Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:15

ik snap nooit zo goed waarom er altijd meteen gewezen moet worden naar andere voorbeelden van ondeugdelijke keuzes zoals hierboven. Waarom nu zeggen dat wedstrijdsport wellicht aan mishandeling grenst? Alleen maar omdat er daarboven wordt genoemd dat paard rijden met veel gewicht wellicht aan mishandeling grenst?

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:21

kohtje schreef:
Hoe zit dat dan in de westernsport, die zie ik toch hele grote mannen (ook in de top) rijden?
Laat mensen toch eens zelf uit maken wat ze doen met hun paard. Die paar uurtjes in de week .

Het maakt niet uit waar je gewicht in zit, in je lengte of je breedte. Gewicht is gewicht. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat er in de westernsport kerels van 1.85 op paardjes rondracen van 1.43, is in mijn ogen ook niet lekker. En van 'paar uurtjes in de week' is niet bij iedereen sprake....
Wat mij betreft zou iedereen gewoon eerlijk naar zichzelf moeten kunnen kijken en zelf een grens stellen. Ik hoor en lees nog teveel bagatellisering hier en daar....

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:23

K93 schreef:
kohtje schreef:
Hoe zit dat dan in de westernsport, die zie ik toch hele grote mannen (ook in de top) rijden?
Laat mensen toch eens zelf uit maken wat ze doen met hun paard. Die paar uurtjes in de week .

Het maakt niet uit waar je gewicht in zit, in je lengte of je breedte. Gewicht is gewicht. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Dat er in de westernsport kerels van 1.85 op paardjes rondracen van 1.43, is in mijn ogen ook niet lekker. En van 'paar uurtjes in de week' is niet bij iedereen sprake....
Wat mij betreft zou iedereen gewoon eerlijk naar zichzelf moeten kunnen kijken en zelf een grens stellen. Ik hoor en lees nog teveel bagatellisering hier en daar....

Hier ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, iemand die lang is hoort (vind ik) nou eenmaal niet op een pony of een klein paard te zitten, ook kwa gewicht. Wel vind ik dat je niet een 'maximum gewicht' kan noemen en mensen dan ineens niet meer mogen rijden. Ik ben zelf 186 en weeg 70 kilo, maar heb ook wel eens 80 kilo gewogen wat niet vreemd is als je langer bent, lekker banketstaaf om dan te zeggen dat je vanaf 80 kilo niet meer op een paard mag zitten als je bijv. 190 bent. Vanzelfsprekend hoor je dan idd natuurlijk niet op een paard van 150 te gaan zitten

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:29

Precies, het moet in verhouding zijn. Daarbij denk ik wel dat in geval van de extremen die je aanhaalt (1.90 lang bijvoorbeeld) je gewoon wel nog eerlijk naar het gewicht moet blijven kijken. Het is banketstaaf, maar als je zo lang bent ís het al lastig om een passend paard te vinden en -daar gaan we weer- je gewicht wordt gewoon teveel. Ook als je een wandelende kapstok van 1.90 bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:32

K93 schreef:
kohtje schreef:

Hier ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, iemand die lang is hoort (vind ik) nou eenmaal niet op een pony of een klein paard te zitten, ook kwa gewicht. Wel vind ik dat je niet een 'maximum gewicht' kan noemen en mensen dan ineens niet meer mogen rijden. Ik ben zelf 186 en weeg 70 kilo, maar heb ook wel eens 80 kilo gewogen wat niet vreemd is als je langer bent, lekker banketstaaf om dan te zeggen dat je vanaf 80 kilo niet meer op een paard mag zitten als je bijv. 190 bent. Vanzelfsprekend hoor je dan idd natuurlijk niet op een paard van 150 te gaan zitten

Maar waarom is dit "banketstaaf" om te zeggen als dit wel een feit is? Gewoon niet doen dan toch?

