Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:25

Ik snap dat het handig is in een manegeles als iedereen mee kan galopperen - maar dat gaat jou niet zelfstandig lukken als je je paard niet voorwaarts kan houden en je eigen balans niet vindt. Je hebt zelf al aangegeven dat je begrijpt dat je aan de kracht in je lijf moet gaan werken. Dat is altijd een goed idee. Je kunt bijvoorbeeld op een bal gaan zitten, gaan wandelen waarbij je meer op je houding let en zorgt dat je recht blijft, oefeningen vragen bij de fysiotherapeut.

De kunst in galop is blijven zitten. Dat is altijd nog makkelijker dan in draf, dus dat zitten kun je ook goed oefenen in draf. Gewoon meer doorzitten, en vragen om instructie. Want doorzitten is iets anders dan meestuiteren met benen die alle kanten opgaan. Gaat niet in één keer goed, dat lukt gewoon niet bij een paard met paardbewegingen, maar er valt een hoop aan bij te schaven. Moet er ook wel iemand naast staan die je zinnige aanwijzingen geeft. Niet ijzerenheinig volhouden, korte stukjes zijn in het begin echt genoeg. Maar wel zodanig dat je het gevoel hebt dat het tweede korte stukje beter was dan het eerste.

Ook in gewoon lichtrijden kan je al een hoop doen om je gevoel van evenwicht te verbeteren. In plaats van sta-zit kun je ook sta-sta-zit rijden. Of zit-zit-sta. Of afwisselen. Daarmee krijg je veel beter een gevoel voor wat het paard aan het doen is en wat jij daar qua evenwicht aan doet. Ga niet zelf sta-zitten, maar laat je meenemen door het opgooien van het paard en vang die beweging op. Maar ook hier geldt: het helpt alleen als er iemand naast staat die je vertelt wanneer je de goede kant op gaat of hoe je het de goede kant op gaat krijgen.

En probeer aan het begin van elke les te werken aan het voorwaartse van het paard. Been is been is voorwaarts. Krijg je dat niet voor elkaar: je hebt een instructrice...

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:26

liesjecryos schreef:
Roulette_ schreef:
Aangezien inmiddels praktisch iedereen hetzelfde antwoord geeft (balans), is het misschien handig om eens door te gaan naar stap 2 in dit verhaal: hoe kan je de balans verbeteren.
Immers, inmiddels weten we wel het probleem, maar nog niet de oplossing!

Op dit moment blijven we naar mijn idee vooral in cirkeltjes ronddraaien...

Nee stap 2 is :hoe krijgen we bij TS die grote betonnen plaat voor haar neus weg? :')

Je hebt helemaal gelijk. Ik probeerde nog subtiel een sluiproute te vinden, maar ik vrees dat in dit geval alleen de klopboor nog gaat helpen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:27

PocoGaucha schreef:
is het geen idee om aan de longe te galloperen zodat je de teugels niet zelf hoeft vast te houden, en je alleen op het in galop krijgen hoeft te concentreren? desnoods het zadel vasthouden. Dan hoeft je instructrice echt het paard niet in galop te jagen denk ik hoor.

Dat was geen goed idee volgens mijn instructrice en dat had ik in mijn OP helemaal uitgelegd. Door mijn balans die ik nog niet voldoende heb trek ik hem uit balans wat op een volte erger zal worden.

miszblueeyes

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:30

het heeft niks met je gewicht te maken maar zoals vaker gezegt je balans, zitlessen helpen veel bij vinden van balans, en een goede instructuur,

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:34

Dit klinkt fout, maar ik doe dit wel vaker, ga eens een spring balk nemen leg die horizontaal en ga erop zitten met benen aan elke kant. (wel hoog doen en niet op de grond leggen) Laat iemand rustig de balk laten draaien van links naar rechts want daar krijg je ook wel belans van zonder dat je iemand pijn doet ermee. Helpt voor je balans.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:41

Beste TS heb je wel gelezen wat iedereen schrijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:42

riegje schreef:
Beste TS heb je wel gelezen wat iedereen schrijft!

