DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:10

horseyfries schreef:
Hns, waar stonden de paarden die je noemt in training? Want ik ken geen één van deze paarden. Stonden die misschien bij ruiters die LDR wilden nadoen zonder de juiste begeleiding?
Want zo kan ik je ook legio voorbeelden opnoemen van paarden die door kissing spines op vier, vijf jaar al kapot gereden waren omdat ze verkeerd klassiek werden afgericht.
Dat jij blijkbaar niet WIL zien dat de paarden van Anky met plezier door de baan gaan, oortjes erop, geen verzet, maar pure LOL, daar kan niemand tegenin praten.
Maar bedenk wel dat een paard wat elke dag tegen zijn zin dingen doet dit nooit blijft doen en als hij dingen doet die hij lichamelijk niet aankan, dat hij dan binnen de kortste keren met een blessure staat .
Hoe vaak heb je geweten dat Anky moest afzeggen vanwege een blessure van Bonfire of Salinero?

WIL ik Anky's paarden niet blij zien?
IK wás Anky fan en ook nog een erge.
áls haar methode blije paardjes zou laten zien zou dat een opluchting zijn en geen ontwijking aan 'de verdoeming van Anky'.
Ik ga hier niet de naam van mijn oude stal noemen, want ondanks dat ze verschrikkelijke mensen hadden hadden ze net zo goed goeie mensen dus ik ben niet van plan hun slecht te maken maar ook niet bekend.
Waarschijnlijk ken je deze paarden niet, want voordat ze überhaupt al konden beginnen aan een carriere dood waren.
Het waren inderdaad ruiters die wél goede begeleiding hadden
maar zelfs zo stoer en eigenwijs zijn dat hun de raad van anderen in de wind sloegen.
Het is míjn paard, ík wil op wedstrijden gaan zo snel als mogelijk en daar heb jíj niks mee te maken.
Resultaat binnen een half jaar een dood paard alleen door de stoerheid en koppigheid van de mensen.

Citaat:
Maar bedenk wel dat een paard wat elke dag tegen zijn zin dingen doet dit nooit blijft doen en als hij dingen doet die hij lichamelijk niet aankan, dat hij dan binnen de kortste keren met een blessure staat .
Hoe vaak heb je geweten dat Anky moest afzeggen vanwege een blessure van Bonfire of Salinero?

Nogmaals, je weet niet hoe die paarden getraint zijn.
Als je een paard breekt kun je hem makkelijk dingen laten doen die hij absoluut niet wil.
Als er eens een keer verzet is wordt daar gewoon aan gewerkt.
Waarom is die inspanning en dat tandenknarsen van de ruiters nodig?
Ja kijk eens goed en zoek de tandenknarsende, achteroverhangende ruiters die kun je namelijk ook vinden.
Uit onderzoek blijkt dat LDR niet schadelijk is als je weet hoe je het moet inzetten.
Maar daar komt mijn vraag weer.
Kijkt iemand wel naar het paard?
Zijn ze dan zo blind om die schreeuwende en hulpeloze blikken te zien?

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:20

Worden jullie nou niet moe van dat eindeloze gesteggel...voor ..tegen....voor... je kan niet rijden als je elke dag alleen maar zoete koekjes bakt ! Iedereen geeft wel een te harde hulp ! ik geef ook les aan mensen die goedbedoeld met een "zachte "hand rijden maar ondertussen zitten te schoppen !
Het streven is een rustig beeld met een blij paard maar daarvoor heb je soms wel even een beetje strijd nodig.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:40

kohtje schreef:
Worden jullie nou niet moe van dat eindeloze gesteggel...voor ..tegen....voor... je kan niet rijden als je elke dag alleen maar zoete koekjes bakt ! Iedereen geeft wel een te harde hulp ! ik geef ook les aan mensen die goedbedoeld met een "zachte "hand rijden maar ondertussen zitten te schoppen !
Het streven is een rustig beeld met een blij paard maar daarvoor heb je soms wel even een beetje strijd nodig.

