Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:34

Mireille1970 schreef:
[
Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.

Wij ook.

Gisteren 2 paarden van 2½ onder het zadel, inmiddels aan het sturen met een een licht drafje.
Denk eraan niet doorzitten.
Nog 1 a 2 keer 20 minuten erop en dan weg zetten tot Maart.

Voordeel de inprint is er, ze hebben het met nieuwgierigheid gedaan, je weet hoe ze aanvoelen en het karakter. En je hoeft niet meer bang te zijn dat je iets gefokt hebt waar de gebruikers afkukkelen. Zouden ze tegengevallen zijn, dan kun je nog net Zuidlaren/Hedelmarkt halen i.p.v.
stallen bezetten en maar voer ingooien Knipoog

erleyne schreef:
Ik vind 2,5 jaar om zdelmak te maken wel erg vroeg. Die van mij ( 2 jaar en 5 maanden ) komt deze week ook naar stal en we gaan wel een beetje aan de slag ( stappen aan de hand, vanaf december eens 1 x per week rondslingeren ofzo ), maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan hem nu al zadelmak te maken. 3 vind ik vroeg genoeg, en als hij weer de lucht in schiet wordt het nog later.

Haha!

Want er worden meer excuses gemaakt om niet zadelmak te maken
wat vooral met de angst van de eigenaar te maken heeft. Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:02

Nadya schreef:
Mireille1970 schreef:

Wat een onzin, cowboys begonnen op 2 jaar, renpaarden beginnen nog steeds op 2 jaar, dravers idem dito. Alleen wij rijpaarden niet.

Die paarden zijn dan ook gauw versleten of krijgen rugproblemen. Dat heb ik zo vaak om me heen gezien.

Ik heb een pony van ruim 2, 5 en ik ga er echt nog niet op zitten. Daar is 'ie nog helemaal niet klaar voor. En zodra ik hem wel ga inrijden, over een jaar of wat, doe ik heel rustig aan. Niet elke dag en ook niet langer dan een half uur, tot 'ie een jaar of 4 of 5 is. Gewoon heel rustig aan. Ondertussen doen we al regelmatig grondwerk en de dubbele lange lijnen (in de menpositie) en dat gaat prima. Vinden we ook allebei erg leuk om te doen......
Ik vind het zo raar dat mensen alleen maar aan rijden denken soms. Er zijn nog zoveel andere dingen die je met je (jonge) paard kan doen.

Ach welnee. Als je maar blijft voelen wat er gebeurt en alles verantwoord doet.

Ik zag dat ook allemaal om me heen gebeuren, als ze niet meer aan de teugel wilden hadden ze het in de rug of was van B naar M in 4 jaar te snel gegaan Slapen
Leer paardrijden en neem les is mijn motto. En als je er verantwoord mee omgaat gaan ze niet zomaar kapot hoor.
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 19-10-06 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:03

Marije1984 schreef:
Klinkt als smoesjes. Een 3 jarige heeft echt niet meer praatjes dan een 2,5 jarige. ligt allemaal aan het karekter. Ik rijdt ze liever later in en dat ik mooi ontspannen door kan rijdne dan dat ik ze 2 keer de bij de horens pak.
Niet te moeilijk doen. Als ze 3 zijn zadel erop jij erop. Paard zadelmak...

Niet meer praatjes, maar kan ze wel beter in de praktijk brengen dan een 2,5 jarige. Hoe sterker ze zijn he.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:12

Ga ook met Mireille mee, dat bevalt gewoon het beste. Zeker als je jonge hengsten hebt.
Kan me voorstellen als je je shetje zadelmak wilt maken dat je op 4 jarige leeftijd niet meer problemen tegenkomt als op 2,5 jarige leeftijd. De meesten die hier oordelen over vroeg zadelmak maken hebben dit zelf niet hoeven doen met hengsten en weten niet het verschil tussen een 4 jarige zadelmak maken of beginnen met 2,5.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:15