:list: :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:49

Oke, het is misschien dan ook handig om er dan iets mee te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:58

riegje schreef:
Oke, het is misschien dan ook handig om er dan iets mee te doen!

Ik heb al gezegd dat ik ga afvallen ( al mee begonnen), daarom ga ik nu vaker wandelen. Waarna ik evt kan gaan joggen, als ik meer conditie heb.
Aan mijn instructrice ga ik een zitles vragen, en ik ga vragen om zonder beugels te mogen rijden.

Volgens mij doe ik er dan al iets mee, lijkt mij.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:06

Het gaat niet om je gewicht en om je conditie, tuurlijk helpt dit wel mee.
Maar het gaat om je balans!!!!!!!!!!

En jij moet je lichaam leren behersen, ook zonder paard!

En zonder beugels rijden belast je je paard alleen maar meer!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:07

Dus je moet iets gaan doen, waardoor je je balans leert vinden!
En dit moet zonder paard..................!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:11

riegje schreef:
Het gaat niet om je gewicht en om je conditie, tuurlijk helpt dit wel mee.
Maar het gaat om je balans!!!!!!!!!!

En jij moet je lichaam leren behersen, ook zonder paard!

En zonder beugels rijden belast je je paard alleen maar meer!

Riegje, dit kan wel even wat vriendelijker... effe dimmen aub! ~~}>

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:13

Nou euh wat is daar onvriendelijk aan?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:16

Ik had dit probleem alleen in galop. Heb ook een maatje meer en daarnaast ook nog een beperking. Voor m'n beperking moest ik 2x per week naar de fysio. We trainde mijn spieren en vanuit daar kon ik het galopperen beter. Dit heeft mij heel erg geholpen; buik en rug spieren trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:16

riegje schreef:
Nou euh wat is daar onvriendelijk aan?

Met je 2 berichten, die je tot 1 bericht had kunnen maken maar dat terzijde; je uitroeptekens!! Die komen bij mij onvriendelijk over!!!!!

Zo hoe komen die uitroeptekens bij jou over? Niet echt vriendelijk he?!!!!!!!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:17

Vind idd zonder beugels rijden nog niet een goed idee, dan ga je nog meer stuiteren denk ik.. Zitles is wel een goeie. Ik zou zeggen paard bijzetten, longe eraan en op de volte zitles in lichtrijden en doorzitten, en pas als je goed kunt doorzitten, kun je zonder beugels gaan, en daarna bijzetter eraf en zelf op de volte rijden. Daarna zelf rijden+ doorzitten en daarna zelf rijden+zonder beugels, en pas als je dat allemaal kunt zonder stuiteren/knijpen/krampen e.d., dán pas kun je er over gaan nadenken om te galopperen.
Maar je maakt het jezelf wel heel erg moeilijk op zo'n krakkemikkig paard hoor.. Je kunt beter eens op een lekker voorwaarts paard gaan zitten. Echt, als je zo'n slechte balans / houding / zit hebt als jij nu hebt, en je gaat ook nog op een paard rijden die niet meehelpt, dan ga je alleen maar slechte gewoontes aanleren (knijpen / krampen / aanspannen / krom zitten / klemmen en dat soort ellende)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:18

Mensen duiden nu niet op je gewicht maar over je balans. Wat ga je daaraan doen? (en niet zitles noemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:31

Op dit moment kan ik niet meer doen als, vragen aan mijn instructrice om zonder beugels te rijden en zitles. Ook al mag ik de zitles niet noemen, meer ligt niet in mijn macht op dit moment. Ik kan verder ook nog geen afspraken plannen ivm stage / school, maar dat is een te lang verhaal en ga ik hier niet neer planten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:37

claudia85 schreef:
Weet je wat jij moet doen, stoppen met topics te starten.je weet het zelf toch allemaal beter.je blijft doorgaan met deze onzin topics! Ben je aandachtsgeil ofzo sorry hoor als het grof klinkt maar komop dit is niet de eerste keer dat ze dit doet

Ik heb je getemd...

