Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:59

jasmijn78 schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind het inderdaad nogal een lang verhaal voor iets wat volgens mij iedereen al doet, namelijk z'n paard laten kijken naar iets engs, en als het paard ontspant weer verder rijden.

Ik ook. 'Het paard cognitief uitdagen' slaat verder nergens op. In de psychologie wordt met cognitie het vermogen om kennis op te nemen en verwerken bedoeld, maar ook zaken als waarnemen, denken, taal, bewustzijn, geheugen, aandacht en concentratie. Cognitieve vaardigheden of vermogens hebben te maken met de mate waarin je in staat bent om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. Bij het verwerken van informatie spelen allerlei mentale processen een rol. Je hebt je geheugen nodig, maar ook taal, oriëntatie, aandacht en het vermogen om problemen op te lossen, concepten te vormen en dingen voor je te zien.

Een paard kun je niet 'cognitief uitdagen'. Een paard heeft geen geheugen zoals wij dat hebben, heeft geen vermogen tot verbeelding en kan ook niet conceptualiseren. en paard heeft geen bewustzijn (ik denk dus ik ben) Zij denken niet aan gisteren of aan morgen. Zij reageren instinctief en het zijn gewoontedieren. Daarom sla je imo ook volledig de plank mis met een bepaald aspect van de training van een paard 'cogntief uitdagen' te noemen. Ongeacht wat je er dan ook verder onder verstaat. Ik vind dit een goed voorbeeld van interessandoenerij op niks af.

Dat het paard over cognitieve capaciteit beschikt is ook nieuw in de paardenwereld. Daarom moet het dus eerst door een fase van ontkenning/belachelijk maken heen, dan volgt weerstand en dan accepteren we het. Althans, zo gaat dat meestal met vernieuwingen, aldus Arthur :+
First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed.
Third, it is accepted as being self-evident.
– Arthur Schopenhauer (1788 – 1860)

Overigens probeer ik helemaal niet interessant te doen. Ik vind het alleen te makkelijk gedacht dat een paard een dom wezen is dat alleen maar kan reageren vanuit instinct. Daar doe je het paard gewoon te kort mee. Prima als jouw omgang zo is met je paarden. Ik wil je verder ook niet overtuigen. Ik geef alleen mijn mening en mijn ervaring.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:08

Ansie schreef:
Je kan er wel de kriebels van krijgen maar dat is gewoon je kop in het zand steken; niet willen weten hoe gedrag in elkaar steekt, en vooral niet open staan voor ontwikkelingen op het gebied van diergedrag. Het zit 'm in het verschil in conditioneren en laten onderzoeken. Conditioneren is voor ons heel handig, gewoon 10 keer hetzelfde vragen en daar consequent in zijn, dan gaat het paard (of vul hond in) het uiteindelijk wel doen, al dan niet voor beloning. Dit kan je doen in training maar ook bij enge voorwerpen. Rijd nog 10 keer langs het voorwerp af en het wordt steeds minder 'eng'. Het paard krijgt dan niet de kans om dat voorwerp te onderzoeken en zelf te beseffen dat het helemaal niet eng is. Kortom, je conditioneert het niet-schrikken maar de angst neem je niet werkelijk weg. Zo blijft het paard toch steeds reactief reageren. Geef je het paard de ruimte om de omgeving/eng voorwerp te onderzoeken (met zintuigen bijv. kijken, ruiken, aanraken) dan zal hij leren om rust te bewaren ipv meteen reactief in de stress te schieten. Als mens ben je in zo'n 'onderzoekssituatie' niet per se een leider, maar meer een begeleider (bijv. eens tikken op het voorwerp en laten zien dat er dan verder ook niks gebeurt). In de situatie van conditioneren op een eng voorwerp, door het paard er telkens langs af te sleuren, ben je een leider die angst onderdrukt. Meestal werkt dat, maar niet bij alle paarden, en dat worden de paarden met de stempel onhandelbaar. Je kan je dus afvragen of het erg is om angst te onderdrukken (je kan daardoor immers redelijk snel weer door met je training), maar bij een paard dat erg onzeker is en in angst schiet kan het echt een verbetering geven (zowel in de omgang als in de training) als je ze meer bewust maakt van hun omgeving.
Als je niet in termen van onzekerheid m.b.t. paarden kan/wil praten, omdat je nog steeds denkt dat het actie-reactie is voor een paard en ze vrij dom zijn, dan ben je nog niet toe aan deze theorie en zal je het wellicht als een zwetsverhaal beschouwen :D Maar ik ben er inmiddels al in de praktijk achter gekomen dat deze theorie zo gek niet is en hoop dat meer paardenmensen zich gaan beseffen dat een paard meer bewust van de omgeving is of kan worden dan we denken.
Wel ben ik het er mee eens dat een paard zich tijdens training moet concentreren en er dan dus op die manier ook minder afleiding is van enge geluiden/voorwerpen.

