Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:38

Babootje schreef:
@Horseware: 22 jaar zeg je? Dat geef je m niet hoor. Mijn complimenten. Vond de proef, waarbij hij uit de bak sprong veruit de beste. :+ Voor een paard dat vrijwel zn hele leven verkeerd getraind is loopt ie er nog best puik bij. Daarom vraag ik me af wat vind je er nu zo verkeerd aan? Ik bedoel, het kan allemaal beter maar zo verkeerd is dit nu ook weer niet.
Hij loopt sommige stukjes iets te diep, maar bij de middendraf klim ie er dan weer mooi uit. Achterhand is wat stijf (maar ja 22 jaar) en hij loopt iets teveel in een houdinkje van zichzelf.
Het is al een beetje laat, heb niet heel goed gekeken, dus tips komen nog. 1tje viel me alvast op (houd je been lang)

Dank je voor het compliment :) Hij is echt 22 inderdaad.
Geniaal filmpje heh waar ie over het hekje springt :') Tsja het is en blijft een Libero H, die hoort te springen natuurlijk!

Wat ik fout vind aan hoe ik hem eerst reed (zoals op het wedstrijdfilmpje) is dat hij daar ver achter de loodlijn loopt. Hij volgt mijn hand niet, hij ontwijkt hem. En zijn rug laat niet los, dat zie je ook goed in de middendraf, waar hij direct taktverlies heeft.
De longeerfilmpjes vind ik veel fijner omdat hij daar op of voor de loodlijn begint te komen en echt zelf het contact begint te zoeken.

Simpelman schreef:
@Horseware,

Je bent lekker bezig.
Geduld nu, gewoon doorgaan.

Dat klikken is jouw innerlijke spanning veroorzaakt doordat je denkt dat het allemaal perfect moet gaan?
Laat je paard zichzelf vinden en zijn, vraag hem van daar uit te doen voor je.

Ik ga nog een paar weken longeren voordat ik er weer op stap. Zijn rug is behoorlijk hol dus ik wil het niet overhaasten.

Inderdaad ben ik vreselijk perfectionistisch en liefst zou ik iedere pas perfecte controle hebben, waardoor er spanning ontstaat. Ik probeer er nu nog meer op te letten en het beste gaat het als er helemaal niemand is, er geen filmpjes gemaakt worden en m'n paard en ik lekker samen trainen in alle rust.

damian23 schreef:
horseware, dat ziet er toch al goed uit! Het heeft even tijd nodig voordat ze dit helemaal snappen. Maar ze zijn nooit te oud om het te leren. Die van mij heeft ook heel erg de neiging om in een houding te lopen en dat is dan dus net achter de loodlijn (hij is met slof gereden) en dat heeft ook gewoon tijd nodig. En het maakt niet uit of je er hulpteugels aan doet of gewoon aan een halster longeert. Het gekke is dat hij dit onder het zadel niet doet. Maar ook daar moet ik voorzichtig zijn en niet te veel met mijn handen willen regelen want dan kruipt hij achter de teugel of komt omhoog. Je moet er even handig in worden om het contact te behouden. Maar ook ik ben niet te oud om nog te leren!

Ik heb nu ook een chambon en daar loopt hij tot nu toe het beste op. En hij laat al mooie stukken zien met zijn neusje voor de loodlijn en zijn snufferd naar beneden.

De chambon vind ik echt een uitvinding voor dit werk, zeker bij paarden die er liefst achter kruipen :j

Anne_Sproet schreef:
@ horseware, ik vind het er goed uit zien hoor! Ik denk als je zo doorgaat dat het vanzelf goed komt en hij steeds verder durft te zakken.

Dank je, ik denk het ook. Ik ben hier al heel blij mee

Starbreeze schreef:
@Horseware, een mooi voorbeeld om te laten zien dat het nooit te laat is om anders te gaan trainen :) Leuke paarden heb je!

Algemene vraag: geeft een chambon of gogue echt dat kleine zetje om de neus eruit te doen met longeren en rijden?

