Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 07:31

Tja Japke, heel veel woorden worden hier idd verkeerd begrepen of zelfs verdraaid.
Ik ben blij dat cowgirl een goeie stap heeft gezet naar het eigenlijke doel van het topic: persoonlijke ervaringen!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:55

yulan schreef:
Wrm wordt AdB hiermee gelinkt?

Omdat dit topic hier wellicht over gaat en de meeste foto's van mensen die bij AdB lessen hun handen hoger hebben. Zo raar is mijn vraag toch niet?

Citaat:
Het is volgens mij wel redelijk logisch als je de anatomie van een paardenmond gaat bekijken, maargoed..

Hoezo dan?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 07:56

Omdat, als je met lage handen rijdt, het bit constant tegen de lagen van de tong inwerkt.
Als je met hoge handen rijdt, is de inwerking minder scherp

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:00

Kan ik het niet mee eens zijn. Je moet je handen wel ontzettend laag en met een ontzettend harde kracht vastzetten om echt op de lagen in te werken. Dan nog is het afhankelijk van wat voor trens je paard in heeft.

Met een hoge hand werk je in op de mondhoeken, waarbij het paard in reactie zijn mond open kan doen en deze ook de mogelijkheid krijgt om te gaan "hangen" op de hand.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 08:06

Nu ga ik hier niet mee akkoord
Als je je handen laag houdt is er teneerste een gebroken lijn in de rechte lijn van mond,hand,schouder. Zo ga je ongewild een klein hefboomeffectje creëren.
Met lage handen kan je effectief inwerken op de lagen, aangezien de tong een groot stuk van de paardenmond in beslag neemt.
Met een hoge hand geef je je paard meer tongvrijheid, waarbij het paard niet perse moet gaan hangen of z'n mond opendoen, want dat is dan weer geen teken van ontspanning.
Een paard dat hangt heeft een probleem in de rug, want heel de rug is verbonden met de nek-mond.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:14

yulan schreef:
Als je je handen laag houdt is er teneerste een gebroken lijn in de rechte lijn van mond,hand,schouder. Zo ga je ongewild een klein hefboomeffectje creëren.

Dat heb je ook als je je handen te hoog houd

Citaat:
Met een hoge hand geef je je paard meer tongvrijheid,

onzin

Citaat:
waarbij het paard niet perse moet gaan hangen of z'n mond opendoen, want dat is dan weer geen teken van ontspanning.
Dat is logisch, maar dit kan een gevolg zijn van.
Citaat:
Een paard dat hangt heeft een probleem in de rug, want heel de rug is verbonden met de nek-mond.

dat effect krijg je dus onder andere met een te hoge hand.

Als ik zo vrij mag zijn om foto's van de eerste pagina te gebruiken:

Deze foto vind ik qua handgebruik veel vriendelijker eruit zien
Afbeelding

in verhouding met deze foto's
Afbeelding
Afbeelding

En ALS jouw stelling zo zou zijn, waarom is de klassieke rijkunst dan gebaseerd op
Citaat:
* Schouders omlaag en naar achteren
* Bovenarm natuurlijk langs het lichaam afhangend
* Elleboog losjes aan het lichaam
* Onderarm in de richting van de mond van het paard
* Handen en polsen verticaal
* Polsen licht naar buiten gebogen
* Vingers zonder spanning om de teugels gesloten
* Duim gebogen op de teugel
* Teugel tussen pink en ringvinger in de hand en tussen duim en wijsvinger uit de hand
* Hand ongeveer een handbreedte boven de schoft en één tot twee centimeter uit elkaar

Iejoortje

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:16

Zo, dat was even doorlezen. Ik wil graag even iets aanvullen ter verduidelijking. Ik lees, dat sommige mensen het gevoel hebben, dat het paard in de stelling 'getrokken' wordt en daarop terecht zeggen, dat dit niet correct is.

Als een paard in de stelling getrokken wordt, dus met meer druk op de teugel, dan spant het juist de rugspieren aan de andere kant aan. De kant, die je langer wilt maken. Tevens blokkeert de ruiter hiermee het vermogen van het paard om het gewicht van de schouder af te halen aan de langbespierde kant van het paard.