Soms is dat inderdaad handig. En vaak is de situatie daar niet naar en moet het paard gewoon naar jou blijven luisteren omdat er anders ongelukken van komen.
Als ik onderweg langs iets heel engs moet (maiskneuzer in werking of opbouw van een evenement) heeft mijn paard gewoon mijn leiderschap te nemen zoals die is. En als ik oprecht dat ook uitstraal (en niet zelf bang ben zoals jij omschrijft) dan gaat dat ook prima. Zijn jarenlangr ervaring met mij houd dan in dat hij ook echt weet dat het dan wel goed komt.

Ik zie mezelf trouwens al in de cross iedere hindernis en waterplas eerst onderzoeken. -O-
Gelukkig hebben we dat vertrouwen gewoon voor elkaar.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:16

Ja dat schrijf ik in een latere post ook pol013, dat je het extra kan oefenen naast reguliere training (je bedoel ik algemeen, doel niet per se op jou). Onderweg van stal naar bak of wei kom je misschien wel iets tegen op het terrein, besteed er eens op die manier wat aandacht aan als je merkt dat het spanning oplevert bij het paard. Je hoeft er ook geen hele sessie van te maken, maar gewoon wat dingen meepikken in de dagelijkse omgang met het paard. Ik vind dat in ieder geval heel leuk om te doen en geeft afwisseling in het normale vaste patroon dat je afwerkt met je paard.
Op wedstrijd kan je daar niet mee zitten. Maar je kan het dus wel verbeteren zodat je er op wedstrijd of met trainingen minder last van hebt doordat je (vertrouwens)band verbeterd is. Het ene of andere paard is daar makkelijker in en de ene of andere ruiter ook. Het uitstralen van leiderschap moet idd ook oprecht zijn. Vaak zie ik mensen in hun broek schijten en toch hardhandig de leider uithangen. Eigenlijk kan je op zo'n moment niet van een paard verlangen dat hij je vertrouwt en daardoor bij je blijft. Alles wat je daarin kan verbeteren lijkt me mooi meegenomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:09

jasmijn78 schreef:
Een paard kun je niet 'cognitief uitdagen'. Een paard heeft geen geheugen zoals wij dat hebben, heeft geen vermogen tot verbeelding en kan ook niet conceptualiseren. en paard heeft geen bewustzijn (ik denk dus ik ben) Zij denken niet aan gisteren of aan morgen. Zij reageren instinctief en het zijn gewoontedieren. Daarom sla je imo ook volledig de plank mis met een bepaald aspect van de training van een paard 'cogntief uitdagen' te noemen. Ongeacht wat je er dan ook verder onder verstaat. Ik vind dit een goed voorbeeld van interessandoenerij op niks af.

Daar ben ik het dus ook vreselijk mee eens. Het kan best dat je je paard aan iets engs kunt laten wennen. Maar zet hem 6 weken op de wei en hij zal weer opnieuw bang zijn voor hetzelfde "engs". Zolang je hem niet blijft confronteren met het voorwerp dat hij eng vond, is hij het na verloop van tijd vergeten en is er opnieuw bang voor is mijn ervaring. Het cognitieve vermogen van een paard is maar heel, heel beperkt. Mijn paard is een bange poeperd; altijd geweest. Het enige dat werkt is (mijn eigen ervaring) is je paard te leren jou te vertrouwen, dat iets niet eng is. Ik laat mijn paard dus bij voorkeur juist niet kijken naar enge dingen, hij moet er gewoon langs en op mij vertrouwen dat het niet eng is. Gaat ie erlangs, wordt ie uitgebreid beloond. Heb op wedstrijd ook niet de tijd hem alle bloembakken die hij eng vindt te laten besnuffelen.