We houden hier een discussie
En strijden gebaseerd op pijn en onderdrukking is geen 'goede' strijd.
Als je weet wanneer je welke hulpen je moet geven (ookal zijn die soms een beetje hard) dan zit je op de goede weg.
Grenzen moet je stellen je kunt niet altijd lief zijn.
Als mijn paard begint te klooien geef ik ook nog eens een paar keer been om hem effe daaraan te herinneren dat klooien bij mij niet lukt.
Maar ik ga hem niet verrot slaan, aanschreeuwen of met alle kracht naar onder rijden omdat die niet luistert.

http://www.classicaldressage.com/zen/articles/a_1.html

Teveel yin kan je yang brengen.
Streng en strict mag je zijn.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:46

*Begrijpt niet helemaal wat deze definitie

Citaat:
verrot slaan, aanschreeuwen of met alle kracht naar onder rijden omdat die niet luistert.

van "fout rijden" met LRD te maken heeft*

hns

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:57

Citaat:

Citaat:
En strijden gebaseerd op pijn en onderdrukking is geen 'goede' strijd.
Als je weet wanneer je welke hulpen je moet geven (ookal zijn die soms een beetje hard) dan zit je op de goede weg.
Teveel yin kan je yang brengen.
Streng en strict mag je zijn.

Ik heb het deze keer niet over de LDR of ja niet helemaal over de LDR.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:54

Nee, dat is nu juist het vreemde. Jij roept allemaal dingen die niets met LDR te maken hebben, was volgens jezelf Anky fan maar nu niet meer omdat jij blijkbaar als enige de schreeuw om hulp in de ogen van haar paarden ziet waar de rest van de wereld een prachtige atleet ziet ronddansen met zijn oortjes naar voren?
Misschien is er nog een carriëre voor je weggelegd als de helderziende paardenfluisteraar? Kan weer een leuk tv programma opleveren!

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:58

hns ik ben eigenlijk nu wel eens benieuwd naar jouw manier van rijden, heb je geen foto ? Zijn onze paarden wel te vergelijken met de paarden in de top dressuur ? Die paarden hebben meestal dat beetje meer aan bouw en gangen. Als ik op wedstrijden ga kijken word mij tevaak het paard wat diep loopt afgestraft door de jury. Terwijl die vaak ontspannen lopen. De opgerichte paarden zie je vaak met spanning(b l nivo)niet over de rug enz.
Ik probeer altijd bij het losrijden te kijken omdat ik daar veel van leer en als je dan goed kijkt naar LDR dan wordt er juist veel "losgelaten"en zie er weinig druk op de teugels !
Ik rij al een paar jaar op deze manier en mijn paardje heeft nog steeds veel plezier in zijn werk. Soms rijd ik mee met bv een Orun les en na een kwartier drukt hij zijn rug weg en zit zo vast als een huis. LDR is voor mij de manier en ik zie er veel paarden goed op reageren, maar het hoeft niet voor elke ruiter wat te zijn!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:03

hns schreef:
kohtje schreef:
het valt me op dat een hoop tegenstanders nog geen b proef rijden ! zins ik mijn paard ldr rij is hij veel soepeler en blijer

Ben je je er wel zeker van dat die blij is?
Er zeggen zoveel mensen dat hun paarden blij zijn.

http://ft.fotoplenka.ru/ft/75/48/34875/ ... 8ce417.jpg
Foto die een vriendin van me heeft gemaakt.

waarom denk je dat ik het doe?
Ze vindt het leuk.

Dit is Hns in actie blijkbaar? Zie hier het voorbeeld van een blij paard wat los en ontspannen in de aanleuning werk uitvoert wat ze leuk vind volgens Hns....
Weet je gelijk wat die mening waard is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-06 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote gehaald

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:27

Als dat zo is is het niet iets om trots op te zijn !

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:39

Wie volgt er LDR les en van wie krijg je die les ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:40

Is maar net hoe je het leest...... Vriendin gemaakt om te laten zien dat ze met oortjes naar voren met open mond, kennelijk blij zijn, met bekende of onbekende ruiter, maar volgens mij is dit een bekende springruiter. Of vriendin gemaatk van NHS haar paard met haar erop.

En dan nog iets:We hebben het nu over LDR en fout rijden, toch?

Dat er in fout rijden getrokken en geschopt wordt. Maar wordt dit nooit bij LDR gedaan? Willen die paarden allemaal, graag, blij op die manier door de bak marcheren? Gaat vanzelf want ze doen het zo graag en het gaat ze zo makkelijk af, want ze zijn zo blij en soepel?

