Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:44

Oh echt erg HoldenHero. Goed dat je betreffende persoon gewoon op de man af hebt aangesproken. Hoop dat het moeders tot nadenken zet.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:22

Wat goed van je dat je de moeder hebt aangesproken en dat ze mocht afkoelen op jou paard!
Hoop dat er wat veranderingen komen voor dat meisje edit en de pony uiteraard.
Laatst bijgewerkt door fenijro_tani op 08-01-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:24

Wat lief van je dat je haar even op je eigen paard hebt gezet! Arm kind zeg, en arme pony uiteraard. Sommige mensen :n

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:03

Ach wat zielig, wel knap dat je er werk van gemaakt hebt.
Opmerkelijk hoe verblind mensen kunnen worden door wedstrijden.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:15

Ik denk dat het meisje 7 jaar is en net nieuw. De moeder heeft zelf nooit gereden en dit is hun eerste pony.
De moeder kijkt me nu niet meer aan maar dat boeit me weinig.

Op de pony wedstrijden hier op stal hoor je sommige ouders gewoon zo slecht praten over hun kind. Voorbeeldje : meisje in de B, bling bling overal waar je kijken kunt en pony liep netjes. Moeder van het meisje zegt tegen een andere moeder aan de bakrand ;Nou, zijn we nou helemaal hierheen komen rijden als ze hem zo laat lopen? Ik meld haar wel af, schaam me dood!

Pony liep dus niet goed genoeg "aan de teugel". Het was druk in de bak en haar pony sprong een paar keer weg.

Dan heb ik echt medelijden met dat meisje.
Vriendin van mij zei toen; wauw dat meisje met al die bling bling, die kon nog wel eens winnen.

En raad eens? Ze won ook. Toen was die moeder ineens zo blij..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 12:10

Goed dat je het hebt gemeld en dat ze even op jouw paard mocht GoldenHero.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:17

natuurlijk is dat echt erg golden hero....maar vaak als het veel geld kost kom je het zo tegen...
ze beseffen niet wat ze hun kind aandoen en dat is jammer een kind moet kind op hun manier kunnen zijn!
de ene is een geboren kampioen en rijd de sterren van de hemel, de ander knuffelt meer.
ik hoop dat iedereen die zoiets ziet de ouders aanspreekt!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:10

Vaak zijn het ook ouders die er te weinig vanaf weten. Ze denken te veel in product: ik heb er zo veel voor betaald, het kan dit dan moet het bij ons ook zo werken. Helaas hebben dieren een eigen karakter wat ook nog moet aansluiten op een kind en pakt dat niet altijd zo uit. Niet iedereen snapt dat helaas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:34

Nou zou ik als moeder ook niet blij worden van een pony die mijn kind alle hoeken van de bak liet zien. Dan gaat zo'n dier er bij ons ook uit. Lastige paarden rijden ze maar als volwassene, in de kindertijd moeten ze braaf, betrouwbaar, eerlijk en makkelijk te rijden zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:20

xGoldenHero schreef:
Ik denk dat het meisje 7 jaar is en net nieuw. De moeder heeft zelf nooit gereden en dit is hun eerste pony.
De moeder kijkt me nu niet meer aan maar dat boeit me weinig.

Op de pony wedstrijden hier op stal hoor je sommige ouders gewoon zo slecht praten over hun kind. Voorbeeldje : meisje in de B, bling bling overal waar je kijken kunt en pony liep netjes. Moeder van het meisje zegt tegen een andere moeder aan de bakrand ;Nou, zijn we nou helemaal hierheen komen rijden als ze hem zo laat lopen? Ik meld haar wel af, schaam me dood!

Pony liep dus niet goed genoeg "aan de teugel". Het was druk in de bak en haar pony sprong een paar keer weg.

Dan heb ik echt medelijden met dat meisje.
Vriendin van mij zei toen; wauw dat meisje met al die bling bling, die kon nog wel eens winnen.

En raad eens? Ze won ook. Toen was die moeder ineens zo blij..

