Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Luz_ElenaE schreef:Sorry ik zie dat ik niet een erg leesvriendelijk bericht heb geschreven. Excuus mijn mobiel typt nog steeds niet ideaal.
.
Gini schreef:Lante, niet alles leuk en mooi vinden is nog iets anders dan het volledige afbranden van een persoon die toch wel haar strepen verdiend heeft.
Ik ken er weinig van (en als ik dit gehommel zo hoor, misschien maar goed) en ik snap ook niet wat er nu aan de hand is. Ze doet een interview, daar wordt 1 uitspraak uit gefilterd en ineens is ze een manegeruiter? Ik denk dat ik dan wat stappen gemist heb?
Luz_ElenaE schreef:Ik lees al een tijdje mee uit interesse.
Er werd ergens gesuggereerd dat je wel been en hand hulpen tegelijk kan geven. De mensen die dat beweren zijn de aanhangers van het skala. Als jullie zeggen dat dat mogelijk is, kan ik alleen tot de conclusie komen dat jullie elke vorm van basis missen. Bij een jong net zadelmak paard waar je mee gaat rijden in de gewenningsfase en je geeft been en hand tegelijk dan kan er maar 1 ding gebeuren. Hij spant zijn lange rugspier aan waardoor het hoofd omhoog komt en de achterhand er nog verder onder vandaan. Immers paard weet niet wat je bedoeld. Hij moet gas geven en remmen tegelijk.
Imo bij een verder opgeleid paard kan je dat nog steeds niet doen. Je geeft bij een halve ophouding nooit been. Namelijk op er moment dat jij een halve ophouding geeft is het achterbeen al actief naar voren. Je geeft een halve ophouding met hand en zit. Door je zit trek je de achterhand er als het ware onder en door de hand rem je het paard. En voilà u heeft een meer ondertredent achterbeen.
Anky ziet het skala als een vast stappenplan om een paard op te leiden. Dat is het niet de stappen zijn binnen de fases met elkaar te verwisselen.
Vb. Gespannen paard dat door de spanning niet taktmatig kan bewegen. Ga je niet beginnen met stap 1 takt beginnen, dat heeft geen zin paard blijft namelijk gespannen en zal daardoor ontaktmatig blijven bewegen. Je begint dan bij ontspanning. Als het paard namelijk ontspannen is gaat het ook taktmatig bewegen.
Veelgemaakte fout in de gewenningsfase bij een scheef paard zeggen veel mensen ik begin bij rechtrichten. Dat is knapbwakt dat staat in pas bij een doorkomend achterbeen. Je begint dan juist bij losgelatenheid. Probleem is namelijk dat de linker langerugspier bijv. Langer is dan de rechter. Je gaat dan D.m.v. lengtebuiging de rechter rugspier proberen langer te maken. Naarmate dat steeds beter lukt zal het paard ook rechts gaan loslaten en is je doel bereikt op dat moment.
Anky werkt trouwens precies zo. Ik heb stage gelopen bij een leerling van haar en toen ik daar kwam waren we nog bezig met een basis leggen bij mijn paard maar al richting de 2e fase aan het gaan. Bij haar zijn we toen terug gegaan naar de gewenningsfase en alleen maar daar aan gewerkt ik mocht ook niks anders doen dan dat mijn paard bij het eerste been en hand meteen reageerde (gas en rem bevestigen dus) toen dat voorelkaar was kwam ontspanning jij geeft druk op die druk ontspant het paard en op dat moment ontspan jij ook. Dat is het basisprincipe waar zij mee rijden. In principe dus precies hetzelfde als de "klassieke" ruiters hier beweren.
Lante schreef:Gini schreef:Lante, niet alles leuk en mooi vinden is nog iets anders dan het volledige afbranden van een persoon die toch wel haar strepen verdiend heeft.
Ik ken er weinig van (en als ik dit gehommel zo hoor, misschien maar goed) en ik snap ook niet wat er nu aan de hand is. Ze doet een interview, daar wordt 1 uitspraak uit gefilterd en ineens is ze een manegeruiter? Ik denk dat ik dan wat stappen gemist heb?
quote even waar dat gebeurt dan? Het is in jouw beleving misschien zo, maar niet in de mijne. Manegeruiter?? Wie heeft dat gezegd??
vur schreef:Het skala afschaffen? Zullen wij Anky eens afschaffen? Wat een onzin zeg. Leven en laten leven. Wie denkt zij wel dat ze is (misschien wel drie gouden OS-medailles, maar welk recht geeft het haar om te pleiten voor afschaffen). Nee, haar manier, daar wordt je blij van. Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.
murphy102 schreef:En zo zie je dus dat iedereen vanuit zijn eigen achtergrond praat.
