiter en daarmee de mogelijkheden van inwerken op het paard.

Ik maak uit de reacties niet op wat wel en niet kan, dus wat de mogelijkheden zijn. Dan heeft het weinig zin om daar inhoudelijk op te reageren. Ik begrijp dat jullie tevreden zijn met wat jullie doen. Dat is toch fantastisch.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:01

Bets schreef:
Maar je bent toch wel met me eens dat een scheef paard er ook niet voor kan zorgen dat op dat moment ruiter in balans kan zijn...

Ook even terugkomend op citaat: "Waarom corrigeer je dit door de voorhand voor de achterhand te plaatsen?"
Ik heb altijd geleerd om scheef paard, de voorhand voor de achterhand te plaatsen (Orun)

Een van nature scheef paard en van nature scheve ruiter moeten tot een gezamelijk evenwicht komen. Dan zijn er een aantal obstakels die overwonnen moeten worden. Als ruiter is het de kunst om de signalen die het paard afgeeft juist te interpreteren en dan op het juiste moment juist gedoseerd de juiste hulpen te geven. Daarom is goed paardrijden ook moeilijk. Als je de zwakke punten van jezelf en je paard kent kun je aan een oplossing werken.

Om nog even op de voorhand voor de achterhand plaatsen terug te komen. "Stuur" jij als je de voorhand voor de achterhand plaatst ook met twee handen naar de binnenhand? Met je gewicht naar binnen en drijvend met het binnenbeen? Of doe je dat op een andere manier?
Ik vind die manier ook terug in de boeken. Maar erg logisch vind ik het niet. Het probleem zit namelijk in de achterhand. De buik zwaait uit. Dus zou ik daar mee aan de slag gaan.

Hoe sta jij hier eigenlijk tegenover? Een paard met een zwakker achterbeen sterker maken door meer gewicht te plaatsen op de kant van het slechte been en dat been op die manier extra belasten. Zinvol of niet?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:31

Ik heb sinds een 1,5 maandje les en mn pony liep wel, maar niet constant erg lekker.
Ik ben gaan leren recht richten en ze loopt nu fantastisch! Ik merk het verschil erg goed, ook met de stelling enzo.

Dus bij deze: ik doe t wel Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:07

Ik ga ook te werk aan de kant waar paard dus zwak is en been ontlast. Dus stel dat mijn paard rechtsgebogen is, dus tegen linker been aan loopt, mij links lager laat zitten en tegen linkerteugelaanloopt.
Dat wil zeggen dat linkerachterbeen het zwakkere been is. Die ga ik trainen door bijv op linkerhand via schoudervoor en later schouderbinnenwaarts of op rechterhand in contraBUIGING (vaak word er alleen constrastelling genoemd) gewerkt om paard recht te richten.

Maar zoals ik dus al zeg om voorbeeld te nemen op linkerhand schoudervoor te gaan rijden, dan zet ik dus voorhand voor achterhand om zwakke been sterker te maken en de korte bespiering op te rekken.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:21

HappyH schreef:

Een van nature scheef paard en van nature scheve ruiter moeten tot een gezamelijk evenwicht komen. Dan zijn er een aantal obstakels die overwonnen moeten worden. Als ruiter is het de kunst om de signalen die het paard afgeeft juist te interpreteren en dan op het juiste moment juist gedoseerd de juiste hulpen te geven. Daarom is goed paardrijden ook moeilijk. Als je de zwakke punten van jezelf en je paard kent kun je aan een oplossing werken.

Om nog even op de voorhand voor de achterhand plaatsen terug te komen.

ik ga een heel l*llige opmerking maken:

je schrijft het zelf hoor:

wanneer de voorhand niet voor de achterhand staat, is je paard dan sowieso recht??? Clown Huilen Tong uitsteken Dromen Slapen

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:06

Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook dat de voorhand voor de achterhand staat, dat het paard spoort en recht is. En vooral een paard dat in balans is.
Alleen de uitleg die ik kreeg bij het plaatsen van de voorhand voor de achterhand was het volgende: Met beide handen de voorhand als het ware naar binnen "tillen/sturen". Daarbij meer gewicht op de binnenzitbeenknobbel, (omdat het paard het gewicht van de ruiter wil volgen) en drijven met het binnenbeen. En daar ben ik het niet mee eens. Misschien kunnen jullie eens aangeven hoe jullie precies de voorhand voor de achterhand plaatsen?

