Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:46

En hoeveel renpaarden zullen er oud worden?
Ik heb geen cijfers maar ik kan me niet voorstellen dat die jonge belasting goed zal zijn. ook al is het voornamelijk recht uit met een heel licht persoon.

En aangezien een springruiter dressuurmatig rijd, net als die dressuur en westernruiter zullen we iets moeten doen het dragen zo gezond mogelijk te maken.
En dat is niet met het hoofd in de lucht, een weg gedrukte rug rondjes rond rijden. Paard scheef en op de voorhand. Dan weet je ook zeker dat die niet oud gaat worden :)

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:12

Heel veel renpaarden worden oud. Na hun carriere doen ze nog jaren dienst als fokmerrie of dekhengst.
Ik geloof ook niet dat het goed is om met een paard van twee al belast te racen net zo goed als ik niet geloof dat het goed is voor een rijpaard om daar al met 3 of 4 mee te beginnen. Op die leeftijd hebben de groeiringen in de rug zich nog niet gesloten en zal in de meeste gevallen ook op latere leeftijd voor klachten zorgen.
Toevallig keek ik een documentaire enkele dagen geleden waar precies werd uitgelegd hoe het ademhalingsmechanisme bij een paard werkt en daaruit bleek duidelijk dat een paar zijn hoofd omhoog doet om zuurstof binnen te krijgen. Dit is geheel contra aan het aan de teugel rijden waar een paard gedwongen wordt om het hoofd laag te houden waardoor maar een deel van de benodigde zuurstof ingeademd kan worden.

In de natuur heeft een paard zijn hoofd ook niet in de lucht maar een centimeter of 10 á 20 voor de loodlijn, dat heeft niets van doen met het wegdrukken van de rug want dat gebeurt alleen als het hoofd onnatuurlijk hoog gehouden wordt.
Laatst bijgewerkt door Hans_Pool op 02-12-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:13

Even over de foto van Eileen: Wat ik daar mis voor het nageven is het loslaten en inknikken in de kaak.
Zo lang en laag wil mijn paard ook nog wel naar voren rekken, maar bij mijn paard begint het werk vanaf het moment dat het kaakgewricht in het spel komt. Dan moet hij niet zozeer met die neus naar voren maar krijg je meer het diep en rond rijden. En dat is dan alweer een stukje moeilijker.
En dan ga ik het achterbeen extra aanspreken waardoor hij achter er meer onder gaat komen en die voorkant omhoog komt en dan krijgen we al helemaal het stukje dat omhoog komen ook wel eens 'er tegenin komen' wordt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:15

Maar een renpaard moet ook vol vermogen geven, dus ook vol vermogen aan zuurstof binnen krijgen.

Fokmerrie is voor mij geen maatstaf of een paard nog gezond is na zijn carriere. Half kreupel door het land heen hobbelend met een veulen er naast kunnen ze helaas lang vol houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:18

Ik vraag me af hoeveel renpaarden er werkend oud zouden worden. ;)

Wb eileen; ik zie een paard dat lekker makkelijk loopt, halsje laag, neusje naar voren, maar ik zie geen nageeflijkheid of aanleuning. :) Dan zou er meer buiging in die nek/kaak moeten zijn. :) Deze loopt gewoon met de neus laag en naar voren. Is fijn en ontspannen maar heeft imo weinig met nageeflijkheid te maken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:26

@Urielle en Ayasha: helemaal eens :)

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:49

little_king schreef:
Maar een renpaard moet ook vol vermogen geven, dus ook vol vermogen aan zuurstof binnen krijgen.

Fokmerrie is voor mij geen maatstaf of een paard nog gezond is na zijn carriere. Half kreupel door het land heen hobbelend met een veulen er naast kunnen ze helaas lang vol houden.

Ook een spring- of dressuurpaard moet voluit in kunnen ademen want hoe meer zuurstof hoe minder schadelijk de arbeid voor de spieren is.

