Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:53

Ik vraag mij af of mensen er niet voor open staan. Ik vertrouw erop dat juryleden capabel genoeg zijn om te kunnen beoordelen of een paard correct 5 of 10 meter kan wijken, netjes op de hulp kan aanspringen etc. Want daar praat je over.

Ik zit altijd met een glimlach in mijn hokje als ik mensen bitloos zie binnen komen, want ik blijf het pittig en stoer vinden, maar heb vooralsnog nog niet op het puntje van mijn stoel kunnen gaan zitten omdat ik daar toch de proef van mijn leven gereden zag worden...

Het is kort door de bocht om maar te stellen dat men het niet wilt zien. Dat zal wellicht een enkeling zijn, dat hou je altijd. Dat is dezelfde discussie die mensen voeren over koudbloeden in de sport. Kritisch op je eigen rijden zijn is altijd het begin. Zolang jij zelf niet die 70% proef hebt neer gezet en de jury haar commentaar netjes heeft verwoord, moet je de verbetering altijd bij jezelf zoeken.

Dus nogmaals... gewoon doortrainen, groep bij elkaar zoeken die bereid is wat HC starts te verzorgen en daarna eens met een volle map vol documenten en videomateriaal naar Ermelo gaan voor gesprek. Dat werkt beter dan welles-nietes spelletjes via het internet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:55

Er is toch ook een apart dressuurforum opgericht met regiovertegenwoordigers waar je ideeën kwijt kan :)

https://www.knhs.nl/over-knhs/organisat ... suurforum/

Verder ben ik het helemaal eens met Suelza!
Piepen en schoppen levert niks op, naar andere oplossingen zoeken, actie ondernemen en daden verrichten wel.

En slechte en goede ruiters heb je overal met bit en bitloos, dat welles nietes gedoe veranderd daar niets aan.
(al vind ik persoonlijk dat hier op Bokt vaak wedstrijdruiters weggezet worden al egotrippers en dierenbeulen welke alleen gaan voor het eigen gewin
en juryleden voortaan alleen benengezwaai, getrek en gepluk waarderen, deze sfeer hangt hier de laatste tijd heel erg op Bokt bij allerlei (anti-)groeperingen :o jammer hoor....)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:56

Als ik het goed lees zijn hier een aantal bitloze combinaties succesvol op (bijna) M niveau?

Juryleden zoals Suelza geven aan dat het in de praktijk bewijzen het beste werkt. Dus meerijden bij jurycursussen, starten op de Hippiade (dus zorgen dat je dikke punten in het L2 rijdt en nog niet verplicht over hoeft) en laten zien dat je punten rijdt als je HC M1 (of hoger) start. Dat is blijkbaar een van de meest kansrijke manieren om hier verandering in te brengen.

Ik weet niet of er al ooit bitloze combinaties op de Hippiade zijn gestart? Mooie uitdaging dus om de eerste te zijn die dat haalt. Media aandacht zal vast wel lukken, je hoeft alleen maar een topic met mooie plaatjes en pakkende titel op bokt te plaatsen. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:59

TamaraFloor schreef:
Knhs moet gewoon niet zo moeilijk doen. Laat ons maar bewijzen dat het geen verschil hoeft te maken met of zonder bit.
En dat kan alleen door het toe te staan.
En om de bitloze combinaties te registreren.

Welkom in de grote mensen wereld. Jij wil iets 'nieuws', of in ieder geval iets veranderen in de huidige regelgeving. Dan zal je toch echt moeten komen met aantoonbare argumenten ipv 'ze moeten gewoon niet zo moeilijk doen'. Daar gaat natuurlijk niemand bij de knhs je serieus mee nemen.

Feit is dat het aantal mensen die dit wil, en ook heeft aangetoond dat ze het niveau aankunnen, zeer beperkt is. Zoek elkaar op, organiseer iets serieus dat aantoont dat de wijziging wél doorgevoerd moet worden. Maar met alleen mokken ga je niets veranderen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:00

Haha nou ik kan het deze zomer misschien nog wel proberen :Y) aangezien we wat pech gehad hebben laatste maanden en ik denk dat selecties in het M nog te vroeg komen.