Allereerst hebben we het hier niet over een jong paard die alle hulpen nog aangeleerd moet krijgen, in logisch verband met het wezen van dat jonge paard.
Ten tweede lees ik dus bij jou ook dat je níet klassiek bent onderlegd. Is niet erg, maar dan praten we wel langs elkaar heen. Als jij nl. beweert dat een been alleen maar gas geeft, dan heb jij geen begrip van o.m. de halve ophouding. Dat durf ik inderdaad te stellen, ja.
Dan heb jij kennelijk geen weet van overeenstemmende, regelende en samenwerkende hulpen.
Nogmaals, is geen probleem, maar dan praten we niet over dezelfde zaken.
Gas en rem, accelereren enz. zijn m.i. respectloze woorden die je wel voor mechanische voertuigen gebruikt, maar niet voor levende have. Dat is afkomstig van Sjef, is Jip en Janneke-taal.
Gini schreef:Lante, niet alles leuk en mooi vinden is nog iets anders dan het volledige afbranden van een persoon die toch wel haar strepen verdiend heeft.
Luz_ElenaE schreef:Goed als je het in termen wil weten er bestaan 3soorten beenhulpen
Voorwaarts drijvende hulp
Zijwaartse hulp.
Begrenzende hulp
Geen van de 3 nodig bij een halve ophouding. Paard zijn achterbeen is al actief dus waarom extra been geven?
Ik ben inderdaad niet specifiek klassiek onderlegd (opgeleid zeg ik bewust niet omdat ik nog lang niet uitgeleerd ben) ik zorg dat ik bij heel veel verschillende mensen train met andere achtergronden. Zo kan ik uit al die manieren zelf mijn eigen weg kiezen. Ik klemp mij bewust niet vast aan klassiek of modern maar wil graag zo breed mogelijk worden opgeleid
Gini schreef:Pagina 1 zelfs al.vur schreef:Het skala afschaffen? Zullen wij Anky eens afschaffen? Wat een onzin zeg. Leven en laten leven. Wie denkt zij wel dat ze is (misschien wel drie gouden OS-medailles, maar welk recht geeft het haar om te pleiten voor afschaffen). Nee, haar manier, daar wordt je blij van. Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.
murphy102 schreef:Gini schreef:Lante, niet alles leuk en mooi vinden is nog iets anders dan het volledige afbranden van een persoon die toch wel haar strepen verdiend heeft.
Wat zou jij ervan vinden als mensen zouden besluiten jouw huis af te breken en alleen je inboedel laten staan?
Lante schreef:Ik lees een verontwaardigde reactie, ik zie het woord manegeruiter er niet in staan en ook niet dat Anky een manegeruiter is en het komt op mij niet over als een bericht vol haat.
Luz_ElenaE schreef:puur uit nieuwsgierigheid dan wat zijn volgens jou de verschillende beenhulpen? (ik ben lerende, dit is wat ik heb geleerd uit een klassiek boek, naar mijn weten ook de enige mogelijke beenhulpen)
Electra63 schreef:Haha Murphy. Dat vind ik totaal niet nodig.
ik ben een generatiegenoot, denk ik. Ik heb inderdaad geleerd om een halve of hele ophouding te gebruiken. Ik heb in mijn jeugd o.a. les gehad van Annemarie Sanders- Keizer, klassiek genoeg lijkt mij.
Maar ik kon niet tippen aan de Nederlandse top, zoals 99,999999 % van de ruiters. Ik kijk en luister graag naar anderen, maar zonder dat gefrustreerde, aanvallende toontje.
Dit bericht vind ik al lang genoeg op mijn telefoon en ik heb niemand verantwoording of uitleg verschuldigd. Ik ga nu dan ook genieten van het zonnetje
Lante schreef:Kortom, de mensen die kritisch zijn tav Anky haar uitspraak en haar manier van trainen wordt hier van alles in de mond gelegd door mensen die het verdedigen, maar verder is de discussie vrij slap helaas en komen er weinig overtuigende argumenten uit die hoek waarom Anky gelijk zou hebben.