Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:33

@ Earth. Beide redenen zijn niet nodig en vastbinden van de tong valt absoluut onder mishandeling

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:40

Ik ken niets van de drafsport, maar als een paard echt zou dreigen stikken of zijn tong af zou bijten tijdens het lopen, dan lijkt vastbinden mij nog niet zo gek. Maar hoe komt het dan dat ze zoiets zouden doen? Door de adrenaline?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:45

fransje23 schreef:
Vraag is of het plaatje van vandaag wel het juiste plaatje is.

Goed punt. "het plaatje" kan een desastraus fokdoel zijn, niet alleen bij paarden.
Met name "hoe ... hoe beter" leidt verbazend snel tot ongezonde excessen.

Ik heb geen verstand van dressuur, en voel me niet gekwalificeerd deel te nemen aan de discussie specifiek daar over.
Maar deze discussie doet me wel afvragen of er voor ongezonde hypermobiliteit gefokt wordt.

Hier in IJsland zie je al een duidelijke splitsing in sportpaarden en "de rest". Zeker de topsport paarden zijn niet meer erg geschikt om in de bergen schapen te halen.
"Spetterend voorbeengebruik" past hier zeker in het moderne plaatje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:46

Poekkie schreef:
Ik ken niets van de drafsport, maar als een paard echt zou dreigen stikken of zijn tong af zou bijten tijdens het lopen, dan lijkt vastbinden mij nog niet zo gek. Maar hoe komt het dan dat ze zoiets zouden doen? Door de adrenaline?

Als een paard in de dressuursport zijn tong over het bit doet of uit de mond gooit of er steeds op bijt en het bloedt, dan wordt je daar op afgestraft. Het is een aanleuningsprobleem. Als een paard dat blijft doen, zal het niet ver komen in de sport. Zeker niet in de topsport. Bij iedere wedstrijd zijn er tegenwoordig marshalls die daarop controleren.

Als een paard dat doet ook in de drafsport dan moet je de oorzaak weghalen en niet het symptoom. Als het paard het blijft doen is het voor de sport ongeschikt, ook al draaft hij nog zo hard

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:13

Babootje schreef:
Poekkie schreef:

Als een paard in de dressuursport zijn tong over het bit doet of uit de mond gooit of er steeds op bijt en het bloedt, dan wordt je daar op afgestraft. Het is een aanleuningsprobleem. Als een paard dat blijft doen, zal het niet ver komen in de sport. Zeker niet in de topsport. Bij iedere wedstrijd zijn er tegenwoordig marshalls die daarop controleren.

Als een paard dat doet ook in de drafsport dan moet je de oorzaak weghalen en niet het symptoom. Als het paard het blijft doen is het voor de sport ongeschikt, ook al draaft hij nog zo hard

Met de dressuursport ben ik akkoord :)

Van de drafsport ken ik te weinig om een mening te vormen. Ik merk aan de reacties dat het daar regelmatig wordt toegepast? Ben heel erg benieuwd naar wat meer achtergrond zoals de oorzaak idd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:28

Babootje schreef:
Totilas is verkocht omdat Visser (zn eigenaar) geld nodig had. Zo simpel is het.

Haha echt niet!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:31

Kuggur schreef:
fransje23 schreef:
Vraag is of het plaatje van vandaag wel het juiste plaatje is.

Goed punt. "het plaatje" kan een desastraus fokdoel zijn, niet alleen bij paarden.
Met name "hoe ... hoe beter" leidt verbazend snel tot ongezonde excessen.

Ik heb geen verstand van dressuur, en voel me niet gekwalificeerd deel te nemen aan de discussie specifiek daar over.
Maar deze discussie doet me wel afvragen of er voor ongezonde hypermobiliteit gefokt wordt.

Hier in IJsland zie je al een duidelijke splitsing in sportpaarden en "de rest". Zeker de topsport paarden zijn niet meer erg geschikt om in de bergen schapen te halen.
"Spetterend voorbeengebruik" past hier zeker in het moderne plaatje.

