Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:37

pol013 schreef:
En nu even terug naar de praktijk.

Waarom in vredesnaam kunnen al die versleten, beschadigde paarden dan zo vrolijk oud worden?
Omdat ze geen pijn tonen? (dan zijn ze daar wel verrekte selectief in, waarom zouden ze dat doen? Ze kijken mij al beledigd aan als ik aan een korstje pulk)

Ik heb er hier 1 die ik al 23 jaar onder het zadel en hij doet het nog gewoon. Vrolijk en wel. Daar heb ik bosritten van 3 uur mee gereden, Z dressuur en L eventing. En nu nog loopt hij vief voorop. Liep met 26 jaar nog een oefencrossje met een blije kop.
En de andere inmiddels ook al dik 8 jaar. Grappig dat die alleen mooier, groter, sterker is geworden dan.

Waar blijft die slijtage? Wanneer gaan ze kapot?
oh wee en onheil. Ik wacht met knikkende knietjes af. :=

Sluit ik me helemaal bij aan. Er zal vast slijtage zijn, maar niet alle slijtage is een probleem. Ik wil ook niet weten hoe ik er van binnen uitzie. Wat betreft slijtage aan het elleboogewricht: ik ben bij een lezing van equine studies geweest, en vond het super interessant! Maar stel je bent een 3-jarig springpaard. Je wordt ingereden en na vier maanden heb je dus slijtage aan je elleboog gewricht, en toch spring je nog je hele leven 1.45 tot 1.60. Dan kan die slijtage nooit een heel groot probleem zijn lijkt me.
Wat betreft paarden die nooit gereden zijn en geen slijtage hebben, kun je je twee dingen afvragen. Waarom zijn ze nooit bereden? Waren ze nog jong, of waren het wilde paarden die toch heel anders in elkaar zitten? Ik kan me voorstellen dat een warmbloed van 1.75 al zo ongeveer geboren wordt met schade. Een paard is immers in miljoenen jaren geëvolueerd tot een dier van rond 1.30 m, en in een paar 100 jaar van 1.30 naar 1.75, logisch dat een lichaam dit niet aankan toch?
En ten tweede: wat hierboven ook staat honden worden niet bereden en krijgen ook artrose. Kan het niet zo zijn dat een wild paard vaak al overlijdt aan andere oorzaken, doordat het geen medische hulp krijgt, nog voordat het überhaupt de tijd heeft gehad om artrose te ontwikkelen?

Daphara

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:03

Ik weet niet of je per definitie kunt stellen dat het groter fokken van paarden een lichaam creëert dat die maat niet aan zou kunnen. Paarden worden al ruim 3000 jaar bereden (In een Egyptisch graf van ongeveer 1300 v. Chr. zijn de eerste bewijzen gevonden van het rijden op paarden.)

Mensen waren toen ook kleiner. Sterker nog, 200 jaar geleden was de gemiddelde Nederlandse man 165 en nu 185 cm. Daar zijn mensen ook niet slechter van geworden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:30

pol013 schreef:
Maar om terug te komen op de ethische discussie:

ja paarden gaan kapot. Ze gaan kapot van leven. Wij gaan kapot van leven. Daar doe je niks aan. Of je iets nu gebruikt of misbruikt, vroeg of laat gaat er iets kapot. Soms gaat iets zelfs sneller kapot als jet niet gebruikt.

Dan hebben mensen verzonnen dat een bepaald aantal levensjaren hoort bij verschillende diersoorten incl onszelf. En we vinden dat we die richting op moeten streven en/of die grens steeds moeten opschuiven. daar zijn we voor onszelf én voor onze dieren succesvol in. Wij en onze paarden worden én steeds ouder én doen dat bij een betere kwaliteit van leven.

Daarnaast leren we steeds bij. Dingen die ooit als 'goed voor ons' zijn uitgevonden weten we nu van dat ze dat misschien niet zijn of zelfs slecht. We leren steeds meer dus komen er ook steeds meer factoren bij die in het hoekje 'slecht voor ons' terecht komen. (roken, alcohol, zitten, cocaine, stress etc etc etc vs op stal staan, hoefijzers, zadels etc). Als ik voor mezelf leer dat iets slecht is, laat ik het niet acuut uit mijn handen vallen (nooooit meer een wijntje/snoep/zitten) maar weeg ik zaken wel af. Hoeveel, hoe vaak, wat vind ik acceptabel.

