Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:50

Ha ha...als een paard dwars door mijn hand heen buldert...dan roep mijn instructrice altijd lachend...ff flossen :+ :+ :+

Maar dat is dus maar de naam die je gebruikt voor een keer sterker doorkomen...
Wat Knollentuin als zegt, het gaat om wat je met je instructie hebt afgesproken als taalgebruik. Mijn instructrice zal bij andere lesklanten echt niet roepen ff flossen, omdat er dan een zaagpartij volgt of omdat er anders mensen staan te luistervingen... Ik heb de term er ooit zelf ingegooid toen mijn paard volledig aan de haal ging met mij en ik een lachstuip kreeg...dus is het gewoon zo'n term geworden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:10

Zo gebruikt iedereen een ander woord. Wat grappig eigenlijk.

Mijn instructrice vertelt me vaak: vertel hem nu eens duidelijk dat hij niet door je heen mag lopen. Voor mij duidelijke taal.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:29

Mooie tips, zit zeker een paar bij waar ik wel wat mee kan. De schouder zal ik naar laten kijken osteo komt toch binnenkort en zal het eens mijn mijn instructeur overleggen. Persoonlijk zie ik gewoon een paard wat al minder op de voorhand loopt, maar nog steeds op de voorhand loopt. Hier moet ze gewoon nog meer vanaf.
Tja.. mijn houding blijft een puntje, hier zijn we actief mee bezig, bekken kantelen, rechtop met ontspannen rug :o

En ja ik ben allang blij dat ze niet meer onder me vandaan rent, nu gaan we proberen om langzaam het tempo een beetje te verhogen voor meer activiteit.

Ze heeft geen blessure gehad maar zat gewoon goed vast in de spieren. Even snel uit mijn hoofd: kaak, voorhoofd, atlas, cto, SI gewricht. Hierdoor zijn we toen ze net (bij mij) opgeknapt was na verwaarlozing en daarna twee maanden onder het zadel en daarna 3 maanden niks doen. Met de behandeling begonnen en daarna het werk aan de dubbele lijnen. In eind maart zat ik er eindelijk weer op. Op het filmpje zijn we dus weer twee maanden onder het zadel :j

Ik vind het wel leuk om jullie gedachtes zo te horen. Dus grote kans dat ik nog wel eens een filmpje zal plaatsen ;)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:07

Eigenlijk best wel interessant hoe ieder een kneepje, halve ophouding of hand sluiten verwoord.

Ik heb wel eens uitgelegd, toen ik niet meer wist hoe is t anders moest verwoorden, ik heb m'n teugels vast, net of ik m'n hamster of een vogeltje vast heb, losjes eromheen, en als die weg wil lopen of vliegen, is je greep even iets vaster en dan weer los, ze begreep me wel maar ben blij dat ik geen instructrice ben :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:19

schirocco24 schreef:
Mooie tips, zit zeker een paar bij waar ik wel wat mee kan. De schouder zal ik naar laten kijken osteo komt toch binnenkort en zal het eens mijn mijn instructeur overleggen. Persoonlijk zie ik gewoon een paard wat al minder op de voorhand loopt, maar nog steeds op de voorhand loopt. Hier moet ze gewoon nog meer vanaf.
Tja.. mijn houding blijft een puntje, hier zijn we actief mee bezig, bekken kantelen, rechtop met ontspannen rug :o

En ja ik ben allang blij dat ze niet meer onder me vandaan rent, nu gaan we proberen om langzaam het tempo een beetje te verhogen voor meer activiteit.

Ze heeft geen blessure gehad maar zat gewoon goed vast in de spieren. Even snel uit mijn hoofd: kaak, voorhoofd, atlas, cto, SI gewricht. Hierdoor zijn we toen ze net (bij mij) opgeknapt was na verwaarlozing en daarna twee maanden onder het zadel en daarna 3 maanden niks doen. Met de behandeling begonnen en daarna het werk aan de dubbele lijnen. In eind maart zat ik er eindelijk weer op. Op het filmpje zijn we dus weer twee maanden onder het zadel :j

Ik vind het wel leuk om jullie gedachtes zo te horen. Dus grote kans dat ik nog wel eens een filmpje zal plaatsen ;)

Als je paard flink beperkt is in het CTO gebied, dan wordt de functie van de schouder vaak ook beperkt, dus dat kan daar prima mee te maken hebben. Het is zelfs vaker zo dat de beperking uit het halsgebied komt, dan uit de schouder zelf.

Lekker langzaam opbouwen en het tempo heel langzaam iets opvoeren. Je hebt er niets aan als je paard weer gaat rennen en vluchten :)

Een kneepje, ophouding of welke benaming dan ook is natuurlijk geen probleem. Je geeft dan een hulp, je paard reageert op die hulp en je laat weer los.