Anoniem

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:14

Arme TS... :')

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:18

Lezen is moeilijk he als je zo vastgeroest zit in wat je vindt..
Door samen met het paard enge dingen te onderzoeken (= cognitieve capaciteit stimuleren), daar de tijd voor te nemen (ALS EXTRAATJE NAAST TRAINING OF WEDSTRIJDEN), verbeter je de band en zorg je er voor dat het paard met jou erbij niet per se reactief hoeft te reageren. Het is niet dat ene voorwerp waar hij niet meer bang voor hoeft te zijn, het is 1. zijn vertrouwen in jou wat er voor kan zorgen dat hij in het vervolg niet meer bang hoeft te zijn en daardoor niet meer reactief reageert in een bepaalde situatie en 2. juist doordat hij meer ontwikkeld is ook zekerder is geworden.
En jij als persoon kan leren om hem uit het reactieve patroon te halen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:24

jasmijn78 schreef:
Anoeska schreef:
Dan verschillen jasmijn en ik van mening (en had ik beter moeten lezen). Ik vind het niet meer dan normaal om wanneer ik bv op buitenrit iets heel engs tegenkom, even te blijven staan met m'n paard.

Maar ik neem aan dat je je paard niet 180 graden om laat draaien en in volle galop naar huis laat gaan, toch? :D

Nee, we gaan helemaal nergens heen. Kijken naar wat er eng is en stilstaan. Zodra paard in het rond gaat kijken, overweegt gras te eten, is het duidelijk tijd om door te stappen. Ergens bang voor zijn mag, maar we gaan er geen spelletje van maken.

En inderdaad kijken kan niet altijd. Soms is het gewoon even tanden op elkaar en leren omgaan met enge dingen. Dat leerde ik een paar weken geleden toen er ineens kamelen naast mijn wedstrijdring stonden. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:33

Ansie schreef:
Lezen is moeilijk he als je zo vastgeroest zit in wat je vindt..
Door samen met het paard enge dingen te onderzoeken (= cognitieve capaciteit stimuleren), daar de tijd voor te nemen (ALS EXTRAATJE NAAST TRAINING OF WEDSTRIJDEN), verbeter je de band en zorg je er voor dat het paard met jou erbij niet per se reactief hoeft te reageren. Het is niet dat ene voorwerp waar hij niet meer bang voor hoeft te zijn, het is 1. zijn vertrouwen in jou wat er voor kan zorgen dat hij in het vervolg niet meer bang hoeft te zijn en daardoor niet meer reactief reageert in een bepaalde situatie en 2. juist doordat hij meer ontwikkeld is ook zekerder is geworden.
En jij als persoon kan leren om hem uit het reactieve patroon te halen.

Ik geloof dat we dat stadium al hebben bereikt (maar op een andere manier) :D :D :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:56

Babootje schreef:
Daar ben ik het dus ook vreselijk mee eens. Het kan best dat je je paard aan iets engs kunt laten wennen. Maar zet hem 6 weken op de wei en hij zal weer opnieuw bang zijn voor hetzelfde "engs". Zolang je hem niet blijft confronteren met het voorwerp dat hij eng vond, is hij het na verloop van tijd vergeten en is er opnieuw bang voor is mijn ervaring. Het cognitieve vermogen van een paard is maar heel, heel beperkt. Mijn paard is een bange poeperd; altijd geweest. Het enige dat werkt is (mijn eigen ervaring) is je paard te leren jou te vertrouwen, dat iets niet eng is. Ik laat mijn paard dus bij voorkeur juist niet kijken naar enge dingen, hij moet er gewoon langs en op mij vertrouwen dat het niet eng is. Gaat ie erlangs, wordt ie uitgebreid beloond. Heb op wedstrijd ook niet de tijd hem alle bloembakken die hij eng vindt te laten besnuffelen.

Dat ben ik niet met je eens.
Een paard kan prima onthouden of iets wel of niet eng was en dat draagt, zoals Ansie al zegt, zeker bij tot de algehele dapperheid van je paard. Als het paard dat niet doet (en de volgende keer iets net zo eng vind), dan ben je te snel gestopt in je training. Dat zie je vaak met reguliere schriktrainingen; het paard wordt overal met lichte dwang overheen gedwongen en heeft nog steeds (lichte) spanning. Het paard leert op dat moment niets en zal er in het dagelijks leven nauwelijks profijt van hebben. Je moet echt doorgaan tot er volledige acceptatie is en het liefste totdat het "enge" leuk is geworden. Dan zie je wel degelijk effect.

Ik ga verder volledig met Ansie mee. Je hebt twee strategieën: bekend worden met enge dingen en blijven luisteren als er iets engs langs komt. Beide zijn te trainen en beide zijn nuttig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:22

Er wordt alleen steeds geinsinueerd dat 'de wedstrijdruiter' dat allemaal wel niet zal doen. Ik heb met mijn 'wedstrijdpaard' nooit problemen dat ze ergens niet langs durft. Er is wel eens iets eng, dan kijken we even, ontspant ze, krijgt ze een aai over de bol en hup weer verder. Maar door ansie wordt het omschreven alsof ik door een hele cognitieve therapie moet om mijn paard tot een dapper en ontspannen paard te laten ontwikkelen.