Daarom is de manier van stelling vragen van groot belang. Je moet stelling kunnen vragen zonder hierbij de druk te verhogen op de teugel. Dit is even zoeken hoe je dit moet doen. Ik vindt ook, dat Antoine bij aanvang net iets meer aandacht mag besteden aan de manier waarop je dit zou kunnen doen. Hij corrigeert wel als je trekt, maar geeft te weinig info over hoe het wel moet.

Bij het op de juiste manier stelling vragen, kan het paard zijn gewicht wel van de schouder af halen en zijn korte kant langer maken.

Groet Pien

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:28

zelf heb ik met een hoge handhouding gereden en rij nu met een lage. Ik had het gevoel dat ik hoog losser en sneller was. met een lage handhouding loopt hij veel beter maar IK heb daar aan moeten wennen. Laag ben ik veel gevoeliger in mijn hand dus soms klopt je gevoel niet bij het beeld. Ik ben niet tegen hoor en vind veel foto's van Yulan wel een fijn beeld geven . Alleen zou ik foto's zoals hierboven niet plaatsen ! Ze hebben nog kritiek op Edward Gal dus dit is wachten op reacties ! Eigenlijk zou ik best een les willen zien. Ik heb een paar jaar iemand zien rijden op de AdB manier en heb daar niet van genoten maar misschien zijn er wel dingen veranderd. De meningen over verschillende manieren veranderen nooit, de een vind dit mooi de ander dat.
geniet van je paard !

Iejoortje

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:33

Op de onderste foto heeft Yulan inderdaad haar handen een fractie te hoog. Er zit een lichte knik in de lijn elleboog - bit. Op de bovenste foto correct. Vergeet echter niet, dat de (hoofd) houding van het paard op beide foto's totaal anders is.

Een paard, dat niet correct is in de aanleuning en geen achterhand gebruik heeft kan de ruiter hand niet volgen vanuit zijn lijf. Tot die tijd is je hand dus wat hoger als het paard zijn hoofd hoog draagt en wat lager als je paard het hoofd lager draagt. Maar altijd in de lijn elleboog -
bit.

Antoine staat in zijn woorden altijd voor, dat de lijn elleboog - bit aangehouden moet worden. Daar hamert hij op. In de praktijk zie je mensen in eerste instantie vaak wat doorschieten.

Wat voor mij heel verhelderend was, was om Barbara (berijder bij Antoine thuis) te zien rijden. Dan krijg je echt een duidelijk beeld van hoe de methode bedoelt wordt. Zij is heel vriendelijk en zacht met een mooie zit. Je ziet paarden op verschillende niveau's, dus verder dan basis. Daarnaast is het denk ik van groot belang om je de theorie eigen te maken, zodat je snapt, waarom bepaalde dingen op een bepaalde manier gedaan worden.

Groet Pien

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 08:42

Tyrza schreef:
dat effect krijg je dus onder andere met een te hoge hand.

Als ik zo vrij mag zijn om foto's van de eerste pagina te gebruiken:

Deze foto vind ik qua handgebruik veel vriendelijker eruit zien
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZUDYUWVQ[/img]

in verhouding met deze foto's
Afbeelding
Afbeelding

En ALS jouw stelling zo zou zijn, waarom is de klassieke rijkunst dan gebaseerd op
* Schouders omlaag en naar achteren
* Bovenarm natuurlijk langs het lichaam afhangend
* Elleboog losjes aan het lichaam
* Onderarm in de richting van de mond van het paard
* Handen en polsen verticaal
* Polsen licht naar buiten gebogen
* Vingers zonder spanning om de teugels gesloten
* Duim gebogen op de teugel
* Teugel tussen pink en ringvinger in de hand en tussen duim en wijsvinger uit de hand
* Hand ongeveer een handbreedte boven de schoft en één tot twee centimeter uit elkaar

Persoonlijk vind ik de bovenste regels niet echt van toepassing op de eerste foto. (met alle respect van het meisje, bonitobol, maar ze weet zelf ook heel goed dat er ook aan haar houding serieus gesleuteld moet worden ) Ook werkt ze zo veel sterker in.

