Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:20

Petra_O schreef:
Ik heb al even een rondje google gemaakt, maar kon niet echt vinden wat ik zocht dus ik vraag het maar hier. Iedereen heeft het over groeischijven en wanneer ze sluiten, maar is er bekend wat het effect van belasting is op een groeischijf die nog niet gesloten is?

http://kellydegeus.nl/groei-en-ontwikke ... et-skelet/

_Femkeeex

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:33

Mijn vorige 8 jarige, new forest merrie, heb ik ingereden toen ze 4/5 was, vindt dat een paard het verdient om lekker door te groeien, zonder dat hij/zij belast wordt. Elmara was heel relax met het inrijden, natuurlijk begreep ze niet meteen de hulpen, maar van steigeren, bokken enz was geen spraken van. Pas later begonnen de streken, die nu gelukkig weer allemaal voorbij zijn. Snel naardat ze was ingereden, lieten we haar aan de hand wennen aan het bos, daarna aan een touwtje en toen los! Ook waren we begonnen met springen, dit uiterraard nog wel laag :)

Het paard van mijn vader is ingereden rondt 3/4 (weet ik niet zeker, moet ik een even navragen) en dat was een KWPNer van nu 9. Toen papa Zotje kocht, was hij licht ingereden, maar nog niet echt doorgereden. Papa het wel veel moeite en is er tig keer vanaf gevallen, wat uiteindelijk ook weer allemaal goed is gekomen. Ook Zotje hebben we laten wennen aan het bos, voor buitenritjes en ook aan springen.

omg, 1,5 dat is gewoon zielig :oo , ongeacht welk ras, een 1,5 jarige is gewoon nog een pup en dat je dan het lef hebt om erop te gaan zitten 8)7 _-:(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:50

Lusitana schreef:
liedje89 schreef:
Dat is nu net het hele euvel met dat artikel het begint een beetje wetenschappelijk met iets dat klopt, daarna komt er eigenlijk een mening/gissing die niet echt op bewijs gestoeld is (niemand heeft namelijk onderzocht in hoeverre je een paard in de groei kan belasten of niet) maar daarom neemt iedereen het wel voor zoete koek. Ik heb het idee dat men op vergroeien oid doelt, omdat dat iets is wat je bijv kreeg bij jonge kinderen die in de mijnen werkten en tijdens de groei dus chronisch overbelast werden.

Er is gewoon bewijs dat veel paarden spronggewrichtproblemen krijgen dat gaat dan voornamelijk ook weer over te vroeg naar de achterhand brengen van het gewicht) en daarom worden er paarden tegenwoordig al preventief ingespoten, zodat ze toch jong meer op de achterhand kunnen gaan voor snel beklimmen van de wedstrijdladder of kopers kunnen imponeren.... |o
Ik zal even relevante artikelen voor je zoeken.

Dat paarden doorgezakte ruggen kunnen krijgen (lang niet altijd het geval trouwens) kun je gewoon zelfs zien als leek.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat tenminste net zoveel met de trainingsopbouw te maken heeft dan met de leeftijd waarop men begint. Er is namelijk bijna niemand die later begint maar dan wel met zo'n druk erachter gaat trainen dus dat is al lastig te vergelijken met de mensen die wel lang wachten, dat zijn vaak mensen die iig wat minder prestatie gericht bezig zijn imo. Als ik in mijn omgeving begint met ook rustig aan met 3, dan zie je helemaal niet zoveel klachten. Overbalasting is natuurlijk altijd slecht al helemaal in de groei maar wat een gemiddeld paard dan kwa belasting aan kan is volgens mij gewoon niet echt onderzocht ook niet in de groei, terwijl de mensen die steeds datzelfde artikel aanhalen wel die indruk proberen te wekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:51

http://www.thehorse.com/articles/24008/ ... ock-health
"No matter what we do when training young horses during their 2- and 3-year-old years, there's a lot of repetitive stress and loading on those hocks--particularly in horses that must sit down on their hindquarters, pivot, etc.," he notes. "The lower two hock joints (TMT and DIT) are fairly immobile. They present most of the issues we deal with in hocks." This means those joints suffer the most concussion and commonly are the site of osteoarthritis."