Ik vind dat veel dingen nodeloos ingewikkeld gemaakt worden tegenwoordig. Net zoals bv dat rechtrichten. Ik vind het niet meer dan logisch dat je paard door training recht gemaakt wordt. Maar links en rechts schieten de rechtricht instructeurs als paddenstoelen uit de grond, alsof zij alleen het licht hebben gezien en iets nieuws hebben ontdekt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:27

Eens met Sanne83, Ansie en Anoeska. Ik leerde vroeger ook met binnenstelling langs iets 'engs' te rijden, meestal in draf. Soms handig ja, maar inmiddels is het een beetje achterhaald dat dat de enige of beste manier zou zijn. Ik kan iedereen hier die het boek nog niet kent, het boek van McLean, 'Truth about horses', aanraden. Ik heb het gelezen omdat Liljebo het ooit in een topic als dit aanraadde (waarvoor dank :D ). Het gaat over hoe paarden leren (oftewel: hoe hulpen te verfijnen, waar het hier om ging, en ook hoe om te gaan met 'enge dingen' of 'probleemgedrag') en maakt ook inzichtelijk waarom zowel NH-stromingen als 'gewoon' rijden (beide als je het goed uitvoert, uiteraard) zo goed werken. Maar het maakt ook duidelijk dat je echt niet met pijnlijke handen van een paard af hoeft te komen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:39

Om maar weer eens terug te komen op de TS :+

Waarom voelen mensen zich toch zo aangevallen als iemand anders een andere/nieuwe stroming uit gaat proberen, omdat de manier waarop ze het nu doen, niet de weg is die ze zou willen volgen?
Voel je je dan indirect beledigd ofzo?
Misschien heeft die persoon wel nog nooit van rechtrichten gehoord en is het inderdaad voor die persoon een openbaring, prima toch :j
Dat zegt toch verder niets over jou eigen kennis van rechtrichten (of schriktraining of wat dan ook).

Als jij nooit pijn in je handen krijgt met rijden *\o/*. Als je wel pijn in je handen krijgt, maar het je geen r**t interesseert, moet je zelf weten.
Als je pijn in je handen krijgt en je wilt een oplossing zoeken *\o/*

Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen gaande wbt gedrag, rijden, biomechanica :)). Waarom zou je je er niet in verdiepen, nieuwe dingen leren is leuk :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:42

Mooi gezegd, Sanne83!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:53

Anoeska schreef:
Er wordt alleen steeds geinsinueerd dat 'de wedstrijdruiter' dat allemaal wel niet zal doen. Ik heb met mijn 'wedstrijdpaard' nooit problemen dat ze ergens niet langs durft. Er is wel eens iets eng, dan kijken we even, ontspant ze, krijgt ze een aai over de bol en hup weer verder. Maar door ansie wordt het omschreven alsof ik door een hele cognitieve therapie moet om mijn paard tot een dapper en ontspannen paard te laten ontwikkelen.

Ik vind dat veel dingen nodeloos ingewikkeld gemaakt worden tegenwoordig. Net zoals bv dat rechtrichten. Ik vind het niet meer dan logisch dat je paard door training recht gemaakt wordt. Maar links en rechts schieten de rechtricht instructeurs als paddenstoelen uit de grond, alsof zij alleen het licht hebben gezien en iets nieuws hebben ontdekt.

Jammer dat je het zo op pakt, ik denk dat dat vooral komt doordat je verwacht dat het hier allemaal voor en tegen is in de discussie. Hoe jij het oplost is het natuurlijk prima. En als je er verder geen problemen mee ondervindt met je paard dan is er toch niks aan de hand. Ik zeg toch ook niet dat jij of de gemiddelde wedstrijdruiter hier maar eens aan de slag moet? Hetgeen wat ik beschrijf kan inderdaad bijdragen aan een dapper paard dat meer vertrouwen in de ruiter heeft. Dus alles wat we daarbij kunnen verbeteren lijkt me mooi meegenomen. De een onderdrukt de spanning om vervolgens weer door te kunnen, de ander probeert er in een voortraject wat mee te doen zodat het, als de situatie zich voordoet, sneller opgelost is of dat de situatie zich niet eens meer zo snel voordoet.
Bij sommige paarden werkt onderdrukken van angst nu eenmaal niet, andere paarden laten zich misschien wat makkelijker overtuigen of zijn van zichzelf al dapperder, dus hoeft een ruiter er wellicht minder aandacht aan te besteden. Hoewel ik denk dat het voor iedere combinatie altijd iets kan verbeteren en het gewoon leuk is om zo aan de slag te gaan. Maar dat is ieder voor zich.

