Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:30

Wat een discussie zeg, volgens mij oneindig aangezien hier veel mensen een andere mening over hebben..

Vond het vermakelijk om te lezen trouwens dat zij die minder in de stof van het LDR-rijden zitten geen recht van hun mening geven hebben

Zoals het op de foto´s in de allereerste post van TS te zien is, heb ik geen goed woord over deze methode. Ik zie daar het nut er niet van, maar toch ben ik wel van mening dat een paard laag en rond gereden moet worden. Alleen vind ik dit diep zo doorslaan naar een onnatuurlijke kin op de borst..

Ga me er niet teveel in mengen. Maar denk toch dat als men onredelijk is tegenover het paard in de trainingen, dat deze hoe dan ook niet zo goed zou kunnen presteren in de ring..

Ik heb zo mijn vraagtekens en weet niet wat ik ervan moet denken eigenlijk..

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:00

ik ga eigenlijk helemaal mee met Bienotje...

dat kin op de borst is onnatuurlijk, maar je mag wel stretchen, worden ze soepel van.

puur klassiek zie ik ook niet graag, krijg je vaak zo'n tuigpaard-effect van .

de tussenweg dus

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:03

Biepje schreef:
puur klassiek zie ik ook niet graag, krijg je vaak zo'n tuigpaard-effect van .

Lang en laag, stretchen etc hoort allemaal bij klassiek. Uit jouw opmerking concludeer ik dat jij "puur klassiek" definieert als "alleen maar rijden in de wedstrijdhouding". Dat is dus niet "puur klassiek"?

Adil

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:44

@ Biepje:

Dus jij vind dit een klassieke halshouding?
Afbeelding

En wat is dit dan als ik vragen mag?
Afbeelding

MySelect

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:08

Mjaah.. als je t mij vraagt is dit gewoon ziek.. ga jij maar is een uur met je kin op je borst gedrukt lopen! Egt ga gewoon rijden! Vind dit egt ziek.. >;)

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:00

@ Adil18 : BONFIRE!! is het levende bewijs, prisco idem dito. kijk nieuw is betrekkelijkm, wat ik daarmee bedoel is dhet volgende: de klassieke manier bestaat al honderden jaren LDR / Hyperflectie niet. dat is dus een verschil
@ tarja, dankje ik zal je zéker op de hoogte houden
@ QQQQ: die opmerking van: Kortom, alleen mensen die pro-LDR zijn, en het dus uitgebreid toepassen, mogen een mening over LDR hebben. slaat dus eécht heeeelemaal nergens op. ik zeg dat je moet weten wát ldr inhoud, veel mensen hier weten dat níet in ieder geval niet voldoende maar dwniet zeggen dat je het ook toe moet passen en dat je hélemaal voorstander moet zijn! ik vind alleen dat je wel op een niveau bent waarop je de ervaring hebt dat je er over kunt mee praten. en over die rare verhalen: ze zijn er wel! ze doen nog steeds de ronde en nog veel verschrikkelijkere verhalen ook.
kijk, even afgezien van je mening over ldr, als het schadelijk is voor paarden,de paarden pijn hebben en slecht behandelt worden, hóe verklaar je dan, dat bonfire met zijn 23 jaar nóg steeds gereden wil worden omdat hij anders de stal afbreekt, anky een 10 haalt voor harmonie, en salinero keer op keer dag in dag uit een topprestatie levert, dit kan een paard niet als hij slecht behandelt word, dit doet zelfs het braafste paard nog niet.
wel even 1 ding rechtzetten, ik heb geen uitgesproken mening over ldr, ik ben niet voor en tegen: ik voer het zelf niet uit, dat laat ik aan de profs over, ik ben er ook geen voorstander van dat het uitgevoerd word die mensen die niet voldoende kundig zijn. ik ben vóór een gezond en happy paard. maar de manier wérkt gewoon, en ik denk dat het doelloos is als wij hier uitgebreide discussies over houden, terwijl we eigenlijk hier allemaal niet weten waar we het over hebben. laat die discussies aan de profs de geleerden een de vakmannen en vrouwen over.

