Centered riding, meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:31

Ik ben geen topruiter, zal ik nooit worden ook. Ik ben een dressuurgerichte recreatie ruiter. Ik heb geen ambitie, de enige ambitie is om mijn pony soepel en sterk te maken/houden, zodat ik hem zo lang mogelijk bij me kan houden, dat we nog lang samen plezier kunnen hebben. Ik merk zeker dat CR veel voor mij heeft gedaan.

Het gaat om mijn houding en niet om die van mijn pony. Ik hoef ook geen rijtechnisch commentaar, deze foto's zijn om het verschil te laten zien.

Dit is een foto zoals ik vroeger reed:
Afbeelding

Dit was na een paar lessen CR:
Afbeelding

CR maakt je bewust van je eigen zit/houding en de invloed die je daarmee op je paard hebt. CR kun je daarom in/naast elke disipline gebruiken. Het begint bij jezelf. Daarna komt de focus op je paard wel weer, of daar kun je ernaast bij iemand anders voor lessen.


Deze foto is ook vrij recent. Hier is de focus ook weer wat meer op mijn pony. Teugels wat meer op maat, hij loopt actiever en meer in tact.
Afbeelding

Er is nog genoeg voor mij om aan te werken. Bij CR gaat dit stapje voor stapje. Ik heb ook de boeken ernaast gelezen, maar dit komt bij mij niet aan en komt erg zweverig over, terwijl de lessen mij hele duidelijke handvaten geeft. Foto en videomateriaal geeft ook voldoende leerpunten, maar hier is toch echt les voor nodig om eraan te kunnen werken.

Mijn onderrug/bekken is mijn grootste punt, dus daar ligt ook de focus nu. Dit verschil zie je duidelijk op de foto, maar zelf voel ik het nog veel meer. Ik heb verschillende instructrices gehad, maar de focus lag over het algemeen toch echt bij mijn pony en niet bij mij. Terwijl ik nu heel bewust aan het voelen ben, veel opmerk en door aan mijn houding te werken (net ergens te ontspannen, of juist aan te spannen), ook verschil voel bij mijn pony. Natuurlijk is er vroeger ook aan mijn houding "gewerkt", maar niemand die mij uit kon leggen wat ik nu precies moest doen om mijn onderrug te ontspannen. Nu kan ik ook veel beter rijden/sturen vanuit m'n centrum ipv erg geforceerd met de teugels en benen erbij.

Als er binnenkort weer foto's van mijn rijden worden gemaakt kan ik een echte up to date foto plaatsen, waarbij ik hoop dat ik nu meer mijn tenen naar binnen hou (doordat ik mijn benen netjes laat afhangen, knieen ook los heb enz), ook mijn handen gaan met ups en downs, letterlijk ;-) ik weet dat ik ze meer moet dragen en moet sluiten. Het is een hele omschakeling voor mij geweest en ik merk dat ik nog vrij snel in mijn oude houding terug kan gaan, al gaat het steeds beter.

Zo, nu ga ik weer in meeleesstand :)

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:30

flavlip schreef:
Zo, nu ga ik weer in meeleesstand :)


Mooi om te lezen en om het verschil te zien. Dankjewel dat je daarvoor even uit meeleesstand ging.

Zowel bij mijzelf als bij de mensen waar ik les geeft merk ik dat werken aan je eigen houding ook effect heeft op hoe je paard loopt. En dat vind ik het mooie van Centered Riding. De nadruk ligt op de houding en zit van de ruiter (en zo hoort het volgens mij ook) en het paard doet vanzelf mee.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:31

Wauw Flavlip wat is je houding mooi geworden. Op foto 1 lijk je voorover te kantelen, als je lichaam een lijn was zat je zo: / en op foto 3 is je lichaam van schouder, elleboog, heup en hak deze lijn |.

jeetje77

Berichten: 3490
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:39

Flavlip, dat is ook precies wat ik ooit hoop te bereiken met CR. Ik kan het alleen hier in de buurt niet vinden. Maar dat is ook wat uit het lezen begrijp maar zelfstandig nog niet lukt om toe te passen ondanks gebruik van spiegels,filmpjes foto's enz.

Ooit hoop ik ook foto's te kunnen plaatsen waarbij zo'n houdingsverbetering zichtbaar is.

Jet

Berichten: 12093
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:04


herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:12

zijn er hier al mensen die na het symposium gaan in november?