Zo heb ik bijvoorbeeld schiktraining ook nooit begrepen, precies om de reden die sanne83 omschrijft. Daar moet het dan ook niet mee verward worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:11

Anoeska schreef:
Er wordt alleen steeds geinsinueerd dat 'de wedstrijdruiter' dat allemaal wel niet zal doen.

En daar slaat Ansie de plank mis. Ik ga alleen geen aparte schriktrainingen doen met mijn paarden. Ik ga niet over een bruggetje wandelen met een paraplu in de hand of zo. Ik neem ze van jongs af aan overal mee naar toe om te oefenen. Als ik kur op muziek ga oefenen dan zet ik een paar keer de muziek om maximaal. Dan verschieten ze iig niet meer van het geluid op wedstrijd. Ik leg wel eens paraplu's in de bak of hang spandoeken langs de kant. En dan ga ik gewoon rijden, net als alle dag. Levert vaak geen enkel probleem op. Mijn paarden staan op een boerderij met veel groot landbouwverkeer. Dus ook dat zijn ze gewend. Hoef ik geen aparte aandacht aan te besteden. Als de bak gevlakt wordt, blijf ik gewoon in de bak rijden. Ik heb daar nooit extreme reacties op gehad. Er wordt ook wel eens gemotorcrossed naast onze bak. Ook geen probleem.

Bij een (wedstrijd) ruiter die zijn paard serieus en volledig opleid is dat gewoon zaak van alledag en hoort dat bij de opvoeding. Net zoals rechtrichten geen apart hoofdstuk is. In hele extreme gevallen, met extreem sensibele paarden kan extra aandacht daarvoor soms wel nodig zijn. Ik las laatst wat over een Australier, Tucker heet hij geloof ik. Die doet daarin heel goed werk. Het principe bij hem was ook dat hij het engs pas weghaalt, of het paard pas van het engs weg laat lopen als het rustig(er) wordt. Dus wordt daar de druk ook pas weggehaald bij de juiste reactie. De man omschreef het heel helder en nuchter, zonder onnodige interessantdoenerij. En hij gebruikte al helemaal geen termen als 'je paard cognitief uitdagen'. Het belangrijkse was; het was doeltreffend.

Anoeska schreef:
Maar links en rechts schieten de rechtricht instructeurs als paddenstoelen uit de grond, alsof zij alleen het licht hebben gezien en iets nieuws hebben ontdekt.

En binnenkort dus ook cognitief gedragstherapeuten voor paarden ;)

Visitor schreef:
Ik kan iedereen hier die het boek nog niet kent, het boek van McLean, 'Truth about horses', aanraden.

Overigens onderschrijft Maclean ook het 'stop-go' principe van Anky (het enkelvoudige hulpen geven, hand is ho, been is gas)
Maar dat verder geheel terzijde.

sanne83 schreef:
Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen gaande wbt gedrag, rijden, biomechanica . Waarom zou je je er niet in verdiepen, nieuwe dingen leren is leuk

Hiermee insenueer je dat als je nuchter en praktisch bent ingesteld je nieuwe ontwikkelingen niet volgt. Ik volg alle nieuwe trends en ontwikkelingen. Lees alles wat los en vast zit. Maar ik ontdek weinig nieuws op het bestaande (op rijtechnisch vlak). Gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Wat ik wel een hele goede nieuwe ontwikkeling vind is de aandacht voor ruiterfitheid. Maar op de een of andere manier zie ik dat dat toch minder enthousiast wordt opgepakt dan je paard biomechanisch ten dans vragen of cognitief uitdagen ;) :+

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:43

Nou Jasmijn als ik je posts zo lees dan mag ik er wel zeker van zijn dat jij sowieso alles bijhoudt op paardengebied en precies die dingen oppakt of reeds in je database hebt die goed of nuttig zijn. Kortom, jij bent de algehele encyclopedie voor de paardenwereld. Alles wat niet binnen jouw kader past klopt niet.
Oh en niet te vergeten, vervolgens pak je even het podium om te beschrijven hoe goed je zelf alles doet haha!
Dus ik denk dat iedereen met vragen bij jou terecht kan. :+

Ik sla continue de plank mis, terwijl ik bepaalde dingen niet eens zo heb opgeschreven of heb bedoeld. Heb ik iets geschreven over aparte schriktrainingen? Volgens mij heb ik net nog geschreven dat ik geen heil zie in schriktrainingen. Nou ja, dat bedoel ik dus met dat iets heeeel moeilijk te lezen en te begrijpen is als je al zeker van je eigen zaak bent.