OMG dit meen je niet,ik ben altijd trots op m´n kleine aardappel! (ook 7jr). En zeker op wedstrijd.
Ze doet het toch maar even,ook op die van 12 hoor, alleen thuis ben ik wel streng...(althans ik probeer ze het gemakkelijk uit te leggen hoe ze iets moeten doen en veel oefenen)...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:32

Herkenbaar van vroeger, mijn ouders waren gelukkig niet zo maar mijn lesgever destijds wel. vreselijk. De lol voor paardrijden en wedstrijdrijden is er daardoor helemaal af gegaan...

Heb nu daardoor ook een behoorlijke prestatiedrang gekregen op wedstrijden wat niet altijd even leuk is.

Snap sommige ouders hierin dus ook echt niet .. :( het moet toch leuk blijven.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:28

Ik snap sowieso het feit dat een dure pony beter is niet zo goed.
Je kunt toch beter een lieve, brave pony kopen en daarmee je kind aan de paarden laten wennen? Vaak zijn de dure sportpony's hartstikke fel omdat dat in hun bloed zit.
Heb zelf geen kinderen, maar weet wel zeker dat ik vooral een hele lieve pony zou kopen om ze daar lekker op te laten rondhobbelen. De tijd komt nog wel dat ze serieus willen gaan rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:11

Wij hebben ook een brave maar als dochter straks beter rijdt en richting M gaat komt ze er niet meer met die pony, dan komt er ook een sportpony bij

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:21

Een erg fanatieke moeder, van dichtbij meegemaakt. Heb ook geen ponytijd gehad, omdat gelijk op de paarden "beter" was. Jammer, maar neem niemand iets kwalijk. Het gezellig met vriendinnetjes "spelen met de ponys" is iets wat ik heb gemist. Het was altijd trainen en verbeteren. Die keuze is indertijd gemaakt. :j
Zou ik het adviseren? Nee. Laat je kind lekker genieten en de "paardenwereld" verkennen zonder al teveel druk. Het kind mag natuurlijk wel weten dat ze bepaalde verantwoordelijkheden hebben en het ze niet allemaal aan komt waaien. Maar ik ben van mening dat plezier ten alle tijden op nummer 1 moet staan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:52

En Urielle, wat leert je kind ermee? Dat ponies vervangbaar zijn, ik hou er niet zo van, dat gepush en gepresteer met je kind. Mijn kids mogen erop vertrouwen dat hoe slecht ze het ook doen, mijn liefde er niet minder op wordt, en dat geldt ook voor desbetreffende pony, maar misschien ben ik wel een beetje raar in die dingen. Als de pony zich niet aan mij aanpast of aan kan passen, dan pas ik mijn wensen toch gewoon aan. Dan maar niet in de z.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 06:23

Waarom moeten kinderen altijd per se van alles iets "leren"?

Hier is het simpel: paardensport is duur. Heb je er plezier aan dan zorgen we voor iedereen die wil dat ze alle kansen krijgen. Paarden die niet gebruikt worden of waar iemand zich niet goed bij voelt worden verkocht. Die worden niet aangehouden om sentimentele redenen.

Als bleek dat deze pony niet zo betrouwbaar was als we dachten bij aanschaf dan stond ze er ook niet meer. Als we begonnen waren met een A/B-tje waren we nu ook in haar laatste jaren met zo'n kleintje bezig (ging hij eerst naar de kleinere kinderen en dan verkocht). Nu wordt deze tzt doorgeschoven naar haar jongere zusje en broertje om te leren rijden en als die erop klaar zijn is de pony klaar voor haar pensioen. Kijkt er niemand tussendoor naar om of heeft er niemand plezier aan dan wordt ze verkocht.

Ambitie is geen vies woord hoor, dat mág je gewoon hebben!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:49

nou ja de vraag van dit topic is dat mensen zien dar de ambitie vaak meer bij de ouders zit dan bij de kinderen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:32

Dat snap ik. Bij ons is het alleen zo dat de oudste mijn prestatiedrang in het kwadraat geërfd heeft. Ik ben zelf iemand die iig op wedstrijd wil, mijn dochter is veel meer: de tweede is de eerste verliezer.
Nou prima, dan helpen we haar voor zover het in de financiële mogelijkheden zit naar haar dromen toe.