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:36

Omdat ik wel denk dat er een verschil is tussen iemand van 180 met 75 kilo op een groot paard en iemand van 150 met 75 op een paard. Tuurlijk blijft gewicht, gewicht, maar ik denk dat het ook wel uitmaakt hoe dat gewicht dan verdeeld is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:39

ik zou niet weten hoe je gewicht moet verdelen,over het algemeen zit dat in het zadel....meer plaats is er niet op een paard :+

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:40

Ik werkte op een manege waar we een grens aanhielden van 90 kilo. We hadden een aantal sterke paarden.

Op een dag kwam een vrouw bij ons binnen en die wilde graag les. Ze had overduidelijk overgewicht. Ik denk tegen de 160 kilo. Daar was dus geen twijfel over. Ik heb in hele nette bewoording uitgelegd dat wij een grens hadden van 90 kilo omdat we zuinig waren op onze paarden en dat de paarden een hoger gewicht niet konden dragen.

Ze werd enorm boos en vond ons discrimineren en zou weet ik niet wie en wat erbij gaan halen.

Ik kreeg toen een goed idee vond ikzelf.

Ik heb het grootste paard van stal gehaald met stokmaat 1.86. Ik heb haar verteld dat als ze zonder hulp kon opstappen...want ik moest ook aan mijn rug denken...dan zou ik haar lesgeven.

Ze is boos weggelopen en heb haar nooit meer gezien.

In dit geval was het heel duidelijk. Maar in sommige gevallen is het lastiger een ruiter uit te leggen dat paardrijden nu nog niet kan. Dat ligt toch vaak heel gevoelig. Toch vonden wij als manege het onze taak de paarden te beschermen. Maar wel erg lastig..

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:40

geerke schreef:
ik zou niet weten hoe je gewicht moet verdelen,over het algemeen zit dat in het zadel....meer plaats is er niet op een paard :+

Zit hier nergens een 'like'-button? :+

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:46

geerke schreef:

Dus lange mensen moeten dan maar gewoon helemaal niet paardrijden omdat ze voor hun lengte een normaal gewicht hebben, maar een paard met stokpaard van 180 dat niet aan zou moeten kunnen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:48

geerke schreef:

:') :') :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:49

Anna_Leo schreef:
geerke schreef:

Dus lange mensen moeten dan maar gewoon helemaal niet paardrijden omdat ze voor hun lengte een normaal gewicht hebben, maar een paard met stokpaard van 180 dat niet aan zou moeten kunnen?

Mjaaa ik las laatst een meisje van 1.90 dat vrij fanatiek paard rijd, ik kan me niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Overigens denk ik dat je niet perse een hoogbenig paard moet zoeken als je lang bent, maar eerder een veel forser paard met veel breder zitvlak

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:24

Gillbo schreef:
Jeroen Dubbeldam 1,88, 80kg en Zenith 1,65.
Wat vinden jullie, kan dit?

Gaat niet alleen om gewicht ook hoe je ermee omgaat.
Spieren wegen meer dan vet.
Maar vet hindert een mens meer dan spier.
Een gehinderd mens rijdt gewoon bagger.

Ga niet appels met peren vergelijken en hap niet zo op mijn eerste post....aangevallen zeker!!!

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:29

[/quote]Triest hoor, wat een zielige mentaliteit heb jij. Al ben je bijna een ex-dikkertje is dat geen vrijbrief om anderen maar te beledigen om iets wat jij vind.[/quote]

Luister, die mensen waren dik volgens elke maatstaaf, of je ze nou als 'flink' of 'dikkerd' omschrijft. Dat laatste is uiteraard onbeschoft, onbeleefd, onaardig, etc., maar ik heb ook niet de behoefte om aardig te doen over mensen die i.p.v. zichzelf te accepteren (!) en/of aan zichzelf te werken, op een paard gaan zitten wat daardoor door zijn benen zakt! Volgens mij ben ik dan niet degene met de zielige mentaliteit, hooguit de trut die zegt wat eigenlijk iedereen denkt. Het zal me echt aan mijn reet roesten hoeveel iemand weegt of hoe dik of dun iemand eruitziet. Maar als ik zie dat je paard duidelijk onder je gewicht bezwijkt, dan ga ik wèl oordelen.