Gaat om westernpaarden, trouwens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:54

Je kan dit artikel alleen lezen als je lid bent, is het ook ergens anders gepubliceerd? Of een bron artikel?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-11-13 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:57

liedje89 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat dat tenminste net zoveel met de trainingsopbouw te maken heeft dan met de leeftijd waarop men begint. Er is namelijk bijna niemand die later begint maar dan wel met zo'n druk erachter gaat trainen dus dat is al lastig te vergelijken met de mensen die wel lang wachten, dat zijn vaak mensen die iig wat minder prestatie gericht bezig zijn imo. Als ik in mijn omgeving begint met ook rustig aan met 3, dan zie je helemaal niet zoveel klachten. Overbalasting is natuurlijk altijd slecht al helemaal in de groei maar wat een gemiddeld paard dan kwa belasting aan kan is volgens mij gewoon niet echt onderzocht ook niet in de groei, terwijl de mensen die steeds datzelfde artikel aanhalen wel die indruk proberen te wekken.

Dat klopt. Hoewel rugproblemen waarbij het gaat om doorgezakte ruggen wel gaat om ruggen die nog niet aan belasting toe is.

Maar het heeft ontzettend veel te maken met de trainingsopbouw!!! Daar help ikmensen ook aan herinneren.
Het gaat nl niet zo zeer om belasting op zich, maar waar de krachten op los gelaten worden en hoe en hoevaak.
Je kunt rustig een start maken met een driejarige als je dan maar uitkomt bij sterke verzameling van af zijn zesde of ouder, dus.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-11-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:59

liedje89 schreef:
Je kan dit artikel alleen lezen als je lid bent, is het ook ergens anders gepubliceerd?

Dat weet ik niet. Maar lid worden is gratis. Je kunt ook googlen op de auteur misschien?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:14

Is dat niet aangeboren dan?
:7

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:52

sherif schreef:
Petra_O schreef:
Ik heb al even een rondje google gemaakt, maar kon niet echt vinden wat ik zocht dus ik vraag het maar hier. Iedereen heeft het over groeischijven en wanneer ze sluiten, maar is er bekend wat het effect van belasting is op een groeischijf die nog niet gesloten is?

http://kellydegeus.nl/groei-en-ontwikke ... et-skelet/

die had ik inderdaad gevonden, maar daar word er verder niet ingegaan op wat er nou met zo'n groeischijf gebeurd. Alleen dat er mogelijk schade kan ontstaan bij te zware belasting, zonder daar verder een onderbouwing bij te geven. Wat kan een groeischijf hebben? Hoeveel belasting is teveel belasting? wat moet er met een groeischijf gebeuren wil hij beschadigen? wat doet normale belasting van een rijpaard met een groeischijf? Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Zolang ik daar niets overe lees ben ik niet helemaal overtuigd van het hele groeischijfverhaal. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor het laat inrijden, maar aan die artikelen waar de hele tijd mee geschermd word ontbreekt toch het een en ander.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:09

Nammie schreef:
Wat ik in sommige topics tegen kom , is hier nog niet aan bod gekomen.
Het 3 jarige paard is makkelijker te ''breken'' dan een paard van 6 jaar.
Ze zijn nog in de groei , hebben nog te weinig bespiering om goed in opstand te komen tegen de mens , en dat is makkelijk inrijden...Ze missen de kracht , en geestelijk zijn ze makkelijker overdonderd.

dit vind ik eigenlijk een beetje onzin.
Ik heb een paard gereden van haar 4e tot haar 8e.
ze was dus net ingereden toen ik haar ging rijden(alleen had de eigenaar me dat niet vertelt dus ik ging er in vol vertrouwen op) en man wat heb ik moeten vechten om haar hartje te winnen! Ze was zo eenkennig en duldde geen enkele andere ruiter op haar rug(overigens, dit paard heeft na mij nog 2 andere ruiters op haar rug gehad en hier deed zijn precies hetzelfde, een mens komt niet zomaar op haar rug..)

Overigens, heb ik nooit verschil gemerkt in het in opstand komen. Ze was toen ze 4 was zelfs wat gevaarlijker met haar opstand als toen ze 6 of 7 was.
Het zelfde geldt voor de paarden die ik nu bijrijdt. waarvan er 1tje 3 is(een ruin). Ik weet zeker, als dit paard straks in opstand komt bij het inrijden, dan hou ik daar helemaal niets meer aan.
Hij is zo gigantisch sterk en tis bijna een westernpaard als je ziet in wat voor bochten hij zich kan wringen.
Als je een trap van hem krijgt zoals ie nu is,, nou dan bel de ziekenwagen maar..
Ik denk niet dat het heel veel verschilt met een 6jarige.
Een paard is al heel snel sterker als dat jij bent en daar kun jij helemaal geen enkel iets tegen doen. Kun je nog zo sterk zijn.