Wat het cognitieve betreft zit je duidelijk in de eerste fase: belachelijk maken :D
Voorspelbaar ben je in ieder geval wel.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:05

Om even terug te komen op de vraag van de TS. Een jong paard hoef je niet eerst met harde hulpen het hoofd in de krul te trekken. Misschien dat je eens een keer de noodrem moet gebruiken doordat jullieebeide onervaren zijn (klassiek). In principe komt ieder jong paard in vrij korte tijd naar je hand toe. Jij biedt het paard dan duidelijkheid en begrenzing. Het paard komt dus van achter naar voren gereden naar je hand en dit vang je op. Hoe meer het paard vervolgens leert om te dragen, des te minder druk heb je.
Over de neusriem en sperriem strak trekken: onzin. Een open mond hoeft trouwens ook niet meteen te beteken dat je teveel trekt, een jong paard is vaak zoekende en wisselt ook nog! Laat ze maar af en toe een beetje zoeken, zolang het maar geen geklapper en geshake gaat worden. Meestal worden ze ook meteen rustig in de mond als ze verder goed gereden worden.
Pijn in je vingers is nooit goed. De kunst (onder andere) van het goed leren rijden is dat je juist niet gaat terugtrekken maar het rijtechnisch goed kunt oplossen. Iets wat heel weinig mensen kunnen en ook iets waar heel weinig mensen zich in willen verdiepen. Immers het paard met zijn hoofd naar beneden trekken geeft resultaat binnen een uur, jezelf zo ontwikkelen dat je rijtechnisch beter wordt kost jaren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:15

Ansie schreef:
Heb ik iets geschreven over aparte schriktrainingen?
Ansie schreef:
Door samen met het paard enge dingen te onderzoeken (= cognitieve capaciteit stimuleren), daar de tijd voor te nemen (ALS EXTRAATJE NAAST TRAINING OF WEDSTRIJDEN), verbeter je de band en zorg je er voor dat het paard met jou erbij niet per se reactief hoeft te reageren.

Dus apart naast de training of wedstrijd bedoel je dan toch?. Maar inderdaad; jij noemt het geen schriktraining maar je paard cognitief uitdagen. Dus zo had ik het natuurlijk ook moeten noemen toen ik op jou inging :) Door al die verschillende termen zouden we haast vergeten dat we het eigenlijk over hetzelfde hebben, namelijk je paard laten wennen aan enge dingen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:21

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Ansie schreef:
Door samen met het paard enge dingen te onderzoeken (= cognitieve capaciteit stimuleren), daar de tijd voor te nemen (ALS EXTRAATJE NAAST TRAINING OF WEDSTRIJDEN), verbeter je de band en zorg je er voor dat het paard met jou erbij niet per se reactief hoeft te reageren.

Dus apart naast de training of wedstrijd. Maar inderdaad; jij noemt het geen schriktraining maar je paard cognitief uitdagen. Dus zo had ik het natuurlijk ook moeten noemen toen ik op jou inging :)

Jazeker en wel om het wezenlijke feit dat schriktraining conditioneren is en onder (lichte) dwang gebeurt, wat bij onderzoeken van voorwerpen (in de zin van cognitieve capaciteit stimuleren), voor bewustwording van de omgeving, juist niet de bedoeling is. In mijn ogen een heel duidelijk verschil in hoe je aanpak is en wat je daarmee wil bereiken.
Dat 'extra naast training of wedstrijd' heb ik bewust neergezet omdat men hier maar bleef herhalen dat het niet handig is tijdens een wedstrijd.. soms moet je hier dingen tig keer herhalen of benadrukken :roll:

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:16

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Ansie schreef:

Dus apart naast de training of wedstrijd bedoel je dan toch?. Maar inderdaad; jij noemt het geen schriktraining maar je paard cognitief uitdagen. Dus zo had ik het natuurlijk ook moeten noemen toen ik op jou inging :) Door al die verschillende termen zouden we haast vergeten dat we het eigenlijk over hetzelfde hebben, namelijk je paard laten wennen aan enge dingen.

Pfff Jasmijn, hardnekkig ben je wel hoor.. lees mijn posts nog eens goed en probeer het te begrijpen.. dan kom je hopelijk tot de conclusie dat dat dus niet het hoofddoel is.. Dat krijg je dan he, met het alsmaar proberen te versimpelen van alles en er vanuit gaan dat je zelf altijd gelijk hebt.. dan mis je wel eens de context :O

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:13

Nou andie, ik kan mij die nijging anders heel goed voorstellen. Bij mij zijn dingen vaak heel simpel.
Grondwerk is niets anders dan gewoon in de dagelijkse omgang goed met je paard om gaan.
Congnitieve training is helemaal opgenomen in iedere buitenrit, training en wedstrijd
Rechtrichten is gewoon coorect rijden en daarbij aan beide zijden voldoende aandacht besteden. Tussen twee even soepele en sterke zijden in zit namelijk een recht paard.

