Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gieltje2002

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:40

Ik heb altijd van mijn instructeur geleerd dat je sporen moet verdienen. Als je al s ruiter geen stille beenligging hebt en je paard constant met je sporen prikt, dan is het zeker niet goed. Als je sporen goed kan gebruiken dan is het een hulpmiddel om je hulpen te verfijnen. Het is dus zeker net de bedoeling om met sporen je paard vooruit te schoppen. Tijdens het inrijden van jonge paarden leer je ze om op een kleine beenhulp voorwaarts te gaan door steeds overgangen te rijden. Mijn paard is net 4 en die rijden we zonder sporen. Als we straks de hulpen willen verfijnen door moeilijkere oefeningen te rijden, kan ik altijd nog sporen gaan gebruiken. Sporen zijn dus zeker niet slecht, mits de ruiter ze 'verdient'.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:11

Babette1 schreef:
neetje86 schreef:
ok was idd niet een hele aardige opmerking, maar kan er nooit zo goed tegen als mensen zichzelf de hemel inprijzen (terwijl ik het niet een super prestatie vind hoor m1, niet dat ik het kan maar dat terzijde). en andere de grond inboren. maar iig sorry.

Je vind M1 geen siperprestatie, maar zelf kun je het niet.
Ik hoor hier iets raars aan.

ik vind m1 niet een super prestatie ook al kan ik het zelf niet, ik vind m1 geen vrijbrief dat je alles van paarden enz. weet. want zo heel hoog is dat nou ook weer niet (kan je nagaan hoe slecht ik rij Knipoog )

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:12

Ik vind het altijd weer zo typisch al die negativiteit en vooroordelen over sporen.
Hoe het wel moet.
Ik ben er ook geen voorstander van hoor om maar lukraak met je sporen in je paard te prikken of stompen. Maar ben er ook geen voorstander van om maar altijd een paard naar voren te Trappen.
Das niet de bedoeling denk ik.
Een spoor is net als een zweep een hulpmiddel en kan een ruiter helpen in het rijden va een paard. Als verfijning idd. Soms heb je denk ik ook gewoon een spoor nodig om duidelijk tegen een paard te kunnen zijn.
nou heb je natuurlijk weet ik niet hoeveel verschillende soorten paarden en allemaal met een ander werktempo of werklust.
Ik heb ook wel eens een Hoog gekwalificeerde ruiter op en erg Flegmatiek paard zien rijden. Zelfs die ruiter kon in het begin de benen niet stil houden. Maar kreeg het natuurlijk wel sneller voor elkaar als de ruiter in kwestie Knipoog
Kortom gebruik sporen met je verstand dan er is er niets aan de hand!( Hee dat rijmt Cool 0

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:53

Bij jonge ruiters wordt het volgens mij vaak gezien als iets 'stoers' en dan wordt het vaak fout gebruikt (hoe ik het zie in ieder geval) Verder heb ik niets tegen sporen, zolang ze maar juist worden gebruikt.
Ik rijdt zelf wel met sporen en voor zover ik weet maak ik er geen misbruik van, en als ik ga springen gaan ze af om te voorkomen dat ik tijdens de sprong prik

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:57

Ik denk dat het ook onderhevig is aan mode ofzo? Dat het in is ofzo. Bij ons op de manege mogen in de meeste lessen manege ruiters niet met sporen rijden op de manege paarden.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:11

Nee op de manege waar ik reed ook niet.. maar ik zie het wel vaak, jonge ruiters die met sporen rijden terwijl het eigelijk niet echt nodig is (vooral eigen pony's dus)

mii_jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:21

Knipoog k vindt dat sporen niet slecht zijn maar net zoals er al gezegt werd sporen worden ook door mensen gebruikt die er helemaal geen verstand van hebben en dat vindt ik dan niet kunnen....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:49

dat vind ik onzin. ik rijd ook met sporen. puur omdat ik dan even wat meer de hulpen kan geven omdat ik een heel groot paard heb die moeilijk bij elkaar te rijden is. ik vind het de manier waarop je het gebruikt. ik vind persoonlijk dat ik heel vriendelijk ben met mijn sporen. ik ehb wel eens een paard gezien die een hele wond had door sporen.en dan vind ik het slecht ja!

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:22

ben het met lotjj92 eens

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:25

had vandaag ook mn poren om, pony me er 2x afgegooid nou heb ik dr ook mt sporen een doodsschop ggeven. had les en moest ook van mn instructeur. dus soms zijn ze voor zulke dingen wel handig!!! Knipoog

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:32

Citaat:
Dat sporen slecht zijn, tja, je ziet ze vaak slecht gebruikt worden, maar indien ze goed gebruikt worden, geen probleem. Alleen, leg dat maar eens aan zo'n mama/papa uit...

maar wat bedoelen jullie nou eigenlijk precies met slecht? leg dat eens uit.. Pling Tong uitsteken

ik rij altijd al met sporen,, maar meestal gebruik ik ze niet eens,, ik gebruik meestal alleen mijn kuit,, maar zoals het wijken (of een andere zijwaarts) prik ik haar soms wat lichtjes bij zodat ie iets scherper opzij gaat.
ik vind sporen absoluut niet slecht!! Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:48

neetje86 schreef:
had vandaag ook mn poren om, pony me er 2x afgegooid nou heb ik dr ook mt sporen een doodsschop ggeven. had les en moest ook van mn instructeur. dus soms zijn ze voor zulke dingen wel handig!!! Knipoog