Hoe dan ook, ik ga iig niet op mijn 2,5 jarige zitten. Ik heb alle tijd met hem. En die verhalen over dat ze als ze wat ouder zijn sterker worden; dat is juist precies wat ik wil. Mijn pony moet er klaar voor zijn, dus lichamelijk sterker worden. Dat hoeft dus niet te betekenen dat hij dus zijn kracht tegen me gaat gebruiken, want daarvoor doe ik juist grondwerk met hem, zodat we al goed ingespeeld zijn op elkaar. Ik ben totaal niet bang voor zijn kracht, omdat ik weet dat hij het nooit tegen me zal gebruiken. Daarvoor is onze band al te sterk. Ik wacht nog lekker een jaartje en dan zien we wel weer verder.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:16

Ieder zijn manier Nadya, maar ik vind de methodes van Suzanne en Mireille helemaal niets mis mee. En dit zijn mensen die behoorlijk wat ervaring hebben met het opleiden van paarden en ze lijken me tamelijk consencieus naar de dieren toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:20

Desiree schreef:
Ieder zijn manier Nadya, maar ik vind de methodes van Suzanne en Mireille helemaal niets mis mee. En dit zijn mensen die behoorlijk wat ervaring hebben met het opleiden van paarden en ze lijken me tamelijk consencieus naar de dieren toe.

Ze komen op mij ook behoorlijk consencieus over, hoor, maar ik zie dat mijn pony er nog niet aan toe is en ik wil zijn rug niet beschadigen. Ik heb alle tijd. Heb overigens meerdere paarden en pony's ingereden in mijn leven en ik ben er nooit voor het derde jaar op gaan zitten. Ik doe dat gewoon liever niet en zeker niet bij mijn eigen lieverdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:36

Mireille1970 schreef:
Yamcha schreef:
Ik ben niet van plan op een 2,5 jarige te geen zitten. De manier waarop Mireille het doet vind ik wel een goede manier, ik heb het meerdere zo zien doen, en het is een zachte, vriendelijke manier. Je leert de paarden met 3 jaar, wat longeren is, dat er iemand op kan, en stap, draf en galop onder de man. Waar het vaak fout gaat, is het te lang doorrijden "omdat ie het zo lekker oppakt". Dan ga je overvragen, als je ze alleen de hele basale dingen leert en daarna voor een jaar weer wegzet niet.
Ik zou ze zelf liever later inrijden, ik vind al die praatjes wel leuk. En als het inrijden op een rustige, vriendelijke manier gebeurt, kun je er ook wel een jaartje mee wachten (al moet ik toegeven dat Friezen met 4, 5 jaar nog niet zoveel praatjes hebben als een KWPN op dezelfde leeftijd). Het is alleen zo belangrijk dat dat inrijden op een leuke manier gebeurt, en ze daarna weer weggezet worden.

Nee niet doorgaan. Gewoon daarna wegzetten. Het is ook zo dat de paarden mooier uitgroeien als je ze na wat licht werk weer het land op zet. Veel voordelen dus.

En geen smoesje... gewoon veel gezien en gedaan en is positief.
Is dat zo? Dat ze mooier uitgroeien? Dat is nieuw voor mij....

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:01

Mireille1970 schreef:
LoveCharly schreef:
@Mireille1970
Ik vind 2,5 gewoon te jng om in te rijden, jij?

Het ligt er aan wat je onder inrijden verstaat. Ik begin zelf met 2,5 te longeren, rij ze dan tegen hun derde jaar in (maak ze zadelmak en ruitermak linksom en rechtsom stap draf galop, stuur, versnellingsbak) en gooi ze dan lekker een jaartje terug de wei in. Zadelmak blijven ze, maar dan kunnen ze nog even lekker doorgroeien.

Waarom ik dat niet pas na hun 4e doe? Omdat je met 3 jaar tegen veel minder eigen wil, problemen, balans, kracht op moet boksen en alles makkelijker gaat waardoor de inprenting lekker ontspannen is en dus een goede herinnering achterlaat.