Ik wordt ook echt wel eens moe dat het hele paarden trainen/ met paarden werken helemaal uit elkaar getrokken wordt en ieder onderdeel zo los benadrukt wordt. In mijn ogen zijn dat namelijk heelveel normele zaken die je gewoon in iedere handeling mee pakt.

En dan lees je links en rechts iets en dat geeft dan weer handvaten om alles te finetunen. Maar daarmee hoef je nog niet alles om te gooien en 'een andere methode ' te gaan volgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:05

jasmijn78 schreef:
En daar slaat Ansie de plank mis. Ik ga alleen geen aparte schriktrainingen doen met mijn paarden.

Ik kan me nog herinneren dat Tineke Bartels opeens ging samenwerken met Emiel Voest. Volgens mij naar aanleiding van een paard dat ging liggen tijdens applaus. Emiel heeft dat met een paar simpele oefeningetjes kunnen oplossen.
Weer een geval van: de kennis die jezelf hebt, hoeft een ander niet te hebben. Jij vind het misschien normaal om dat allemaal gewoon mee te pakken, maar voor Tineke Bartels was het blijkbaar een openbaring. Ik vind het alleen maar ontzettend stoer dat juist zo iemand dan eens buiten haar normale kringetje gaat kijken.
Geeft maar aan dat we allemaal nog wel iets kunnen leren van iemand die met totaal iets anders bezig is.

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen gaande wbt gedrag, rijden, biomechanica . Waarom zou je je er niet in verdiepen, nieuwe dingen leren is leuk

Hiermee insenueer je dat als je nuchter en praktisch bent ingesteld je nieuwe ontwikkelingen niet volgt. Ik volg alle nieuwe trends en ontwikkelingen. Lees alles wat los en vast zit. Maar ik ontdek weinig nieuws op het bestaande (op rijtechnisch vlak). Gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Wat ik wel een hele goede nieuwe ontwikkeling vind is de aandacht voor ruiterfitheid. Maar op de een of andere manier zie ik dat dat toch minder enthousiast wordt opgepakt dan je paard biomechanisch ten dans vragen of cognitief uitdagen ;) :+

Die insinuatie zit volledig in jouw hoofd. Ik begrijp echt niet waarom er zo negatief geschreven wordt over iemand die eens wat verder wil kijken?
Nogmaals; echt heel fijn dat jij niets nieuws kan ontdekken, maar je kan niet oordelen over TS of die geen baat kan hebben bij nieuwe technieken of een andere insteek.

Voor mij zijn biomechanisch en cognitief twee volstrekt normale woorden, die precies duidelijk maken waar het over gaat, blijkbaar voor jou niet. Ik kan me er ook niet druk over maken.
Ik was nog steeds benieuwd waarom voor jou het skala "zo klaar als een klontje is", als er iets vol zit met vaagheid is het dat wel

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:41

pol013 schreef:
Nou andie, ik kan mij die nijging anders heel goed voorstellen. Bij mij zijn dingen vaak heel simpel.
Grondwerk is niets anders dan gewoon in de dagelijkse omgang goed met je paard om gaan.
Congnitieve training is helemaal opgenomen in iedere buitenrit, training en wedstrijd
Rechtrichten is gewoon coorect rijden en daarbij aan beide zijden voldoende aandacht besteden. Tussen twee even soepele en sterke zijden in zit namelijk een recht paard.

Ik wordt ook echt wel eens moe dat het hele paarden trainen/ met paarden werken helemaal uit elkaar getrokken wordt en ieder onderdeel zo los benadrukt wordt. In mijn ogen zijn dat namelijk heelveel normele zaken die je gewoon in iedere handeling mee pakt.

En dan lees je links en rechts iets en dat geeft dan weer handvaten om alles te finetunen. Maar daarmee hoef je nog niet alles om te gooien en 'een andere methode ' te gaan volgen.