En wat is een momentopname tegenover de hele rimram van theoriën en verklaringen?
Toen de foto's zijn genomen, pakte Winnetou nog behoorlijk vast rechts, en dan wordt er dan uit gereden met nageeflijkheid.
Ik vind het jammer dat er geen foto's zijn van het einde van de les want zo krijg je echt een verkeerd beeld!
Vanavond ga ik een nieuwe serie foto's nemen, want hij loopt nu al veel fijner dan op de foto's van maandag. Ik zal de foto's in een topic zetten, maar gelieve discussies hier verder op te starten

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:45

Ik sluit me er geheel bij tyrza aan. Ik had het vanmiddag nog met mijn instructrice er over, en als een paard stofzuigd kan hij onmogelijk van achter er bij blijven. Ten eerst loopt hij dan op de voorhand, de ruiter zit al op de voorhand, en het gewicht wordt ook nog eens naar voren verplaatst. Bij voorwaarts neerwaarts laat je je paard over de rug lopen, en pak je hem daarvanuit op, dat is een heerlijk manier, maar dan ga je niet stofzuigend over de vloer.

Daarbij heb ik altijd geleerd dat je de mond een rechtstreekse verbinding moet vormen met je arm naar je elleboog en niet zoals jij yulan aangaf, naar je schouder, dus de onderarm richting de mond van je paard. Dan vorm je een vriendelijke lijn!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:46

@ yulan, wat een onzin dat er nog veel aan haar houding gedaan moet worden. Je ziet duidelijk dat ze gewoon met het paard meebeweegt, niks mis mee!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 08:50

Euhm, om heel eerlijk te zijn zit ze ook zo als haar paard opgerichter is. (niets persoonlijks, bonitobol)

En probeer aub on topic te blijven en niet iemand aan het kruis te spijkeren omdat die ook maar probeert de beginnersfase uit te groeien.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:57

yulan schreef:
Euhm, om heel eerlijk te zijn zit ze ook zo als haar paard opgerichter is. (niets persoonlijks, bonitobol)

En probeer aub on topic te blijven en niet iemand aan het kruis te spijkeren omdat die ook maar probeert de beginnersfase uit te groeien.

Jij zit haar af te kraken, wij juist niet.

En reageer dan even op mijn vorige post als je ontopic wilt blijven }>

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:02

Tulandro schreef:
Jij zit haar af te kraken, wij juist niet.

En reageer dan even op mijn vorige post als je ontopic wilt blijven }>

Dit sloeg eiglijk op mij, maarja, een mens probeert dan subtiel bescheiden te blijven.

Over het 'stofzuigen'.
Weeral wordt het door jullie gelinkt aan het vw-nw, maar voor de duizendste maal, het is NIET hetzelfde.
Vanuit de totale ontspanning kan men vwnw gaan rijden.
Probeer dan es aan je instructrice het verhaaltje van het paard in de wei die probeert onder de draad te eten, uit te leggen.
Het is zo logisch..
En nee hoor, een paard dat stofzuigt kan onmogelijk achter bij blijven
Afbeelding
Afbeelding

Ik snap best dat jullie het niet willen geloven/aanvaarde, maar probeer dan wel een kleine beetje mee in te zien, om deze discussie nog een echte discussie te houden.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:06

In mijn post zeg ik juist dat het niet hetzelfde is! Voel jij niet dat op het moment dat je hem zo laag laat lopen al het gewicht naar voren gaat? Die van mij kan ook zo stofzuigend over de vloer gaan, en dan voel ik alles naar voren gaan. En dan is mijn paard een paard wat van nature zn achterhand er al aardig onder heeft..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:10

Ow,sry, verkeerd gelezen.

Op het moment dat ie laag loopt, voel ik een blije,ontspannen pony, die zijn rug ontspant, z'n buikspieren aanspant, goed actief blijft, en er goed actief bij blijft achter.
Het stofzuigen kan je gaan na-apen, maar je moet het echte op de juiste manier doen. Indien je het verkeerd doet, kan je idd het gevoel krijgen dat 'alles' naar voor gaat. En dit is niet aanvallen bedoeld, maar ik bedoel er gewoon mee dat je niet zomaar moet gaan laag lopen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:15

yulan schreef:
Ow,sry, verkeerd gelezen.

