Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bterlaan schreef:Hopke89, je kunt echt helemaal geen conclusies trekken over die paar gevalletjes die jij nu net toevallig hebt meegemaakt. 1 zwaluw maakt nog geen zomer en 1 pechgeval nog geen slecht paardenras of -soort. Wel eens van statistiek gehoord? Dat gaat met hele grote getallen, en pas DAN kun je conclusies trekken. Maar wees getroost: je bent niet de enige die erintrapt en vrolijk door het leven gaat met hele foute denkbeelden gebaseerd op helemaal niets
Citaat:Het zal de draagkracht niet altijd ten goede komen.
(sorry, lichte vorm van autisme dus wat je daarmee bedoeld is me een raadsel, dan zie ik gewoon een zwaluw vliegen, hebben we momenteel heel veel van in de stal en zoveel zon is er inderdaad nog niet). Dus waar ik nu in trap...
TessaGoldy schreef:weten jullie wat het max. gewicht van de ruiter voor een pony van rond de 125m mag zijn?
liljebo schreef:Het is ook niet voor niets dat jockeys licht (en klein) moeten zijn. Als een paard er niets van zou merken, had dat geen zin.
liljebo schreef:Hmmm valt eigenlijk wel mee. Hoewel de variabele in onderzoeken nooit volledig kunnen worden meegenomen, geeft het wel dergelijk een indicatie over een algemene stelling. Uitzonderingen bevestigen tenslotte altijd de regel.
En die algemene stelling is bewezen ongemak boven de 20%.
Dan gaat het over paarden die al langer onder het zadel zijn.
Het lijkt mij behoorlijk voor de hand te liggen (zelfs als je onderzoeken niet mee neemt en alleen je gezond verstand gebruikt) dat een ongetraind paard, dat dus nog ingereden moet worden, minder kan hebben.
Want hoeveel mensen zorgen nu daadwerkelijk dat het paard al is getraind en gespierd voordat ze erop kruipen. Er zijn mensen die dat doen (vind ik overigens erg wijs) maar die zijn zeer sterk in de minderheid.
En je stelling dat al die bouwvakkers en sporters per definitie verkeerd bezig zijn, kan ik ook onderuit halen. Zeker sporters worden vaak goed begeleidt. Maar te zware belasting is te zware belasting. Ieder lichaam heeft een grens en ga je daar teveel boven, dan kun je schade verwachten. Bij mens en dier.
Met andere woorden... Jouw argumenten zijn voor mij niet steekhoudend.
Ik ben het dus nog steeds niet met je eens.
Meegelezen, beter gezegd.
Lusitana schreef:Ik zeg nergens dat gewicht totaal geen invloed heeft, ik geef alleen aan dat onderzoeken en hun conclusies niet deugen.
Verder, het paard is gefokt als rij-, trek en lastdier, maar we mogen het daarvoor niet gebruiken want dat kost inspanning??????
We hebben het door de jaren heen alleen maar zwakker gemaakt? Wordt het niet tijd om de fokkerij beter onder de loep te nemen ipv ruiters zich uit te laten hongeren om paarden te kunnen gebruiken?
liljebo schreef:Hmmm valt eigenlijk wel mee. Hoewel de variabele in onderzoeken nooit volledig kunnen worden meegenomen, geeft het wel dergelijk een indicatie over een algemene stelling. Uitzonderingen bevestigen tenslotte altijd de regel.
En die algemene stelling is bewezen ongemak boven de 20%.
Dan gaat het over paarden die al langer onder het zadel zijn.
Het lijkt mij behoorlijk voor de hand te liggen (zelfs als je onderzoeken niet mee neemt en alleen je gezond verstand gebruikt) dat een ongetraind paard, dat dus nog ingereden moet worden, minder kan hebben.
Want hoeveel mensen zorgen nu daadwerkelijk dat het paard al is getraind en gespierd voordat ze erop kruipen. Er zijn mensen die dat doen (vind ik overigens erg wijs) maar die zijn zeer sterk in de minderheid.
En je stelling dat al die bouwvakkers en sporters per definitie verkeerd bezig zijn, kan ik ook onderuit halen. Zeker sporters worden vaak goed begeleidt. Maar te zware belasting is te zware belasting. Ieder lichaam heeft een grens en ga je daar teveel boven, dan kun je schade verwachten. Bij mens en dier.
Met andere woorden... Jouw argumenten zijn voor mij niet steekhoudend.
Ik ben het dus nog steeds niet met je eens.