Ayasha schreef:
Ik vraag me af hoeveel renpaarden er werkend oud zouden worden. ;)

Met renpaarden wordt gewoon gewerkt na hun carriere maar het is inderdaad wel waar dat een groot deel van die paarden op latere leeftijd ernstige rug- of beenproblemen ervaren.
Aan de andere kant zijn er ook de mooie verhalen over renpaarden die later ook individueel en team Olympisch goud winnen (A Touch of Class met Joe Fargis)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:53

Ik denk dat een dressuur en springpaard genoeg kan ademen voor de prestatie die hij moet leveren.
En of het werkelijk zo ernstig geblokkeerd wordt bij op de loodlijn lopen heb ik ook mijn twijfels hoor. Dan zouden er bij wijze van elke wedstrijd wel een paar bijna flauwvallen door zuurstof te kort ;)

Dus ook renpaarden hebben problemen, dus dat in de natuurlijke houding lopen gaat het ook niet worden als oplossing :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:01

Ik betwijfel of, als ze werkelijk te weinig zuurstof kregen, ze nog zouden presteren.. Probeer maar eens een inspanning van een uur te leveren (losrijden en proef samen is toch al snel een uur) als je tape op je mond hebt en dus énkel door je neus kan adem halen.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:10

little_king schreef:
Ik denk dat een dressuur en springpaard genoeg kan ademen voor de prestatie die hij moet leveren.
En of het werkelijk zo ernstig geblokkeerd wordt bij op de loodlijn lopen heb ik ook mijn twijfels hoor. Dan zouden er bij wijze van elke wedstrijd wel een paar bijna flauwvallen door zuurstof te kort ;)

Dus ook renpaarden hebben problemen, dus dat in de natuurlijke houding lopen gaat het ook niet worden als oplossing :)

Die renpaarden hebben problemen met beenderen en rug, dat heeft met aan de teugel lopen niets te maken.
Je moet eerst de documentaire zien om te weten hoe dat zit met de longfunctie bij paarden. Ik ben het met je eens dat spring- en dressuurpaarden minder arbeid verrichten dan renpaarden. Desalniettemin ben ik van mening dat het voor de gezondheid van een paard beter is om voor de loodlijn te lopen dan erop of zelfs erachter.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:12

Ayasha schreef:
Ik betwijfel of, als ze werkelijk te weinig zuurstof kregen, ze nog zouden presteren.. Probeer maar eens een inspanning van een uur te leveren (losrijden en proef samen is toch al snel een uur) als je tape op je mond hebt en dus énkel door je neus kan adem halen.

Geen enkel probleem. Toen ik vroeger voetbalde werd ons dat op de training zelfs aangeleerd om alleen te ademen door de neus. In het begin is dat lastig maar na een tijdje raak je daar aan gewend en weet je niet beter.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:16

@Hans_Pool, heb je het zelf weleens ervaren te paard, wat er gebeurt met de beweging als het paard nageeft?
Op het moment dat het paard loslaat en van achter naar voor gaat lopen, merk je dat de beweging aan ruimte en elasticiteit toeneemt, en dat is wat we graag hebben. Dan heb je een uitgangspunt waar je mee verder kunt.

Verder ga ik helemaal mee met Caatje87, je moet een paard wel uitleggen dat hij moet nageven. Ik zie dan liever een ruiter die 3x iets steviger inkomt met de hand, dan iemand die een uur lang zachtjes blijft 'spelen', wat dat ook moge inhouden.
Voor een paard is het ook veel fijner als je als ruiter consequent bent. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je als ruiter weet waar je mee bezig bent...en daar ligt het echte probleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:22

Je hebt natuurlijk ook paarden die vanzelf achter de loodlijn gaan. Zich graag opkrullen en die je daar dat weer uit moet rijden. Kan me niet voorstellen dat ze dat doen, als zich zich daardoor benauwd voelen.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:36

Babootje schreef:
Je hebt natuurlijk ook paarden die vanzelf achter de loodlijn gaan. Zich graag opkrullen en die je daar dat weer uit moet rijden. Kan me niet voorstellen dat ze dat doen, als zich zich daardoor benauwd voelen.