Over wedstrijdruiters, ik ben er zelf ook 1 rijd nu toevallig even zonder bit. Ik ben dan ook zeker niet alternatief of tegen rijden met bit. Vind alleen dat het onderscheid dat nu gemaakt wordt niet helemaal nodig hoeft te zijn. Waarom moeten "nieuwe" dingen zich eerst uitgebreid bewijzen. Als het niet kan lopen mensen er vanzelf tegen aan.

minikatje

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:09

Niet piepen en maar actie ondernemen.

Zouden alle mensen die de KNHS al eens benaderd hebben met deze vraag hun hand willen opsteken?
Zouden de mensen die de KNHS hebben benadert hebben met gegronde redenen ook even hun hand willen opsteken?
Zouden de mensen die de KNHS benadert hebben met een medische dispensatie ook even hun hand willen opsteken?
;)

Volgens mij hebben ze al best veel om eens achter de oren te gaan krabben en een nieuw initiatief te starten.
Het gaat er namelijk niet om dat iemand zonder bit de meest fantastische proef van het jurylid haar leven neer gaat zetten maar dat ze daar wel de kans toe krijgen.

Als Ts al veel ondernomen heeft en dan te horen krijgt dat ze met een nieuw paard moet starten, bij zulke informatie zou ik ook eerst een beetje minder reageren. Het gaat er namelijk om dat dit met dit paard kan. De KNHS sluit nu een hoop prachtige combinaties uit op grond van een regel die 6 jaar geleden is bedacht.

Dan is het heel makkelijk om te zeggen dat die mensen zich maar niet moeten aanstellen en dat ze dan maar rationeel moeten gaan doen. Maar elke keer horen dat je eigenlijk niet serieus genomen wordt omdat je geen bit hebt is niet echt fraai toch?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:14

Suelza schreef:
Daar als al meerdere malen op gereageerd. De KNHS hanteert de regels van de FEI. En als je daar vanaf wilt wijken, zul je dus met een goed verhaal moeten komen. Ze zijn er vanaf geweken door vanaf april 2014 het bitloos rijden goed te keuren in de reguliere basissport tot en met de L2 (voorheen alleen op daarvoor bestemde wedstrijden) maar zijn nog niet tot de conclusie gekomen dat het wenselijk is dit op te rekken naar de rest van de basissport.

Ja en nee, in Nederland mag je ook al grand prix op trens, dat mag van de fei ook niet..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:19

knollentuin schreef:
Suelza schreef:
Daar als al meerdere malen op gereageerd. De KNHS hanteert de regels van de FEI. En als je daar vanaf wilt wijken, zul je dus met een goed verhaal moeten komen. Ze zijn er vanaf geweken door vanaf april 2014 het bitloos rijden goed te keuren in de reguliere basissport tot en met de L2 (voorheen alleen op daarvoor bestemde wedstrijden) maar zijn nog niet tot de conclusie gekomen dat het wenselijk is dit op te rekken naar de rest van de basissport.

Ja en nee, in Nederland mag je ook al grand prix op trens, dat mag van de fei ook niet..

Mocht eerst ook niet... Is ook later pas veranderd.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:26

Ik ga echt niet hc M1 starten. De k hs is een stugge organisatie waar ik niet veel vertrouwen in heb. Dan kost het me aardig wat centen en waarom? Om een standaard mail terug te krijgen?
Overigens ben ik ook jurylid en zeker niet tegen rijden met bit. Met bit vind ik stukken makkelijker, maar met bitloos is het niet onmogelijk en niet paard onvriendelijker mits je juist materiaal juist gebruikt.
Stukie terug werd gevraagd naar wie een medische vrijstelling had om bitloos te mogen starten, maar die krijg je gewoon niet.
Een inventarisatie wie er bitloos rijden en punten hebben lijkt mij een mooi begin.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:26

Zoals gezegd heb ik al diverse keren contact gehad met de KNHS, ook nu weer contact gezocht en als ik de reactie heb ontvangen zal ik jullie hier op de hoogte brengen.