1 ding weet ik wel, ik ga 25 april bij anky mijn ogen góed de kost geven, ik ga góed kijken als ze aan het rijden is, en objectief zijn over wat ik daar zie. maar verder ga ik geen conclusie's trekken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:18

Citaat:
anky een 10 haalt voor harmonie, en salinero keer op keer dag in dag uit een topprestatie levert, dit kan een paard niet als hij slecht behandelt word, dit doet zelfs het braafste paard nog niet.
wel even 1 ding rechtzetten, ik heb geen uitgesproken mening over ldr, ik ben niet voor en tegen: ik voer het zelf niet uit, dat laat ik aan de profs over, ik ben er ook geen voorstander van dat het uitgevoerd word die mensen die niet voldoende kundig zijn. ik ben vóór een gezond en happy paard. maar de manier wérkt gewoon, en ik denk dat het doelloos is als wij hier uitgebreide discussies over houden, terwijl we eigenlijk hier allemaal niet weten waar we het over hebben. laat die discussies aan de profs de geleerden een de vakmannen en vrouwen over.

Ben het met je eens!
Ik ben ook nóg niet voor of tegen. Heb het hier ook stilletjes gevolgd.
Dat het werkt voor Anky is een feit.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:19

hehe, eíndelijk iemand die ook vind dat je dit aan de profs over moet laten

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:41

DresslOver schreef:
hóe verklaar je dan, dat bonfire met zijn 23 jaar nóg steeds gereden wil worden omdat hij anders de stal afbreekt, anky een 10 haalt voor harmonie, en salinero keer op keer dag in dag uit een topprestatie levert, dit kan een paard niet als hij slecht behandelt word, dit doet zelfs het braafste paard nog niet.

Uitzonderingen die de regel bevestigen, bovendien is Bonnie pas vrij laat aan LDR blootgesteld geweest. Wat de jury voor punten geeft is vaak niet geheel objectief. Kwaliteit van het getoonde is niet iedereen het over eens (en dan heb ik het niet enkel over ons "loosers" hier op bokt, maar ook over verschillende top-paardenmensen wereldwijd)
DresslOver schreef:
hehe, eíndelijk iemand die ook vind dat je dit aan de profs over moet laten
Definieer nu even wie de profs zijn, liefst een lijstje van namen

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:51

Ik vind ook dat je het aan de profs over moet laten, wou dat al die Wanky's dat ook vonden.

Paarden zijn heel lief, trouw en vergevingsgezind. Ook als je niet zo poezelig met ze omspringt, zullen ze voor je blijven werken. Paarden zijn echt heel lief hoor.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:33

DresslOver schreef:
@ Adil18 : BONFIRE!! is het levende bewijs, prisco idem dito. kijk nieuw is betrekkelijkm, wat ik daarmee bedoel is dhet volgende: de klassieke manier bestaat al honderden jaren LDR / Hyperflectie niet. dat is dus een verschil

Je weet dat de paarden van Anky electrotherapie(door middel van stoormschokjes de spieren activeren) krijgen om o.a. de spieren los te werken? Goh...misschien worden de spieren van paarden helemaal niet zo lekker los van LDR....

Citaat:
Paarden zijn heel lief, trouw en vergevingsgezind. Ook als je niet zo poezelig met ze omspringt, zullen ze voor je blijven werken. Paarden zijn echt heel lief hoor.

En dit geeft je het recht om paarden in de meest kromme en onnatuurlijke houdingen te trekken, ze met sporen over een sprong te schoppen en met een zweep over de finish-line te slaan (om het maar even heel cru voor te stellen)?

Ook nogmaals: ik ben geen uitgesproken tegenstander van LDR!!!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:39

Nee, natuurlijk niet, waar slaat dat nou weer op? Betekent juíst dat je niet maar wat kunt doen omdat het paard zijn poten niet schrap zet of de baas naar de strot vliegt bij de aanblik van een slofteugel.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:46

Fronton schreef:
Nee, natuurlijk niet, waar slaat dat nou weer op? Betekent juíst dat je niet maar wat kunt doen omdat het paard zijn poten niet schrap zet of de baas naar de strot vliegt bij de aanblik van een slofteugel.