Wat betreft training: ik denk dat een paard in principe heel wat gewicht zou aankunnen zonder hem binnen een paar jaar kapot te maken, MAARRRRR dan zou dat heel, héél langzaam opbouwend getraind moeten worden. Dus zowel qua gewicht als qua tijdsduur dat dat gewicht op het paard zit. In de praktijk zie ik dat niet gebeuren.

Verder moet ik nog even wat meer inlezen over de bespiering van het paard, maar als ik even heel simpel denk aan gymles op school, dan leerden we altijd dat je (met iemand op je rug) moet 'tillen vanuit je benen, anders ga je door je rug'. Natuurlijk lopen paarden op 4 benen dus geeft dat een andere gewichtsverdeling, maar de benen zullen toch minstens zo belangrijk zijn, zo niet belangrijker dan de rugspieren, voor het dragen van gewicht? Wellicht zeg ik nu iets doms, ik ga maar lezen en leren :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:36

Heike schreef:
Ik werkte op een manege waar we een grens aanhielden van 90 kilo. We hadden een aantal sterke paarden.

Op een dag kwam een vrouw bij ons binnen en die wilde graag les. Ze had overduidelijk overgewicht. Ik denk tegen de 160 kilo. Daar was dus geen twijfel over. Ik heb in hele nette bewoording uitgelegd dat wij een grens hadden van 90 kilo omdat we zuinig waren op onze paarden en dat de paarden een hoger gewicht niet konden dragen.

Ze werd enorm boos en vond ons discrimineren en zou weet ik niet wie en wat erbij gaan halen.

Ik kreeg toen een goed idee vond ikzelf.

Ik heb het grootste paard van stal gehaald met stokmaat 1.86. Ik heb haar verteld dat als ze zonder hulp kon opstappen...want ik moest ook aan mijn rug denken...dan zou ik haar lesgeven.

Ze is boos weggelopen en heb haar nooit meer gezien.

In dit geval was het heel duidelijk. Maar in sommige gevallen is het lastiger een ruiter uit te leggen dat paardrijden nu nog niet kan. Dat ligt toch vaak heel gevoelig. Toch vonden wij als manege het onze taak de paarden te beschermen. Maar wel erg lastig..

Doorverwijzen naar een manege om aangespannen te leren rijden (geen idee of die bestaan eigenlijk :o )?

Juist leken denken trouwens vaker aan een gewichtslimiet dan paardenmensen is mijn idee. Mijn vriend heeft door bepaalde combinaties op wedstrijd weleens gevraagd of dat zomaar mocht. Hij kent door mij inmiddels vele andere regels die niet altijd even functioneel zijn, dus dan is het ook wel apart dat daar geen regels voor zijn natuurlijk. :D

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:44

Ik zit aan de rand van een gezond gewicht, dus heb net geen overgewicht of een klein beetje. Ik rij op een manege, zij delen mij in op een pony. Er is bijvoorbeeld een pony waar ik qua lengte nog wel op kan, maar het niet fijn vind om daar op te rijden omdat die pony slank gebouwd is. Ook zijn er wat stevigere pony's, die wat kleiner zijn, waar ik nog wel op kan. Verder rij ik nu vaker op paarden :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:54

Zizipicoleo schreef:
maar de benen zullen toch minstens zo belangrijk zijn, zo niet belangrijker dan de rugspieren, voor het dragen van gewicht? Wellicht zeg ik nu iets doms, ik ga maar lezen en leren :+

Vooral ook de buikspieren, net als bij mensen komt de kracht vanuit je 'core' da's ook bij paarden zo de rugspieren/buikspieren makt dat de romp stabiel/sterk wordt en meer kan dragen, uiteraard met juist gebruik van manier van beweging (zoals een stuwende achterhand)

Ben het overigens eens met geerke...

Inrijden/beleren/trainen is in Nederland in ik denk zo'n 80% van de gevallen niets meer dan berijdbaar maken. Van alle mensen die ik ooit in m'n paardencarriere ben tegengekomen denk ik dat ik zo'n 5% ofzoiets echt nuttig heb zien longeren of aan de hand werken. Weinig mensen die hun paard vanuit het zadel echt trainen gericht op juist gebruik van het lichaam. De meeste mensen trainen de kunstjes waar je op je protocol punten voor krijgt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:20

Dat vind ik wel een erg grote uitspraak.