Ook interesseert het mij hoe jullie er over denken, een been dat het moeilijk heeft extra belasten met het ruitergewicht. Wat vinden jullie daarvan?

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:20

@happyH:

Citaat:
Ook interesseert het mij hoe jullie er over denken, een been dat het moeilijk heeft extra belasten met het ruitergewicht. Wat vinden jullie daarvan?

zowiezo wordt er niet altijd begonnen met rijden om recht te richten.
wanneer een paard echt heel erg is op 1 been, dan gaan we eesrt longeren en tijdens longeren richt je recht, dus onbelast.

heel veel van ons zijn heel kritisch en gaan niet eerst rijden, vaak merk je al meteen dat je paard niet goed loopt en ga je eerst longeren.
soms alleen maar longeren om het paard vooral niet meer in de weg te zitten door erop te gaan zitten, maar hem eerst weer eens sterk genoeg te maken aan zijn korte kant.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:48

Oke ik zal proberen het uit te leggen. Ik begrijp Happy nu ook beter en zal merken dat we eigenlijk wel veel dingen overeen komen.

Ik ben van mening dat je rechtricht door de voorhand voor de achterhand te plaatsen MAAR als een paard de ruiter naar buiten weg laat zakken, dan zal het paard dus van nature al makkelijker naar binnen buigen en als je dan de voorhand ook nog eens naar binnen zet, dan maak je hem schever. Als voorbeeld noem ik nu een rechtsgebogen paard dat op rechterhand makkelijker naar binnen kijkt en buigt van zichzelf. Ga je deze in een schouder voor of schouderbinnen zetten, ZONDER dat deze op 2 teugels gelijkmatig is en gewicht niet verdeeld is over 4 benen, ja dan gaat het fout. Dus in dat opzicht ben ik het met Happy eens, ook paard moet in balans zijn. Daarom zal een rechtsgebogen paard dus ruiter meer op linkerkant van paardenlichaam (denkbeeldig als je erop zit) dus lager laten zitten, dus gewicht zal meer op linkerbenen verplaatst zijn in plaats van over 4 benen. Dus in dat opzicht ga IK schouder voor rijden, maar wel zo datik paard zo opsluit aan de buiten teugel, tot ik paard op gelijkmatige aanleuning heb gekregen en dat paard op die linkerteugel dus ook nageeft. Anders heeft het geen zin.

Ik vind dus ook dat een ruiter zelf moet proberen in balans te zitten als je dus ook bezig bent met rechtrichten, want anders maakt je voor paard ook heel moeilijk. Ben wel in lichte buigingen dat je iets wat op binnenzitbeenknobbel moet gaan zitten, maar dan moet het paarden lichaam niet tegen binnenkant aan lopen (dus moet volledig rechtgericht zijn, zodat paardenlichaam naar buiten is zodat jij als ruiter dan op binnekant van lichaam kan zitten, ik noem als voorbeeld, we nemen samen een fiets en als ene persoon naar links gaat hangen, dan moet andere persoon nar rechts gaan hangen om die fiets rechte lijn te laten lopen) dat bedoel ik dus dat paard lichaam in wending naar buiten moet hebben staan zodat jij makkelijker op binnenkant van lichaam kunt zitten. Maar ik weet dit theoretisch niet zo goed te omschrijven wat ik bedoel. Ik heb helaas geen filmpje hiervan. Maar moet het je eigenlijk in praktijk aan tonen wat ik bedoel. Ik hoop dat je beetje begrijpt.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:02

ja betsie maar happy vraagt zich ook af hoe het dan met die teugelvoering zit, dacht ik.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:31

Dat is dus afhankelijk, ik breng de voorhand voor de achterhand, maar is dus afhankelijk van op welke hand dat ik zit en welke natuurlijke buiging/scheefheid het paard heeft. Dus op de kant waar paard OP de schouder valt (dus naar binnen wegloopt) probeer ik dus eerst zoveel mogelijk op 2 teugels te rijden, wil paard op dat moment op de schouder vallen, breng ik 2 handen naar buiten toe om de voorhand voor achterhand te plaatsen, tot paard ook daadwerkelijk het gewicht verplaatst, dan zal het paard op dat moment reageren door na te geven.
Als een paard naar buiten weg wil lopen (over de schouder) probeer ik met zoveel mogelijke gelijkmatige aanleuning 2 handen naar binnen te brengen tot paard zijn gewicht verplaatst en nageeft.