Is de tegenstand van de tegers niet iets te idealistisch? Ook Anky trekt, Gal ook, toch? Zijn idd moment opnames, maar dat moment toch wel?? Het volgende moment weer niet......

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:44

russel schreef:
Is de tegenstand van de tegers niet iets te idealistisch?
Aangezien de tegenstanders zich niet baseren op prestaties of op gebleken feiten maar op het esthetische en hun gevoel lijkt dat inderdaad het geval.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:57

horseyfries schreef:

Dit is Hns in actie blijkbaar? Zie hier het voorbeeld van een blij paard wat los en ontspannen in de aanleuning werk uitvoert wat ze leuk vind volgens Hns....
Weet je gelijk wat die mening waard is

wow nu ben ik ook van geslacht veranderd want op die foto staat duidelijk een man
Ik maak eens wat filmpjes van mijn manier van rijden dan stuur ik jullie die wel op.

Citaat:
Nee, dat is nu juist het vreemde. Jij roept allemaal dingen die niets met LDR te maken hebben, was volgens jezelf Anky fan maar nu niet meer omdat jij blijkbaar als enige de schreeuw om hulp in de ogen van haar paarden ziet waar de rest van de wereld een prachtige atleet ziet ronddansen met zijn oortjes naar voren?
Misschien is er nog een carriëre voor je weggelegd als de helderziende paardenfluisteraar? Kan weer een leuk tv programma opleveren!

Correctie.
Ik reageer op andermans reactie.
Of het dan tot uitleg van LDR blijft is wat anders.
En sorry als het overkomt dat ík iets wil uitleggen over de LDR want ik blijft ik en het is gebasserd op mijn ervaringen en weten.
Ik heb genoeg geschreven over hoe ik LDR zie, wat ik ervan vindt en hét waarom heb me zelf ook steeds weerhaalt om alles nog eens te verduidelijken.
Er ligt méér achter de LDR methode dan de methode zelf.
Ik vind het nog steeds goed als ik één verhaal van twéé kanten te horen krijg.
Informatie van twee verschillende kanten is nog steeds de beste.
Maar sorry dat ik ben zoals ik ben en dat ik denk zoals ik denk.
Ik ben tenslotte maar een mens.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:03

HNS, een filmpje is misschien wel zo verhelderend, ben benieuwd!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:17

russel schreef:

Dat er in fout rijden getrokken en geschopt wordt. Maar wordt dit nooit bij LDR gedaan? Willen die paarden allemaal, graag, blij op die manier door de bak marcheren? Gaat vanzelf want ze doen het zo graag en het gaat ze zo makkelijk af, want ze zijn zo blij en soepel?

Soms proberen ze hun paarden met alle kracht die ze hebben naar onder te krijgen.
Ik had nog net ergens geschreven dat je de ruiters soms ziet knarsentanden om hun paard naar onder te krijgen.
Blij dansend in de ring, waarom dan die inspanning?

Citaat:
Is de tegenstand van de tegers niet iets te idealistisch? Ook Anky trekt, Gal ook, toch? Zijn idd moment opnames, maar dat moment toch wel?? Het volgende moment weer niet......

Waar wat je zegt.
Maar over die momentopnames:
Ik vind dat zulke beelden al helemaal niet mogen voorkomen.
Per ongeluk misschien maar niet met een bedoeling

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:34

Dus als jij op een hengst rijdt die liever de buurvrouw dekt en daarom zijn hoofd omhoog wil steken dan zeg jij schatje doe je hoofd wat lager alsjeblieft en als hij het niet doet ach, dan dekt hij de buurvrouw maar? Zo ongeveer?
Is wel héél paardvriendelijk ja .

Hns, wat bedoel je als jij het niet bent met de woorden:
"Foto die een vriendin van me heeft gemaakt.

waarom denk je dat ik het doe?
Ze vindt het leuk."