Jaja Tong uitsteken

amazoneken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:49

neee ruiters met sporen zijn helemaal niet slecht het is alleen maar een hulpmiddel
ik moet voor mijn prive lessen dressuuur sporen dragen zodat ik bepaalde oefeningen kan rijden

ik ben echt niet slecht!
ik ben 100 procent paardengek

ik zou echt nooit paarden kwaad doen

en als ik voel dat het paard de sporen niet graag heeft gebruik ik een dressuurzweepje....

en met sporen ga ik nooit hard kloppen in de buik van het paard (mijn merrie is nu eenmaal drachtig)
ik heef zachte tikjes zodat hij het voelt ....

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:14

mickydo schreef:
Ik vind ruiters met sporen niet slecht, mits ze weten hoe ze sporen moeten gebruiken en ook daadwerkelijk alleen de sporen gebruiken als verfijning van de hulpen. En of dat nou met een buitenrit, springen of dressuur is , dat maakt mij niet uit.
Als ze maar juist gebruikt worden !

Idd Lachen

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:39

Sporenn gebruik je om een paard net iets beter alles te laten doen! Als je de b uitbent moet je bv. gaan wijken! ik gebruik dan altijd 1 x een spoortje, dann snap hij net iets beter wat ze moet doen, en dan daarna doe ik hem ook weer af! maar in de m is en spoortje ook verplicht;) dus er is helemaal niks slechts aan! tuurlijk je paard moet eerst goed voor het been zijn voordat je daaraan begint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:16

amazoneken schreef:
neee ruiters met sporen zijn helemaal niet slecht het is alleen maar een hulpmiddel
ik moet voor mijn prive lessen dressuuur sporen dragen zodat ik bepaalde oefeningen kan rijden

ik ben echt niet slecht!
ik ben 100 procent paardengek

ik zou echt nooit paarden kwaad doen

en als ik voel dat het paard de sporen niet graag heeft gebruik ik een dressuurzweepje....

en met sporen ga ik nooit hard kloppen in de buik van het paard (mijn merrie is nu eenmaal drachtig)
ik heef zachte tikjes zodat hij het voelt ....

euuuuhh Verward daar zit het veulen niet hoor..
je moet ze sowieso met mate gebruiken natuurlijk, maar wel of niet drachtig, dat maakt niet uit...

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:17

Het ligt eraan hoe je ze gebruikt, oké, dat is natuurlijk al 382894x gezegd maar toch! Als je ze gebruikt om je hulpen te verfijnen dan zijn ze alleen maar beter, liever 1 prikje dan 3x een schop! Maar als je er mee gaat schoppen dan is het natuurlijk ontzettend verkeerd!

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:21

Zelfde als Kinee_ zegt! Tong uitsteken

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:17

ik sluit me ook bij kinee_ aan!!

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:13

Net als bij de hulpteugels als je de sporen op de juiste manier gebryuikt(Dat is dus niet zo van: "Hey, mn paard is sloom laat ik hem ff vooruit prikken".) absoluut niet. sporen zijn ervoor bedoelt om zo min mogelijk de beweging laten zien die je bijv. bij schouderbinnewaarts of wijken ofzoiets moet doen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:30

hessel schreef:
ik sluit me ook bij kinee_ aan!!

hier nog zo een! en zoals ook al eerder is gezegd, je moet de sporen verdienen, ook door middel van een stille zit en beenligging, anders heb je er niks aan, als je constant maar met die sporen zit te pikken. dan word je paard alleen maar ''doof'' op die plek, en kun je weinig meer Knipoog

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:33

[quote="Gieltje2002"]
Ik heb altijd van mijn instructeur geleerd dat je sporen moet verdienen.[quote]

Ik ook, op mijn manege moet je minstens M rijden voor sporen, mijn instructrice zegt ook altijd dat je ze moet verdienen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:42

je hoeft niet perse M te rijden om automatisch sporen goed te kunnen gebruiken vind ik

Lipton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:27

Ik vind ruiters met sporen niet slecht, alleen moeten ze er wel mee kunnen omgaan en het niet zomaar gebruiken!
Sporen zijn voor de langzamere, ongehoorzamere paarden bestemd.
Vanwaar het komt; Western. Hierbij gebruiken ze wielsporen wat ik wél zielig vind.
Maar knopjes of stangen vind ik horen bij de Hogeschooldressuur waarin ik opgeleid wordt....

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:32

Lipton schreef:
Sporen zijn voor de langzamere, ongehoorzamere paarden bestemd.
...
Maar knopjes of stangen vind ik horen bij de Hogeschooldressuur waarin ik opgeleid wordt....

Ren nu het nog kan!
Deze 2 zinnen rijmen totaal niet bij elkaar. Sterker nog; de enorme flauwekul van de eerste haalt de waarde van die 2e volslagen onderuit.