Ik denk niet dat ze kracht missen, ik denk dat ze ervarin gmissen. Hoe werken ze een ruiter van hun rug af. Sommige paarden weten daar altijd hele slimme truucjes voor. Die bijna altijd werken, maar die komen met de tijd.. Een jong paard kan gewoon gevaarlijk zijn als het in opstand komt, maar weet vaak nog neit hoe hij doelgericht, zonder teveel moeite een ruiter eraf werkt.. en de kunst is om dan OF te blijven zitten., OF door te zeteen dat ie voor je wil werken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:25

Petra_O schreef:
die had ik inderdaad gevonden, maar daar word er verder niet ingegaan op wat er nou met zo'n groeischijf gebeurd. Alleen dat er mogelijk schade kan ontstaan bij te zware belasting, zonder daar verder een onderbouwing bij te geven. Wat kan een groeischijf hebben? Hoeveel belasting is teveel belasting? wat moet er met een groeischijf gebeuren wil hij beschadigen? wat doet normale belasting van een rijpaard met een groeischijf? Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Zolang ik daar niets overe lees ben ik niet helemaal overtuigd van het hele groeischijfverhaal. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor het laat inrijden, maar aan die artikelen waar de hele tijd mee geschermd word ontbreekt toch het een en ander.

http://www.hetjongepaard.nl/fysiek/groeischijven

Ook hier wordt het belang van een correct schema aangetipt
"Teveel mechanishe belasting kan voor blessure's zorgen aan de groeischijven. Het kraakbeen wat erg kwetsbaar is, ondanks dat het flexibel is en tegen een stootje kan, kan er bij langdurige of verkeerde trainingenvan het kraakbeen overbelasting ontstaan. Een verantwoord trainings schema is dan ook van belang. "

"Overbelaste groeischijven
• kan groeistop veroorzaken, het paard groeit niet verder op het overbelaste punt.

• kan scheefgroei veroorzaken, als dat aan 1 zijde is kan dat een blijvend verschil opleveren. "

Bij artikel worden ook nuttige tips geleverd voor een verantwoorde training.

xGjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:51

Pas vanaf een jaar of 4,5-6. Ik denk er niet aan op een paard van 2,5-3 jaar te stappen, die zijn nog lang niet uitgegroeid en meestal emotioneel ook nog niet klaar voor het werk. Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen maar ik wil geen paard dat op zijn 10e al rugproblemen heeft door vroeg inrijden.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:21

Diegene die nu in de ITP staat met haar 4- jarige merrie doet ook al wedstrijden etc, :P

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:19

Bij ons worden de paarden al gewend aan het zadel gemaakt op bijna 3, vanaf dan meer & meer oefeningen & wanneer ze 3 zijn word er eens een ruiter opgezet. Als ze bijna 4 zijn word er pas echt intensief mee ingereden. Persoonlijk vind ik dit een redelijke leeftijd om een springpaard in te rijden. c:

Lightbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:45

Hangt heel erg van het paard af inderdaad. Op stage worden ze vaak rond 3 jarige leeftijd gedaan, doorgereden door een werknemer, en gaan daarna onder begeleiding van mijn stagebegeleider. sommige paarden worden 3,5 gedaan als ze nog erg ' ielig ' zijn of er gewoon nog niet aan toe zijn. veel langer wacht hij niet. Zelf ben ik begonnen met 3 jarige en heb zeker half jaar gewacht met er echt op zitten, dit heeft zeker gewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:22

Ik vind dat je een paard moet laten genieten van zijn jeugd. Hoe vaak zie je twee jarigen in de beschermers, dekens weet ik wat in een paddock staan. En met pech al veel op stal.
Dat vind ik echt zonde. Laat ze lekker in een groep opgroeien. En zodra ze naar huis komen met kleine dingen beginnen.
Ik zou er rond de 4 jaar opklimmen. Maar het ligt er ook aan of het paard er klaar voor is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:27

Ik vind dat je vanaf een 3 jarige leeftijd kan beginnen met licht werkt.
Misschien een flut argument, maar ik geef het toch even, mensen groeien lichamelijk ongeveer tot hun 18de, maar als schoolgaande moet je ook zware lasten dragen (ja soms zijn schooltassen echt overdreven zwaar) en het is nu niet dat we hier levenslang schade aan overhouden. Nu is een mens natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met een paard, maar ik denk dat als je het goed opbouwt en er een passende ruiter op zet het wel gaat.
Racepaarden kunnen wel wat vroeger beleerd worden vind ik, hetzelfde voor menpaarden.

Appelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:44

Mijn eerste paard heb ik beleerd op haar 5de jaar. Ik vond haar vroeger té jong en te smal gebouwd om bereden te worden.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:35

ik vind ook dat je vanaf 3 jaar kan beginnen met licht werk. wat ik soms wel doe is als ze 2.5 jaar zijn al een keer een hoofdstel en zadel op te leggen ( opbouwend natuurlijk) maar hem nog niet aan het werk zetten maar dat het niet zo'n schok is als hij met zijn 3 jaar opeens een zadel en hoofdstel aan moet en meteen moet lopen

Marieke_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:21

vanaf 3 jaar kan je rustig aan beginnen (afhankelijk van het type en "volwassenheid").

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:26

om even terug te komen op mijn bericht hahaha^^ dat was een typ foutje:')
met zijn 3 doe ik er ongeveer een zadel op en met zijn 3.5 begin ik met licht werk. of de pony moet nog heel schraal zijn, te onvolwassen of nog te onvolgroeid
ik doe ze trouwens niet alleen zadeldak maken hoor! samen met mijn instructrice, alleen ik zit er dan op want zij is te groot voor een pony:0

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:55

Wij hebben nu zelf een bijna 3 jarige. Die is nu 6 weken van het land. We zijn de afgelopen weken lekker bezig geweest met voetjes geven, aan de hand lopen hoofdstelletje in. Poetsen, dekentje op. Veel spelen in de paddock. Elke dag tig uren los. En nu beginnen wij langzaam met longeren. Het is de bedoeling dat hij voor de zomer zadelmak is en dan lekker vanaf maart het land op. Tot oktober (dan gaat hij richting 4)
Dan gaan we hem langzaam verder beleren en oppakken. Longeren blijft er wel lekker in om achterhand lekker sterk te maken

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:15

Longeren doen we 10 minuutjes per keer en dan 2 keer per week zodat hij weet wat straks de knopjes zijn. Heerlijk om hem zo lekker relaxed bezig te zien. Daarnaast lekker grondwerk. spelen met de bal en pionnen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:00

Ik heb geen paard, maar mocht ik ooit een jong paard kopen dan gaat er voor zijn vijfde verjaardag geen ruiter op. Snap de haast ook niet zo goed, als je een paard op zijn vijfde inrijdt heb je er er zo nog 20 jaar plezier van, die 2 jaar die ik dan 'mis' omdat ik niet met 3 ben begonnen is dan eigenlijk niks. Ik zie vaak het argument "beter met 3 rustig beginnen dan met 5 meteen willen knallen", maar dat vind ik een beetje een loos argument want waarom zou ik dan meteen willen knallen? Zou met een vijfjarige net zo rustig aandoen als anderen met hun driejarige. Tenslotte groeien de schijven pas helemaal dicht met 6 of 7 jaar.

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat een paard al die tijd met rust moet worden gelaten. Vanaf 2,5/3 jaar kun je prima je paard allerlei nuttige dingen leren en ik vind het ook helemaal niet storend om foto's te zien van 2-jarigen met een bitje in. Alleen maar goed om je paardje kennis te laten maken met nieuwe dingen, en vaak zullen ze dat nog leuk vinden ook :)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:20

Met mijn merrie van 2,5 doen we het ook rustig aan.
In principe kent ze al heel veel, ze is zeer verkeersmak, voetjes, poesten, hoefsmid, tandarts en noem maar op maakt ze geen probleem van.
Verder zijn we wel begonnen met oefeningen. Zoals twee maal per week longeren zodat ze inderdaad de knopjes alvast kent, maar dit met een touwhalster, gister zijn haar wolfskiesjes eruit gehaald dus we doen het lekker rustig aan.
twee maal in de week gaan we vaak lekker buiten wandelen en twee dagen freestylen. Ze staat de hele dag met een groepje in de paddock dus die vermaakt zich prima!