[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:38

Goede discussie...... even een abbo
Ik ga even volgen en lezen en dan horen jullie vast nog van mij

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:11

Zelf gebruik ik nooit een hulpteugel.
Ik heb een hekel aan die dingen en ik kan er ook echt niet mee overweg

Ik snap ook de toegevoegde waarde niet van een hulpteugel.

Bij een slof b.v. heb ik geleerd dat je hoofdteugel altijd meer contact hoort te hebben dan je slofteugel, maar waarom zit die slofteugel er dan aan als je er toch bijna geen contact mee hebt?

Ik heb vaak het idee dat er naar een hulpteugel wordt gegraaid omdat dit makkelijker is dan het rijtechnisch op te lossen.
Op mijn vorige stal was een slofteugel een hype.
Strak eraan en kop tussen de voorpoten trekken, en dan natuurlijk nog even flink met de zweep bijtikken want de achterhand moet eronder

Vaak word een paard ook bestempeld als eigenwijs dus we pakken even de hulpteugel terwijl het dier misschien nog niet klaar is voor bepaalde oefeningen of de ruiter gewoon iets fout doet.

Ik zeg niet dat een ruiter die af en toe en op de goede wijze een hulpteugel gebruikt geen goede ruiters is maar wel als iemand die niet zijn rijtechnische kunst gebruikt zoals ze kunnen

papiertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:23

Ik vind inderdaad ook dat je niet bij ieder dingetje meteen naar de hulpteugels moet grijpen. Maar als het echt nodig is vind ik wel dat je het kan doen. Maar dan zou ik het zelf aan een ervaren iemand vragen die ook echt kan zeggen of het paard het nodig heeft of niet.

merit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:35

hulpteugels hebben wel een heel negatief beeld... ik was laatst bij een show met anky en edward en achter de schermen, waar ze inrijden, rijden ze met hulpteugels.... t kan net even dat ene zetje zijn.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:38

nee, hier ben ik het niet mee eens, hulpteugels zijn er och om te helpen? ik zeg niet dat het dan meteen goed is om er een hulpteugel aan te gooien als het niet wil werken, eerst proberen, lessen weet ik veel wat.... dan kun je dan NOG zien.... maar voor onhandelbare paarden... of paarden die het een en ander hebben meegemaakt.... vindtik het niet zo gek als je met een hulpteugel rijd.
je bent een team, het is niet alleen jij als ruiter en paard dat moet eghoorzamen... het heeft toch zijn tijd nodig.

zelf rijd ik niet met hulpteugel

PaardenDroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:47

Als er opeens een probleem ontstaat zou ik eerst de dierenarts, tandarts en hoefsmit laten komen. Ik zou, als daar niks uit komt, kijken wanneer het mis is gegaan en eventueel het paard zelfs even een tijdje lekker rust geven in een lekker weiland. Ik denk dat er veel problemen ontstaan door verveling, dus een tijdje lekker in een wei weer paard zijn kan denk ik geen kwaad. En wat problemen betreft, een probleem is maar een uiting van de werkelijke oorzaak.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:46

Precies en je neemt de oorzaak niet weg door iets aan het paard te hangen wat tien keer sterker inkomt dan je hand.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:25

Oef, start je een topic, kom je een goede week later weer online, heb je ineens 11 pagina's om door te lezen ..

Ik heb mijn mening in het begin niet helemaal gegeven omdat ik anders bang was dat het de meningen van de rest zou beinvloeden ..
Maar zoals veel anderen ook al zeggen, vindt ik dat een nog niet vaardige ruiter naar een hulpteugel grijpt, omdat hij het anders niet opgelost krijgt..
Terwijl een ruiter die meer ervaring of geduld heeft (want dat is ook iets wat velen niet hebben) hetzelfde probleem wel op kan lossen zonder hulpteugel ..

Ikzelf heb ook nog nooit met hulpteugel gereden, dan zeg ik niet meteen dat ik een super goede ruiter ben (want wat is precies "goed") maar ik ben wel vaardig geworden in het oplossen van moeilijke problemen zonder er een hulpteugel bij te pakken, want ja ook mijn paard is slim en sterk en probeert onder het werk uit te komen .. Maar samen met mijn instructrice kom ik eeen heel eind

Dan nog een punt wat me laatst opviel: een meisje bij mij in de buurt heeft een nieuwe pony gekregen van haar ouders omdat ze te groot werd voor haar B-pony .. Ze kreeg een e-pony van 6 jaar .. Dat paard was nog heel jong en groen en de ruiter is zelf ook heel onervaren (of lees maar gerust bang) .. Doordat het paard met haar aan de haal ging werd deze ingerolen voor een nieuw paard, ook een e-pony van 4 jaar .. Nu hangt ze er een thiedeman aan omdat ze het paard anders niet aankan, en nog gooit het paard haar eraf en is haar de baas..
Is het dan niet de fout van de ouders dat ze haar zon jong beestje geven terwijl ze zelf nog helemaal niet goed kan rijden? Moet er dan zonodig een hulpteugel aan?
Mijn idee: Koop een ervarender en rustigere pony! Maar hang er niet om zon reden een hulpteugel aan ...