Sterker nog, die paarden zijn naar mijn idee ook helemaal geen gewichtsdragers meer.
Zelf ben ik om die een beetje afgehaakt wat fokkerij betreft (al willen we in de nabije toekomst zeker nog een keer fokken met onze beste en leukste merries). Het is te hopen dat de categorie veelzijdige, degelijke gebruikspaarden niet volledig uit de IJslanderfokkerij verdwijnt als fokdoel.
En dat geldt eigenlijk voor alle rijpaard- en ponyrassen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 18-12-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:32

Benzz schreef:
Babootje schreef:
Totilas is verkocht omdat Visser (zn eigenaar) geld nodig had. Zo simpel is het.

Haha echt niet!

Verklaar u nader

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:37

Geen één paard heeft mij zo ontroerd als Totillas. Ik ben een gevoels mens, van geen één paard heb ik zo'n letterlijke pijn in mijn buik gekregen als van Totilas als ik hem zag optreden, lang voordat ik ook maar iets van correct rijden, klassieke dressuur af wist.
Manlief zat naast me op de bank terwijl ik het hoogste niveau dressuur aan het kijken was. Manlief heeft weinig met paardensport, maar als de vrouw echt iets wil zien, dan wordt dit gewoon gekeken.
Totilas kwam binnen en het dak ging van het gebouw af. Mensen werden totaal gek. Dus manlief keek wat er binnen kwam. Onder doodse stilte keek hij mee, waarna hij zei en vroeg: "Pien, waarom vinden de mensen dit zo mooi? Ik weet niet, maar ik vind dit echt niet normaal, ik vind het onnatuurlijk en ik voel heel veel meewarigheid met dit paard" :oo . Hij is opgestapt en weggelopen naar buiten toe.

Boeiend vond en vind ik die waarneming nog steeds, want hij was erg fel en zei wel meer. Boeiend vind ik ook de verschillende waarnemingen in dit topic.
De boze reacties want paard is dood, tot de toppie joppie reacties, en de reacties die het niets vonden want arm paard.

Ik geloof niet dat er één paard is dat zoveel controversiële reacties heeft opgeroepen bij de mensen. Enfin hoe je het ook went of keert, er is een groot paard van ons heengegaan die zijn mensen alles heeft gegeven wat hij kon geven. Bedankt hiervoor Totilas Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:13

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Ik plaats deze nog eens. En kijk dan vooral tot het einde. Buiten het een onwijs mooie proef is zie ik daarna een blij paard die nog een frisse indruk geeft. Paarden die mishandeld, gemarteld en gebeuld zijn zoals lichtheid beweert die geven die indruk niet. Die zijn mat en snel naar stal terug gebracht.
Ik vind dat trouwens nogal een aanmaning richting Gal dat dit zo even op internet gespuid word.

https://youtu.be/adcsbxOmq3c

Ik vind het nog steeds een prachtige rit om te zien. Ik ga ook verder niet reageren op individuele commentaren die druipen van afgunst. Een hoog gehalte van "ik kan het niet, dus zal het wel dierenmishandeling zijn"

Met de getoonde foto's van twee totaal verschillend gebouwde paarden als voorbeeld, is het topic uberhaupt al niet serieus te nemen. En zie ik weer de unsual suspects hun gebruikelijke "Gal" spuwen.

Het filmpje van Totilas en Gal toont een paard dat in uitstraling, orenspel en werklust zeker niet lijkt op een paard dat mishandeld wordt. Paarden die mishandeld worden komen niet tot deze harmonie en prestatie.
Gal is niet mijn allergrootste favoriet qua ruiter/amazone maar wat hier door een aantal wordt beweerd vind ik echt walgelijk.

Totilas is verkocht omdat Visser (zn eigenaar) geld nodig had. Zo simpel is het. Gal had daar niets over te zeggen Dat zo'n paard dan een poosje terugvalt onder een nieuwe ruiter en nieuw management is echt niet raar. Maar omdat er zoveel geld was betaald moest hij dit ook terugverdienen. Veel dekaanvragen vanuit de hele wereld betekent vaak op de bok, normaal gesproken dagelijks en in het geval van Totilas waarschijnlijk meermalen per week. Zoals iedereen weet gaat dat niet samen met topprestaties. Waarom zou dat bij Totilas anders zijn geweest?
Het paard is niet stukgegaan aan de sport. Na enkele kreupelheden, mede door de dekdienst, was hij niet meer op topniveau terug te krijgen en inmiddels over zn top heen. Totilas werd de laatste jaren gewoon nog gereden en fungeerde als dekhengst tot hij koliek kreeg en daaraan stierf op 20 jarige leeftijd. Er zijn met dat paard door verschillende - strijdige - belangen verkeerde keuzes gemaakt.