Op het moment dat ie laag loopt, voel ik een blije,ontspannen pony, die zijn rug ontspant, z'n buikspieren aanspant, goed actief blijft, en er goed actief bij blijft achter.
Het stofzuigen kan je gaan na-apen, maar je moet het echte op de juiste manier doen. Indien je het verkeerd doet, kan je idd het gevoel krijgen dat 'alles' naar voor gaat. En dit is niet aanvallen bedoeld, maar ik bedoel er gewoon mee dat je niet zomaar moet gaan laag lopen.

haha.. dit is helemaal grappig.. Moet ik niet zomaar gaan laag lopen Dat stofzuigende doet hij geheel uit zichzelf.. Ook aan de longeerlijn bijvoorbeeld.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:17

Haha hoe ironisch.
Blijkbaar heb je niet goed gelezen dat het niet aanvallend bedoeld is maargoed.
Tuurlijk doen paarden het vanzelf (aan de longe), welk paard wil nu niet ontspannen zijn.
Helaas zie ik vaak mensen die het hetzelfde proberen maar dan met lage handen, inwerkende binnenteugel en kantelende zit.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:19

yulan schreef:
:\ Haha hoe ironisch.
Blijkbaar heb je niet goed gelezen dat het niet aanvallend bedoeld is maargoed.
Tuurlijk doen paarden het vanzelf (aan de longe), welk paard wil nu niet ontspannen zijn.
Helaas zie ik vaak mensen die het hetzelfde proberen maar dan met lage handen, inwerkende binnenteugel en kantelende zit.

Ik heb dat nog nooit gezien, ik ken toevallig heel veel paarden die dit ook doen als ze losstaan.. dus ook als je ze lekker ontspannen ff tussen het werken door laat lopen. Natuurlijk is dat even een lekker gevoel, maar van daaruit pak ik ze dan weer op.. Want dat doen ze zelf ook altijd maar eventjes.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:24

Ik heb het wel al vaak genoeg gezien.
Zoals ik al zei, paarden doen het van nature.
Een ontspannen paard moet leren om z'n rug los te laten en ipv daarvan z'n buikspieren te gebruiken. Deze oefening is daar geschikt voor, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:24

Om ff in te haken op een post van cowgirl

Als je aan de linkerteugel moet gaan hangen, tiedemans moet gaan aanknopen enz
heb je gewoon een verschrikkelijke slechte instructeur.
Beter gezegd, er staat iemand op de grond te blèren, maar weet van geen toeten of blazen, mag de naam instructeur niet hebben.

Tuurlijk verbeter je dan bij iemand die beter les geeft.
Maar ik vraag me af hoe je dan verbeerd als je les zou hebben van bijv Tyrza, of mijn instructrice.
Dan word er ook gelet op recht richten vanuit ontspanning
Maar wel van achter erbij en een gewone handhouding.
Dat is niet naar beneden drukken, maar dat is ook niet hoog houden.
En er mogen geen lange uit een gevallen duikboten bij lopen

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:26

runningkawa schreef:

Dan word er ook gelet op recht richten vanuit ontspanning
Maar wel van achter erbij en een gewone handhouding.
Dat is niet naar beneden drukken, maar dat is ook niet hoog houden.
En er mogen geen lange uit een gevallen duikboten bij lopen

Precies.. en dan hoef ik mijn paard niet in zo'n onnatuurlijk houding te proppen.Die van jou yulan, heeft altijd zijn oortjes naar achter op die foto's.. dat vertekent ook al. Geen happy athlete dus.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:28

Altijd is overdreven.
Een paard dat z'n oren regelmatig beweegt is wel happy.
Het is waakzaam en oplettend, maar doet z'n oren naar achter al de ruiter tegen hem praat. En praten werkt.
Citaat:
Precies.. en dan hoef ik mijn paard niet in zo'n onnatuurlijk houding te proppen

Zo spreek je jezelf wel tegen, je zegt zelf dat je het paarden ziet doen die gewoon losstaan ofzo.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:30

yulan schreef:
Altijd is overdreven.
Een paard dat z'n oren regelmatig beweegt is wel happy.
Het is waakzaam en oplettend, maar doet z'n oren naar achter al de ruiter tegen hem praat. En praten werkt.
Citaat:
Precies.. en dan hoef ik mijn paard niet in zo'n
onnatuurlijk
houding te proppen

Zo spreek je jezelf wel tegen, je zegt zelf dat je het paarden ziet doen die gewoon losstaan ofzo.

Ik had het niet over het stofzuigen, maar over die rare hoek die je zogenaamd moet maken voor het rechtrichten.