Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
kohtje schreef:Hoe zit dat dan in de westernsport, die zie ik toch hele grote mannen (ook in de top) rijden?
Laat mensen toch eens zelf uit maken wat ze doen met hun paard. Die paar uurtjes in de week .
K93 schreef:kohtje schreef:Hoe zit dat dan in de westernsport, die zie ik toch hele grote mannen (ook in de top) rijden?
Laat mensen toch eens zelf uit maken wat ze doen met hun paard. Die paar uurtjes in de week .
Het maakt niet uit waar je gewicht in zit, in je lengte of je breedte. Gewicht is gewicht. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat er in de westernsport kerels van 1.85 op paardjes rondracen van 1.43, is in mijn ogen ook niet lekker. En van 'paar uurtjes in de week' is niet bij iedereen sprake....
Wat mij betreft zou iedereen gewoon eerlijk naar zichzelf moeten kunnen kijken en zelf een grens stellen. Ik hoor en lees nog teveel bagatellisering hier en daar....
K93 schreef:kohtje schreef:Het maakt niet uit waar je gewicht in zit, in je lengte of je breedte. Gewicht is gewicht. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat er in de westernsport kerels van 1.85 op paardjes rondracen van 1.43, is in mijn ogen ook niet lekker. En van 'paar uurtjes in de week' is niet bij iedereen sprake....
Wat mij betreft zou iedereen gewoon eerlijk naar zichzelf moeten kunnen kijken en zelf een grens stellen. Ik hoor en lees nog teveel bagatellisering hier en daar....
Hier ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, iemand die lang is hoort (vind ik) nou eenmaal niet op een pony of een klein paard te zitten, ook kwa gewicht. Wel vind ik dat je niet een 'maximum gewicht' kan noemen en mensen dan ineens niet meer mogen rijden. Ik ben zelf 186 en weeg 70 kilo, maar heb ook wel eens 80 kilo gewogen wat niet vreemd is als je langer bent, lekker banketstaaf om dan te zeggen dat je vanaf 80 kilo niet meer op een paard mag zitten als je bijv. 190 bent. Vanzelfsprekend hoor je dan idd natuurlijk niet op een paard van 150 te gaan zitten
geerke schreef:ik zou niet weten hoe je gewicht moet verdelen,over het algemeen zit dat in het zadel....meer plaats is er niet op een paard
Anna_Leo schreef:geerke schreef:ik zou niet weten hoe je gewicht moet verdelen,over het algemeen zit dat in het zadel....meer plaats is er niet op een paard
Dus lange mensen moeten dan maar gewoon helemaal niet paardrijden omdat ze voor hun lengte een normaal gewicht hebben, maar een paard met stokpaard van 180 dat niet aan zou moeten kunnen?
Gillbo schreef:Jeroen Dubbeldam 1,88, 80kg en Zenith 1,65.
Wat vinden jullie, kan dit?
Heike schreef:Ik werkte op een manege waar we een grens aanhielden van 90 kilo. We hadden een aantal sterke paarden.
Op een dag kwam een vrouw bij ons binnen en die wilde graag les. Ze had overduidelijk overgewicht. Ik denk tegen de 160 kilo. Daar was dus geen twijfel over. Ik heb in hele nette bewoording uitgelegd dat wij een grens hadden van 90 kilo omdat we zuinig waren op onze paarden en dat de paarden een hoger gewicht niet konden dragen.
Ze werd enorm boos en vond ons discrimineren en zou weet ik niet wie en wat erbij gaan halen.
Ik kreeg toen een goed idee vond ikzelf.
Ik heb het grootste paard van stal gehaald met stokmaat 1.86. Ik heb haar verteld dat als ze zonder hulp kon opstappen...want ik moest ook aan mijn rug denken...dan zou ik haar lesgeven.
Ze is boos weggelopen en heb haar nooit meer gezien.
In dit geval was het heel duidelijk. Maar in sommige gevallen is het lastiger een ruiter uit te leggen dat paardrijden nu nog niet kan. Dat ligt toch vaak heel gevoelig. Toch vonden wij als manege het onze taak de paarden te beschermen. Maar wel erg lastig..
Zizipicoleo schreef:maar de benen zullen toch minstens zo belangrijk zijn, zo niet belangrijker dan de rugspieren, voor het dragen van gewicht? Wellicht zeg ik nu iets doms, ik ga maar lezen en leren
Kahawa schreef:Juist leken denken trouwens vaker aan een gewichtslimiet dan paardenmensen is mijn idee.
Mareintje schreef:Iris82 schreef:Ik vind die 10% regel sowieso een beetje vreemd.
Neem even een willekeurige haflinger.
* Moddervet, geen conditie, uit de wei getrokken. Weegt 100 kg te veel.
Neem er nog een:
* Geen gram teveel, wordt iedere dag gereden, superconditie. Vol in de spieren.
Door enkel en alleen naar die 10% te kijken, kun je als volwassene nog beter op die bovenste gaan zitten. Terwijl dat gewoon niet juist is.
Ik vind dat Iris82 hier een héél goed punt heeft waar niemand op reageert? Het gaat om TWEE punten: ruitergewicht én belastbaarheid van de rug en de pezen. Aan allebei kan en moet de ruiter werken!!