Dit topic suggereert dat ongezond lichaamsgebruik Totilas de das omgedaan heeft. Maar dat is een sugestie zonder enige onderbouwing

En jij kunt wat jij beweerd wel bewijzen? Want anders is het net zo goed een suggestie zonder onderbouwing als wat anderen zeggen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:21

Babootje schreef:
Poekkie schreef:

Dat ben ik met je eens hoor, maar jij weet ook beter dan ik dat dat niet gebeurt. Want in de drafsport is het de normaalste zaak van de wereld om dit te doen. Nogmaals, daarmee keur ik het niet goed.
Dat is net zoals met dressuur- of springpaarden. Als een paard regelmatig zijn tong over het bit gooit, wordt daar wel wat mee gedaan, en vaak gaat het er dan niet om dat de oorzaak wordt weggenomen, maar krijgt het paard gewoon een tonglepel in. Net zo stressvol lijkt me dat.
Wanneer een paard enorm getalenteerd is in springen, maar onder het zadel ongewenst gedrag laat zien(staken, in welke vorm dan ook), wordt er ook niet gezegd 'ach we laten hem wel staan'. Dan wordt er koste wat het kost voor gezorgd dat ie braaf wordt onder het zadel. En vaak wordt er dan ook niet gekeken naar de oorzaak. Nee, hij moet gewoon doen wat de ruiter zegt, en daar wordt heel ver in gegaan. Veel te ver, maar ja, geld is geld he.

Nog even over het filmpje uit 2009, in de eerste instantie denk ik ook ja mooi, maar als je nog eens kijkt vind ik het niet perfect door de mondstress die hij laat zien. Regelmatig de mond open en heel veel schuim. Er is eens aangetoond dat overmatig schuimen zoals dit voor komt uit stress. Ik kan dat alleen niet meer terug vinden natuurlijk. Het enige waar ik hier nog blij van word, is dat hij hier nog niet heel erg dat ongelijke voorbeen heeft.

MarjanB

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:30

In dat filmpje uit 2009 zie ik een heel ander paard voor de eerste uitgestrekte draf als er na. Veel meer spanning en ook minder in het achterbeen.

Er is veel te doen over de Tennessee walking horses, onnatuurlijk en dieronvriendelijk. Ik zie steeds vaker vergelijking met de hogere dressuursport hier. Erg gaan bakken met geld in om en grote belangen. Paarden zijn daaraan ondergeschikt en worden gewoon getrixt om dit soort bewegingen te maken.

Net als dat ze springpaarden even een “handje” helpen om de benen op te tillen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 15:49

Elk paard is anders qua bouw, leeftijd, ras, gezondheid, temperament, karakter etc.
Maar daarnaast zijn er ook zaken die per definitie schadelijk zijn voor elk paard, onder elke omstandigheid en in elke discipline, gewoonweg omdat elk paard is opgebouwd uit dezelfde fysieke componenten, ( wervels, spieren, banden,gewrichten etc,) en blootstaat aan dezelfde natuurwetten.
Dat is goed nieuws want dit geeft ons heel duidelijke richtlijnen waaraan we kunnen afmeten of een paard zijn lijf op een opbouwende manier of op een schadelijke manier gebruikt.
Iedereen kan deze dingen met een beetje oefening leren zien en begrijpen.
Biomechanica is, zoals hier soms afgedaan word, beslist geen hoge wiskunde en er zijn wel degelijk simpele richtlijnen.
Gelukkig maar, anders zou je nooit kunnen beoordelen of een paard gezond beweegt?!
Net als dat ik zwaartekracht best kan ontkennen, maar mijn telefoon toch echt op de grond valt als ik m uit m’n handen laat glippen, zo zijn er heel veel duidelijke en meetbare gegevens beschikbaar.
Deze gegevens bieden ons onderbouwd inzicht in wat werkt en wat niet werkt op het gebied van gezonde beweging van paarden.