Dank je, ik ben ook heel blij met ze :)

Een chambon nodigt ze echt uit om de neus ook naar voren te steken. Met een gogue werk je juist terug en die wordt om die reden ook afgeraden.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 07:20

Over die buikspieren, die gaan werken wanneer het paard accelereert.
Overgangen, wegrijden vanuit de hoek, arbeidsdraf>middendraf, stap>draf>stap>draf, het voorwaarts.
Neerwaarts en voorwaarts.

Schwung is het resultaat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:32

Horseware schreef:
Ben ik nou heel kritisch als ik vind dat dit paard z'n rug niet echt lijkt te bollen?

Dat is onder het zadel in een verzamelde houding ook niet echt heel goed te zien. In een verzamelde houding zullen ze ook veel minder bollen dan als je vwnw rijdt. De achterbenen en de positie van het hoofd (neus) verklappen het vaak wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 08:35

brighteyes85 schreef:
Ik lees even mee, maar snap de opmerking niet waarom het paard of de pony in dit geval geen aanleuning aan kan nemen omdat hij geen bit in heeft. Kan iemand mij dit uitleggen?

Aanleuning binnen de dressuur kan niet bitloos zijn om een aantal redenen:
De meest praktische is dat bij een permanent contact de haren op de neus afslijten.
Een belangrijke tweede reden is dat het hebben van een band op de neus slechts een heel beperkte en onduidelijke communicatie toestaat.
Met een bit in de mond kunnen we op allerlei verschillende manieren en richtingen inwerken, het is een precisiegereedschap vergeleken met een neusriem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 08:37

damian23 schreef:
Horseware schreef:
Ben ik nou heel kritisch als ik vind dat dit paard z'n rug niet echt lijkt te bollen?

Dat is onder het zadel in een verzamelde houding ook niet echt heel goed te zien. In een verzamelde houding zullen ze ook veel minder bollen dan als je vwnw rijdt. De achterbenen en de positie van het hoofd (neus) verklappen het vaak wel.

Bij verzameling spannen zowel buik als rugspieren meer aan, de kootvering voor en achter geeft meestal heel duidelijke aanwijzing, maar vooral de lichtheid en het gemak van bewegen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:03

Simpelman schreef:
Bij verzameling spannen zowel buik als rugspieren meer aan, de kootvering voor en achter geeft meestal heel duidelijke aanwijzing, maar vooral de lichtheid en het gemak van bewegen.

Veren de koten dan meer als ze losgelaten en licht zijn. Veren is zeker wat anders dan doortreden?
Ik ken namelijk foto's van een bekende topper, die alles behalve losgelaten is en bijna met de koot op de bodem komt. Maar inderdaad, eigenlijk zie je het aan het gemak van bewegen. Het lijkt het paard op het filmpje ook niet echt heel veel moeite te kosten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:15

Zie het verschil tussen voor en achter

Afbeelding

Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:35

Appelflapje schreef:
De buik- en rugspier werken toch zodanig met elkaar samen dat wanneer de rugspier ontspant en langer wordt (wat wel zal moeten om het hoofd zo laag te kunnen brengen), de buikspier toch iets zal moeten verkorten om te zorgen dat het paard enigszins in evenwicht blijft lopen?

Nu we lekker off-topic mogen gaan in dit topic, wil ik toch eens die focus op de buikspier bediscussiëren :D
Gelukkig kunnen we een paard geen sit-ups laten doen, dus echt schadelijk kan het niet worden bij paarden :D

Ik heb geprobeerd een plaatje toe te voegen van de rug- en buikspieren. Is het logisch dat ze werken als elkaars antagonist?

edit: haha, niet gelukt dus met dat plaatje :')

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:43

Dit zijn de rugspieren en de buikspieren

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:45

Ha!, en we zijn nu nog steeds on topic!