Ik krijg van de reactie van piezze bijvoorbeeld echt het idee dat er iets mis is met ambitie.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:51

Ambitie is niks mis mee zolang het op een gezonde manier is en dat het niet je leven gaat beheersen en dat alles moet wijken voor die ambitie. En dat je daarbij iedereen die in de weg staat aan de kant schoffeert, dit is wel wat er vaak gebeurd.

Heb een tijdje les gegeven op een pony club, heb daar menig kindertjes gezien die op de clubpony reden die eigenlijk het liefst willen stappen en draven maar van hun ouders moesten galopperen, terwijl ze hier nog niet aan toe waren omdat ze of er bang voor waren of hun balans er nog niet was.
of te wel huilende kinderen die naar verloop van tijd niets meer durven en van ellende stoppen met rijden.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:16

ik heb mijn eigen pony en als ik op wedstrijd wil dan :
knot ik zelf met naald een draad
pak ik zelf al mijn spullen voor paard en mezelf
was ik zelf de staart
poets is zelf de spullen
zorg dat de papieren in orde zijn (paspoort, proef, startgeld, evt. extra papieren bv. bij vogelgriep)
en laad ik zelf de pony
ook doe ik gewoon elke dag de stal en veeg ik de stallen.

ik wil een pony? nou dan zorg ik ervoor :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:33

@Mykenshant
Sommige angstige kinderen hebben tijd nodig en doen het dan vanzelf, andere kinderen blijven hun angst uit de weg gaan. Dan zul je ze het toch een keer moeten laten doen om een succeservaring op te doen. Uiteraard mits ze er klaar voor zijn, niet een die in draf er nagenoeg af stuitert laten galopperen.

cloudspoetry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 03:54

Is inderdaat echt triest en de lol is er inderdaat van af dan.
Maja ik denk dat er weinig aan te doen valt...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 07:41

Urielle schreef:
@Mykenshant
Sommige angstige kinderen hebben tijd nodig en doen het dan vanzelf, andere kinderen blijven hun angst uit de weg gaan. Dan zul je ze het toch een keer moeten laten doen om een succeservaring op te doen. Uiteraard mits ze er klaar voor zijn, niet een die in draf er nagenoeg af stuitert laten galopperen.

Als ik merk dat ze net effe dat kleine drempeltje over moeten, dan push ik ze er heust er wel overheen. Maar dan is het nog steeds wanneer ik zie dat het kind er aan toe is en niet omdat de ouders graag zien dat het kind gaat galopperen / springen ed.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:02

Heel herkenbaar, mijn ouders waren vroeger ook zo fanatiek. Mijn vader erger dan mijn moeder. Elke wedstrijd veel stress zowel bij mij als bij pony. Op mijn 17e ben ik gestopt met wedstrijden, ik vond het toen niet leuk meer.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:15

Ik heb eigenlijk het idee dat er nog steeds een pennysfeer heerst. Duur bijna altijd slecht, pony is de dupe en meisje/ouders zijn krengen en verschrikkelijk.
Meisje op een pluispony is bijna altijd een outsider die stiekem toch wel wint.

Dat heb ik tijdens het lesgeven ook wel totaal anders gezien. Ouders die hun kinderen de kans gunden omdat ze die kans zelf nooit hebben gehad en een peperdure maar ontzettend lieve pony hadden gekocht omdat dat de enige was die hun dochter er niet had afgesmakt. Die hun dochter in alles steunden ( Ja, meerdere combinaties. Er was zelfs een vader die heeft leren rijden en een extra paard had gekocht zodat ze samen naar buiten konden. Dat was zo lief! )

Maar ook meisjes die liepen te schreeuwen en hakketakken op hun lieve pluispony. Heb 1 keer een zweepje afgepakt van een stel met een fjord, die werd compleet lens geslagen zowel door de ouders als door het kind.

Het lijkt wel dat als je gaat voor iets wat net boven de norm ligt, je de schijn al tegen je hebt.
Even wakker worden mensen :)

Er zijn ook zat dure sportpony's die een ontzettend zacht karakter hebben omdat ze daar op gefokt worden.