Het gaat om mijn houding en niet om die van mijn pony. Ik hoef ook geen rijtechnisch commentaar, deze foto's zijn om het verschil te laten zien.
Dit is een foto zoals ik vroeger reed:

Dit was na een paar lessen CR:

CR maakt je bewust van je eigen zit/houding en de invloed die je daarmee op je paard hebt. CR kun je daarom in/naast elke disipline gebruiken. Het begint bij jezelf. Daarna komt de focus op je paard wel weer, of daar kun je ernaast bij iemand anders voor lessen.
Deze foto is ook vrij recent. Hier is de focus ook weer wat meer op mijn pony. Teugels wat meer op maat, hij loopt actiever en meer in tact.

Er is nog genoeg voor mij om aan te werken. Bij CR gaat dit stapje voor stapje. Ik heb ook de boeken ernaast gelezen, maar dit komt bij mij niet aan en komt erg zweverig over, terwijl de lessen mij hele duidelijke handvaten geeft. Foto en videomateriaal geeft ook voldoende leerpunten, maar hier is toch echt les voor nodig om eraan te kunnen werken.
Mijn onderrug/bekken is mijn grootste punt, dus daar ligt ook de focus nu. Dit verschil zie je duidelijk op de foto, maar zelf voel ik het nog veel meer. Ik heb verschillende instructrices gehad, maar de focus lag over het algemeen toch echt bij mijn pony en niet bij mij. Terwijl ik nu heel bewust aan het voelen ben, veel opmerk en door aan mijn houding te werken (net ergens te ontspannen, of juist aan te spannen), ook verschil voel bij mijn pony. Natuurlijk is er vroeger ook aan mijn houding "gewerkt", maar niemand die mij uit kon leggen wat ik nu precies moest doen om mijn onderrug te ontspannen. Nu kan ik ook veel beter rijden/sturen vanuit m'n centrum ipv erg geforceerd met de teugels en benen erbij.
Als er binnenkort weer foto's van mijn rijden worden gemaakt kan ik een echte up to date foto plaatsen, waarbij ik hoop dat ik nu meer mijn tenen naar binnen hou (doordat ik mijn benen netjes laat afhangen, knieen ook los heb enz), ook mijn handen gaan met ups en downs, letterlijk

Zo, nu ga ik weer in meeleesstand