Kijk, dat is wél goed Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:21

Yamcha schreef:
Mireille1970 schreef:

Nee niet doorgaan. Gewoon daarna wegzetten. Het is ook zo dat de paarden mooier uitgroeien als je ze na wat licht werk weer het land op zet. Veel voordelen dus.

En geen smoesje... gewoon veel gezien en gedaan en is positief.
Is dat zo? Dat ze mooier uitgroeien? Dat is nieuw voor mij....

De meesten wel omdat spieren groeien ná gedane arbeid en in de rustfase.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:00

[/quote]

De meesten wel omdat spieren groeien ná gedane arbeid en in de rustfase.[/quote]

Daar geloof ik zelf niet zo in, omdat je de spieren dan zou moeten blijven trainen (net als bij mensen). Ik laat mijn pony nog even lekker uit te laten groeien zonder arbeid (behalve af en toe licht grondwerk). Ik ben niet zo bang voor zijn pubergedrag en kracht als hij 4 is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:46

Nee maar een kruising fjord/haflinger/arabier is toch weer iets anders dan die jazzen van tegenwoordig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:50

Desiree schreef:
Nee maar een kruising fjord/haflinger/arabier is toch weer iets anders dan die jazzen van tegenwoordig.

Hahaha, profieltje gelezen? Nou, mijn paardje heeft wel pit, hoor, maar door het (freestyle) grondwerk weet ik dat we elkaar kunnen vertrouwen. Ach, iedereen moet doen wat goed voelt, het is meer dat ik schrik van de ingereden paarden van 2, 5 die op internet aangeboden worden. Daar kan ik niet zo goed tegen, snap je?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:51

Nee, vandaar dat je zo denigrerend doet naar mensen die toch zich bewezen hebben in de sport "Ik ben niet zo bang voor zijn pubergedrag en kracht als hij 4 is". DAar kan ik nou weer niet zo goed tegen. Zo lijkt het net of hun manier niet deugt en alleen die van jou wel. Grondwerk is niet iedereen zijn ding.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:54

Desiree schreef:
Nee, vandaar dat je zo denigrerend doet naar mensen die toch zich bewezen hebben in de sport "Ik ben niet zo bang voor zijn pubergedrag en kracht als hij 4 is". DAar kan ik nou weer niet zo goed tegen. Zo lijkt het net of hun manier niet deugt en alleen die van jou wel. Grondwerk is niet iedereen zijn ding.

Moet jij weten. Het is fijn als je op de grond al goed met je paard overweg kan, kracht of geen kracht. En als ik dan mensen met hun sportpaarden aan de hand zie worstelen, terwijl hun paard wel goed in wedstrijden is, tja..... Of grondwerk nou wel of niet je ding is, het is wel handig voor de opvoeding van je paard. Zie ik toch ook bij de grote paarden om me heen, hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:03

Wie zegt dat mensen die een paard van 2,5 jaar licht inrijden, weer een jaar laten groeien op de wei en daarna wedstrijden gaan rijden, aan de hand er niet mee om kunnen gaan?

Ik hou niet van grondwerk maar ik kan prima met mijn paarden overweg op de grond. Ze gaan niet met mij aan de haal, als ze moeten staan dan staan ze en ze zijn niet vervelend.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:10

Desiree schreef:
Wie zegt dat mensen die een paard van 2,5 jaar licht inrijden, weer een jaar laten groeien op de wei en daarna wedstrijden gaan rijden, aan de hand er niet mee om kunnen gaan?

Ik hou niet van grondwerk maar ik kan prima met mijn paarden overweg op de grond. Ze gaan niet met mij aan de haal, als ze moeten staan dan staan ze en ze zijn niet vervelend.