Nogmaals.. ik schrijf hier nergens dat iedereen hele cognitieve sessies moet gaan doen met paarden. Ik geef alleen wat voorbeelden en ik moet blijkbaar duidelijk blijven maken dat het niet om schriktraining gaat. Hier ligt een andere aanpak aan ten grondslag en je doel is anders. Je kan als mens een paard uit vaste patronen halen om er voor te zorgen dat hij minder snel in reactief gedrag schiet, daar het cognitieve meer gestimuleerd wordt. Daar kan je een hele hoop profijt van hebben, zowel in de omgang als met trainen. Als reactief en cognitief moeilijke woorden zijn voor mensen dan snap ik dat dat weerstand op roept, maar het kan voor iemand toch een prima handvat zijn om zoiets eens te proberen. En als je denkt dat je dat al doet, dan lees je toch gewoon verder. Waarom zou je jezelf zo willen bewijzen dat je het al goed doet? Ik insinueer nergens dat iedereen het hier fout doet. Maar als men hier blijft herhalen dat het schriktraining is en een paard überhaupt geen cognitieve capaciteit heeft dan klopt dat niet.
Ik snap ook niet dat ik mezelf hier moet gaan verdedigen over zoiets.. -O-
Als iedereen hier gewoon goed is in de omgang met haar paard, prima toch, lekker zo doorgaan. Ik geef alleen een handvat :)

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:11

Heb dit hele topic gevolgd en heb bij sommige posts van Jasmijn 78 hartelijk moeten lachen. Zij slaat de spijker precies op de kop wanneer het aankomt op goed paardrijden en ze geeft ook helder en duidelijk uitleg en alles is goed onderbouwd. Ook haar gevoel voor humor kan ik enorm waarderen. Voor Babootje geldt hetzelfde, ik kan goed merken dat deze dames veel ervaring hebben in de dressuur en vele kilometers gemaakt hebben. Er is al veel gezegd in dit topic waar ik niet allemaal nog op in wil gaan. Ik vind toch dat Ansie met haar cognitieve trainingen een hoop poeha verkoopt. Ook hier ga ik weer mee met Jasmijn, als we het toch over gaan hebben wat cognitief nu eigenlijk betekent is zij de enige die weet wat cognitief inhoudelijk betekent. En dan moet ik je toch teleurstellen Ansie maar een paard heeft die capaciteit niet. En over "versimpelen" gesproken.: een goed leermeester kan dat juist, dan komt juist iets over bij een leerling. Daarom is Jasmijn's uitleg helder en duidelijk. Jij legt alles heel mooi en kleurrijk uit in prachtige termen maar ik vind jou posts vermoeiend om door te lezen en komt dan over als gebakken lucht. Ook ben ik het lang niet altijd eens met je. Voordat je mijn cognitieve capaciteiten aanvalt; Ik heb gewoon een HAVO en HBO diploma spreek 4 talen en een hele brede algemene ontwikkeling. En ook moet je naar een paard zo simpel en zo duidelijk mogelijk zijn. Dan komen hulpen beter door en is het helder dat jij de leider bent. En sanne83 wat vind jij dan zo vaag aan het scala? je moet dit niet zien als aparte treden maar als handvaten die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn met misschien als uitzondering de verzameling

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:50

Grappig dat dit allemaal zo in het "ik ben voor en ik ben tegen" wordt getrokken. Ik val ook niemand aan. Ik kan er alleen niet tegen dat als ik iets uitleg, keer op keer wordt geschreven dat het precies datgene is wat ik NIET bedoel. Dat heeft vooral te maken met het denken in vaste patronen. "Oh dat ken ik niet, dus het klopt niet en ze zal wel dat bedoelen". Dat is pas vermoeiend.
Maar goed, ik houd er over op. Ik vind het heel jammer dat ik me moet gaan verdedigen over iets waar gedragstherapeuten al lang over uit zijn. Dan nog over het duidelijk zijn naar paarden toe. Hoe duidelijk wil je worden, juist door aandacht te besteden aan het cognitieve kan je een hoop verduidelijken in je communicatie naar het paard toe. Ja, dat is zelfs duidelijker dan hardhandig worden en de leider uithangen terwijl je die capaciteiten helemaal niet bezit. Zo heb ik laatst met wat diergedragstherapeuten staan praten en het is echt ongelooflijk hoe onduidelijk en onbeschoft wij in de omgang met dieren zijn, puur omdat we zelf niet beter weten en omdat wij onze zintuigen niet meer gebruiken zoals dieren dat doen. Voordat ik het weer over me heen krijg, dat hoeft niet fout te zijn en dat hoeft geen problemen op te leveren maar zoals ik eerder al schreef, als we daar iets in kunnen verbeteren dan is dat mooi meegenomen. Althans, zo denk ik. En daarmee geef ik dus alleen maar een handvat voor degenen die daar wat mee willen doen.
Als je dat niet wil, of daar het nut niet van in ziet, ook goed.. !!