Babootje schreef:@Horseware: 22 jaar zeg je? Dat geef je m niet hoor. Mijn complimenten. Vond de proef, waarbij hij uit de bak sprong veruit de beste.Voor een paard dat vrijwel zn hele leven verkeerd getraind is loopt ie er nog best puik bij. Daarom vraag ik me af wat vind je er nu zo verkeerd aan? Ik bedoel, het kan allemaal beter maar zo verkeerd is dit nu ook weer niet.
Hij loopt sommige stukjes iets te diep, maar bij de middendraf klim ie er dan weer mooi uit. Achterhand is wat stijf (maar ja 22 jaar) en hij loopt iets teveel in een houdinkje van zichzelf.
Het is al een beetje laat, heb niet heel goed gekeken, dus tips komen nog. 1tje viel me alvast op (houd je been lang)
Dank je voor het compliment

Geniaal filmpje heh waar ie over het hekje springt

Wat ik fout vind aan hoe ik hem eerst reed (zoals op het wedstrijdfilmpje) is dat hij daar ver achter de loodlijn loopt. Hij volgt mijn hand niet, hij ontwijkt hem. En zijn rug laat niet los, dat zie je ook goed in de middendraf, waar hij direct taktverlies heeft.
De longeerfilmpjes vind ik veel fijner omdat hij daar op of voor de loodlijn begint te komen en echt zelf het contact begint te zoeken.
Simpelman schreef:@Horseware,
Je bent lekker bezig.
Geduld nu, gewoon doorgaan.
Dat klikken is jouw innerlijke spanning veroorzaakt doordat je denkt dat het allemaal perfect moet gaan?
Laat je paard zichzelf vinden en zijn, vraag hem van daar uit te doen voor je.
Ik ga nog een paar weken longeren voordat ik er weer op stap. Zijn rug is behoorlijk hol dus ik wil het niet overhaasten.
Inderdaad ben ik vreselijk perfectionistisch en liefst zou ik iedere pas perfecte controle hebben, waardoor er spanning ontstaat. Ik probeer er nu nog meer op te letten en het beste gaat het als er helemaal niemand is, er geen filmpjes gemaakt worden en m'n paard en ik lekker samen trainen in alle rust.
damian23 schreef:horseware, dat ziet er toch al goed uit! Het heeft even tijd nodig voordat ze dit helemaal snappen. Maar ze zijn nooit te oud om het te leren. Die van mij heeft ook heel erg de neiging om in een houding te lopen en dat is dan dus net achter de loodlijn (hij is met slof gereden) en dat heeft ook gewoon tijd nodig. En het maakt niet uit of je er hulpteugels aan doet of gewoon aan een halster longeert. Het gekke is dat hij dit onder het zadel niet doet. Maar ook daar moet ik voorzichtig zijn en niet te veel met mijn handen willen regelen want dan kruipt hij achter de teugel of komt omhoog. Je moet er even handig in worden om het contact te behouden. Maar ook ik ben niet te oud om nog te leren!
Ik heb nu ook een chambon en daar loopt hij tot nu toe het beste op. En hij laat al mooie stukken zien met zijn neusje voor de loodlijn en zijn snufferd naar beneden.
De chambon vind ik echt een uitvinding voor dit werk, zeker bij paarden die er liefst achter kruipen

Anne_Sproet schreef:@ horseware, ik vind het er goed uit zien hoor! Ik denk als je zo doorgaat dat het vanzelf goed komt en hij steeds verder durft te zakken.
Dank je, ik denk het ook. Ik ben hier al heel blij mee
Starbreeze schreef:@Horseware, een mooi voorbeeld om te laten zien dat het nooit te laat is om anders te gaan trainenLeuke paarden heb je!
Algemene vraag: geeft een chambon of gogue echt dat kleine zetje om de neus eruit te doen met longeren en rijden?
Dank je, ik ben ook heel blij met ze

Een chambon nodigt ze echt uit om de neus ook naar voren te steken. Met een gogue werk je juist terug en die wordt om die reden ook afgeraden.