Nu jullie weer

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:14

Ach, een jong paardje + hulpteugel is nou eenmaal goedkoper....

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:18

QQQQ schreef:
Ach, een jong paardje + hulpteugel is nou eenmaal goedkoper....

en als je paard rustig was (nog wel druk maar te handele) en later onhandelbaar wordt. moet je dan je paard maar verkopen? een paard heb je toch een band mee, als hulpteugels dan de enige oplossing zijn waarom niet?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:25

neetje86 schreef:
als hulpteugels dan de enige oplossing zijn waarom niet?

Hulpteugels zijn NOOIT de enige oplossing

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:27

sophie_kurk schreef:

ok als je paard je er continu afgooit, jij bang bent geworden. je paard echt onhandelbaar is dus bokken stijgeren, rennen sliding stop en 180° omspringen. wat zou jij dan adviseren om te doen. (mijn instructeur adviseerde trouwens hulpteugen )

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:35

neetje86 schreef:
ok als je paard je er continu afgooit, jij bang bent geworden. je paard echt onhandelbaar is dus bokken stijgeren, rennen sliding stop en 180° omspringen. wat zou jij dan adviseren om te doen. (mijn instructeur adviseerde trouwens hulpteugen )

Zoek de oorzaak.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:36

oorzaak was verzet tegen werk. want nu heb ik er (met hulpteugel dus) doorheen gereden. en er is niks meer aan de hand en ze loopt super.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:38

neetje86 schreef:
oorzaak was verzet tegen werk. want nu heb ik er (met hulpteugel dus) doorheen gereden. en er is niks meer aan de hand en ze loopt super.

"er doorheen rijden" klinkt mij persoonlijk nooit goed in de oren. Met meer geduld en een stapje terugnemen was je er waarschijnlijk ook wel gekomen.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:39

er doorheen rijden bedoel ik meer doorzetten. we zijn ook terug gegaan bij de basis alleen stappen daarna pasjes draven. galopperen doe ik (na een maand nu) nog steeds niet. maar wil eigelijk alleenmaar zeggen een hulpteugel (mits goed gebruikt) niet altijd perse slecht hoeft te zijn!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:51

Ik gebruik zelden een slof. Momenteel af en toe bij mijn 12 jarige paard die ik klaarmaak voor de wedstrijd. En dan alleen als ik een trensje in heb. Maar vaak is het meer het gevoel voor mijzelf. Ik vind namelijk een enkele teugel niet prettig rijden. De slof hang ik altijd aan de zijkant en hangt er eigenlijk alleen aan voor de sier.

Heel af en toe als dit paard, die heel erg in het rechthoek model staat en zich makkelijk eruit drukt, iets sterk wordt door de impuls pak ik hem er licht bij. Maar dan is het een kwestie van een minuutje later de teugel weer af te laten vloeien.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:00

neetje86 schreef:
sophie_kurk schreef:

Mijn mening na lezen van dit verhaal: (het paard was dus eerst braaf em heeft na een tijdje besloten onhandelbaar te worden zonder dat er een medische oorzaak aan ten gronde ligt)

Oorzaak dat het paard onhandelbaar is geworden ligt aan de ruiter. Deze is te weinig consequent geweest, het paard heeft zijn grenzen steeds verder gelegd zonder zijn plaats te weten.

De hulpteugels pakken is het gevolg door de angst van de ruiter. Een ruiter met angst hoort niet op zo´n paard thuis... heel simpel

Als ik de instructeur zou zijn zou ik zeggen;: voorwaarts rijden. Maakt me niet uit hoe je dat aanpakt...... (of hoe de instructeur dit aanpakt)

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:04

neetje86 schreef:
er doorheen rijden bedoel ik meer doorzetten. we zijn ook terug gegaan bij de basis alleen stappen daarna pasjes draven. galopperen doe ik (na een maand nu) nog steeds niet. maar wil eigelijk alleenmaar zeggen een hulpteugel (mits goed gebruikt) niet altijd perse slecht hoeft te zijn!

Toch lijkt mij dit niet de juiste oplossing. Een paard dat 180° gaat draaien en omhoog komt kan dat alleen als het niet voorwaarts is. Als je die gedachte in zijn hoofd niet om kan zetten komt het niet goed, die gedachte kun je alleen omzetten door het remmetje eraf te halen, dit doe je niet met een hulpteugel, eerder flink voorwaarts galoperen...

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:10

neetje86 schreef:

neetje86 schreef:
galopperen doe ik (na een maand nu) nog steeds niet.

Dit spreekt elkaar nogal tegen.. Eigenlijk is de vooruitgang die je hebt geboekt dus heel beperkt...

neetje86 schreef:
maar wil eigelijk alleenmaar zeggen een hulpteugel (mits goed gebruikt) niet altijd perse slecht hoeft te zijn

Ben ik het mee eens hoor, maar ben ook van mening dat een goede ruiter best zonder kan..

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:32

Ik heb de 11 pagina's niet allemaal doorgelezen. Verder heb nog nooit hulpteugels gebruikt. Ik zie het nut er niet van in. Een paard moet zijn hals kunnen blijven gebruiken.