Volgens mij staat vragen vrij en ben ik vrij duidelijk geweest met betreffende mijn doelstelling.

Get a life chick! :evaw:

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:42

Lasca_1987 schreef:
PocoGaucha schreef:
is het geen idee om aan de longe te galloperen zodat je de teugels niet zelf hoeft vast te houden, en je alleen op het in galop krijgen hoeft te concentreren? desnoods het zadel vasthouden. Dan hoeft je instructrice echt het paard niet in galop te jagen denk ik hoor.

Dat was geen goed idee volgens mijn instructrice en dat had ik in mijn OP helemaal uitgelegd. Door mijn balans die ik nog niet voldoende heb trek ik hem uit balans wat op een volte erger zal worden.

ja maar als je jezelf vast kan houden heb je misschien een betere balans, je moet het toch op de een of andere manier leren en met 5 galopsprongen per keer kom je er niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:55

Lasca_1987 schreef:
Op dit moment kan ik niet meer doen als, vragen aan mijn instructrice om zonder beugels te rijden en zitles. Ook al mag ik de zitles niet noemen, meer ligt niet in mijn macht op dit moment. Ik kan verder ook nog geen afspraken plannen ivm stage / school, maar dat is een te lang verhaal en ga ik hier niet neer planten.

Wat is er mis met gewone simpele balansoefeningen? Met je ogen dicht op 1 been staan bijvoorbeeld? Ik zou zeggen zoek via Google gewoon eens simpele balans oefeningen. Zul je zien dat het al een heel stuk beter zal gaan. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn maar het vraagt wel wat inzet.

Het kunnen galopperen heeft niks te maken met gewicht. Ik weeg ongeveer net zo veel en ben kleiner dan jij, dus naar verhouding ook dikker. Paarden kunnen prima lopen en ook galopperen onder mij. Ik let er wel op op wat voorn soort paard ik ga zitten zodat ie het wel aan kan.

Ookal was je balans wel goed geweest, op je filmpje zou je paard nog niet kunnen galopperen omdat ie gewoon niet voorwaarts is. En dat vind ik persoonlijk een grote fout van je instructice. Het lijkt me een beter plan dat je nog een paar keertjes aan de longeerlijn gaat met een voltigesingel in plaats van een zadel zodat je eerst leer om mee te gaan met de beweging. Je gaat heel overdreven staan-zitten wat je uit balans brengt. Je moet zelf niet gaan staan-zitten, maar je moet je omhoog laten gooien door je paard. Jij maakt die beweging niet maar je paard doet dat. Jij helpt alleen een beetje
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 11-06-13 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:56

Proco ik houd me aan t zadelvast, waar een touwtje aan vast zit. Dat noem je volgens mij een bokttouwtje? Ik houd me met mn binnenhand vast.

En Claudia.. Ja, ik ben happy! Ik heb t paardrijden weer opgepakt, heb een lieve vriendin, en mn opleiding gaat goed. Oke stageplek vinden is nog een ander verhaal, maar ook daar kom ik uit. En ik doe leuke dingen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:57

Je hebt niet veel tijd nodig om op een ronde balk te gaan zitten en aan je balans te gaan werken. Kost je geen geld en weinig moeite. Maar blijkbaar is dat nog teveel gevraagd.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:59

Alweer een topic!? :oo
Net als in al je andere topics neem je adviezen van bokkers niet aan.
Er zijn volgens mij heel veel goede tips gegeven in het topic. Lees die nog een rustig door en kijk wat je ermee kunt doen.
Je kunt het wel, maar je moet het wel zelf willen. Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:01

Pluisje, dank je wel voor je tip! Ik ga zeker even googlen!

Ja, ik probeer ook minder hoog uit t zadel te komen maar dan gaat Lasco ook langzamer. Moet ie weer voorwaarts gaan van mn instructrice en dan kom ik weer hoger uit het zadel..