Zo zei je het niet...je zei heel duidelijk dat paarden je vergeven en voor je blijven werken, ook als je ze harder aanpakt...Mijn voorbeelden zijn heel erg overdreven, zoals het er ook bij staat, maar waar het op neer komt is dat ik het niet met je eens ben.

Niet alle paarden zijn vergevingsgezind en zullen voor je blijven werken, sterker nog, een beetje paard met een beetje karakter krijg je dan in de stop. Dit zijn de paarden die juist de top kunnen halen maar tevens ook de paarden die door zaken als LDR kunnen zeggen van: 'bekijk het maar!' en voor hun leven verknalt zijn.

Laten we eerlijk zijn: hoeveel paarden zijn niet wat ze hadden kunnen zijn door een verkeerde aanpak van hun ruiter?

Daarom plaats ik mijn vraagtekens bij het LDR...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:01

Ik denk dat een argument als "Anky was nooit zo ver gekomen als ze onaardig tegen haar paard was geweest" pure onzin is. Niet omdat ik denk dat ze stelselmatig onaardig is tegen haar paarden,maar ik denk dat ze daar in Erp ietsjes anders tegen de zaken aan kijken als de meeste amateurs hier. Tuurlijk kom je soms verzet tegen, maar dat lost zich ook wel weer op.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:07

Fronton schreef:
Ik denk dat een argument als "Anky was nooit zo ver gekomen als ze onaardig tegen haar paard was geweest" pure onzin is. Niet omdat ik denk dat ze stelselmatig onaardig is tegen haar paarden,maar ik denk dat ze daar in Erp ietsjes anders tegen de zaken aan kijken als de meeste amateurs hier. Tuurlijk kom je soms verzet tegen, maar dat lost zich ook wel weer op.

Wacht even...noem je mij nu een amateur? of lees ik dat verkeerd? Ik zeg ook niet dat een paard even aanpakken verkeerd is, zolang dit maar terecht, consequent en met respect gebeurd! En te hard aanpakken, jah, dat maakt paarden kapot. En mij kun je niet anders wijsmaken, want ik heb zo'n geval onder het zadel gehad, gereden door een zogenaamd "talent".

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:10

Ja en af en toe lukt er eentje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:59

Paarden vergevingsgezinde dieren...
Volgens mij zijn het vluchtdieren en als je te rare geintjes uithaald, dan krijg je ze niet meer te pakken!

Zou Anky ze daarom nooit lekker met zijn allen op de wei gooien?!!

Hihi, geinige reacties weer!! Blijft een leuke discussie (leerzaam is anders, maar goed; vermaak is ook een belangrijk ding in het leven).

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:07

ik heb niet het hele topic gelezen maar wel het begin dus weet niet wat er allemaal al is gezegd..
Maar ff mijn mening:
Ik vind het ziekelijk als je je paard zo laat lopen...
Ik denk ten eerste niet dat dit voor een paard fijn is om te lopen.
Ten tweede denk ik dat een paard meer gaat protesteren als hij zo in de krul loopt.
Ten derde denk ik dat deze methode erg ruw is omdat een paard niet zomaar zo leert te lopen (dit DENK ik dit hoeft dus niet zo te zijn)
Ik heb een duidelijk mening en hoop dat die word gerespecteerd

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:31

de plaatjes zien er behoorlijk dieronvriendelijk uit....het lijkt me ook niet goed voor een paard om zo te lopen....vreselijk!

xLSZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:16

Oke als ik me er ook maar eens even mee ga bemoeien
Er wordt steeds de vergelijking gemaakt met een turnster
die de spagaat doet, maar dat wil ze zélf.
Misschien vinden de paarden die met LDR beoefend worden
het helemaal niet fijn om zo in een krul getrokken te worden!
Ik zeg niet dat ik er tegen ben, ik bedoel maar de 'profs' moeten
het zelf weten, als zij er beter van worden..
Maar ik, als 'amateur' rij liever mn pony en paard op de
gewone manier aan de teugel (:
Je moet gewoon doen wat je het beste lijkt voor jezelf en
je paard toch
xx