Afkneden klinkt naar mijn idee anders ;) Als je te vaak moet vragen en dus eigenlijk een soort van constante kneepjes/ophoudingen moet geven om iets voor elkaar te krijgen,dan moet je een stap terug en het anders vragen/aanbieden. Je paard kan het dan gewoon nog niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:50

smurvaas schreef:
, net of ik m'n hamster of een vogeltje vast heb, losjes eromheen, en als die weg wil lopen of vliegen, :+

In sommige gevallen heb ik die hamster wel doodgeknepen vrees ik. Maar dat was dan meer flossen _O- _O-

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:13

Babootje schreef:
smurvaas schreef:
, net of ik m'n hamster of een vogeltje vast heb, losjes eromheen, en als die weg wil lopen of vliegen, :+

In sommige gevallen heb ik die hamster wel doodgeknepen vrees ik. Maar dat was dan meer flossen _O- _O-

_/-\o_

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:59

Babootje schreef:
smurvaas schreef:

_O- _O- _O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:04

Babootje schreef:
smurvaas schreef:

_/-\o_[/quote]

Maar soms moet je m wel goed vasthouden want als je m te los laat ontsnapt ie en valt ie zeker te weten dood vanaf die hoogte, en das ook zielig!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:36

Ze kunnen wel tegen een stootje :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:43

Ben een stille meelezer hier, weet niet of dit het juiste topic ervoor is maar vroeg me af of iemand miss via pb naar wat rijfoto's/filmpjes zou willen kijken voor tips. Heb begeleiding maar een 'frisse blik' kan soms wel fijn zijn, voor zover dat via internet te beoordelen valt natuurlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:18

Stuur maar op hoor!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:48

Filmpjes zijn meestal wel goed te beoordelen. Met foto's kan ik niet veel. ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:57

je mag het sturen hoor :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:05

Bedankt, ga jullie vanavond even pb'en! :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:13

Fenrir schreef:
Ben een stille meelezer hier, weet niet of dit het juiste topic ervoor is maar vroeg me af of iemand miss via pb naar wat rijfoto's/filmpjes zou willen kijken voor tips. Heb begeleiding maar een 'frisse blik' kan soms wel fijn zijn, voor zover dat via internet te beoordelen valt natuurlijk.

Ik zou ook graag wat via PB sturen, mag ik ook iemand pben?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:15

Ja hoor, ben vrij vanavond, zit op de bank, tropenrooster, :9k kom maar op!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:51

Je mag me ook gerust een PB sturen Fenrir :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:21

Altijd hoor, geen probleem.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:36

Ik heb een paar mensen een pb gestuurd (niet iedereen, dan heb ik geen overzicht meer :P), maar nogmaals bedankt allemaal voor het aanbod!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:45

Ik heb m, ga zo even kijken, want tips idd hele post!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:00

Nu bekeek ik vanmorgen mijn paard en bedacht ik me: wat doe je er eigenlijk aan als ze (onbelast) de rug vastzetten in draf?

Mijn merrie is echt enorm verbeterd en is nu pas net weer echt haar buik aan aan het spannen. Mogelijk verbetert het vanzelf en ik wil nog eens de osteopaat laten komen maar ik ben benieuwd wat je aan de longe en onder het zadel zou kunnen doen verder.
Spoiler:
Ikzelf houd het bij stappen tot het probleem is opgelost, en anders moet ik stappen tot ik les kan regelen ;)

Naar de teugel laten reiken zit er niet in vermoed ik zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:05

knollentuin schreef:
Ik heb m, ga zo even kijken, want tips idd hele post!

Haha sorry het werd een beetje een boekwerk :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:08

Wil ook best paar filmpjes kijken hoor. Ik zou vandaag naar het strand, maar dochterlief voelt zich niet zo lekker vandaag (mogelijk van het strand van gisteren :P ) Heb maar gezegd dat we thuisblijven vandaag. Tuin is ook veel te heet maar het huis is koel. Kuier dus wat door het huis. Beetje aan het werk. Gelukkig in stal bij History is het goed te doen. Zijn stal staat onder een grote boom en alles staat lekker open. Aan 1 kant waar het open is ligt een slootje dus dat geeft ook een wat koeler briesje. Misschien wat later in de middag toch nog eventjes naar het strand. Het is gekkenhuis nu.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:56

Laat ik ook weer eens iets hier plaatsen. Ik weet dat ik misschien net anders bezig ben dan sommigen van jullie graag zouden willen zien, maar ik vind ons best lekker aan het werk eigenlijk :)
Volgende week staat de volgende les gepland bij Monique, dat wordt onze derde les bij haar.