Dispensatie nooit aangevraagd, geen reden toe ook.

Met mijn Ordealtje heb ik wel geteld 2 wedstrijden kunnen starten, toen raakte ze helaas geblesseerd (aan haar achterbeen, niet door het op de voorhand hangen als gevolg van het bitloos rijden :+ ). De wedstrijden die ik reed wel 7 winstpunten verzameld en op beide dagen de hoogste punten van de klassen B t/m M toebedeeld gekregen :)
In de training namen we zonder moeite schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyementen en simpele galopswisselingen mee. Het kan écht wel.

Haar dochter ben ik bitloos aan het inrijden maar dat staat nog op een laag pitje dus voorlopig geen wedstrijden voor mij.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:34

Daan_O schreef:
Zoals gezegd heb ik al diverse keren contact gehad met de KNHS, ook nu weer contact gezocht en als ik de reactie heb ontvangen zal ik jullie hier op de hoogte brengen.

Dispensatie nooit aangevraagd, geen reden toe ook.

Met mijn Ordealtje heb ik wel geteld 2 wedstrijden kunnen starten, toen raakte ze helaas geblesseerd (aan haar achterbeen, niet door het op de voorhand hangen als gevolg van het bitloos rijden :+ ). De wedstrijden die ik reed wel 7 winstpunten kunnen verzameld en op beide dagen de hoogste punten van de klassen B t/m M toebedeeld gekregen :)
In de training namen we zonder moeite schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyementen en simpele galopswisselingen mee. Het kan écht wel.

Haar dochter ben ik bitloos aan het inrijden maar dat staat nog op een laag pitje dus voorlopig geen wedstrijden voor mij.

Ik denk dat jij voor veel bitloze combinaties die nog niet durfden starten wel een voorbeeld bent geweest, want als ik het goed herinner was jij een van de echte pioniers? Tenminste voor mij de eerste bitloze wedstrijdcombinatie met een fototopic op bokt. :D

Weet jij niet nog een aantal combinaties die momenteel lekker punten rijden in de L1/L2 die best eens op een jurycursus zouden kunnen en willen voorrijden? Dat kan blijkbaar wel wat doen voor het beeld wat juryleden momenteel terugzien op wedstrijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:45

Kahawa dank je! Dat is leuk om te lezen :)

In het verleden heb ik wel regelmatig foto topics geplaatst ja, om het bitloos rijden meer bekendheid te geven en in de hoop mensen enthousiast te maken. Dat is geregeld gelukt want ik had best regelmatig priveberichten van mensen die vragen en dergelijke hadden. Erg leuk!

Ik zat ook al te denken of het mogelijk is wat mensen te verzamelen en kijken of we iets kunnen doen naar de KNHS toe.

Dus mochten hier mensen zijn die iets willen doen én die goed beeldmateriaal kunnen aanleveren of eventueel een keer ergens in de baan willen en kunnen verschijnen hoor ik het graag!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:47

In het topic wat al eerder is aangehaald heb ik geloof ik ook een filmpje geplaatst van iemand die al een tijd bitloos HC start, nu in de M2 als ik het goed heb. Ze is wel te vinden op youtube.
Dat de KNHS dus geen geschikte voorbeelden heeft is nonsens. En hoe kan iemand HC winstpunten rijden wanneer het in de gewone wedstrijden niet mogelijk zou zijn? :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:49

In mijn tijd bij de Politie leerden wij altijd : "1 kogel, is geen kogel", oftewel... Patroonhouder leegschieten voor optimaal resultaat :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:59

Ik wil wel een keer meerijden :D moet liellie wel weer helemaal fit zijn. Verder zal ik kijken zodra ik ergens mogelijkheden tot filmen heb dit ook gelijk laat doen :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:05

Dit jaar beginnen de M cursussen van de juryopleiding weer, dus hou die in de peiling ;) Daar worden regelmatig combinaties voor gevraagd en is ruimte voor discussie.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:07

Marjan er is vast wel een keer iemand die in ieder geval alvast een stukje kan filmen toch?