In de beweging, vanzelfsprekend.
Belangrijk punt is dat een onervaren paard geen idee heeft hoe het zich het beste kan bewegen, het volgt slechts zijn instincten.
Bij het plaats nemen van een ander wezen op zijn rug zal het net als wij reageren door de rug aan te spannen.
Niets brengt hem op het idee om dat anders te doen en wanneer hij dat al zou kunnen bedenken dan heeft hij door gebrek aan training niet de beschikking over een sterke beheersbare bespiering.
De eesrte stap is het loslaten van die instinctief aangespannen rug, de tweede het trainen van de antagonisten rug en buik.
Dat is het voorwaarts, de acceleratie.

De logika in de training vinden we terug in het Scala.
Losgelatenheid; aanleuning, komt voort uit losgelatenheid en voorwaarts; nageeflijkheid is aanspanning en los laten van de antagonisten.

Ik mis in je foto wel de belangrijkste antagonist, de schuine buikspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:08

Simpelman, hoe kan een paard een correcte piaffe laten zien als er geen contact is? ik dacht dat dat niet kon?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:10

sanne83 schreef:
Ik heb geprobeerd een plaatje toe te voegen van de rug- en buikspieren. Is het logisch dat ze werken als elkaars antagonist?

Nee, niet echt :o

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:13

Simpelman schreef:
brighteyes85 schreef:
Ik lees even mee, maar snap de opmerking niet waarom het paard of de pony in dit geval geen aanleuning aan kan nemen omdat hij geen bit in heeft. Kan iemand mij dit uitleggen?

Aanleuning binnen de dressuur kan niet bitloos zijn om een aantal redenen:
De meest praktische is dat bij een permanent contact de haren op de neus afslijten.
Een belangrijke tweede reden is dat het hebben van een band op de neus slechts een heel beperkte en onduidelijke communicatie toestaat.
Met een bit in de mond kunnen we op allerlei verschillende manieren en richtingen inwerken, het is een precisiegereedschap vergeleken met een neusriem.

Snap ik, ik rij zelf met een hackamore, dus die werkt ook weer anders in dan andere bitloze optomingen, maar de kern van aanleuning is dus de inwerking van het bit volgens de regels van de KNHS en de FEI zoals in de openingpost aangegeven.

http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.php

Het eerste artikel was absoluut informatief, maar de tweede sloeg voor mijn gevoel echt nergens op...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:48

Horseware schreef:
Babootje schreef:
@Horseware: 22 jaar zeg je? Dat geef je m niet hoor. Mijn complimenten. Vond de proef, waarbij hij uit de bak sprong veruit de beste. :+ Voor een paard dat vrijwel zn hele leven verkeerd getraind is loopt ie er nog best puik bij. Daarom vraag ik me af wat vind je er nu zo verkeerd aan? Ik bedoel, het kan allemaal beter maar zo verkeerd is dit nu ook weer niet.
Hij loopt sommige stukjes iets te diep, maar bij de middendraf klim ie er dan weer mooi uit. Achterhand is wat stijf (maar ja 22 jaar) en hij loopt iets teveel in een houdinkje van zichzelf.
Het is al een beetje laat, heb niet heel goed gekeken, dus tips komen nog. 1tje viel me alvast op (houd je been lang)

Wat ik fout vind aan hoe ik hem eerst reed (zoals op het wedstrijdfilmpje) is dat hij daar ver achter de loodlijn loopt. Hij volgt mijn hand niet, hij ontwijkt hem. En zijn rug laat niet los, dat zie je ook goed in de middendraf, waar hij direct taktverlies heeft.

Ah, ja. Dat is wat ik zn "houdinkje" noemde. Dat zie je wel idd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:50

Joolien schreef:
Simpelman, hoe kan een paard een correcte piaffe laten zien als er geen contact is? ik dacht dat dat niet kon?

Er komt een punt in de evolutie van de oprichting dat een paard volledig zijn eigen evenwicht beheerst.
In een goede piaffe is er een totale oprichting, je ziet dit terug in de doorvering van de koot voor en achter.
Achter veel meer.
Het paard neemt door aanspanning vanuit de achterhand het gewicht hier op over.