Helemaal mijn idee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:32

Desiree schreef:

Oh, dat zeg ik helemaal niet. Maar ik zie helaas bij veel jonge sportpaarden hier in de buurt (ben ik afgelopen weekend nog getuige van geweest), dat het wel vaak zo gaat. Dus niet altijd, goed lezen. Ik had het ook over de paarden die vanaf 2,5 jaar ingereden worden, die geen rust meer krijgen. Daar ben ik geen voorstander van. Dat heb ik al eerder in dit topic gezegd, net als dat ik er nog op de manier van Mireille in kan komen. Alleen ik rij mijn 2, 5 jarige nog even niet in.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:32

Desiree schreef:

Misschien niks mee nee, maar waarom zo vroeg? Vanwege de praatjes. Dat klinkt meer als een smoesje. Ieder zijn ding. Ik ben zuinig op mijn paard en laat hem lekker staan.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:33

Sannum schreef:
Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.

Ja mee eens.. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:40

Suzanne F. schreef:
Ga ook met Mireille mee, dat bevalt gewoon het beste. Zeker als je jonge hengsten hebt.
Kan me voorstellen als je je shetje zadelmak wilt maken dat je op 4 jarige leeftijd niet meer problemen tegenkomt als op 2,5 jarige leeftijd. De meesten die hier oordelen over vroeg zadelmak maken hebben dit zelf niet hoeven doen met hengsten en weten niet het verschil tussen een 4 jarige zadelmak maken of beginnen met 2,5.

Is dat zo? Ik ben nu met mijn 6e bezig. ik heb er aan op aandringen van de eigenaar op 2,5 klaargemaakt en 1 op 4 jarige leeftijd. Als je weet waar je mee bezig bent zit er vrij weinig verschil in. Als ze een goede opvoeding hebben gehad gaat het zadelmak maken vaak ook probleemloos. De problemen beginnen pas als je aan de grond de baas al niet bent.
Ik ben dus juist weer van mening dat de ''ervaren'' mensen juist over de ervaring beschikken om te wachten tot ze minstens 3 zijn. Al blijf ik puber gedrag een smoesje vinden om eerder te beginnen. Daarbij worden de meeste hengsten nooit weer het land in gejaagd.
Mireille doet dat wel. En dat vindt ik zer correct en heb daar niks op tegen. Zelf begin ik liever later.
Weet ik zeker dat alles het blijft doen ''in'' het paard.

Of wil je ze op hun 5e al op Z nivo hebben?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:44

Mireille1970 schreef:
Marije1984 schreef:
Van ousher werden paarden tot hun 6!e jaar veulen genoemd om aan te geven dat het jonge dieren zijn en dat daar zeer voorzichtig en zorgvuldig mee moet omgaan. En dan willen jullie er met 2,5 jaar eral op gaan zitten.
Het IS te vroeg. Geen kwestie van mening verschillen. Het is gewoon te vroeg. De een is er echt niet eerder klaar voor dan de ander en juist de paarden die werkwillig zijn moet je in de gaten houden, want die zijn voor je het weet over de kop gewerkt.

Dat is voor jouw een vrijbrief om ook maar op 2 jaar te beginnen? En dravers? Trekkracht is anders dan draag kracht. Al vindt ik dat ook niet correct. En cowboys? Die beesten hoefden alleen maar recht vooruit en niet voor de spieren veel zwaardere oefeningen te doen wat wij van onze rijpaarden verlangen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:47

Nou de meningen zijn aardig verdeelt. Ik doe het liever niet, maar als je het dan toch doet. Zet ze dan ook weer weg. Dan kunnen ze het iig verwerken. Zowel Fysiek als Psychisch.
Al ben ik van mening dat je best een half jaar kan wachten. Liever een jaar, maar goed dat is nu eenmaal MIJN mening

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:22

moontje13 schreef:
Sannum schreef:
Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.

Ja mee eens.. Knipoog

Ik ook !!

Ik ben nu begonnen... mijn merrie is 5 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:34

Ja, dag, die heb je gekocht als 5 jarige en onbeleerd, anders was je er echt wel eerder op gaan zitten.