Wat ik wel denk, is dat een ruiter het vaak gebruikt voor tussen zijn oren.

Verder denk ik dat het ook een boel te maken heeft met de bouw van een paard. Een paard dat een steile schouder heeft en een horizontale hals zal vaak als ie losgelaten wordt in de bak met het hoofd omhoog lopen. Dit paard kan dan een draf laten zien met een zweefmoment. Wordt dit paard echter naar beneden gereden dan zal het zweefmoment niet meer te zien zijn. Zo'n paard is ook moeiljker naar beneden te rijden.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:15

sophie_kurk schreef:
neetje86 schreef:

neetje86 schreef:
galopperen doe ik (na een maand nu) nog steeds niet.

Dit spreekt elkaar nogal tegen.. Eigenlijk is de vooruitgang die je hebt geboekt dus heel beperkt...

neetje86 schreef:
maar wil eigelijk alleenmaar zeggen een hulpteugel (mits goed gebruikt) niet altijd perse slecht hoeft te zijn

Ben ik het mee eens hoor, maar ben ook van mening dat een goede ruiter best zonder kan..

de vooruitgang beperkt? ja als je een gp ruiter bent. ik ben al blij dat ik weer heel de bak door kan rijden zonder dat ze gek gaat doen(in stap en draf dan). en voorwaartsrijden? ik rijdt er nu juist ver terug onder dr tempo! en het was idd ook mijn eigen fout dat ze niet meer te hendelen was want ik werd bang. maar als een thiedeman mij nou net even dat zetje geeft van er weer op durven en gewoon weer te rijden. waarom niet?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:39

neetje86 schreef:
neetje86 schreef:
...en het was idd ook mijn eigen fout dat ze niet meer te hendelen was want ik werd bang. maar als een thiedeman mij nou net even dat zetje geeft van er weer op durven en gewoon weer te rijden. waarom niet?

Je hebt met de hulpteugel HAAR nergens doorheen geholpen, maar jezelf !

Een paard heeft zelden een hulpteugel nodig, meestal heeft de ruiter deze nodig.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:22

QQQQ schreef:
Een paard heeft zelden een hulpteugel nodig, meestal heeft de ruiter deze nodig.

En is dit dan zo'n ramp als je een hulpteugel voor jezelf gebruikt omdat je zonder eventjes niet kan? Zolang je deze op een correcte manier gebruikt kan je het dan toch beter zo doen als hiermee je paard wel mooi nageeflijk, over de rug en met een actieve achterhand loopt. (terwijl zonder hulpteugels hij als een kameel met weggedrukte rug etc. door de bak rondhobbeld)

Zoals ik eerder al aangaf: ik persoonlijk zie liever iemand op een correcte manier tijdelijk hulpteugels gebruiken dan iemand die (uit principe?) dit weigert en maar koppig blijft verder rijden met een slechtgaand paard in de hoop dat het ooit wel zal beteren.(een paard dat op deze manier, volgens mij, alleen maar meer spieren op de verkeerde plaats ontwikkeld waardoor het natuurlijk nog moeilijker wordt allemaal)

Ik vind de betere ruiter diegene die zowel zijn paard, als zijn eigen, beperkingen kent en daarmee weet om te gaan. En als je daardoor tijdelijk even hulpteugels nodig hebt, dan durf ik het zelfs dom te vinden moest je dit niet doen alleen maar omdat 'men' dit dieronvriendelijk of wat dan ook vind. Tuurlijk ligt de fout dan bij de ruiter maar soms hebben mensen het nodig om even aan te voelen hoe het wel moet vooraleer ze het zelf kunnen. Waarom dan (imo, onnodig!) blijven sukkelen als hulpteugels je even over deze drempel heen kunnen helpen?

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:59

Ik moet eerlijk bekennen dat al die berichten over hoe slecht hulpteugels etc. zijn, mij een beetje beginnen te enerveren.
Ik krijg er soms echt kriebels van als ik weer eens iemand tegenkom die op een paard langskomt waarvan je met de beste wil van de wereld niet kan zeggen dat deze goed loopt, maar de ruiter wel in complete overtuiging is dat ze goed bezig is alleen maar omdat ze zonder bit/hulpteugels/... rijdt en het dier de richting oploopt waar ze naartoe wil . Dat dit dier een onderhals heeft om U tegen te zeggen en zijn rug zover wegdrukt dat deze bijna over de grond sleept, dat moeten we dan maar even vergeten, ze rijdt tenslotte toch maar zonder hulpteugels/... dus het moet wel diervriendelijk zijn.

Ik weet natuurlijk ook wel dat niemand hier dit beweert en het is dus niet mijn bedoeling om alle tegenstaanders van hulpteugels etc. aan te vallen, maar ik krijg wel vaak bovenstaand idee als ik sommige mensen bezig hoor (niemand hier in het bijzonder heb het eigelijk meer over persoonlijke ervaringen).

Het is dus niet omdat je zonder hulpteugels etc. kan, dat je daarom ook een goede ruiter bent.