En zoals ik mijn paarden niet uit de wei haal of apart zet na verhalen over gebroken benen in de wei. Zo accepteer ik wel meer risico's in het leven.

Dus schrik ik nooit terug van een constatering dat iets slijtage oplevert. Ik wil weten welke factoren van invloed zijn op die slijtage/het risico, op welke termijn je problemen kunt verwachten, hoe je kunt werken aan de tegenhanger van schade, namelijk herstel. Ik wil schade helemaal niet uitsluiten ik wil het managen.

En dan ga ik met 'al mijn kennis' terug naar mijn paarden en KIJK en controleer. Hallo paard, heb je overall een goed humeur? heb je ongemakken? Ben je te motiveren om te werken? Hoeveel inspanning heb ik daar voor nodig? Hoe is dat morgen en overmorgen? En geniet gewoon nog steeds van de samenwerking.
Want ik voeg iet positiefs toe aan het leven van mijn paarden. Ze hebben een heerlijk vrij en veilig leven met heel veel eigen keuze mogelijkheden. Ik zorg met ons werk voor een mooie fysieke en mentale toevoeging aan een anders nogal gezapig saai leven (voor een van oorsprong prooi/rondtrekkend dier op 1ha gehouden).
En ja, als ze na 5 jaar rijden blessures zouden krijgen zou ik me echt ellendig voelen en achter mijn oren gaan krabben. Maar dat is niet zo. Want mijn paarden (en dat zijn uiteindelijk de enige waar ik echt invloed op heb. Dus zijn die voor mij relevant ondanks de lage n) hébben geen problemen. Nu niet en morgen ook niet. In mijn wereld loopt er één al 23 jaar met plezier onder het zadel zonder problemen en heb ik geen abonnement op kreupele, versleten of zieke dieren.

En ik vind het helemaal dikke prima als iemand anders er anders in staat. Maar dat is dan jouw keuze en afweging. Dat is geen universele waarheid. En niet op meer of minder gebaseerd dan mijn keuze. Dus doe ook niet alsof dat wel zo is (om terug te komen op de video in de OP, die van hypotheses aan elkaar hangt)

Beste post van dit topic. AMEN!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:06

Dat is mooi pol013 en ook prima mogelijk. Mijn dravermerrie, je weet wel zo'n dier dat al jong voor de kar moet en dan stuk zou moeten zijn na een paar jaar is 26 jaar oud geworden, helaas door koliek gestorven want ze was nog volop aan het werk en zat nog super in de spieren. Ja dat kan allemaal.

Maar bij dissecties wordt een heleboel ellende ontdekt. Ook bij hele jonge paarden, die al wel aan het werk waren. Ze liggen niet voor niks op die tafel, een gezond paard maak je niet dood, maar al die paarden onder de 10 jaar vertonen her en der flinke schade.

Dan kunnen we als paardensector natuurlijk zeggen "ja maar voor mij geldt dat niet, want...". Maar het gaat IMO niet om individuele gevallen. In heel het paardengebruik is er gewoon een hoop mis. Voer voor dierenactivisten. Ik vind de bevindingen in dit topic juist heel nuttig, daar kunnen we van leren - in ieder geval hoe het niet moet.

Dus we kunnen de mensen van de bevindingen weg zetten als hypothetisch, als niet wetenschappelijk, maar we kunnen ook denken "hé, er gaat kennelijk her en der wat mis in onze sector, wat kunnen we daar aan doen?". Want door wegkijken of de mensen die het aan de kaak stellen weg te zetten als prutsers, daar gaan we de strijd niet mee winnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:16

Avalanche schreef:
Ik geloof ook 100% dat dat liefdewerk is. Ik heb soms ook de indruk dat mensen onderzoeken al dan niet serieus nemen naarmate ze in hun straatje passen. Maar misschien ben ik daar te cynisch in.