Mijn paard moet over de rug lopen.
Of hij nu wedstrijd loopt of niet.
En daarbij dus gebruik van een goed achterbeen en de buikspieren. En van daaruit ook recht.
En dat is wat mijn instructie en ook de vorige toch altijd mee bezig waren.
Dus dat is echt wel meer dan jij nu schetst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:25

De meeste dames vinden zichzelf in het gewone dagelijks leven al "te dik". Ook dames die echt niet te dik zijn. Maar gewoon vol, met rondingen waar die horen en maat 40-42. t is de gemiddelde Nederlandse vrouw.

Zeer merkwaardig is, dat dames met meer dan dat zichzelf als ze eenmaal te paard gaan opeens niet meer te dik of te zwaar vinden, dat is meten met 2 maten (no pun intended).

Meer dan 75 kilo dame zou op mijn krachtpatserige Tinker x Fries kruising echt niet komen te zitten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:32

Kahawa schreef:
Juist leken denken trouwens vaker aan een gewichtslimiet dan paardenmensen is mijn idee.

Wij hadden dit bordje hangen juist om soms discussies te vermijden. Bij sommige mensen is het duidelijk dat ze overgewicht hebben.
Terwijl wij ook mannen hadden rijden van 100 kilo die hun paard echt niet in de weg zaten. Zo'n 'regel' is dan ook niet een vast staand iets.
En soms werkte dat bordje om een discussie te starten. Er zijn mensen die zich door dat bordje bewust werden van hun gewicht en de paardensport.

Ik ben ook niet de lichtste trouwens. Heb vele zinvolle gesprekken gevoerd over dit onderwerp op de manege.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:35

Ik vind dat er in dit topic op een paar punten tegen gesproken wordt.

Zo is er wel een verschil tussen te zwaar zijn en overgewicht hebben. Ik heb ook overgewicht, maar zit nog wel onder de 70 kilo.
Dus wat is het nou? Mag ik niet opstappen, maar iemand van bijv 1.85m en 80 kilo wel?
In feite zou ik het paard dan toch minder moeten belasten?

Daarnaast is het ook niet reëel om heel zwart-wit om één percentage voor alle paarden vast te houden. Vooral omdat hier ook gewoon gezegd is dat een dikker paard meer weegt maar maar ook minder kan dragen.

Kortom, ik geloof dat hier niet echt maten en percentages aan vast de knopen zijn. Het verschilt per combinatie.

Maar om eerlijk te zijn, lijkt 10% mij nogal overdreven. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet op een Haflinger van 500 kilo zou mogen rijden. En ik ben heus wel in staat om een paard/pony te weigeren als ik mezelf te zwaar vind hoor. Zo heb ik een aanbod om een superleuke pony te verzorgen afgeslagen, omdat ik mij gewoon te groot en te zwaar ervoor vond.

Ook komt dit topic best negatief over. Ik las ook ergens in dit topic dat we massaal onze paarden verpesten, aangezien een heel groot deel boven de 10% zit. Nu ben ik oprecht nieuwsgierig: is er ook een onderzoek naar gedaan dat paarden met ruiters onder de 10% gezonder zijn/langer leven dan paarden met ruiters van 15%?
Ik moet bekennen dat ik er nog niet heel veel vanaf weet, maar ik heb niet het idee dat de paarden met ruiters die ik zo'n 80/85 kilo schat allemaal 'kapot gereden' worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:45

Mareintje schreef:
Iris82 schreef:
Ik vind die 10% regel sowieso een beetje vreemd.

Neem even een willekeurige haflinger.
* Moddervet, geen conditie, uit de wei getrokken. Weegt 100 kg te veel.

Neem er nog een:
* Geen gram teveel, wordt iedere dag gereden, superconditie. Vol in de spieren.

