Voor mij is het een deal die ik gesloten heb met mijn paarden waarin ik probeer een win - win situatie te creëren voor paard en mens.
Mijn winst is regelmatig in de week een uurtje paardrijden. Ik doe niets liever, het is het fijnste en leukste voor mij wat er is! Vijf à zes keer per week mag ik genieten, soms twee keer per dag (heb twee paarden).
Mijn inzet is, paarden twee keer per dag (op dit moment want het is voorjaar, gras is rijk) naar de wei brengen en weer terug halen, zodat ze niet onbeperkt zich klem kunnen eten want daar worden ze ziek van. Als ik niet rijd met ze wandelen op dit moment 1 à 2 keer per dag. Zorgen dat ze gezond zijn en blijven en als er iets is gelijk hulp voor ze halen, onbeperkt hooi in de paddock geven en als het heet is en de vliegen zijn hier weer, dan het bosje voor ze open zetten waar ze fijn kunnen staan in de schaduw en een beetje kunnen struinen. Tevens kunnen ze altijd kiezen in of uit de stal staan. Mijn inzet is tevens zorgen dat ik zo goed rijdt dat ze soepel en gezond blijven en mij dragen met correct rug gebruik en tevens dat ik ze train dat de spieren zo optimaal mogelijk zijn c.q. worden, hiervoor heb ik veel geld in les geïnvesteerd in het verleden om Duits klassiek te leren rijden. Het beste Harnachement en stalmanagement is vanzelfsprekend en daar gaan we voor elke dag.
De winst voor mijn paarden is, dat ze zich veilig voelen, niet in de harde natuur hun kostje bij elkaar moeten scharrelen want er is altijd eten, dat ze niet hoeven te vluchten want het leven is relaxed voor hen. De oudste heeft ooit twee jaar in de echte kudde in de berg natuur in Frankrijk mogen staan. Hij vond het verschrikkelijk een leven waarin het recht van de sterkste geldt, de vliegen onbeperkt toegang hadden tot het paardenlijf en hij was zeer depressief, mager en miste de gezelligheid en de regelmaat van het leven bij de mens. Dat leven in de echte natuur werd door mij teveel geïdealiseerd. Ben ik dus door schade en schande wijzer geworden van terug gekomen.
De inzet van mijn paarden is, dat ze de vrouw en haar man/ soms vrienden paar uurtjes per week moeten dragen op hun rug. Dat ze accepteren dat ik hun koppelgenoot ben, het beste met ze voor heb en dat we respectvol met elkaar omgaan. Dus luusteren met en naar vrouw als ze in de paddock bezig is, inloopstal en/of op de rug zit. Zij is vanzelfsprekend de hoogste in rangorde en zo gaat het ook hier in alle rust en gezelligheid. Ik houd zielsveel van mijn paarden en ik merk aan alles dat de paarden blij zijn met mij (is natuurlijk ook eigenbelang want ik hanteer de voerschep
).
terwijl ik eerdere blogs van haar wel degelijk goed vond.
Ben op zoek naar een tweede boomloos zadel.