Edit; en ook een eenvoudig recreatiepaard heeft een juiste opbouw nodig voor hetgeen hij doet.
Als jij alleen maar buitenritten maakt met een los teugeltje en daarmee denkt, ik vraag niks van mijn paard dus is het allemaal wel ok.
Zelf een paard wat helemaal niet onder het zadel is, is gebaat bij een goede lichaamsopbouw, want dat ondersteunt ook de pezen en banden tegen blessures op de weide oid.
Laatst bijgewerkt door Clasical op 18-12-20 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:51

[quote="pien_2010"]Geen één paard heeft mij zo ontroerd als Totillas. Ik ben een gevoels mens, van geen één paard heb ik zo'n letterlijke pijn in mijn buik gekregen als van Totilas als ik hem zag optreden, lang voordat ik ook maar iets van correct rijden, klassieke dressuur af wist.
Manlief zat naast me op de bank terwijl ik het hoogste niveau dressuur aan het kijken was. Manlief heeft weinig met paardensport, maar als de vrouw echt iets wil zien, dan wordt dit gewoon gekeken.
Totilas kwam binnen en het dak ging van het gebouw af. Mensen werden totaal gek. Dus manlief keek wat er binnen kwam. Onder doodse stilte keek hij mee, waarna hij zei en vroeg: "Pien, waarom vinden de mensen dit zo mooi? Ik weet niet, maar ik vind dit echt niet normaal, ik vind het onnatuurlijk en ik voel heel veel meewarigheid met dit paard" :oo . Hij is opgestapt en weggelopen naar buiten toe.

Boeiend vond en vind ik die waarneming nog steeds, want hij was erg fel en zei wel meer. Boeiend vind ik ook de verschillende waarnemingen in dit topic.
De boze reacties want paard is dood, tot de toppie joppie reacties, en de reacties die het niets vonden want arm paard.

Ik geloof niet dat er één paard is dat zoveel controversiële reacties heeft opgeroepen bij de mensen. Enfin hoe je het ook went of keert, er is een groot paard van ons heengegaan die zijn mensen alles heeft gegeven wat hij kon geven. Bedankt hiervoor Totilas /quote]

Deze dus, ga niet een discussie houden over wel of niet mooi. Jouw man zegt iets vanuit zijn hart/gevoel. Er is geen vinger erop te leggen wat er niet aan klopt. Als ik zelf naar zijn kur kijk krijg ik het gevoel dat dit paard werd afgeblokt in het uiten van zijn bewegingen en vooral zijn gevoel.
Zoals ik al eerder schreef arm paard |( .

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:53

@ babootje, Visser, in het geval van de verkoop van Totilas was Kees Visser, geld zat, degene die geld nodig had was zijn broer Ger Visser van Eurocommerce

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:28

]
Babootje schreef:

Je zou dom zijn als je hem voor 10 miljoen in je stal liet staan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:38

Clasical schreef:
Elk paard is anders qua bouw, leeftijd, ras, gezondheid, temperament, karakter etc.
Maar daarnaast zijn er ook zaken die per definitie schadelijk zijn voor elk paard, onder elke omstandigheid en in elke discipline, gewoonweg omdat elk paard is opgebouwd uit dezelfde fysieke componenten, ( wervels, spieren, banden,gewrichten etc,) en blootstaat aan dezelfde natuurwetten.
Dat is goed nieuws want dit geeft ons heel duidelijke richtlijnen waaraan we kunnen afmeten of een paard zijn lijf op een opbouwende manier of op een schadelijke manier gebruikt.
Biomechanica is, zoals hier soms afgedaan word, beslist geen hoge wiskunde en er zijn wel degelijk simpele richtlijnen.
Gelukkig maar, anders zou je nooit kunnen beoordelen of een paard gezond beweegt?!

En waar baseer jij die die duidelijke richtlijnen dan op?

Je vergelijking met de zwaartekracht kan ik alleen in deze proportie zien: we hoeven er niet over te discussiëren of de benen van een paard aan de onderkant van zijn romp vast horen te zitten en niet op zijn rug. Zoveel is mij inderdaad ook wel duidelijk.