Je hebt ook paarden die zichzelf bijten maar normaal is dat net zo min.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:39

Rhys schreef:
@Hans_Pool, heb je het zelf weleens ervaren te paard, wat er gebeurt met de beweging als het paard nageeft?
Op het moment dat het paard loslaat en van achter naar voor gaat lopen, merk je dat de beweging aan ruimte en elasticiteit toeneemt, en dat is wat we graag hebben. Dan heb je een uitgangspunt waar je mee verder kunt.

Verder ga ik helemaal mee met Caatje87, je moet een paard wel uitleggen dat hij moet nageven. Ik zie dan liever een ruiter die 3x iets steviger inkomt met de hand, dan iemand die een uur lang zachtjes blijft 'spelen', wat dat ook moge inhouden.
Voor een paard is het ook veel fijner als je als ruiter consequent bent. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je als ruiter weet waar je mee bezig bent...en daar ligt het echte probleem.

:D ja ik heb het wel eens ervaren de afgelopen 40+ jaar dat ik beroepsmatig paardrijd.
Waar je al uit de bocht vliegt is waar je stelt dat "we dat graag hebben". Dat is nu precies wat ik al in mijn eerste reactie stelde, het is niet vanwege het paard dat dat gedaan wordt maar precies om de reden die je zelf al aansneed.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:12

Maar als je dat gevoeld hebt Hans_Pool, dan weet je ook dat een paard zijn lijf dan veel beter gebruikt?
Ik heb een aantal jaar polo gespeeld. Hier worden de paarden gewoon met het hoofd omhoog gereden. Maar ik heb vele pony's onder mij gehad die hier door echt scheef, stijf en niet fijn aanvoelde. Toen ik weer ging dressuren wist ik weer waarom het zo belangrijk is dat het paard leert zijn lijf goed te gebruiken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:15

p.s. Ik neem dan aan dat je niet 22 bent zoals je profiel zegt.. met 40+ jaar beroepservaring :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:19

Caatje87 schreef:
p.s. Ik neem dan aan dat je niet 22 bent zoals je profiel zegt.. met 40+ jaar beroepservaring :D

Oeps... :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:20

Caatje87 schreef:

:=

maar ff serieus Hans_Pool: als het aan het paard zou liggen, zou die lekker met z'n kop aan de grond in het weiland blijven staan. Dat lijkt me logisch, maar dat is geen reden om hem maar met z'n kop in de lucht te laten lopen.
Als je er dan toch op gaat zitten, kun je naar mijn mening het beste zorgen dat het paard het ruitergewicht fatsoenlijk kan dragen en zo goed mogelijk beweegt. Dus dan moet hij eerst eens nageven en voorwaarts over de rug lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:56

Ayasha schreef:
Caatje87 schreef:

Oeps... :+

haha, zeg dat wel Oeps...

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:06

Caatje87 schreef:
Maar als je dat gevoeld hebt Hans_Pool, dan weet je ook dat een paard zijn lijf dan veel beter gebruikt?
Ik heb een aantal jaar polo gespeeld. Hier worden de paarden gewoon met het hoofd omhoog gereden. Maar ik heb vele pony's onder mij gehad die hier door echt scheef, stijf en niet fijn aanvoelde. Toen ik weer ging dressuren wist ik weer waarom het zo belangrijk is dat het paard leert zijn lijf goed te gebruiken.

Dan hebben we wat dat betreft verschillende ervaringen want ik heb geleerd dat je het meest uit een paard haalt als deze op z'n eigen benen loopt en niet geforceerd in een bepaalde stand met het hoofd moet lopen. Maar ja, ik doe dan ook geen dressuur maar springen waar de jury me niet beoordeelt op de aanleuning maar op het springen op zich.

