schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:24

Pletje123 schreef:
aleida_thijs schreef:
Ik rijd bitloos, en mijn paard schuimt dan soms ook een heel klein beetje. Hij heeft dan soms na het rijden een klein randje schuim. Als een paard heel erg veel schuimt lijkt dat mij juist niet goed! Op http://www.paardnatuurlijk.nl vond ik dit stukje:

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kan komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter niet zoveel speeksel produceren tijdens de beweging: Wij vinden het dan ook geen gezicht als je op een kwijlend paard rijdt.

Een paard kan met bit dus niet normaal ademhalen en slikken, daardoor komt er schuim. En hoe meer hij aan de teugel moet lopen, hoe erger het word! Veel schuim is dus niet oke.

En hoe verklaar jij dan dat mijn paard ook schuimt als ze aan het halster loopt aan de longe? Of dat sommige paarden die bitloos gereden worden ook schuimen?

Volgens mij ligt het niet aan het bit.

misschien niet, maar dit is gewoon het stukje dat ik heb gekopieërd van de site Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:48

En die site, daar staan alleen waarheden op?

Ik betwijfel het ..

OemmiejO

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:37

Mijn paarden schuimen ook altijd, best veel eigenlijk (soms zitten ook de benen e.d. onder).. Ik zou net weten waarom het slecht zou zijn, aangezien er niks gedwongen wordt en ze geen protest vertonen.
Mijn paarden schuimen ook als ze op buitenrit zijn en met een lossere teugel lekker mogen lopen. Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:42

Hahaha ik rij al jaren bitloos. Mijn paard schuimt heerlijk als die lekker aan het werk is. Als hij lekker ontspannen over de rug loopt gaat hij schuimen. Heeft dus absoluut niets met het bit te maken in iedere geval. Wat het wel is? Geen idee ik weet alleen dat mijn paard lekker relaxed is en dan ook schuimt.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:26

Volgens mij is het wel goed, ze zijn dan ontspannen en kauwen op het bit..
Dat had ik gehoord Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:43

Ik denk dat het met ontspannenheid te maken heeft. Wie werd er ooit niet wakker op een ondergekwijlt kussen? Als je ontspant verslappen je spieren in de mond en kaak. Ik denk dat dat bij paarden ook een oorzaak kan zijn van het schuimen; ze zijn te ontspannen om het weg te slikken en in een verzamelde houding druipt het speeksel ook naar beneden vanwege de zwaartekracht.
Dit is mijn logische redenering, maar zeker weet ik het niet.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:27

Heel veel paarden schuimen..
Volgensmij komt het zodat tie lekker aant werken is enzo..

Iris_B

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:12

reininglover schreef:
Navanja schreef:
k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....Knipoog

ja maar er is een verschil tussen schuimen en kwijlen. Als je paard schuimt betekent het dat het op het bit kauwt dus dan is hij goed bezig. Als hij kwijlt dan zit je met het probleem van niet kunnen slikken ed

mee eens!!!

veerle12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:59

ik heb weer gehoord dat als je paard ontspannen is zijn kaken ook ontspannen en zijn slijmvliezen ook dus dan loopt het slijm er zo uit en dan is het goed heb ik gehoord

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:46

Uit mijn ervaring is schuim goed. Net nog. Mijn paard schuimt nóóit en vandaag, met hetzelfde bit als anders en dezelfde omstandigheden, héééééérlijk ontspannen. En de klodders vlogen me om de oren. Dus dat betekent wel wat Ja

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:26

zover ik weet is dat een teken dat het paard ontspannen is,
een paard die schuimt die heeft een goed bit in.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:41

Naar mijn idee kun je twee soorten schuimen onderscheiden, namelijk:
- het mooie witte schuim (wat aangeeft dat je paard "ontspannen" is en lekker loopt)
- het gele slijmerige schuim (wat je ook niet echt schuim maar eerder kwijl moet noemen, dit komt vaak voor wanneer een paard angstig is of niet "ontspannen" loopt)

Ik meen mij te herinneren dat er in het boek van lammert haanstra over longeren iets geschreven staat. Laat ik het zo zeggen, heb het pas gelezen maar even geen idee meer welk boek, dacht idd lammert haanstra.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:43

Mijn pony schuimt altijd heel snel en heel veel. Alleen als ze ontspannen loopt. Dus ik neem aan dat het niet slecht is ..

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:05

de pony waar ik eerst altijd op reed ging helemaal schuimen als hij lekker ontspannen kon lopen.
pony waar ik nu op rij doet het heel af en toe als het echt lekker ontspannen gaat.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:08

nou dan moeten alle paarden wat ik rij wat aan het gebit hebben,want die schuimen allemaal,dan moeten die van anky ook alemaal wat aan het gebit hebben want die schuimen ook heel erg,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:18

Schuimen heeft niet alleen met het accepteren van het bit te maken!

zie http://www.mijnalbum.nl/Foto=RFKRLRJH
Deze pony heeft helemaal geen bit ingehad en alleen buiten in de bak gelopen!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:58

Mijn haflingertje van 3 schuimt ook.
Dat betekend bij haar dat ze lekker ontspannen en lekker om het bitje heeft lopen kauwen/voelen.
Het licht er gewoon aan in wat voor kwestie het zit.
Er is idd een verschil tussen kwijlen en schuimen.

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:47

Nou, mijn paardje zweette ook altijd! Ze is er bijna dood door gegaan! Maar toen kwam de dierenarts en zei dat het kwam dat ze bijna dood was doordat ik haar teveel had geslagen en omdat haar veulen over een maand zou komen!

Het is dus niet slecht!

Mitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:47

goed!

irisiloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:27

Dan zijn ze toch juist ontspannen oid?

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:34

linsy_molly schreef:
Nou, mijn paardje zweette ook altijd! Ze is er bijna dood door gegaan! Maar toen kwam de dierenarts en zei dat het kwam dat ze bijna dood was doordat ik haar teveel had geslagen en omdat haar veulen over een maand zou komen!

Het is dus niet slecht!

ff offtopic: Ik snap jou reactie niet?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:00

nee dat is een rel nicht niet op reageren ze zijn met haar bezig

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:03

Niceboy 16 kijk maar in haar\zijn profile en zoek haar\zijn Knipoog andere berichten en reacties maar op. Vind het leuk om mensen en bokkers op de kast te krijgen (lukt haar aardig is het niet)

hij of zij lacht zich een breuk om jullie (linsy_molly)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:22

Had ik al gedaan Knipoog Maar ik zag ook dat ze hier eerder een reactie had geplaatst, die WEL zinvol was. Volgens mij heeft iemand haar profiel 'overgenomen' oid.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:32

zou dat kunnen denk je, haar <zinnige reactie> was wel van vorig jaar.....hmm Als dat idd zo is moet de mod het toch wel opgevallen zijn ?????