Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FD_horses

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:16

Hmm nee, niet mijn favoriete combinatie :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:59

denisesilver schreef:
Wat ik me afvraag, paarden die zo met hun benen gooien, is dat niet slecht voor de gewrichten??

Slecht voor de rug. Paarden die zo met hun voorbenen gooien en waarbij de achterhand in een gebroken diagonaal meedoen lopen met een holle rug.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:57

Bij deze wel, maar bij anderen die goed over de rug lopen etc. is dat hele extreme zwaaien niet slecht voor de benen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:48

denisesilver schreef:
Bij deze wel, maar bij anderen die goed over de rug lopen etc. is dat hele extreme zwaaien niet slecht voor de benen?

Heb nog geen een zwaaier zonder holle rug zien lopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:05

Dat is altijd relatief natuurlijk, want als het voorbeen omhoog gaat wordt de rug altijd holler, het gaat er alleen om dat je daar een goede balans in vind en dat het paard niet de rug wegdrukt om zijn benen hoger te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:14

anneliesdj schreef:
Dat is altijd relatief natuurlijk, want als het voorbeen omhoog gaat wordt de rug altijd holler, het gaat er alleen om dat je daar een goede balans in vind en dat het paard niet de rug wegdrukt om zijn benen hoger te krijgen.

En heb er nog geen ene gezien die extreem zwaaide, die daar balans in had. Rest de vraag of een paard zo getrixt moet worden om te winnen want nee, óók Totilas liep van nature niet zo extreem. Die liep knap van zichzelf maar niet zo belachelijk groot als in de proeven. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:53

A_nouk schreef:
[ [url=m/D0XMCe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb wel een foto van het rijden van adelinde zojuist :o

Hals blijft er apart uit zien.......

Idd, wat een vreemde nek... Erg ielig en dun net voor de kaak.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:31

Heleennn schreef:
A_nouk schreef:
[ [url=m/D0XMCe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb wel een foto van het rijden van adelinde zojuist :o

Hals blijft er apart uit zien.......

Idd, wat een vreemde nek... Erg ielig en dun net voor de kaak.

Maar dat komt door een operatie dus daar kan ie niet aan doen..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:04

Waar is hij aan geopereerd?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:17

Uit zijn hengstenrapport: Aqiedo is een luchtzuiger. Hij is hiervoor geopereerd en daardoor is de keeluitsnijding zeer licht geworden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:20

Dus ipv de reden van het luchtzuigen weg te nemen, hebben ze er voor gezorgd dat ie niet meer kan luchtzuigen.

De oorzaak (stress) is er nog steeds, paard kan het alleen niet meer uiten en verwerken door lucht te zuigen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:55

LBLGypsyCobs schreef:
Dus ipv de reden van het luchtzuigen weg te nemen, hebben ze er voor gezorgd dat ie niet meer kan luchtzuigen.

De oorzaak (stress) is er nog steeds, paard kan het alleen niet meer uiten en verwerken door lucht te zuigen.

Gaan we daar ook nog over beginnen :roll: er zijn een hoop paarden die luchtzuigen, kribbenbijten, weven oid, ook bij de profs (miss wel vaker dan bij de amateur) en misschien is het wel een aanwensel of heeft hij het afgekeken bij een ander paard. Miss komt het wel door verkeerd voer (maagzweren) of miss inderdaad wel door stress door wat voor reden dan ook (bijv. Bij z'n moeder weg gehaald worden of na een verhuizing). Paarden die eenmaal luchtzuigen stoppen daar niet 1 2 3 mee en om hem nou 24-7 op de wei te zetten zodat die dan gras kan eten is ook geen optie voor een paard op dit niveau.
Miss is Aquido wel geopereerd toen die 3 was of miss was het vorig jaar, dat weet ik (en jij wss ook
) niet.
Met stres kan een paard niet presenteren en hij liet echt wel goede stukken zien op Indoor Brabant, nog niet op grand prix niveau maar wel veel beter als in het filmpje in de OP.

Niet zomaar oordelen dus, je kent wss heel het paard niet (menig bokker niet en ik ook niet)...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:30

Het lijken mij meer feiten dan zomaar oordelen, hij is toch geopereerd omdat weidegang voor een toppaard blijkbaar geen optie is?

En ik heb ook niet het gevoel dat deze wijze van rijden nu direct stressverminderend werkt.
Voor het paard dan, voor het publiek is het een ontspannen uitje.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:13

Ik zou toch niet graag fokken met een luchtzuiger, hier twee op stal gestaan (broertjes) die allebei lucht deden zuigen

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:56

Kan het niet echt verklaren, maar vindt het er niet zo goed uitzien, alhoewel ik Adelinde wel een goede amazone vindt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:02

denisesilver schreef:
Ik zou toch niet graag fokken met een luchtzuiger, hier twee op stal gestaan (broertjes) die allebei lucht deden zuigen

Dat kan natuurlijk ook aan de stallingsomstandigheden of voermanagement liggen. (Hoeft uiteraard niet).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:54

