Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Vraag is of het plaatje van vandaag wel het juiste plaatje is.
Poekkie schreef:Ik ken niets van de drafsport, maar als een paard echt zou dreigen stikken of zijn tong af zou bijten tijdens het lopen, dan lijkt vastbinden mij nog niet zo gek. Maar hoe komt het dan dat ze zoiets zouden doen? Door de adrenaline?
Babootje schreef:Poekkie schreef:Ik ken niets van de drafsport, maar als een paard echt zou dreigen stikken of zijn tong af zou bijten tijdens het lopen, dan lijkt vastbinden mij nog niet zo gek. Maar hoe komt het dan dat ze zoiets zouden doen? Door de adrenaline?
Als een paard in de dressuursport zijn tong over het bit doet of uit de mond gooit of er steeds op bijt en het bloedt, dan wordt je daar op afgestraft. Het is een aanleuningsprobleem. Als een paard dat blijft doen, zal het niet ver komen in de sport. Zeker niet in de topsport. Bij iedere wedstrijd zijn er tegenwoordig marshalls die daarop controleren.
Als een paard dat doet ook in de drafsport dan moet je de oorzaak weghalen en niet het symptoom. Als het paard het blijft doen is het voor de sport ongeschikt, ook al draaft hij nog zo hard
Kuggur schreef:fransje23 schreef:Vraag is of het plaatje van vandaag wel het juiste plaatje is.
Goed punt. "het plaatje" kan een desastraus fokdoel zijn, niet alleen bij paarden.
Met name "hoe ... hoe beter" leidt verbazend snel tot ongezonde excessen.
Ik heb geen verstand van dressuur, en voel me niet gekwalificeerd deel te nemen aan de discussie specifiek daar over.
Maar deze discussie doet me wel afvragen of er voor ongezonde hypermobiliteit gefokt wordt.
Hier in IJsland zie je al een duidelijke splitsing in sportpaarden en "de rest". Zeker de topsport paarden zijn niet meer erg geschikt om in de bergen schapen te halen.
"Spetterend voorbeengebruik" past hier zeker in het moderne plaatje.
Babootje schreef:Popstra schreef:Ik plaats deze nog eens. En kijk dan vooral tot het einde. Buiten het een onwijs mooie proef is zie ik daarna een blij paard die nog een frisse indruk geeft. Paarden die mishandeld, gemarteld en gebeuld zijn zoals lichtheid beweert die geven die indruk niet. Die zijn mat en snel naar stal terug gebracht.
Ik vind dat trouwens nogal een aanmaning richting Gal dat dit zo even op internet gespuid word.
https://youtu.be/adcsbxOmq3c
Ik vind het nog steeds een prachtige rit om te zien. Ik ga ook verder niet reageren op individuele commentaren die druipen van afgunst. Een hoog gehalte van "ik kan het niet, dus zal het wel dierenmishandeling zijn"
Met de getoonde foto's van twee totaal verschillend gebouwde paarden als voorbeeld, is het topic uberhaupt al niet serieus te nemen. En zie ik weer de unsual suspects hun gebruikelijke "Gal" spuwen.
Het filmpje van Totilas en Gal toont een paard dat in uitstraling, orenspel en werklust zeker niet lijkt op een paard dat mishandeld wordt. Paarden die mishandeld worden komen niet tot deze harmonie en prestatie.
Gal is niet mijn allergrootste favoriet qua ruiter/amazone maar wat hier door een aantal wordt beweerd vind ik echt walgelijk.
Totilas is verkocht omdat Visser (zn eigenaar) geld nodig had. Zo simpel is het. Gal had daar niets over te zeggen Dat zo'n paard dan een poosje terugvalt onder een nieuwe ruiter en nieuw management is echt niet raar. Maar omdat er zoveel geld was betaald moest hij dit ook terugverdienen. Veel dekaanvragen vanuit de hele wereld betekent vaak op de bok, normaal gesproken dagelijks en in het geval van Totilas waarschijnlijk meermalen per week. Zoals iedereen weet gaat dat niet samen met topprestaties. Waarom zou dat bij Totilas anders zijn geweest?
Het paard is niet stukgegaan aan de sport. Na enkele kreupelheden, mede door de dekdienst, was hij niet meer op topniveau terug te krijgen en inmiddels over zn top heen. Totilas werd de laatste jaren gewoon nog gereden en fungeerde als dekhengst tot hij koliek kreeg en daaraan stierf op 20 jarige leeftijd. Er zijn met dat paard door verschillende - strijdige - belangen verkeerde keuzes gemaakt.