Is dit duidelijker dan?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:44

ja maar ik weet hoe we dat hebben geleerd, dus ik snap het. dus rijden we op onze LICHTE teugels. je balanceert dus mee op je zit?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:51

Je moet jezelf zien dat jij als ware op evenwichtsbalk loopt en paard recht onder je zet.
Ja ik vind zo moeilijk dat te omschrijven.
Neem bijvoorbeeld een zweep op je vinger en steek hem recht omhoog, om hem omhoog te houden moet je proberen te balanceren om die zweep niet van je vingertop af te laten vallen....
Dat soort effect.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:06

heey wat goed! ik denk dat happy h daar nu wel wat mee kan.
en om die weep nou ook nog eens recht te houden moet de voorkant precies in het miden van de achterkant zijn.

heey zo komen we er eens!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:38

Het ging in mijn geval om een paard waarbij bijv. op de rechterhand de achterhand naar binnen valt.
Het paard valt over de linkerschouder naar buiten en heeft tevens teveel stelling naar rechts.

Welke hulpen geef je dan? Uit jouw reactie maak ik op dat je dat met je handen oplost. Wat doen je benen en zit/gewicht?

En hoe denk je over het belasten van het slechte been met extra ruitergewicht? Dus als het paard het rechterachterbeen niet goed wil gebruiken op de rechterhand, om dan je gewicht naar je binnenzitbeen knobbel te verplaatsen?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:02

vincenza schreef:

zowiezo wordt er niet altijd begonnen met rijden om recht te richten.
wanneer een paard echt heel erg is op 1 been, dan gaan we eesrt longeren en tijdens longeren richt je recht, dus onbelast.

heel veel van ons zijn heel kritisch en gaan niet eerst rijden, vaak merk je al meteen dat je paard niet goed loopt en ga je eerst longeren.
soms alleen maar longeren om het paard vooral niet meer in de weg te zitten door erop te gaan zitten, maar hem eerst weer eens sterk genoeg te maken aan zijn korte kant.

Ik bedoel ook geen extreme gevallen, waar eerst een behandeling/revalidatie nodig is, maar juist de paarden die dagelijks gereden worden. Ik zie er zoveel die niet sporen op de rechte lijn of niet goed door de wending komen. Juist om die paarden gaat het mij. Ik denk dat je daar als ruiter zeker aandacht aan moet besteden.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:06

hoi ik bedoel ook geen extreme gevallen. mijn paarden (ponies) waren geen extreme gevallen, maar hadden al wel last zoals struikelen, spat e.d. omdat ik het gewoon niet wist en het me in al die 4,5 jaar nog niet echt duidelijk verteld is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:39

HappyH: Bij een paard wat z'n rechterachterbeen er niet onder zet,moet je juist je rechterzitbeenknobbelontlasten,vaak als je die gaat gebruiken dan kan ie het been er helemaal niet meer onder zetten.Met zulke paarden werk ik graag op de volte{volte openen,sluiten} om ze met m'n binnenbeen naar m'n buitenhand te krijgen waardoor ze hun binnenachterbeen meer moeten gebruiken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:32

Dat met die zweep....haha. Zo legt mijn instructeur het ook uit.
Ik werk vooral ook veel aan de dubbele longe om recht te richten. Daar gaan ze zo mooi van in balans lopen zonder een storend gewicht op de rug. Daarnaast nog een keer per week zelf en een keer met instructeur. En hij zegt altijd wat ik moet doen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:19

Hoe ik het doe: Mijn paard zet haar rechterachterbeen buiten de massa. Met recht richten drijf ik met mijn rechterbeen het rechterachterbeen er onder, terwijl ik met mijn linkerteugel de schouders begrens. Mijn rechterteugel doet dan niet zoveel, daarmee blokkeer ik alleen maar het rechterachterbeen en dat willen we niet. Ook mijn linkerbeen doet niets. Als ik onvoldoende reactie op mijn binnenbeen krijg, geef ik een tikje met de zweep tot de achterhand en voorhand in 1 lijn met elkaar zijn. Ik zit dan iets op de binnenkant, als ze recht gaat, probeer ik ook zo recht mogelijk op 2 knobbels te zitten en te ontspannen. Ik stel mijn paard op de rechterhand naar links.