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:07

Caatje87 schreef:

Haha, was het maar zo dat ik 22 was, helaas ben ik 59.
Ik kan me niet herinneren een leeftijd te hebben ingevuld en als dat wel het geval is dan moet daar iets fout gegaan zijn.
Laatst bijgewerkt door Hans_Pool op 02-12-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hans_Pool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:07

Rhys schreef:
Caatje87 schreef:

:=

maar ff serieus Hans_Pool: als het aan het paard zou liggen, zou die lekker met z'n kop aan de grond in het weiland blijven staan. Dat lijkt me logisch, maar dat is geen reden om hem maar met z'n kop in de lucht te laten lopen.
Als je er dan toch op gaat zitten, kun je naar mijn mening het beste zorgen dat het paard het ruitergewicht fatsoenlijk kan dragen en zo goed mogelijk beweegt. Dus dan moet hij eerst eens nageven en voorwaarts over de rug lopen.

Z'n kop in de lucht is weer een ander verhaal, ik heb zelden meegemaakt dat een paard dat uit zichzelf doet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:37

Hans_Pool schreef:
Eileen_ schreef:
Kan je (anotomisch) uitleggen waarom een paard in een dressuurhouding (opgerichr) moet lopen om nageeflijk te zijn?

Er is geen enkele reden waarom een paard aan de teugel moet lopen behalve dan dat het optisch zo hoort door mensen die dat ooit verzonnen hebben.
Een paard loopt het best en meest economisch op de manier zoals de natuur het bedoeld heeft, dat aan de teugel rijden is een gewoonte die ruiters van elkaar nadoen zonder dat ze weten wat het nut of effect ervan is.

Dat is niet waar. Als je paard een weggedrukte rug heeft, en lekker zit sterren te kijken, heb je binnen no time een paard met rugproblemen (als je er op rijdt dan he). Het doel van nageeflijkheid is juist het paard over de rug laten lopen. Dat krulletje maakt helemaal niks uit. Daarom maakt mij dat krulletje ook niks uit, maar wel dat ze lekker loopt :) En daarom ben ik ook zo blij met die foto, omdat het toch een begin is van het goed lopen (imo).
En renpaarden, ja dat is een heel ander verhaal. Sowieso ontlasten zij de rug van het paard. Heb jij ooit een jockey zien zitten? Die raken de rug niet eens als ze rennen :)
+ het doel van een race is zo snel mogelijk, dus stuwend. Zij hebben tijdens een race helemaal niks aan een dragend paard. Sommige worden trouwens ook gewoon ohz getraint, om wel die spieren te trainen hoor. Heb daar ooit een keer een topic op bokt van gezien die drafkoersen reed.

Vind het trouwens wel knap dat zoveel mensen die dingen zien. Hoe doen jullie dat? :+ En hoe kan je zien dat zij haar kaak niet loslaat? Ze is namelijk wel óntzettend zacht in dr mond.

edit; en dan vraag ik me nog steeds af hoe jullie dat dan in de western zien. Daar wordt namelijk ook niet 'rond' gereden, is daar dan geen nageeflijkheid?
Wat mijn instructrice heel mooi zei, is dat je met western meer naar een natuurlijke ontspanning/ nageeflijkheid werkt, met dressuur is het meer 'mechanisch'. Ben ik t wel mee eens :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:48

Hans_Pool schreef:
Caatje87 schreef:

Dan hebben we wat dat betreft verschillende ervaringen want ik heb geleerd dat je het meest uit een paard haalt als deze op z'n eigen benen loopt en niet geforceerd in een bepaalde stand met het hoofd moet lopen. Maar ja, ik doe dan ook geen dressuur maar springen waar de jury me niet beoordeelt op de aanleuning maar op het springen op zich.

In mijn ervaring, maar met mijn 26 jaar oud kom ik nog niet in de buurt van 40+ ;)
Is een paard van nature scheef en loopt hij van nature op de voorhand. Dit is schadelijk als we er op rijden. Dat ik een paard na wil laten geven, is niet hetzelfde als in een houding dwingen. Je probeert het paard uit te leggen hoe hij zijn lijf het beste kan gebruiken.

Haha oke vandaar! :)

Maar ik zie springruiters op hoger niveau ook dressuurmatig rijden. Ik les regelmatig bij een eventer en ook hij let hier echt wel op. Hoe beter ze dressuurmatig voor elkaar zijn, hoe beter hij zijn parcours en cross doorkomt. Heb jij dit zelf ook niet nodig in het springen dan?