Je kunt nu ook alle valse piaffes ontmaskeren.
Die waarbij door aantikken van achteren de achterbenen steeds verder ondergeplaatst worden.
Dit soort piaffe noem ik "schoenen vegen", paarden tillen wel hun achterbenen op maar stuwen niet omhoog.
Philippe Karl laat prachtige passages en piaffes zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:58

sanne83 schreef:
Appelflapje schreef:
De buik- en rugspier werken toch zodanig met elkaar samen dat wanneer de rugspier ontspant en langer wordt (wat wel zal moeten om het hoofd zo laag te kunnen brengen), de buikspier toch iets zal moeten verkorten om te zorgen dat het paard enigszins in evenwicht blijft lopen?

Nu we lekker off-topic mogen gaan in dit topic, wil ik toch eens die focus op de buikspier bediscussiëren :D
Gelukkig kunnen we een paard geen sit-ups laten doen, dus echt schadelijk kan het niet worden bij paarden :D

edit: haha, niet gelukt dus met dat plaatje :')

Off topic? Volgens mij de kern van de zaak :D

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar antwoorden op mijn vragen!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:09

damian23 schreef:
Appelflapje, ik ga een poging wagen. De eerste foto strekt het paard inderdaad zijn hals maar zijn rug is niet bol en zijn achterhand doet niet lekker mee. Hier zullen de buikspieren minder aangespannen zijn dan op foto twee. Daar zie ik een paard met een mooie bolle rug, hals zakt mooi vanuit de schof en de buikspieren zullen hier meer aangespannen zijn. Het is inderdaad een combinatie van rugspieren en buikspieren. Ik hoor will faeber nog in een paar filmpjes zeggen "pregnant mare" buikjes bij ruinen die de bovenlijn nog niet goed ontwikkele hebben. Het is een samenwerking van spiergroepen. Ik rijd in het vwnw ook vaak tempowisselingen. Dan spannen ze ook even de buikspieren aan.

Dit is ook wat ik dacht te zien. Al zal ook zeker meespelen wat Horseware aangeeft, dat het moment waarop de foto is genomen niet helemaal gelijk is. Voor het halsstrekken op de eerste foto had ik overigens een 7, voor de andere een (behoorlijk onterechte) 10. Geeft maar weer aan hoe blij juryleden ervan kunnen worden als ze eens iemand in de ring hebben die zijn paard wel de hand kan laten volgen naar beneden. :=

Wat leerzaam om eens te zien hoe die spieren eruit zien, zeker in verhouding tot elkaar. Nooit geweten! Begrijp ik goed dat de buik- en rugspier dus veel onafhankelijker van elkaar (kunnen) bewegen dan gedacht? De rugspier kan ook ontspannen zonder dat de buikspier (hard) is aangespannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:09

Piaffe is eigenlij de meest optimale vorm van verzameling als die goed wordt uitgevoerd. :j
Als die slecht wordt uitgevoerd, is dat schadelijk voor een paardenlichaam.

Je ziet helaas in de VD veel slechte piaffes waar men heel trots op is, maar die verkeerd wordt uitgevoerd.
Ik denk dat je met alles wat je van je paard vraagt, jezelf moet afvragen of het je paard helpt om beter in z'n lichaam te gaan zitten of juist het tegenovergestelde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:27

brighteyes85 schreef:
http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.php

Het eerste artikel was absoluut informatief, maar de tweede sloeg voor mijn gevoel echt nergens op...

In het tweede deel van het artikel slaat deze mevrouw echt volledig door (en de plank mis). Alsof iedereen die met een bit rijdt zn paard in de krul trekt (en dan die foto's erbij).