Men verschuilt zich graag achter “ik hoef hier niets mee te doen, ik schat die anekdotische info niet op waarde. Ik ga pas naar mijn gedrag kijken wanneer de wetenschap daar aanleiding toe geeft”

Maar ja, dan hoef je dus nooit te veranderen.
Er zal nooit diepgaand onderzoek gedaan worden dat gepubliceerd kan worden. Het zullen altijd kleine initiatieven blijven.
Er zijn geen gelden beschikbaar voor onderzoeken die verhoogd dierenwelzijn als speerpunt hebben.
Men vindt dieren niet belangrijk genoeg, dat geld gaat er dus niet komen, en misbruik kan blijven voortbestaan. Status quo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:32

Ik zeg toch helemaal NERGENS dat (serieuze) bevindingen niet relevant zijn! Ik wil ze alleen wel graag in proportie zien. Het is super waardevol om meer te leren. Maar vervolgens snappen wat je met die info kunt is lastiger en meer open voor interpretatie én roept nieuwe vragen op.
Dat lees je ook onderin zo ongeveer ieder wetenschappelijk rapport.
Iedere wetenschapper weet: hoe maar we ontdekken, hoe meer we er achter komen wat we nog niet weten/snappen/kunnen verklaren.

En het is gewoon waar dat het voor mij/mijn paarden niet geldt. Dat heeft niks met ontkennen te maken. Is jouw ideale wereld dan dat je alle paarden stil zet omdat bij sommige exemplaren schade gevonden wordt waarbij je over de klinische relevantie erg twijfelachtig is?

Dat vind ik een zelfde draconische maatregel als alle paarden met een chip of KS afschrijven. Ja, er is iets 'mis' maar is er enige klinische relevantie?
Je brengt mij ook niet naar een verpleeghuis omdat ik rimpels en grijze haren krijg (tekenen van schade aan mijn cellen) of omdat ik al 10 jaar schade aan mijn ruggenwervels heb. Er is namelijk gaan klinische relevantie (meer).

Dat met die rug is wel de meest interessante casus daarbij eigenlijk: een leven vol rugklachten. Er is inderdaad 'meer dan bij de leeftijd passende' slijtage aan die rug gevonden 10 jaar geleden. Maar ook weer niet genoeg om klachten te verklaren. 10 jaar af en aan flink last van gehad. Maar nu al jaren super goed! En die rug is niet 'beter' geworden. In 'jullie' theorie zou ik dus met pensioen hebben gemoeten want er is slijtage. Maar daar vind ik wel wat van in de praktijk.
(en ik kan dus niks met ja maar jij bent een mens en kunt iets aangeven. Als je niet ziet hoeveel paarden aangeven is dat jouw probleem, niet het mijne heel cru gezegd)

Daarbij siert het de mens om altijd om zich heen te blijven kijken en open te blijven staan voor nieuwe info. Maar ik hol nergens klakkeloos achteraan. Zoals ik al aangeef: ik ben óók niet acuut gestopt met wijn drinken/snoepen/zitten terwijl we daar ook al lang van weten dat het 'slecht' is. Ik pas mijn gedrag wel op kleine punten aan: een keertje vaker op staan. Eens vaker een glas wij verruilen voor thee. (alleen snoepen stop ik niet mee, ik ben namelijk zo'n verrekte uitzondering op de regel die NIET dikker wordt, wat ik ook doe)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-03-23 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:33

prompter schreef:
Dat is mooi pol013 en ook prima mogelijk. Mijn dravermerrie, je weet wel zo'n dier dat al jong voor de kar moet en dan stuk zou moeten zijn na een paar jaar is 26 jaar oud geworden, helaas door koliek gestorven want ze was nog volop aan het werk en zat nog super in de spieren. Ja dat kan allemaal.

Maar bij dissecties wordt een heleboel ellende ontdekt. Ook bij hele jonge paarden, die al wel aan het werk waren. Ze liggen niet voor niks op die tafel, een gezond paard maak je niet dood, maar al die paarden onder de 10 jaar vertonen her en der flinke schade.

Dan kunnen we als paardensector natuurlijk zeggen "ja maar voor mij geldt dat niet, want...". Maar het gaat IMO niet om individuele gevallen. In heel het paardengebruik is er gewoon een hoop mis. Voer voor dierenactivisten. Ik vind de bevindingen in dit topic juist heel nuttig, daar kunnen we van leren - in ieder geval hoe het niet moet.