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:47

Ik ga naar het symposium!
En ik ben net terug van een 4 daagse centered riding update clinic *D

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:24

Wat vinden jullie CR intrusctrices (ik zie dat er toch een aantal actief zijn op dit topic) van boomloze zadels? Mijn instructrice zweert bij MSFC zadels (ik les op een van haar paarden), op mijn bijrijdpaard rijdt ik op een Rossner dressuurzadel van de eigenaresse. Het MSFC zadel is geweldig, maar ik vind het te duur om aan te schaffen zeker gezien het niet mijn eigen paard is. Ik vind het Rossner zadel niet zo fijn. De zitting is er diep en ik vind dat het zadel mij erg in een bepaalde houding duwt. Ik heb een hele oude Barefoot Cheyenne geleend van een kennis om te testen. De Barefoot heeft geen kniewrongen, je zit heel ongedwongen het voelt een beetje als een barebackpad. Ik vind het erg fijn. Barefoot valt wel mee in aanschaf en er worden ook genoeg tweedehandse op Bokt aangeboden.

Wijslander

Berichten: 5784
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 06:22

Hallo allemaal, had het topic gisteren al aangestipt om mee te lezen/schrijven en zie ineens dat ik al een bijdrage kan leveren :D ik volg nu een half jaar om de week CR les met mijn 7-jarige IJslander en sindsdien zijn we enorm vooruitgegaan :j



Annoya schreef:
Wat vinden jullie CR intrusctrices (ik zie dat er toch een aantal actief zijn op dit topic) van boomloze zadels?


Ik rijd met een Barefoot Cheyenne en mijn lesgeefster vindt dat goed, geen bezwaar. Zelf vind ik het heel prettig omdat het zadel veel vrijheid biedt qua houding en omdat ik alles aanvoel wat mijn pony doet met zijn achterhand en rug.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:44

Een zadel moet goed passen, boomloos of niet. Ik zou wat grotere/zwaardere mensen geen boomloos zadel aanraden vanwege het gebrek aan drukverdeling. Zelf heb ik in het verleden een tijdje met een Barefoot gereden op een van mijn IJslanders, maar ik vond het niks. Te brede zit, beugelophanging te ver naar achteren waardoor mijn heupen blokkeerden. Wel fijn was het directe contact met het paard. Ik denk dat de nieuwere typen Barefoot wel beter zijn qua model, maar die ken ik niet uit eigen ervaring. Als je in balans kunt zitten en je benen mooi recht naar beneden langs het paard kunt laten afhangen zonder ze in een bepaalde positie te moeten forceren, lijkt het mij prima.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:40

Ik heb zelf mijn pony ingereden met een barefoot omdat ze qua bespiering nog veel zou gaan veranderen en ik daarom nog geen boomzadel wilde aanmeten. Dit vond ik erg fijn werken.

Alleen wat een beetje het 'probleem' is van boomloze zadels is dat ze voor de ruiter vrij breed liggen, waardoor je meer neigt naar stoelzit omdat het moeilijker is om je enkel ter hoogte van je heup te plaatsen en je knie niet wordt ondersteund. Voordeel is wel weer dat je de beweging van je paard veel beter kunt voelen dan bij een boomzadel.

Een goed passend boomzadel is beter voor de rug dan een boomloos zadel, maar kijk wat voor jou en je paardje het beste werkt.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:39

Mijn ervaring met boomloze zadel is dst de beugelophanging vaak te ver naar voren zit. Hierdoor wordt de ruiter in een stoelzit gedwongen zonder dat het daar iets aan kan doen.

Ik keur het niet perse af in mijn lessen. Als mensen daarmee willen rijden, is dat voor mij geen enkel probleem. Mocht het echt een correcte zit in de weg staan, dan spreek ik dat uiteraard wel uit..

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:05

Mijn bijrijdpaard is KWPN-er van 800 kilo. Ze is veel te dik en mag 100 tot 150 kilo afvallen. Op het boomlooszadel zit ik idd wat breed. Maar ik ben zelf ook geen tenger poppetje. Er zijn andere modellen van Barefoot die wel kniewrongen hebben en je kunt bij de Cheyenne ook fenders met kniewrongen kopen. Ik vind een bedrag van EUR 600 voor een nieuw zadel nog wel okay. Van boomloos wordt gezegd dat het vaak (ik zeg niet ALTIJD hé) op verschillende paarden past (mocht ik ook een eigen paard kopen) en als mijn bijrijd merrie afslankt hoef ik niet direct het zadel te laten vermaken. En nadeel is dat opstappen wel iets ingewikkelder is. Met een krukje gaat het goed, maar ik in het bos moest afstijgen (er hing een boom over het pad waar ik niet onderdoor paste) maar toen ik weer wilde opstijgen zakte het zadel naar links. Gelukkig was een vriendin mee die druk op de rechter beugel kon geven zodat ik kon opstijgen. Ik denk toch dat het door het boomloos komt, was ik alleen geweest dan had ik een bankje of boomstronk moeten zoeken in het bos.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:19

Hier heb ik voor mensen die geïnteresseerd zijn wel een aardige vergelijking.
Sinds ik mijn paard in oktober 2014 heb laten inrijden is er een hoop veranderd. Ik rij gemiddeld eens per week en heb sinds het voorjaar eens in de maand training op basis van CR. We werken niet alleen aan mijn zit, maar ook aan de training van het paard. En ik heb een nieuw zadel! Van een Wintec Pro Dressage ben ik gegaan naar een semi-boomlooszadel (boom en beugelophanging vast, maar de lepel is van leer), een Flexible Inspiration. Ik ben er zelf erg tevreden over,, maar mijn instructrice ook. Zowel voor mijn zit als voor het paard! Ondertussen merk ik dat Daisy echt veel beter loopt en ik heb zelf ook minder pijn van het rijden (rug, enkel, dingen waar ik met dagelijkse bezigheden ook last van heb). En wat mij op valt, is dat Daisy ook steeds minder op haar voorhand staat en loopt!