Dat deed mij in ieder geval denken dat je zelf op het paard zat.
Maar als je het niet bent dan wacht ik met spanning op de filmpjes van hoe het wel moet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:25

hns schreef:
russel schreef:

Soms proberen ze hun paarden met alle kracht die ze hebben naar onder te krijgen.
Ik had nog net ergens geschreven dat je de ruiters soms ziet knarsentanden om hun paard naar onder te krijgen.
Blij dansend in de ring, waarom dan die inspanning?

Citaat:

Waar wat je zegt.
Maar over die momentopnames:
Ik vind dat zulke beelden al helemaal niet mogen voorkomen.
Per ongeluk misschien maar niet met een bedoeling

Wat ik niet begrijp is dat je even geleden nog dit zegt:
"Als je weet wanneer je welke hulpen je moet geven (ookal zijn die soms een beetje hard) dan zit je op de goede weg.
Als mijn paard begint te klooien geef ik ook nog eens een paar keer been om hem effe daaraan te herinneren dat klooien bij mij niet lukt."

en dat je één post later bovenstaande zet.

Als je begrijpt dat het soms nodig is om een duidelijkere groffere hulp te geven om daarna weer te kunnen verfijnen hoe kun je dan even later zeggen dat "zulke beelden niet mogen voorkomen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:55

Maar nou komen we op gevaarlijk terrein. Welke grenzen hebben grovere en groffe hulpen. Vederlichte hulpen of net iets meer inkomen. Daar ligt een lang pad naar mekka.

Doordat dat kennelijk voor iedereen net weer even anders is, gaat het oog een rol spelen, dus wat je ziet is niet juist, of juist dat wat je ziet is niet datgene wat je wilt zien. Een juist opgeleid paard heeft vederlichte hulpen nodig om tot een LDR te komen, geen amazone die duidelijk kracht aan het zetten is. Idd is dat het oog van de toeschouwer die aan lichaamshouding ruiter/amazone ziet dat er duidelijk kracht gebruikt wordt, dat er wordt getrokken. Dát mag niet, er moet zachtjes gevraagd worden tot meer, tot LDR. Het correct opgeleide paard geeft gehoor aan die hulp, die vraag, immers hij kan het lichamelijk heel goed aan, vind het niet onprettig, blijft er vrolijk bij of wordt er vrolijk van. Hij is er klaar voor om die houding aan te gaan nemen. Dit mogen we toch stellen, niet? Dat is top dressuur. Waarom biedt het oog dan te vaak, al zijn het momentopnames, dat het niet op die manier in gang gezet wordt of de hulp dermate gegeven wordt dat het paard eigenlijk niet anders kan, het wordt hem niet gevraagd, maar afgedwongen.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:19

Je vergeet wel dat alle momentopnames waar over gepraat worden, momenten zijn in het losrijden waarin het paard nog niet altijd gelijk even goed bij de les is. Of je nu klassiek of LDR rijdt, je hebt in het losrijden altijd momenten waarop je je paard moet corrigeren, hetzij scherper voor het been maken, hetzij duidelijk maken dat ze op een ophouding terug moeten komen. Van deze momenten wordt in mijn ogen handig misbruik gemaakt om het systeem LDR aan te vallen, terwijl ik nooit iemand foto's heb zien nemen of heb lopen roepen hoe erg het was als een klassieke ruiter zijn paard corrigeerde.
Als je LDR rijdt dan moet je dus zonder correcties kunnen paardrijden en als je klassiek rijdt dan mag dat plotseling wel?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:22

Ook als een klassiek geschoolde ruiter zulke beelden laat zien mag er van mijn part negatieve reactie's op komen . Als iemand met zeer grove hulpen zijn paard rijdt mogen die gerust commentaar hebben , waarom niet.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:28

Commentaar op groffe hulpen mag altijd, maar dan stel je toch ook het klassieke rijden niet ter discussie maar vraag je je af of het niet ietsje minder had gekund?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:36

Waarom niet ? Als dat er heel grof aan toe zou gaan dan zou je klassiek ook ter discussie kunnen stellen.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:38

Nou begin er dan maar mee.....

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:42

Oke, wat is er mis aan klassiek. Welke slechte dingen zijner dan verbonden aan klassiek .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:50

Nee, begin met alle zgn. klassieke ruiters te volgen in hun losrijden en ga er met een fototoestel constant zitten knippen. Wedden dat je een heel aantal "schokkende beelden" kan vastleggen?