Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Agnes75 schreef:Als mijn paard haar binnenachterbeen naast de massa zet, doe ik mijn heup aan die kant naar voren (dit voorkomt inknikken) en belast zo mijn binnenste zitbeenknobbel.
Bets schreef:Maar je bent toch wel met me eens dat een scheef paard er ook niet voor kan zorgen dat op dat moment ruiter in balans kan zijn...
Ook even terugkomend op citaat: "Waarom corrigeer je dit door de voorhand voor de achterhand te plaatsen?"
Ik heb altijd geleerd om scheef paard, de voorhand voor de achterhand te plaatsen (Orun)
HappyH schreef:
Een van nature scheef paard en van nature scheve ruiter moeten tot een gezamelijk evenwicht komen. Dan zijn er een aantal obstakels die overwonnen moeten worden. Als ruiter is het de kunst om de signalen die het paard afgeeft juist te interpreteren en dan op het juiste moment juist gedoseerd de juiste hulpen te geven. Daarom is goed paardrijden ook moeilijk. Als je de zwakke punten van jezelf en je paard kent kun je aan een oplossing werken.
Om nog even op de voorhand voor de achterhand plaatsen terug te komen.
Citaat:Ook interesseert het mij hoe jullie er over denken, een been dat het moeilijk heeft extra belasten met het ruitergewicht. Wat vinden jullie daarvan?
vincenza schreef:
zowiezo wordt er niet altijd begonnen met rijden om recht te richten.
wanneer een paard echt heel erg is op 1 been, dan gaan we eesrt longeren en tijdens longeren richt je recht, dus onbelast.
heel veel van ons zijn heel kritisch en gaan niet eerst rijden, vaak merk je al meteen dat je paard niet goed loopt en ga je eerst longeren.
soms alleen maar longeren om het paard vooral niet meer in de weg te zitten door erop te gaan zitten, maar hem eerst weer eens sterk genoeg te maken aan zijn korte kant.
Elisa2 schreef:HappyH: Bij een paard wat z'n rechterachterbeen er niet onder zet,moet je juist je rechterzitbeenknobbelontlasten,vaak als je die gaat gebruiken dan kan ie het been er helemaal niet meer onder zetten.Met zulke paarden werk ik graag op de volte{volte openen,sluiten} om ze met m'n binnenbeen naar m'n buitenhand te krijgen waardoor ze hun binnenachterbeen meer moeten gebruiken.
Jippie schreef:Bij het dressuurrijden ben je bezig het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Dat is voor recreatie paarden absoluut onnodig om te doen.
Wat dikwijls het probleem is, is dat de gemiddelde recreatie ruiter storende en of verkeerde [gewichts]hulpen aan het paard geeft waardoor het paard in een verkeerde balans komt. Vervolgens zal dat paard die andere balans gaan corrigeren en dat leidt tot overbelasting en kreupelheid.
HappyH schreef:helemaal mee eens, recht richten leer je niet uit een boekje, dat is voelen en dan 10x.Agnes75
Waarom doet je linkerbeen niets?
Als ik mijn linkerbeen gebruik, reageert mijn paard daarop door de kont naar rechts te gooien, zodat ze het zwakkere rechterachterbeen naast haar lichaam kan zetten. Dit is nu juist niet wat ik wil.
De buik zwaait uit bij het paard van het voorbeeld. En waarom naar links stellen op de rechterhand? Je paard is dan evengoed nog scheef al zul je er wel naartoe werken dat het paard recht wordt neem ik aan. Het zal anders nog niet de juiste spieren ontwikkelen.
Ik stel naar links omdat de spieren rechts korter zijn en op deze manier probeer ik die geleidelijk op te rekken. Ik kan ook wel op de rechterhand stelling naar links vragen, maar dan gaat het hoofd vanaf de schouders naar binnen en het lijf achter de schouders naar buiten. Het binnenachterbeen is op de rechterhand zo sterk, dat hierdoor de schouder naar buiten gedrukt wordt. Dat helpt dus niet.
De schouders zet ik linksom wel naar rechts, dus voor de achterhand, zodat ze daar rechter wordt. Voor mij gaat recht richten vooral over schouders en achterhand. Die hals komt pas daarna. De contrastelling is bedoeld om de korte spieren op te rekken. Het is daarbij erg belangrijk dat de schouders constant voor de achterhand geplaatst blijven worden.
Ik vind ook dat je het zwakke been sterker moet maken, maar doordat het paard in balans loopt en niet door er extra ruitergewicht naar te verplaatsen.
Dit vind ik een interessante. Hoe ga je dan zitten als je merkt dat het paard zijn achterbeen naast de massa zet? Of wat doe je dan met evt. andere hulpen?
Ik werk ook met diagonale hulpen. Je kunt eigenlijk een heleboel dingen doen, maar zo vanaf de computer is dat een beetje moeilijk omdat je heel specifiek op de signalen van het paard moet reageren. En daar kunnen verschillende hulpen voor nodig zijn.