Als ze het heeft over het moeten inwerken/spelen/kneden met het bit heeft ze gewoon nooit goed leren rijden met bit.
Het bit is als communicatiemiddel meer verfijnd, doordat je direct contact met de mond hebt.
En idd zijn er ook veel ruiters/amazones die het niet op die manier gebruiken, maar dat is niet de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:40

Wat een bitloosgoeroe onnie? :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:41

Simpelman schreef:
Joolien schreef:

Er komt een punt in de evolutie van de oprichting dat een paard volledig zijn eigen evenwicht beheerst.
In een goede piaffe is er een totale oprichting, je ziet dit terug in de doorvering van de koot voor en achter.
Achter veel meer.
Het paard neemt door aanspanning vanuit de achterhand het gewicht hier op over.

Je kunt nu ook alle valse piaffes ontmaskeren.
Die waarbij door aantikken van achteren de achterbenen steeds verder ondergeplaatst worden.
Dit soort piaffe noem ik "schoenen vegen", paarden tillen wel hun achterbenen op maar stuwen niet omhoog.
Philippe Karl laat prachtige passages en piaffes zien.

Maar dan betekend het toch dat er bitloos ook gewoon correct kan worden gereden, met contact en nageeflijkheid? Als een paard ZONDER contact al in zo'n (correcte) oprichting kan lopen, kan dit toch ook bitloos.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:55

Hoe kom je daar?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:55

Appelflapje schreef:
Voor het halsstrekken op de eerste foto had ik overigens een 7, voor de andere een (behoorlijk onterechte) 10. Geeft maar weer aan hoe blij juryleden ervan kunnen worden als ze eens iemand in de ring hebben die zijn paard wel de hand kan laten volgen naar beneden. :=

Ik heb vorige maand nog kantinedienst gehad, dus een ochtendje heb ik proefjes kunnen kijken (B-M). Maar meer dan de helft valt door de mand bij het halsstrekken.

Horseware, ik weet niet of het jouw opgevallen is met je oudje nu je anders bent gaan rijden en longeren. Maar zie jij iets anders aan de beweging van zijn heupen? Ik heb vanmorgen gelongeerd en er viel mij iets op.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:05

damian23 schreef:
Ik heb vorige maand nog kantinedienst gehad, dus een ochtendje heb ik proefjes kunnen kijken (B-M). Maar meer dan de helft valt door de mand bij het halsstrekken.

Dit herken ik ook heel erg van wat ik om me heen zie op wedstrijden. Vind het heel gek en zonde dat men daar niet harder op wordt 'afgestraft'. Er lopen zoveel paarden bij die gewoon niet loslaten en volledig in hun eigen houding door de baan lopen. Dan krijgen ze misschien eens een 5 voor het halsstrekken, maar als de rest wordt beloond met 8en en 9s, komen ze nog ontzettend hoog uit. Waarvoor ze dan precies beloond worden, ontgaat me vaak even en ik vind het echt jammer dat op die manier het beeld wordt gecreëerd dat men dan heel goed bezig is, terwijl er zo'n basisvoorwaarde ontbreekt.
Overigens zie ik ook vaak genoeg dat het losgooien van de teugels in de hoop dat je paard nog voordat de volte is afgelopen toevallig een keer z'n hoofd een centimeter laat zakken, ook nog een 6 oplevert. Ik begrijp dat niet zo goed, dat zit echt bijna tegen een 'niet getoond' aan en zou in mijn ogen echt hoogstens een 4 mogen zijn. Eigenlijk ook erg dat het blijkbaar zo zeldzaam is dat de oefening wel (goed) wordt uitgevoerd, dat zelfs een hele matige uitvoering, als je het dus überhaupt al halsstrekken kunt noemen, nog wordt beloond met een 6. -O- Wat mij betreft wordt het een oefening die dubbel gaat meetellen en die ook tot en met de hoogste klasses onderdeel uitmaakt van de proeven. Helaas zullen veel mensen het daar niet mee eens zijn, die zijn blij als ze na het L eens van dat verrekte halsstrekken af zijn. :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:07

Joolien schreef:
Wat een bitloosgoeroe onnie? :')

Als ik van die foute foto's erbij zie staan, lees ik het al niet meer. Te gekleurd en weinig objectief. Alsof iedereen met bit zo rijdt..