[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:24

Ik volg weer :) altijd weer interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:24

Snackie schreef:
Ja, ik vraag inderdaad nog te veel, ik zet er iig geen blok beton achter, ik probeer met zo min mogelijk druk te rijden,. maar stilzitten kan ik nog niet. het gaat wel steeds beter.
we proberen ook een stille verbinding te krijgen, dat is het doel van rijden op dit moment, buiten teugel buitenhand om te begrenzen, en een stille verbinding, waar hij ook loopt, meegaan met zijn mond zonder los te laten of waslijntjes te creeeren.M'n juf hamert er erg op om zachtjes te zijn.

En idd, de grondbalk ligt aan de verkeerde kant. I know. maar ik kan niet elke keer bij hand veranderen gaan afstappen om te wisselen.
Thanks!

Leg m dan gekruist onder de hindernis, dan ligt ie aan beide kanten ;)

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:25

je bedoeld schuin?

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:29

Ja :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:46

Snackie, eerlijk, ik zou het springen nog even achterwege laten of onder begeleiding in-uitjes springen of enkel cavaletti's lopen. Al je harde werk gaat op zo'n moment verloren en je moet erna een stapje terug.. In mijn ogen hebben simpele cavaletti's een hogere meerwaarde dan een enkele rechte..

Neem het niet verkeerd, ik hoop dat je mijn redenering snapt? Ik en mijn paard springen ook doodgraag maar ik weet dat nu terug beginnen mijn opbouwing te niet doet.. Daarom loop ik cavaletti's ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 10:04

Oeeehh jullie zijn weer een pagina of 4 verder..!
Hier eerst even wat updates van mij, voordat ik ff terug ga lezen!

Vrijdag:
Heb ik heerlijk gereden op de manege. Weer het lange paard waar ik het over had. Geoefend om de achterhand beter mee te nemen. Er lagen balkjes dus daar hebben we flink gebruik van gemaakt. Achterhand actief gemaakt, voor opgevangen, en daar gingen we dan eindelijk!! Een ontspannen paardje, dat naar me luisterde, en lekker de hand op zocht. We leren elkaar natuurlijk steeds beter kennen. :D

Zondag:
Heerlijk gereden met Gaspard! Ging echt heel erg lekker, en hij liep erg vloeiend, niet zo extreem aan het struikelen, en lekker ontspannen in het zonnetje. Ik zal thuis even wat filmpjes uploaden, en foto's erop zetten, zodat we weer wat te beoordelen hebben :D
Maar helaas, na het rijden WÉÉR een dik achterbeen.. We hebben ECHT rustig aangedaan.. -O-
Het was zelfs zo dik dat het leek alsof er een tennisbal in zat.. -O- Mijn vriendin komt na heel lang niet gereden te hebben weer net kijken in de paarden, en die was mee. Ik zeg tegen haar: Ligt het aan mij of is dat been weer dik, voel jij eens... Ze zegt: Ik voel gewoon zijn bot? Heb haar toen laten voelen wat ik bedoelde, en toen was haar reactie erg verbaasd dat ze echt een hele bobbel voelde...
Zo op het eerste gezicht, zie je nieteens dat het been dik is, maar je voelt het echt heel erg..! Vandaag ga ik weer naar hem toe, en even kijken hoe het ervoor staat, en anders toch weer met de eigenaresse overleggen, en haar toch proberen over te halen er eens een DA naar te laten kijken.. -O- Arm dier.... :(:)

Nu maar ff terug lezen!

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:57

Een tijdje geleden had ik een paar foto's geplaats waar ik wat handige tips bij heb gekregen. Daar heb ik mee geoefend tijdens het rijden.
Ik rij mn paard nu meer in verschillende houdingen. bijv lang&laag diep&rond enz. Ik merk dat ze fijner loopt zoals in de oefeningen travers, schouderbinnenwaarts en ook in de stukjes appuyeren.
- Ik heb vanaf mijn 12e tot nu (17) geen les meer gehad. Wel ben ik heel af en toe (2x per jaar) bij gp ruiter gaan lessen.
- Paard is 5 jaar
- Ik rij haar nu ong 1.5 jaar. Ze was net beleerd toen ik haar ging rijden. Ik heb haar helemaal zelf opgeleid.
- Helaas kon ik de foto van mn vorige bericht niet vinden dus ik heb maar een andere foto van tijdje terug geplaatst voor wat vergelijkingsmateriaal.
Dit is het resultaat:

tijdje geleden:
Afbeelding

Nu:
Hier loopt ze wat langer in haar hals en haar rug. Ze mag wel meer haar achterhand erbij zetten.
http://img402.imageshack.us/img402/1081/p1110065y.jpg
Inzet schouderbinnenwaarts.
http://imageshack.us/photo/my-images/15/p1110128z.jpg/

