Nammie schreef:Wat ik in sommige topics tegen kom , is hier nog niet aan bod gekomen.
Het 3 jarige paard is makkelijker te ''breken'' dan een paard van 6 jaar.
Ze zijn nog in de groei , hebben nog te weinig bespiering om goed in opstand te komen tegen de mens , en dat is makkelijk inrijden...Ze missen de kracht , en geestelijk zijn ze makkelijker overdonderd.
dit vind ik eigenlijk een beetje onzin.
Ik heb een paard gereden van haar 4e tot haar 8e.
ze was dus net ingereden toen ik haar ging rijden(alleen had de eigenaar me dat niet vertelt dus ik ging er in vol vertrouwen op) en man wat heb ik moeten vechten om haar hartje te winnen! Ze was zo eenkennig en duldde geen enkele andere ruiter op haar rug(overigens, dit paard heeft na mij nog 2 andere ruiters op haar rug gehad en hier deed zijn precies hetzelfde, een mens komt niet zomaar op haar rug..)
Overigens, heb ik nooit verschil gemerkt in het in opstand komen. Ze was toen ze 4 was zelfs wat gevaarlijker met haar opstand als toen ze 6 of 7 was.
Het zelfde geldt voor de paarden die ik nu bijrijdt. waarvan er 1tje 3 is(een ruin). Ik weet zeker, als dit paard straks in opstand komt bij het inrijden, dan hou ik daar helemaal niets meer aan.
Hij is zo gigantisch sterk en tis bijna een westernpaard als je ziet in wat voor bochten hij zich kan wringen.
Als je een trap van hem krijgt zoals ie nu is,, nou dan bel de ziekenwagen maar..
Ik denk niet dat het heel veel verschilt met een 6jarige.
Een paard is al heel snel sterker als dat jij bent en daar kun jij helemaal geen enkel iets tegen doen. Kun je nog zo sterk zijn.
Ik denk niet dat ze kracht missen, ik denk dat ze ervarin gmissen. Hoe werken ze een ruiter van hun rug af. Sommige paarden weten daar altijd hele slimme truucjes voor. Die bijna altijd werken, maar die komen met de tijd.. Een jong paard kan gewoon gevaarlijk zijn als het in opstand komt, maar weet vaak nog neit hoe hij doelgericht, zonder teveel moeite een ruiter eraf werkt.. en de kunst is om dan OF te blijven zitten., OF door te zeteen dat ie voor je wil werken.