Dus we kunnen de mensen van de bevindingen weg zetten als hypothetisch, als niet wetenschappelijk, maar we kunnen ook denken "hé, er gaat kennelijk her en der wat mis in onze sector, wat kunnen we daar aan doen?". Want door wegkijken of de mensen die het aan de kaak stellen weg te zetten als prutsers, daar gaan we de strijd niet mee winnen.

Er is natuurlijk wel een kanttekening bij te plaatsen dat die jonge dieren dus allemaal al zo kapot waren dat ze ingeslapen zijn. Heel cru..maar eigenlijk moet je ook kijken naar jonge paarden die niet ingeslapen hoeven te worden maar nog gewoon goed gezond zijn. Alleen ga je die voor zo'n doel natuurlijk niet dood maken.

Verder ben ik het ermee eens dat dit waardevolle informatie oplevert over hoe we het beter kunnen doen en daarmee vind ik het ook reuze interessant.

Volgens Zefanja hebben de doorgefokte rassen wel degelijk meer gezondheidsproblemen, slijtage en afwijkingen.

Of de schade aan de elleboog aan de singel ligt? Zefanja denkt dat het komt door het op de voorhand lopen..misschien is het een en/en verhaal. Als het aan de singel zou liggen dan zouden anatomische singels wellicht een uitkomst zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:37

Ik vind het vooral bijzonder dat die schade aan die elleboog er zit bij zowel rijden als mennen.
Dan ligt het niet aan het ruitergewicht.
Waar meestal de problemen op geschoven worden een paard is niet gemaakt om te dragen.
Wat maakt trekken dan die zelfde slijtage?
En als het de singel is is longeren met singel ook al fout.
En waarom hoor je eigenlijk nooit iets over een elleboog blessure? Mijn paard loopt kreupel door zijn elleboog? Wie kent er 1?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:39

Voor de vergelijking: ik ben ook bij een tweejarige onbeleerde geweest die op tafel lag, dissectie door Ivana Ruddock-Lange. Dat dier had een mankement aan het hoefbeen, was daarom ingeslapen. De elleboog was perfect, maar heel veel in dat lijf was niet perfect. Veel verkleefd fascia, enorm stug, spieren aan elkaar gekleefd, allemaal puur door het ontzien van dat ene voorbeen.

Dat was dus schade door een erfelijk gebrek. Was overigens een dressuur gefokte merrie. Ook dat soort schades komen voor.

Goh pol013, het was toch geen aanval richting jou, zo bedoelde ik dat toch niet? Alleen maar dat - als het bij jou of mij wel goed gaat - we misschien als we misstanden zien, we daar wel wat aan kunnen doen en mensen die (wellicht onbewust) de verkeerde dingen met hun dieren doen, helpen om het beter te doen. Om ellende te voorkomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:39

pol013 schreef:
Ik zeg toch helemaal NERGENS dat (serieuze) bevindingen niet relevant zijn! Ik wil ze alleen wel graag in proportie zien. Het is super waardevol om meer te leren. Maar vervolgens snappen wat je met die info kunt is lastiger en meer open voor interpretatie én roept nieuwe vragen op.
Dat lees je ook onderin zo ongeveer ieder wetenschappelijk rapport.
Iedere wetenschapper weet: hoe maar we ontdekken, hoe meer we er achter komen wat we nog niet weten/snappen/kunnen verklaren.

En het is gewoon waar dat het voor mij/mijn paarden niet geldt. Dat heeft niks met ontkennen te maken. Is jouw ideale wereld dan dat je alle paarden stil zet omdat bij sommige exemplaren schade gevonden wordt waarbij je over de klinische relevantie erg twijfelachtig is?

Dat vind ik een zelfde draconische maatregel als alle paarden met een chip of KS afschrijven. Ja, er is iets 'mis' maar is er enige klinische relevantie?
Je brengt mij ook niet naar een verpleeghuis omdat ik rimpels en grijze haren krijg (tekenen van schade aan mijn cellen) of omdat ik al 10 jaar schade aan mijn ruggenwervels heb. Er is namelijk gaan klinische relevantie (meer).