Eind oktober 2014
Afbeelding

Begin november
Afbeelding

Afgelopen weekend
Afbeelding

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:20

Ik lees al een tijdje mee, maar kan het niet laten om toch eens te reageren :o
JewEmm, jeetje wat heb jij een prachtige houding en paard <3

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:26

Hier nog mensen actief bezig met centered riding?
Ik heb laatst een 3 daagse gevolgd bij Tom Nagel, kwam erg overeen met CR en ook erg interessant en leerzaam weer.
Paard ging uiteindelijk echt fijn lopen. :)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:57

Ik ben er nogsteeds mee bezig :) zal ook niet zo snel meer anders gaan doen =D
morgen weer les :)

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:00

Hetzelfde als hierboven :)

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:27

Oké leuk! (ik wilde het topic weer even nieuw leven in blazen)
Zijn jullie op dit moment specifiek met iets bezig?

Zelf vind ik het de grootste uitdaging om het mee te nemen in mijn rijden zonder dat ik er teveel mee bezig blijf, anders gaat mijn paard wel heel fijn lopen, maar dan pak ik niet zo snel wat oefeningen mee en blijven we als het ware op hetzelfde niveau hangen.
Wel met de 3 daagse bezig geweest het paard puur op de ademhaling overgangen vooruit en terug laten maken en het blijft bijzonder op wat voor kleine hulp een paard perfect wil reageren, voor het eerst voelde ik ook echt dat ik met denken vanuit mijn energie het paard kon laten verruimen en terug laten komen, al denk ik wel dat het paard reageert op een lichamelijke reactie, het was toch erg gaaf!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:29

Hier ook: ik ben er nog volop mee bezig en ga (de komende jaren) geen andere manier van rijden meer gebruiken!
In de les ben ik bezig met het draven. Mijn houding dan vooral, dat ik m'n bekken naar voren beweeg, in plaats van mezelf omhoog gooien. Wij zijn dus nog steeds lekker met de basis bezig. Maar ja, ik rijd dan ongeveer eens in de week (maximaal).

Misschien nog wel leuk vergelijkingsmateriaal voor mensen.

Mijn 6e keer op Daisy


Mijn 6e keer les (m'n eerste poging anders licht rijden. Dat gaat nu dus nog beter, maar heb ik geen beeld van)

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:03

Ik ben nu even zelf bezig met osteo behandeling en wil daarna weer les oppakken.
Alleen nog kijken bij wie..

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:23

SparklingApp schreef:
Hier nog mensen actief bezig met centered riding?
Ik heb laatst een 3 daagse gevolgd bij Tom Nagel, kwam erg overeen met CR en ook erg interessant en leerzaam weer.
Paard ging uiteindelijk echt fijn lopen. :)


Oh gaaf !
Die staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Heb wel de lezing van hem bijgewoond op het CR symposium.
Daar was jij niet hè ? Heb je tenminste niet gezien maar dat zegt niet alles :)

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:51

Nee, ik ben niet geweest, ik was van plan om te gaan, maar ik had wat twijfels..
Mijn engels is eigenlijk niet eens zo heel slecht, maar ben dan toch bang dat ik het niet goed kan volgen en dan was het toch een hoop geld.
Maar hoe was het verder? Nog opvallende dingen gezien?

Die 3 daagse is wel een aanrader hoor! Sluit mooi aan op hoe Karen les geeft en Tom is een hele vriendelijke man die goed duidelijk kan maken hoe iets werkt, ook in het menselijk lichaam en hoe iets moet voelen.

JewEmm, het 2e filmpje is wel heel kort, maar je ziet wel verschil, leuk hoor!

Darkchrystal, ja wel belangrijk dat je een goede klik heb met het lessen, iedereen heeft zo zijn eigen "basis" en het is wel fijn als de ideeën aansluiten.

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:10

Tips voor betaalbare goede instructeurs nabij Arnhem welkom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:08

vandaag een bosrit gemaakt: op een gegeven moment de tranen in mijn ogen.
wat doe ik toch met mijn zit...zo vreselijk veel pijn aan de linkerkant van mijn rug,onderin.
Doet nu nog pijn.