Dit topic suggereert dat ongezond lichaamsgebruik Totilas de das omgedaan heeft. Maar dat is een sugestie zonder enige onderbouwing
Babootje schreef:Poekkie schreef:Ik ken niets van de drafsport, maar als een paard echt zou dreigen stikken of zijn tong af zou bijten tijdens het lopen, dan lijkt vastbinden mij nog niet zo gek. Maar hoe komt het dan dat ze zoiets zouden doen? Door de adrenaline?
Als een paard in de dressuursport zijn tong over het bit doet of uit de mond gooit of er steeds op bijt en het bloedt, dan wordt je daar op afgestraft. Het is een aanleuningsprobleem. Als een paard dat blijft doen, zal het niet ver komen in de sport. Zeker niet in de topsport. Bij iedere wedstrijd zijn er tegenwoordig marshalls die daarop controleren.
Als een paard dat doet ook in de drafsport dan moet je de oorzaak weghalen en niet het symptoom. Als het paard het blijft doen is het voor de sport ongeschikt, ook al draaft hij nog zo hard
Clasical schreef:Elk paard is anders qua bouw, leeftijd, ras, gezondheid, temperament, karakter etc.
Maar daarnaast zijn er ook zaken die per definitie schadelijk zijn voor elk paard, onder elke omstandigheid en in elke discipline, gewoonweg omdat elk paard is opgebouwd uit dezelfde fysieke componenten, ( wervels, spieren, banden,gewrichten etc,) en blootstaat aan dezelfde natuurwetten.
Dat is goed nieuws want dit geeft ons heel duidelijke richtlijnen waaraan we kunnen afmeten of een paard zijn lijf op een opbouwende manier of op een schadelijke manier gebruikt.
Iedereen kan deze dingen met een beetje oefening leren zien en begrijpen.
Biomechanica is, zoals hier soms afgedaan word, beslist geen hoge wiskunde en er zijn wel degelijk simpele richtlijnen.
Gelukkig maar, anders zou je nooit kunnen beoordelen of een paard gezond beweegt?!
Clasical schreef:Elk paard is anders qua bouw, leeftijd, ras, gezondheid, temperament, karakter etc.
Maar daarnaast zijn er ook zaken die per definitie schadelijk zijn voor elk paard, onder elke omstandigheid en in elke discipline, gewoonweg omdat elk paard is opgebouwd uit dezelfde fysieke componenten, ( wervels, spieren, banden,gewrichten etc,) en blootstaat aan dezelfde natuurwetten.
Dat is goed nieuws want dit geeft ons heel duidelijke richtlijnen waaraan we kunnen afmeten of een paard zijn lijf op een opbouwende manier of op een schadelijke manier gebruikt.
Iedereen kan deze dingen met een beetje oefening leren zien en begrijpen.
Biomechanica is, zoals hier soms afgedaan word, beslist geen hoge wiskunde en er zijn wel degelijk simpele richtlijnen.
Gelukkig maar, anders zou je nooit kunnen beoordelen of een paard gezond beweegt?!
Net als dat ik zwaartekracht best kan ontkennen, maar mijn telefoon toch echt op de grond valt als ik m uit m’n handen laat glippen, zo zijn er heel veel duidelijke en meetbare gegevens beschikbaar.
Deze gegevens bieden ons onderbouwd inzicht in wat werkt en wat niet werkt op het gebied van gezonde beweging van paarden.
Edit; en ook een eenvoudig recreatiepaard heeft een juiste opbouw nodig voor hetgeen hij doet.
Als jij alleen maar buitenritten maakt met een los teugeltje en daarmee denkt, ik vraag niks van mijn paard dus is het allemaal wel ok.
Zelf een paard wat helemaal niet onder het zadel is, is gebaat bij een goede lichaamsopbouw, want dat ondersteunt ook de pezen en banden tegen blessures op de weide oid.
MarjanB schreef:In dat filmpje uit 2009 zie ik een heel ander paard voor de eerste uitgestrekte draf als er na. Veel meer spanning en ook minder in het achterbeen.
Er is veel te doen over de Tennessee walking horses, onnatuurlijk en dieronvriendelijk. Ik zie steeds vaker vergelijking met de hogere dressuursport hier. Erg gaan bakken met geld in om en grote belangen. Paarden zijn daaraan ondergeschikt en worden gewoon getrixt om dit soort bewegingen te maken.
Net als dat ze springpaarden even een “handje” helpen om de benen op te tillen.
fransje23 schreef:Janneke2 schreef:Blu Horse Zack is bruin, plm tien jaar geleden hadden we een wereld (... of Europees?) kampioen, een schimmel van Blu Hors - de eerste echte benenzwaaier die ik zag. (En ik was stomverbaasd over het applaus en de punten.)
Blue horse Matine?
[ Video ]
Wondermerrie met een relatief korte carrière en niet oud geworden.