Dat met die rug is wel de meest interessante casus daarbij eigenlijk: een leven vol rugklachten. Er is inderdaad 'meer dan bij de leeftijd passende' slijtage aan die rug gevonden 10 jaar geleden. Maar ook weer niet genoeg om klachten te verklaren. 10 jaar af en aan flink last van gehad. Maar nu al jaren super goed! En die rug is niet 'beter' geworden. In 'jullie' theorie zou ik dus met pensioen hebben gemoeten want er is slijtage. Maar daar vind ik wel wat van in de praktijk.
(en ik kan dus niks met ja maar jij bent een mens en kunt iets aangeven. Als je niet ziet hoeveel paarden aangeven is dat jouw probleem, niet het mijne heel cru gezegd)

Het is niet specifiek een reactie op jou hoor. Ik vind je bijdragen heel prettig namelijk.

Ik zeg ook niet dat we allemaal maar preventief van het paard moeten springen.
Ik heb zelf nog de wereld aan vragen en twijfels daarover.
Maar om duidelijkheid te verschaffen is het niet zinnig ons te richten op wetenschappelijk onderzoek, dat gaat er niet komen.

Dit soort gesprekken, anekdotische informatie, dissecties, etc, kunnen mogelijk steeds meer duidelijkheid verschaffen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:41

En hoeveel paarden raken er uitgeschakeld met beschadigde ruggen en ellebogen?
OF het moet zo zijn dat dit achterliggende oorzaken zijn voor meer voorkomende blessures. Dus ik hoop ook vooral dat ze verder blijven graven in deze materie.

En onvoldoende geld voor onderzoek? Er is zoveel onderzoek doorlopend gaande? Als je eenmaal op zoek gaan op pubmed etc val je van de ene in de andere verbazing van wat ze allemaal al bekeken hebben. Ja, meer mag altijd.

En welk onderzoek draagt er eigenlijk NIET bij aan dierwelzijn? Tenzij er alleen maar onderzoek gedaan wordt naar welke genen een dikke staart geven en dat is niet bepaald het geval.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:42

Beschadigde ruggen vrij veel toch wel - kissing spines.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:44

En wat onderzoek op gezonde paarden betreft. Er zijn wat koniks onderzocht meen ik?

Juist het gerommel in de fokkerij heeft me doen nadenken of ik nog wel een paard wil hierna.
En wanneer ik dat zou doen/ willen heb ik me een poosje geleden verdiept in ‘oer-rassen’ waar de mens zich nauwelijks mee bemoeit heeft.
Niet heel makkelijk te vinden.
Opvallend bij dat soort paarden is dat ze echt anders bewegen. Veel economischer en veel minder beweging.
Maar daarmee denk ik wel veel duurzamer.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:46

prompter schreef:

Als de bevindingen voortkomem uit gevalideerd wetenschappelijk onderzoek heb je een punt.
Maar helaas komen deze bevinden vaak juist niet uit deze hoek. Niet gevalideerde onderzoeken kennen nu eenmaal een groot risico op doel redenen.

Onderzoek bijv. op paarden die ingeslapen of geslacht zijn omdat ze niet gezond zijn, zegt mogelijk niks over schade aan de gehele soort door het rijden of mennen.
Dat ligt om te beginnen al aan de correlatie tussen de oorzaak van de onderliggende kwaal en het onderwerp van onderzoek.
Een paard dat ingeslapen wordt vanwege artrose zal het en der nog meer schade laten zien vanwege overcompensatie. Maar die schade is niet representatief voor de totale populatie paarden.

wat je dan overhoudt is geen eerlijk onderzoek maar stemmingmakerij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:50

pol013 schreef:
En hoeveel paarden raken er uitgeschakeld met beschadigde ruggen en ellebogen?
OF het moet zo zijn dat dit achterliggende oorzaken zijn voor meer voorkomende blessures. Dus ik hoop ook vooral dat ze verder blijven graven in deze materie.

En onvoldoende geld voor onderzoek? Er is zoveel onderzoek doorlopend gaande? Als je eenmaal op zoek gaan op pubmed etc val je van de ene in de andere verbazing van wat ze allemaal al bekeken hebben. Ja, meer mag altijd.