Wat ik jammer vind aan bovenstaande post is dat jij jouw mening als de waarheid verkondigd. En dan wordt ik best nieuwsgierig naar iemand zijn achtergrond.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-12-20 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:38

Clasical schreef:
Net als dat ik zwaartekracht best kan ontkennen, maar mijn telefoon toch echt op de grond valt als ik m uit m’n handen laat glippen, zo zijn er heel veel duidelijke en meetbare gegevens beschikbaar.
Deze gegevens bieden ons onderbouwd inzicht in wat werkt en wat niet werkt op het gebied van gezonde beweging van paarden.

Edit; en ook een eenvoudig recreatiepaard heeft een juiste opbouw nodig voor hetgeen hij doet.
Als jij alleen maar buitenritten maakt met een los teugeltje en daarmee denkt, ik vraag niks van mijn paard dus is het allemaal wel ok.
Zelf een paard wat helemaal niet onder het zadel is, is gebaat bij een goede lichaamsopbouw, want dat ondersteunt ook de pezen en banden tegen blessures op de weide oid.

Ik ben wel benieuwd naar die duidelijke, meetbare gegevens die jij noemt. En de bijbehorende wetenschappelijke bronnen.

M.i. wordt de biomechanica van het paard vaak gesimplificeerd tot een paar breed gedeelde basisconcepten. 'Het dragende achterbeen' bijvoorbeeld. Of 'het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand'. Zaken die door veel ruiters/trainers veel te letterlijk en eenzijdig opgevat worden. Er is interessant wetenschappelijk onderzoek naar gedaan dat deze concepten behoorlijk nuanceert (o.a. door dr. Hilary Clayton).

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 17:47

Ik ben mij terdege bewust van de moeilijkheid die schuilt in het ter discussie stellen van iets dat als normaal en correct word aangemerkt.
Het feit dat het paard met een aangespannen onderhals en de valse knik niet zozeer word herkend als problematisch maar word gezien als ideaalbeeld maakt dit onderwerp tot glad ijs en word weggezet als een hersenspinsel van de zoveelste boomknuffelaar met hippie paardrij ideeën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:08

MarjanB schreef:
In dat filmpje uit 2009 zie ik een heel ander paard voor de eerste uitgestrekte draf als er na. Veel meer spanning en ook minder in het achterbeen.

Er is veel te doen over de Tennessee walking horses, onnatuurlijk en dieronvriendelijk. Ik zie steeds vaker vergelijking met de hogere dressuursport hier. Erg gaan bakken met geld in om en grote belangen. Paarden zijn daaraan ondergeschikt en worden gewoon getrixt om dit soort bewegingen te maken.

Net als dat ze springpaarden even een “handje” helpen om de benen op te tillen.

Het zou fijn zijn als je de praktijken van the big lick zou benoemen ipv het ras. Er is niets mis met het ras op zich dat gewoon een gangenpaard is met aangeboren extra gangen die er zonder al die martel praktijken ook wel uit komen, wel veel minder extreem, en niet schadelijk is voor het paard.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:21

fransje23 schreef:
Janneke2 schreef:
Blu Horse Zack is bruin, plm tien jaar geleden hadden we een wereld (... of Europees?) kampioen, een schimmel van Blu Hors - de eerste echte benenzwaaier die ik zag. (En ik was stomverbaasd over het applaus en de punten.)

Blue horse Matine?

[ Video ]

Wondermerrie met een relatief korte carrière en niet oud geworden.

Maar dat ziet er toch niet natuurlijk uit?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 18:23

Ja, die “piaffe” is gewoon een passage op de plaats, totaal geen bekkenkanteling maar volledig op de schouders gereden

Edit; die constante ja knikbeweging in de nek, walchelijk slecht
Laatst bijgewerkt door Clasical op 18-12-20 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:24

Die schimmel is net een helicopter met die staart :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:28

Ik mag toch hopen dat jullie het verschil in rijstijl tussen Helgstrand en Gall ook opvalt.... Wat een geruk geprik. Veel storingen ook.
Ik bedoel, als we het over uitstraling, plezier in het werk en harmonie hebben straalt dat dier dat nu echt ook niet uit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:42

Dit topic is een beetje aan het ontaarden in een ‘laten we afkraken wat we zelf niet kunnen’ topic en dat is jammer. Als het ‘walgelijk slecht’ was zaten ze imo niet op dit niveau te rijden :o