pol013 schreef:En nu even terug naar de praktijk.
Waarom in vredesnaam kunnen al die versleten, beschadigde paarden dan zo vrolijk oud worden?
Omdat ze geen pijn tonen? (dan zijn ze daar wel verrekte selectief in, waarom zouden ze dat doen? Ze kijken mij al beledigd aan als ik aan een korstje pulk)
Ik heb er hier 1 die ik al 23 jaar onder het zadel en hij doet het nog gewoon. Vrolijk en wel. Daar heb ik bosritten van 3 uur mee gereden, Z dressuur en L eventing. En nu nog loopt hij vief voorop. Liep met 26 jaar nog een oefencrossje met een blije kop.
En de andere inmiddels ook al dik 8 jaar. Grappig dat die alleen mooier, groter, sterker is geworden dan.
Waar blijft die slijtage? Wanneer gaan ze kapot?
oh wee en onheil. Ik wacht met knikkende knietjes af.
Sluit ik me helemaal bij aan. Er zal vast slijtage zijn, maar niet alle slijtage is een probleem. Ik wil ook niet weten hoe ik er van binnen uitzie. Wat betreft slijtage aan het elleboogewricht: ik ben bij een lezing van equine studies geweest, en vond het super interessant! Maar stel je bent een 3-jarig springpaard. Je wordt ingereden en na vier maanden heb je dus slijtage aan je elleboog gewricht, en toch spring je nog je hele leven 1.45 tot 1.60. Dan kan die slijtage nooit een heel groot probleem zijn lijkt me.
Wat betreft paarden die nooit gereden zijn en geen slijtage hebben, kun je je twee dingen afvragen. Waarom zijn ze nooit bereden? Waren ze nog jong, of waren het wilde paarden die toch heel anders in elkaar zitten? Ik kan me voorstellen dat een warmbloed van 1.75 al zo ongeveer geboren wordt met schade. Een paard is immers in miljoenen jaren geëvolueerd tot een dier van rond 1.30 m, en in een paar 100 jaar van 1.30 naar 1.75, logisch dat een lichaam dit niet aankan toch?
En ten tweede: wat hierboven ook staat honden worden niet bereden en krijgen ook artrose. Kan het niet zo zijn dat een wild paard vaak al overlijdt aan andere oorzaken, doordat het geen medische hulp krijgt, nog voordat het überhaupt de tijd heeft gehad om artrose te ontwikkelen?