jasmijn78 schreef:Anoeska schreef:Ik vind het inderdaad nogal een lang verhaal voor iets wat volgens mij iedereen al doet, namelijk z'n paard laten kijken naar iets engs, en als het paard ontspant weer verder rijden.
Ik ook. 'Het paard cognitief uitdagen' slaat verder nergens op. In de psychologie wordt met cognitie het vermogen om kennis op te nemen en verwerken bedoeld, maar ook zaken als waarnemen, denken, taal, bewustzijn, geheugen, aandacht en concentratie. Cognitieve vaardigheden of vermogens hebben te maken met de mate waarin je in staat bent om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. Bij het verwerken van informatie spelen allerlei mentale processen een rol. Je hebt je geheugen nodig, maar ook taal, oriëntatie, aandacht en het vermogen om problemen op te lossen, concepten te vormen en dingen voor je te zien.
Een paard kun je niet 'cognitief uitdagen'. Een paard heeft geen geheugen zoals wij dat hebben, heeft geen vermogen tot verbeelding en kan ook niet conceptualiseren. en paard heeft geen bewustzijn (ik denk dus ik ben) Zij denken niet aan gisteren of aan morgen. Zij reageren instinctief en het zijn gewoontedieren. Daarom sla je imo ook volledig de plank mis met een bepaald aspect van de training van een paard 'cogntief uitdagen' te noemen. Ongeacht wat je er dan ook verder onder verstaat. Ik vind dit een goed voorbeeld van interessandoenerij op niks af.
Dat het paard over cognitieve capaciteit beschikt is ook nieuw in de paardenwereld. Daarom moet het dus eerst door een fase van ontkenning/belachelijk maken heen, dan volgt weerstand en dan accepteren we het. Althans, zo gaat dat meestal met vernieuwingen, aldus Arthur
First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed.
Third, it is accepted as being self-evident.
– Arthur Schopenhauer (1788 – 1860)
Overigens probeer ik helemaal niet interessant te doen. Ik vind het alleen te makkelijk gedacht dat een paard een dom wezen is dat alleen maar kan reageren vanuit instinct. Daar doe je het paard gewoon te kort mee. Prima als jouw omgang zo is met je paarden. Ik wil je verder ook niet overtuigen. Ik geef alleen mijn mening en mijn ervaring.
Maar ik ben er inmiddels al in de praktijk achter gekomen dat deze theorie zo gek niet is en hoop dat meer paardenmensen zich gaan beseffen dat een paard meer bewust van de omgeving is of kan worden dan we denken.
. Als je wel pijn in je handen krijgt, maar het je geen r**t interesseert, moet je zelf weten.
. Waarom zou je je er niet in verdiepen, nieuwe dingen leren is leuk
Door al die verschillende termen zouden we haast vergeten dat we het eigenlijk over hetzelfde hebben, namelijk je paard laten wennen aan enge dingen.