Amiigo schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Gaan we daar ook nog over beginnen :roll: er zijn een hoop paarden die luchtzuigen, kribbenbijten, weven oid, ook bij de profs (miss wel vaker dan bij de amateur) en misschien is het wel een aanwensel of heeft hij het afgekeken bij een ander paard. Miss komt het wel door verkeerd voer (maagzweren) of miss inderdaad wel door stress door wat voor reden dan ook (bijv. Bij z'n moeder weg gehaald worden of na een verhuizing). Paarden die eenmaal luchtzuigen stoppen daar niet 1 2 3 mee en om hem nou 24-7 op de wei te zetten zodat die dan gras kan eten is ook geen optie voor een paard op dit niveau.
Miss is Aquido wel geopereerd toen die 3 was of miss was het vorig jaar, dat weet ik (en jij wss ook
) niet.
Met stres kan een paard niet presenteren en hij liet echt wel goede stukken zien op Indoor Brabant, nog niet op grand prix niveau maar wel veel beter als in het filmpje in de OP.

Niet zomaar oordelen dus, je kent wss heel het paard niet (menig bokker niet en ik ook niet)...

Hoezo niet? Je maakt mij niet wijs dat dit paard stressvrij is (en elk ander gp paard).
Een paard is er juist op gemaakt om wél te kunnen presteren onder druk/stress, dat is ook waarom wij ze zo leuk vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:14

Daar zijn wij ook op gemaakt maar wel alleen als die onder een bepaalde grens zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:19

Haha wij zijn wel wat minder stressbestendig dan het gemiddelde paard denk ik ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:49

Het doel van de dressuur is volgens het FEI:

Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Daar moeten we dus de GP shows aan afmeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:14

anneliesdj schreef:
Haha wij zijn wel wat minder stressbestendig dan het gemiddelde paard denk ik ;)

Dat kan zomaar. Maar ik bedoel maar te zeggen dat een GP paard zijn stress-level ook onder een bepaalde hoeveelheid moet zitten. Anders functioneert ie simpelweg niet. Iets spanning zal er moeten zijn (want met dat ontspannen weide-pasje gaan ze geen 80% en hoger scoren) maar die mag ook niet te hoog zijn want dan doen ze het ook niet meer. :) (een "Je-komt-mee-of-niet-maar-ik-ren-voor-mijn-leven" tempo brengt je al evemin 80% of meer op..)

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:38

Pff, zo bizar dit.

Wat een bak commentaar krijgt Adelinde hier over zich heen. Zij is toch wel degene die flink boven ons uitstijgt..
Ik kijk tegen niemand op, ook niet tegen haar, maar iets minder commentaar zal niet verkeerd zijn.

Ik las ergens in het begin iets over ''in de bakkes trekken''.. als je geen tips wil aannemen of op zijn minst wil proberen vraag ik mij af wat je er in hemelsnaam te zoeken hebt. Kortere teugels wil niet meteen zeggen dat je je paard in zijn mond trekt.

Kijk eens op een gewone simpele knhs dressuurwedstrijd.. daar zie je pas gepluk en getrek.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:32

Whozigg schreef:
Pff, zo bizar dit.

Wat een bak commentaar krijgt Adelinde hier over zich heen. Zij is toch wel degene die flink boven ons uitstijgt..
Ik kijk tegen niemand op, ook niet tegen haar, maar iets minder commentaar zal niet verkeerd zijn.

Ik las ergens in het begin iets over ''in de bakkes trekken''.. als je geen tips wil aannemen of op zijn minst wil proberen vraag ik mij af wat je er in hemelsnaam te zoeken hebt. Kortere teugels wil niet meteen zeggen dat je je paard in zijn mond trekt.

Kijk eens op een gewone simpele knhs dressuurwedstrijd.. daar zie je pas gepluk en getrek.

Wat is er bizar aan?

Dit is gewoon de realiteit, naast het feit dat Adelinde niet juist rijdt, zijn er genoeg anderen die dat wel doen. Dus krijgt Adelinde kritiek, nadeel van in de schijnwerpers staan. Daarnaast zijn er ook genoeg ruiters waarbij progressie wel degelijk zichtbaar is, ook dit blijft bij Adelinde afwezig.

Ook het in de bakkes trekken is, in mijn optiek, waar. Er staan meerdere filmpjes online waarin dit goed zichtbaar is, daarnaast ontelbare grote wedstrijden van achter de schermen meegemaakt en ook hier dezelfde manier van rijden.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:15

Ach joh, schei toch uit. Is dit niet gewoon mega afgunst van iedereen? Als ze het zo slecht deed en er geen progressie zou zijn, waarom rijdt ze dan in de wereldtop?

Over het in de bakkes trekken.. even beter lezen wat ik daar over zeg. Daar heb ik het over iemand die bij haar reed, geloof zelfs op de eerste pagina van dit hele topic. Als jij naar een les, een clinic of weet ik veel gaat.. en je probeert geen tips die gegeven worden, blijf dan lekker thuis. Of Adelinde wel of niet plukt.. daar ging mijn stukje over in de bakkes trekken niet over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:39

geen progressie ben ik het niet mee eens. Adelinde doet bij mijn weten zeker wel moeite om haar manier van rijden te verzachten.