Door enkel en alleen naar die 10% te kijken, kun je als volwassene nog beter op die bovenste gaan zitten. Terwijl dat gewoon niet juist is.

Ik vind dat Iris82 hier een héél goed punt heeft waar niemand op reageert? Het gaat om TWEE punten: ruitergewicht én belastbaarheid van de rug en de pezen. Aan allebei kan en moet de ruiter werken!!

Dit is al verschillende keren behandeld: bij de 10-12% INCLUSIEF ZADEL-regel wordt uitgegaan van het GEZONDE GEWICHT van het paard.. Om de formule compleet te maken moet je vervolgens ELKE KILO DIE HET PAARD TE ZWAAR OF TE LICHT IS VAN DE HET AANTAL BELASTBARE KILO's AFTREKKEN.
Even in hoofdletters omdat dit blijkbaar al verschillende keren over het hoofd is gezien.

Om onze situatie als voorbeeld te nemen: [***]'s gezonde gewicht voor een 4-jarige van 1,55 meter is 550 kilo. Laten we het ruim nemen en zeggen dat hij dus 12% van zijn gezonde lichaamsgewicht probleemloos kan dragen: dat is 66 kilo bovenop zijn gezonde gewicht (maakt dus niet uit of die extra kilo's bestaan uit een loodzwaar zadel, een ruiter, twee ruiters of zijn eigen overgewicht!)
MAAR.... [***] weegt op dit moment nog 50 kilo te weinig, dus moet ik die kilo's van zijn totale belastbaarheid aftrekken: 66 - 50 = 16.
Zolang ik plus mijn zadel samen nog geen 16 kilo wegen, kan ik dus niet op mijn paard rijden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:47

uhhhhhh is het dan niet dat je 550-50 = 500 en dan de 12 procent regel daarvan :+ oftewel 60kg

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:48

Het blijft echt een moeilijke discussie. Wees vooral eerlijk naar je paard wees kritisch voor jezelf.
De ruiter is zelf verantwoordelijk. Er zal geen jury uit de auto stappen om eens even te zeggen dat je "te bol voor je knol" bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:53

@ Collie: Nee, want het gaat om de belastbaarheid van het paard. Elke kilo die een paard aan spek teveel heeft kan hij niet in de vorm van een ruiter dragen.
En voor elke kilo die hij aan spiermassa te weinig heeft, kan hij een kilo minder ruiter kwijt.
Het gaat hier niet om de ruiter, het gaat puur om wat wetenschappelijk gezien als de grens van het gezond belastbare wordt gezien. Het gaat om koude kilo's maakt niet uit waar die vandaan komen. Paard te zwaar? Dan moet de ruiter dus net zoveel lichter. Paard te licht? Dan moet de ruiter net zoveel lichter.

Het lastigste aan deze discussie is niet eens het onderwerp, maar dat er zoveel emotionele (off-topic) zaken bij gehaald worden: maar het staat toch nog wel als ik op mijn paard zit? En ik ben gewoon erg lang dus vanzelf wat zwaarder, dat telt dan toch niet? En ik beweeg heel goed mee met mijn 100 kilo, dan voelt een paard toch niet dat hij 40 kilo meer meedraagt dan zijn bovengrens is?

Dat is allemaal vanuit de mens bekeken (en daarin dus vrij egocentrisch gedacht). De wetenschap kijkt puur naar het paard, en kijkt puur naar de kilo's; jij mag zelf weten waar je die laat, maar dat getal is de grens van het gezond belastbare.
Dus als je zwaarder bent en je hebt het beste met paarden voor moet je of een ras met stevigere botten kopen en dat héél erg goed op gewicht houden, of je moet afvallen, of stoppen met rijden. Of je moet je geweten gewoon sussen met 'maar ik beweeg heel goed mee, en mijn kilo's zitten vooral in de lengte, en mijn paard is ook heel gespierd en zolang mijn beste vrienden niet durven te zetten dat ik te zwaar ben voor mijn paard kan mijn paard dit ook niet voelen, want anders had hij ook echt wel geprotesteerd, dus ik volg hierin gewoon meer mijn gevoel...'
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt