Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:37

Ik rij bij een handelsstal en daar proberen we altijd de paarden uit.
Je weet soms niet wat voor dier je werkelijk onder je hebt.. Zandhappen is dus ook bekend :j
Zijn veel mensen die hun paard/pony verkopen onder het mom van 'kan zo in de sport!'
Maar dit is 9 van de 10 keer echt een fabel.

Zeeuwsemeid

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:41

Ik stap in principe op onbekende paarden, maar het is wel afhankelijk van hoe mn rug aanvoelt.. Als ik veel last heb ben ik voorzichtiger.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:42

Ik geef van te voren altijd aan dat ik in het begin wat voorzichtig ben. Ik wil namelijk eerst contact met de eigenaar. Als daar geen match mee is of als dat niet vertrouwd voelt dan doe ik het niet. Als de eigenaar me een vertrouwd gevoel geeft dan wil ik eerst met het paard wat grondwerk doen, al is het alleen maar even simpel stappen aan de hand, om te voelen wat de energie is. Als deze energie mij het gevoel geeft dat het gevaarlijk is stap ik er niet op, en andersom natuurlijk.

Voelen en luisteren naar je gevoel. Dat is mijn advies voor je op een vreemd paard stapt. Ik ben een bijrijder/leaser en heb zo al meerdere eigenaren voorbij zien komen en ik heb wel eens gezegt na aanleiding van het longeren dat ik het niet ga aanhalen. Mijn gevoel was helemaal terecht want een week later was een ander meisje er op gestapt en met de ambulance met spoed weggebracht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:56

Ja, zolang als iemand met kennis maar zegt dat ik prima op dat paard kan rijden. Ik rijd op een manege, dus in het begin had ik er nogal moeite mee om van pony te wisselen, maar nu stap ik zo op eentje waar ik nog niet eerder op heb gezeten.

JS_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:48

ja, als ik het vertrouw wel ja

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:15

Ik stap ook eigenlijk altijd wel op alles.. haha denk ik nooit zo bij na vind het altijd leuk en leerzaam

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 02:37

Ik stap op elk paard. Liefst met zo min mogelijk info.
Ik hoor achteraf wel wat paardlief de vorige eigenaars aangedaan heeft.

Zo heb ik een paard gereden waarvan de eigenaresse na een ongelukkige val overleden was. De volgende eigenaresse had meerdere breuken opgelopen. En toen stond het paard stil...
Ik ben er zonder enige voorkennis opgestapt, vond het wel wat vreemd dat er opeens zoveel volk kwam kijken. En ik vond het ook vreemd dat de instructeur aangaf dat ik maar moest rijden zoals dat voor mij het beste voelde. Ehm, beestje kan gewoon de les volgen hoor! Waarom niet?

De les was geen enkel probleem! We hebben braaf een beginnerslesje gevolgd.
Maar ik heb wel gevraagd om zelf wat rondjes galop te doen.

Dat "o zo gevaarlijke paard" heeft bij mij werkelijk geen stap verkeerd gezet. Maar ja, ik kende de voorgeschiedenis niet en heb daar ook nooit aan gedacht of een probleem van gemaakt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:41

Ja, maar dan wil ik ze wel hebben meegemaakt vanaf de grond.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:53

Ja hoor het liefst heb ik ze dan wel even aan de longe voordat ik erop stap. Afgelopen vakantie in Amerika stapte ik ook op een paard waarvan ik achteraf hoorde dat deze 3 jaar was en bijna nooit was bereden en op een Hengst waarvan achteraf bleek dat die 3 maand stil had gestaan, kon ik wel even mee naar buiten gaan. Bleek dus allebei toch flink wat karakter in te zitten, maar ben ook op een fries gestapt die nooit bereden was en flink wild en vals zou zijn en alles, wat achteraf niet zo was. Maar dan zit je er toch met veel meer stres op. Dus geef mij maar gewoon een paard zonder informatie. :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:50

zelfs als ik weet dat het een paard/pony is die het nodig vind je er af proberen te gooien stap ik er op. moet wel zeggen dat ik voorzichtiger ben geworden hoor, maar ik stap werkelijk overal op. maar daarom maak ik ook paarden zadelmak en train ik probleempaarden

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:32

Nou toen ik een stuk jonger was wel.... Maar nu denk ik er meer over na, dus doe het maar niet :)

Xiao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:10

Ligt eraan, alleen als ik een goed gevoel heb bij het paard, anders stap ik niet zomaar op.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:30

Manegeruiter hier :wave: (en verzorgster maar dat terzijde)
Als er een nieuw paard op de manege is stap ik op een voor mij vreemd paard. Al ga ik er daarbij wel vanuit dat het nieuwe paard is 'goedgekeurd' door de manege. Telt misschien niet helemaal als vreemd paard.. :/

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:47

Ik ben sinds ik moeder ben geworden wel een beetje een schijterd. Ik ben opzoek naar een nieuw paard voor mezelf en stap niet overal op om proef te rijden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:11

Idiote is wel dat ik, als ik op vakantie ben (zelfs op Kreta), gewoon overal op stap met het idee dat het wel vertrouwd is en dat er meer toeristen op rijden (op Kreat werd gevraagd hoeveel rijervaring je had en aan de hand daarvan kregen wij een paardje toegewezen, kreeg is dus eentje die van alles schrok hahaha). Op de manege zie ik vaker paarden aardig gek doen en heb is dus sneller zo iets van, laat maar :o

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:03

Ik zou op een vreemd paard stappen, maar wel voorzichtig om de reactie van het dier af te wachten.

bpv4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:28

jaa , altijd weer een nieuwe uitdaging en daar leer je veel van .mijn tip ga eens afentoe op een paard van een vander

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:33

bpv4ever schreef:
jaa , altijd weer een nieuwe uitdaging en daar leer je veel van .mijn tip ga eens afentoe op een paard van een vander

Ik stap af en toe op het paard van een ander maar dan weet ik wel op welk paard en van wie dat paard is (en daarmee een zekere mate van opvoeding en africhting).

Shelbyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:17

Als je door de stal loopt richting het paard en hij probeert geen oren af te bijten of zoiets dergelijks vind ik het in principe prima om op te stappen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:24

Ik stap in principe op elk paard. Tenzij er bewijze van spreken voor mij 3 ruiters door de lucht vlogen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:27

Op de manege heb ik wel eens op nieuwe pony's mogen rijden die er dan net waren en nog niet getest waren.
Ik heb er nooit over getwijfeld en het altijd gedaan eigenlijk :Y)
Maar is het een paard dat bekend staat als een paard wat mensen eraf gooit ofzo dan denk ik wel wat langer na :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:56

Hangt van de situatie af. Een manege paard, geen probleem, ook al heb ik het dier nooit eerder gezien.
Een braaf prive paard, ook geen probleem.
Stel iemand heeft een probleem (met een) paard en vraagt mij er eens op te stappen... Dan zal ik dat overwegen als die iemand het paard (goed) kent en mij kent / weet hoe ik rijd. Maar dus niet als die persoon mij niet (goed) kent of het paard niet kent.
Ik ga ervan uit dat 'men' je niet express op een paard zal zetten als ze denken dat je het niet aan zou kunnen.
Maar het liefst leer ik het paard eerst even kennen voor ik erop klim.

Bijna al mijn bijrijdpaarden zat ik meteen bij de eerste kennismaking op, dus tja.

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:47

Ja! Ik vind het leuk om een nieuwe uitdaging aan te gaan, stap ook op ponys van vrienden enzovoort, die bokken als je met ze naar het bos gaat :p

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:10

vertrouw alleen maar dan ook alleen mn eigen 2. :+

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:13

Ik rij zelf nog niet zo lang en ik zou eventueel op andere paarden dan manege paarden kunnen rijden.. maar ik doe het niet omdat ik weet dat de personen die er nu op rijden, al ontzettend goed kunnen rijden en ook duidelijk zijn. Als ik zou opstappen dan weet ik zeker dat ik dat niet met mijn volle vertrouwen zal doen, en daarom kan ik het dus beter niet doen :)