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:50

Yvonnelind schreef:
Paarden vergevingsgezinde dieren...
Volgens mij zijn het vluchtdieren en als je te rare geintjes uithaald, dan krijg je ze niet meer te pakken!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:46

met puur klassiek zie ik inderdaad een paard met een weggedrukte rug en hoofd in de lucht (nog net niet zo extreem als de tuigpaardfoto, maar je kent wel het klassieke tuigpaardbeeld). let wel: ik zie hier ook weer het extreem klassiek, dus eerder de 'how not to do it', net zoals ik bij ldr de 'kin op de borst en trekken aan de stang' zie als extreem.

die andere foto, tja, bij mij staat het nog steeds geschreven dat een paard niet gebogen mag zijn aan de derde halswervel (crf. valse knik). verder lijkt het paard in kwestie me ook niet erg ontspannen, maar zoiets kan je niet afleiden van een foto, dus ga ik me daar niet over uitspreken.

kijk: ik zeg niet dat ik tegen Anky ben,... ik heb juist bewondering voor haar dat ze al zoveel paarden naar de top kon rijden en zo op dit niveau kan blijven presteren, maar ik vind het er gewoon niet leuk uitzien.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:56

Wat ik me nou afvraag als ik zulke foto's zie: ik zie diep en rond maar wat is hier laag aan? Ik stelde me mij LDR altijd iets voor van neus ongeveer op kniehoogte en dan diep en rond. Hoe heet dat dan?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:58

@ QQQQ: jij zegt dat een jury niet geheel objectief is.
Ik kan niet anders dan je gelijk geven. Maar ben jíj wel objectief? wees eens eerlijk. Níemand is objectief, zéker die GP jury's niet, er zijn maar enkele GP jury's bij iedere GP wedstrijd zitten er weer dezelfde, iedere keer zien zij dezelfde ruiters rijden, met dezelfde paarden, met dezelfde technieken. Hóe kunnen zij dan in godsnaam nog objectief zijn? Tuurlijk, ik zie dat ook liever veranderen, maar aangezien GP niet voor iedereen weggelegt is, voor degene waarvoor het wél weggelegt is níet allemaal een jurycursus doen, en de wedstrijd organisaties steevast dezelfde jury's vragen zal dat niet gebeuren.

ook vraag je aan mij de profs te definiëren, liefst met namen.
Nuja, namen gaat me te lang duren, maar onder profs versta ik mensen die wéten waar ze over praten, en dat zijn niet de B/L/M/Z enz ruiters maar de GP'ers.

@ Adil18: Jij praat over Electrotherapie.
Hmm.. ik zie niet zo goed wat dat nu te maken heeft met mijn definitie van 'nieuw'..? kan aan mij liggen.. maargoed, verder lijkt het me stug, maar ik zal het zéér binnenkort kunnen vragen en kunnen zien.

Ook zeg jij dat veel paarden niet zijn (geworden) wat ze hadden kunnen zijn door hun ruiters.
Klópt! Hélemaal! máár, gebeurt dat alleen door de ruiters die hyperflectie toepassen? Kom op joh! Wees nou eens eerlijk! DOE JE OGEN OPEN!!

@ berthe: dat zijn ook foto's die níet juist weerspiegelen wat LDR is. LDR is ook écht Laag, Diep ,Rond. Máár helaas wordt die term, en andere verschrikkelijke foto's vaak misbruikt en door elkaar gehaald.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:58

ja dat is ook de pure ldr: neus bij knie tot borst en dan zo rond en diep. die foto's zijn oprichting, en dus geen ldr (al kan je, het spijt me zeer, wel het verschil zijn tussen een paard dat ldr getraind is en een paard dat (zullen we het maar klassiek noemen?) klassiek getraind is.)