En welk onderzoek draagt er eigenlijk NIET bij aan dierwelzijn? Tenzij er alleen maar onderzoek gedaan wordt naar welke genen een dikke staart geven en dat is niet bepaald het geval.....

Veelal wordt een secundaire klacht behandeld.
Dus een peesblessure welke ontstaan is uit een afwijkend looppatroon door een ander primair probleem (bijvoorbeeld een elleboog of si) wordt behandeld als peesblessure.
Er wordt bij het constateren van een peesblessure immers niet vaak gekeken of er een aanleiding is elders in het lijf voor het ontstaan van de blessure.
En dus kan het zijn dat er talloze paarden uitvallen.

Overigens vallen er sowieso eindeloos veel paarden uit. Ik denk dat we dat helemaal niet goed in kaart hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:55

Hier op bokt lees je ook volop over handelsstallen die vol staan met 'kapotte paarden'. Dat komt toch ergens vandaan, en zouden we toch niet moeten willen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:55

SjonnieZ schreef:
prompter schreef:

Als de bevindingen voortkomem uit gevalideerd wetenschappelijk onderzoek heb je een punt.
Maar helaas komen deze bevinden vaak juist niet uit deze hoek. Niet gevalideerde onderzoeken kennen nu eenmaal een groot risico op doel redenen.

Onderzoek bijv. op paarden die ingeslapen of geslacht zijn omdat ze niet gezond zijn, zegt mogelijk niks over schade aan de gehele soort door het rijden of mennen.
Dat ligt om te beginnen al aan de correlatie tussen de oorzaak van de onderliggende kwaal en het onderwerp van onderzoek.
Een paard dat ingeslapen wordt vanwege artrose zal het en der nog meer schade laten zien vanwege overcompensatie. Maar die schade is niet representatief voor de totale populatie paarden.

wat je dan overhoudt is geen eerlijk onderzoek maar stemmingmakerij.

Er moeten dus meer middelen komen en meer paarden (tevens gezonde, dus slacht uit natuurgebieden bijvoorbeeld) om een eerlijk beeld te krijgen.
Maar wie financiert dat? De sector zelf niet.
Want zou men het risico willen lopen dat onomstotelijk vast komt te staan dat paarden altijd schade ondervinden aan het rijden? Denk het niet.

Onderzoek moet je financieren.
En dergelijke uitgaven wil men terugverdienen. Wat is het verdienmodel van paardenwelzijn zonder dat je een product over de toonbank kunt schuiven?

Wie weet staat er nog eens een hele rijke filantroop op die de portemonnee wil trekken….

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:58

DuoPenotti schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat die schade aan die elleboog er zit bij zowel rijden als mennen.
Dan ligt het niet aan het ruitergewicht.
Waar meestal de problemen op geschoven worden een paard is niet gemaakt om te dragen.
Wat maakt trekken dan die zelfde slijtage?
En als het de singel is is longeren met singel ook al fout.
En waarom hoor je eigenlijk nooit iets over een elleboog blessure? Mijn paard loopt kreupel door zijn elleboog? Wie kent er 1?

Nou, volgens mij zijn er ook onderzoeken dat gewicht op de rug altijd zorgt voor een andere manier van bewegen waarbij er iets gebeurd met het voorbeen.... (gut wat lastig dat je niet alles kunt onthouden). Dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Maar toevallig las ik de afgelopen dagen een onderzoek dat gevonden had dat de pasfrequentie (van de voorvoeten?) van een beslagen paard lager was dan bij een onbeslagen paard. Dus who knows heeft dat er iets mee te maken: veel paarden gaan op ijzers als ze zadelmak gemaakt worden. Zoek je je bewusteloos om een oorzaak te vinden bij rijden blijkt het meer 'een toevallige samenloop van omstandigheden te zijn'.
https://scootboots.com/blogs/blog/baref ... hod-hooves
(meteen een mooi voorbeeld van hoe NIET vies de mix van commercie en wetenschap kan zijn. Ja, het past in hun straatje maar ze brengen toch maar mooi iets (onderzoek) in gang, zoals wel meer commercie kan doen)

@prompter: kwantificeer veel? En als je dat afzet tegen andere redenen voor blessures (helaas weten we dat niet?)
En van KS is er ook een hele discussie of we daar wel goed mee zaten. Met name de milde gevallen. Ik zie daar heel wat genuanceerdere dierenarts meningen over tevoorschijn komen de afgelopen jaren.