Ik merk het altijd direct als ze recht gaat, want mijn paard gaat dan nageven en haar rug gebruiken, dan weet ik dat het goed gaat. Ook al kijkt ze daarbij dan naar buiten, dat maakt niets uit, zolang de achterbenen maar tegen de voorbenen gericht blijven is het goed.

Vwb het belasten van het zwakke been, ik denk dat er voor beide zienswijzen wat te zeggen is (bewust wel belasten of bewust ontlasten). Zelf ben ik voor belasting van het zwakke been, maar dan wel op een manier waarbij het been trapsgewijs zwaarder belast wordt, dus niet meteen kilometers laten sjouwen op dat zwakke been. Het been is immers zwak doordat het andere achterbeen het gewicht grotendeels draagt en door een scheve bespiering. Het is de bedoeling dat het zwakkere been ook wat van die last gaat overnemen, dus moet het zwakke been sterker gemaakt worden en dit kan imo niet zonder het af en toe te belasten in de training.

Ik kan bij mijn paard niet alleen de buik naar binnen zetten, de kont gaat dan mee. Ik geef diagonale hulpen, dus linkerteugel en rechterbeen (nog verdraaid moeilijk, je hersens werken anders!). Je kunt ook linkerteugel en linkerbeen doen, plus gewichthulp, maar dan neem je volgens mij het hele paard recht mee naar binnen, waarbij het paard draait om het rechterachterbeen. Toch? Ik wil juist dat ik met mijn linkerteugel de schouder naar binnen kan zetten, om mijn paard te laten buigen om mijn binnenbeen. Dit heb ik later nodig als ik de travers/appuyement wil gaan leren. Ik moet dan mijn o.a. mijn linkerbeen gebruiken om de achterhand naar binnen te kunnen zetten en wil dan lengtebuiging om mijn binnenbeen bevestigd hebben. Het is de bedoeling om de hulpen zo simpel mogelijk te houden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:56

Elisa2 schreef:
HappyH: Bij een paard wat z'n rechterachterbeen er niet onder zet,moet je juist je rechterzitbeenknobbelontlasten,vaak als je die gaat gebruiken dan kan ie het been er helemaal niet meer onder zetten.Met zulke paarden werk ik graag op de volte{volte openen,sluiten} om ze met m'n binnenbeen naar m'n buitenhand te krijgen waardoor ze hun binnenachterbeen meer moeten gebruiken.

We zijn het eens, wat betreft het vetgedrukte. Ik vind het dus ook helemaal niet logisch om een paard extra te belasten op een been dat het al moeilijk heeft. Toch wordt het door de meeste mensen aangeraden. Net als normaal gesproken door de wending meer je binnenzitbeenknobbel belasten. Ik denk dat je het je paard daar onnodig moeilijk mee maakt. De binnenbenen moeten t.ov. de buitenbenen een kortere pas maken in de wending. Anders gezegd er komt tijdens de wending meer druk op het binnenbeen. Dan vind ik het niet logisch om daar als ruiter nog extra gewicht naartoe te brengen. I.m.o. is het beter om net voor de wending je buitenbeen even lang te maken om je paard voor te bereiden, drijven met je binnenbeen en begrenzen met buitenteugel en buitenbeen binnenteugel passief maar contact.

Wat betreft het werken op de volte: Vaak zwaait de buik naar buiten als de achterhand naar binnen valt. Hoe los jij dat op? En wat doe je met het tempo?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:09

Agnes75

Waarom doet je linkerbeen niets? De buik zwaait uit bij het paard van het voorbeeld. En waarom naar links stellen op de rechterhand? Je paard is dan evengoed nog scheef al zul je er wel naartoe werken dat het paard recht wordt neem ik aan. Het zal anders nog niet de juiste spieren ontwikkelen.
Ik vind ook dat je het zwakke been sterker moet maken, maar doordat het paard in balans loopt en niet door er extra ruitergewicht naar te verplaatsen.
Ik werk ook met diagonale hulpen. Je kunt eigenlijk een heleboel dingen doen, maar zo vanaf de computer is dat een beetje moeilijk omdat je heel specifiek op de signalen van het paard moet reageren. En daar kunnen verschillende hulpen voor nodig zijn.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:03

Jippie schreef:
Bij het dressuurrijden ben je bezig het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Dat is voor recreatie paarden absoluut onnodig om te doen.