Misschien is het handig om een verzameltopic te maken waarin filmpjes geplaatst kunnen worden maar ik weet niet of dat mag en zo ja waar...?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:16

Ja ik ga er vanuit van wel :D ik rij alleen meestal s avonds ivm werk en dan is er vaak niemand op stal of het licht is slecht. Maar nu het steeds langer licht is moet het lukken. En anders vriendlief maar eens instructies geven :P

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:21

De KNHS legt regels op die voor ons allemaal op een gegeven moment niet passen. Of het dit is of wat anders. Ik heb het nu ook. Per 1 april is het verplicht om bij het mennen een broek te dragen. Het paard dan hè. Ik rij zonder. Mijn paard vind het niet fijn. Maar ja het moet. Dus toch maar aan de slag en het hem leren.
Elk paard kan met een bit ( tenzij er een trauma is geweest) Je zal misschien even moeten zoeken welke het beste is. Maar weet zeker dat er één is.
Tegen de KNHS vechten heeft geen zin, verlies je altijd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:24

baudyh schreef:
De KNHS legt regels op die voor ons allemaal op een gegeven moment niet passen. Of het dit is of wat anders. Ik heb het nu ook. Per 1 april is het verplicht om bij het mennen een broek te dragen. Het paard dan hè. Ik rij zonder. Mijn paard vind het niet fijn. Maar ja het moet. Dus toch maar aan de slag en het hem leren.
Elk paard kan met een bit ( tenzij er een trauma is geweest) Je zal misschien even moeten zoeken welke het beste is. Maar weet zeker dat er één is.
Tegen de KNHS vechten heeft geen zin, verlies je altijd.

Dit vind ik een vergelijking die niet helemaal opgaat. Een broek zit er voor veiligheid en een bit heb je daar niet perse voor nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:25

Tja ik start liever zonder een neusriem maar ook dat mag niet...

En dat er hier steeds gesteld wordt waarom zouden de bitlozen moeten bewijzen? Tja heel simpel... Wie 'eist' die bewijst. De KNHS heeft aangegeven waarom niet. Wil je dit wel? Dan moet je met keiharde resultaten en bewijzen komen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:42

Dat heeft toch niets te maken met je optoming?
Een bitloos hoofdstel heeft ook een neusriem.

Dit gaat om een bepaalde vorm van africhten en gymnastiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:46

Oh nee? Wat is er dan anders aan de africhting en gymnastiseren van een bitloos paard? Niets toch? Want dat is toch wat de KNHS juist wel vindt maar waarvan de bitloze ruiters zeggen is niet zo..

Dan is wat rest toch een verschil in optoming en dan is zonder bit starten net zo goed een optoming als zonder neusriem starten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:49

Yvank_ schreef:
Oh nee? Wat is er dan anders aan de africhting en gymnastiseren van een bitloos paard? Niets toch? Want dat is toch wat de KNHS juist wel vindt maar waarvan de bitloze ruiters zeggen is niet zo..

Dan is wat rest toch een verschil in optoming en dan is zonder bit starten net zo goed een optoming als zonder neusriem starten.

Maar je bent niet verplicht de neusriem strak te doen waardoor je paard er last van heeft. Daarmee kan je nog redelijk aanpassen aan wat een paard fijn vind. Een bit er een beetje in wil niet helaas :+

Maar goed ik ben van mening dat optoming waarvan de hulpen niet zwaarder worden gewoon moet kunnen afwijken. Het is niet dat je veel voordeel hebt van wel of geen bit, wel of je er stang en trens in hangt of een gewoon trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:53

Er zijn genoeg paarden die de neusriem opzich niet fijn vinden om de neus hoe los of strak ook...

Maar het staat allemaal niet ter discussie hoe goed of slecht iets is.. Als de KNHS het niet wil is het einde discussie..