En dat geldt ook voor de 'veel' van ninx: Het maakt een oordeel vellen zoveel makkelijker als we dat zouden weten.
Zo is een ongeluk met een vloegtuig altijd mega dramatisch maar als je het terug relateerd aan de relatieve veiligheid van de luchtvaart stappen veel mensen toch nog gewoon in het volgende vliegtuig.

@ninx: thanks voor de nuancering. Het zijn echt gruwelijk interessante discussies als we het netjes kunnen houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:02

prompter schreef:
Hier op bokt lees je ook volop over handelsstallen die vol staan met 'kapotte paarden'. Dat komt toch ergens vandaan, en zouden we toch niet moeten willen?

maar wat verstaat men onder kapot precies dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:03

@ pol013: zeker….. zo belangrijk dat we gewoon objectief kunnen blijven zoeken, kijken en in gesprek blijven.
De meeste mensen hier beleven veel plezier aan het rijden, en moeten constateren dat dit misschien pijnlijker voor het paard is dan wij kunnen monitoren zouden we allemaal vreselijk vinden lijkt me.
Toch lijken er ook genoeg aanwijzigingen te zijn dat het paard deze manier van samenwerken lijkt te waarderen. Maar dat is natuurlijk ook maar gewoon een anekdotische veronderstelling.

Hopelijk leren we hier nog veel meer over, en komt dat paarden ten goede.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:23

prompter schreef:

Tja hier op bokt hebben de meeste ook het talent van Anky en de portemonnee van Bill Gates.

Tuurlijk zijn er paarden die het fysiek niet redden. Maar dan is het nog steeds de vraag of dit door het rijden komt, hun conformatie (lichaamsbouw) erfelijke aandoeningen, fokbeleid etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:58

Ninx schreef:
Bij de meeste paarden zie je toch vaak atrofie, en dan vaak rond de schoft.

Als er sprake is van atrofie rond de schoft past het zadel niet goed. En als je een beetje gaat kijken naar de blote ruggen van paarden passen veel zadels niet goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:14

Ninx schreef:
@ pol013: zeker….. zo belangrijk dat we gewoon objectief kunnen blijven zoeken, kijken en in gesprek blijven.
De meeste mensen hier beleven veel plezier aan het rijden, en moeten constateren dat dit misschien pijnlijker voor het paard is dan wij kunnen monitoren zouden we allemaal vreselijk vinden lijkt me.
Toch lijken er ook genoeg aanwijzigingen te zijn dat het paard deze manier van samenwerken lijkt te waarderen. Maar dat is natuurlijk ook maar gewoon een anekdotische veronderstelling.

Hopelijk leren we hier nog veel meer over, en komt dat paarden ten goede.

De dag dat mijn paard rijden niet meer leuk vindt, stop ik er accuut mee.

Het is alleen maar leuk als hij ook lol heeft :)
Anderzijds zit het ook in de natuur van het paard om samen te werken. Maar ik vind dat ik het naar het paard toe verplicht ben om er voor hem het mooiste van te maken wat er is.

Maar even he. Doorheen het topic lees ik zaken over zadels, singels, ijzers...... betekent dat dan niet dat rijden op zich niet zo'n groot probleem is maar dat we ons harnachement op orde moeten maken?

Ik roep al jaren dat niet zozeer niet rijden de oplossing is, maar beter rijden, meer en betere educatie, en daar voeg ik bij deze harnachement aan toe. Want ook daar lijkt best een flink probleem te liggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 12:59

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:16

Heel interessant idd.

Ik ben er absoluut van overtuigd dat een goede start het halve werk is. En er is best wat progressie geboekt, inrijden met 3 jaar is niet meer zo normaal als het vroeger was, de leeftijd om te starten is opgeschoven - en het mag van mij nog wel een jaar - maar winst is het. En tegelijk vind ik dat het allemaal veel te langzaam gaat.