Wat dikwijls het probleem is, is dat de gemiddelde recreatie ruiter storende en of verkeerde [gewichts]hulpen aan het paard geeft waardoor het paard in een verkeerde balans komt. Vervolgens zal dat paard die andere balans gaan corrigeren en dat leidt tot overbelasting en kreupelheid.

ben ik het opzich helemaal eens
ik zal hier vast een gevoelige snaar mee raken en reacties opkrijgen maar als ik om mee heen kijk zijn het juist de dressuurpaarden die (pees) blessures hebben of die door een andere reden aan de hand gestapt moeten worden of naar de masseur of de kraker moeten.
en de recreatiepaardjes mankeren vrijwel nooit wat....die hobbelen gewoon door.
hier bedoel ik ABSOLUUT NIET mee dat dit door de africhting komt,integendeel,respect en bewonderingvoor de goede dressuurruiters.
maar dat ongetrainde recreatiepaarden door niet recht rijden kreupel raken door verkeerde (gewichts)hulpen waardoor de andere kant overbelast heb ik nog niet gezien
van nature lopen ze toch ook niet recht dus waarom zouden ze door het berijden dan kreupel worden?
tenzij je wel hele erge verkeerde gewichtshulpen geeft.
de meeste recreatieruiters zijn begonnen met een shetje in de polder zonder zadel dus die zitten wel in evenwicht,dus hoe erg kan die verkeerde gewichtshulp zijn?

verder vind ik inderdaad ook dat als je je paard dressuurmatig rijd dat het in balans brengen/rechtrichten van je paard de basis is van alles.
stelling,voltes schouderbinnenwaarts.
een goed getraindpaard is echt geweldig!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:10

HappyH: ja mee eens ja,als ik op de volte werk,dan zorg ik dat ik verbinding heb van achter naar voor en dan heb ik m aan de buitenteugel/buitenbeen,waardoor ik het uitzwaaien voorkomen en dus zelf in de hand/been heb. Ik ga wel in een wat rustiger tempo,maar hij moet wel actief blijven achter,op het moment dat ie dat niet is rijd ik zo weer weg en doe wat tempowisselingen en dan weer opnieuw.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:46

HappyH schreef:
Agnes75

Waarom doet je linkerbeen niets?
Als ik mijn linkerbeen gebruik, reageert mijn paard daarop door de kont naar rechts te gooien, zodat ze het zwakkere rechterachterbeen naast haar lichaam kan zetten. Dit is nu juist niet wat ik wil.

De buik zwaait uit bij het paard van het voorbeeld. En waarom naar links stellen op de rechterhand? Je paard is dan evengoed nog scheef al zul je er wel naartoe werken dat het paard recht wordt neem ik aan. Het zal anders nog niet de juiste spieren ontwikkelen.
Ik stel naar links omdat de spieren rechts korter zijn en op deze manier probeer ik die geleidelijk op te rekken. Ik kan ook wel op de rechterhand stelling naar links vragen, maar dan gaat het hoofd vanaf de schouders naar binnen en het lijf achter de schouders naar buiten. Het binnenachterbeen is op de rechterhand zo sterk, dat hierdoor de schouder naar buiten gedrukt wordt. Dat helpt dus niet.

De schouders zet ik linksom wel naar rechts, dus voor de achterhand, zodat ze daar rechter wordt. Voor mij gaat recht richten vooral over schouders en achterhand. Die hals komt pas daarna. De contrastelling is bedoeld om de korte spieren op te rekken. Het is daarbij erg belangrijk dat de schouders constant voor de achterhand geplaatst blijven worden.

Ik vind ook dat je het zwakke been sterker moet maken, maar doordat het paard in balans loopt en niet door er extra ruitergewicht naar te verplaatsen.
Dit vind ik een interessante. Hoe ga je dan zitten als je merkt dat het paard zijn achterbeen naast de massa zet? Of wat doe je dan met evt. andere hulpen?
Ik werk ook met diagonale hulpen. Je kunt eigenlijk een heleboel dingen doen, maar zo vanaf de computer is dat een beetje moeilijk omdat je heel specifiek op de signalen van het paard moet reageren. En daar kunnen verschillende hulpen voor nodig zijn.
helemaal mee eens, recht richten leer je niet uit een boekje, dat is voelen en dan 10x.