Gaaf paard toch? :D Ik vind dat ze hier toch netjes loopt. Al zou haar hoofd toch iets hoger gezet mogen worden.
http://img18.imageshack.us/img18/5849/p1110193l.jpg

jazz en contango zegt genoeg toch? :P (ze is echt een paard met handleiding van 500 pagina's)
http://imageshack.us/photo/my-images/577/98064260.png/

Nog een foto van het lang diep. Jammer dat hij van de voorkant is genomen, maar tijdens het dieper lopen heb ik vaak last dat ik geen contact meer heb in haar mond. Drijf ik dan bij dan vliegt ze naar voren omdat ik het niet kan opvangen omdat ik geen contact heb met haar mond. Tips?
http://imageshack.us/photo/my-images/132/89763839.jpg/

Travers. Ik houd mn hand gesloten daarom buigt ze te weinig naar links.
Afbeelding

P.S sorry voor de links maar foto's waren te groot en bijsnijden kon niet meer anders zag je de helt van het paard niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:06

Waaauww! Ik heb je eerder niet gezien, maar wat een verschil met je voorbeeld foto.
Ziet er al goed uit :j
Even over het lang en diep.. Zorg dat ze goed aan het been is. Als dat zo is gaat ze namelijk je hand opzoeken. Dan is het de bedoeling dat ze ook je hand volgt. Dus als jij je teugels wat langer laat worden, zorg dan dat ze met je mee zakt. Zo verlies je het contact niet, en zakt ze toch, zoals jij dat wilt.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:12

LoveUggs Dankjewel :)

Ze is wel goed aan het been. Ook in alle oefeningen tempowisselingen enz. En ze volgt mijn hand ook wel, maar als ik dan niet wil dat ze dieper zakt en dat doet ze wel dan drijf ik. Of ze gaat dan ineens vooruit of ze neemt wel dat contact aan, maar dat is dan maar voor even. Misschien moet ik even dat gevoel 'vinden'.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:27

Hallo! Ik zou me ook graag even melden :) Ik heb een vierjarige merrie en we werken hard aan ontspanning en voorwaarts neerwaarts :)

een fototje van eergisteren:

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:49

Heleennn schreef:
Hallo! Ik zou me ook graag even melden :) Ik heb een vierjarige merrie en we werken hard aan ontspanning en voorwaarts neerwaarts :)

een fototje van eergisteren:

[ Afbeelding ]

Wij vinden het heel belangrijk dat je zelf ook commentaar geeft. Wat moet volgens jou verbeteren enz.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:52

Ik wil zelf graag dat ze meer durft loslaten en wat meer vooruit loopt, wat actiever dus. Ze moet ook nog leren om mijn hand te volgen en dit oefenen we dmv hals strekken en andere oefeningen.

louux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:56

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:07

Maar Heleen leg eens uit, waarom loopt een paard volgens jou direct actiever als het ook sneller (meer voorwaarts) loopt? Probeer dat eens gedetailleerd uit te leggen hoe dat volgens jou werkt... ;)

louux dat is niet echt aan de teugel... :=

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:11

Met actiever bedoel ik dat ik graag zou hebben dat haar achterhand wat sterker wordt en ze die meer gaat dragen. Want nu is ze wel ontspannen maar haar achterhand treedt nog niet volledig onder, dit zou ik graag voor mekaar krijgen :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:19

Als je een paard alleen maar meer voorruit laat lopen (harder laat gaan) krijg je geen actiever paard en ook geen sterkere achterhand... Daarom vroeg ik je ook om gedetailleerde uit te leggen hoe dat volgens jou werkt, het is namelijk in dit topic (en niet alleen dit deel) echt al kweet niet hoe vaak uitgelegd. :P

Er meer aan rijden is imo bij dit paard zeker niet verkeerd, oogt wat 'lui' en 'sloom' op die foto, dus even wakker maken mag best. Rijd maar eens een paar pasjes goed voorruit en vang haar daarna wat op, op je zit maar WEL eraan blijven rijden zodat ze de achterhand er echt meer onder moet gaan plaatsen. Ze mag niet 'terug vallen' maar moet echt met een voorwaartse drang blijven lopen. Snapje?

Hoe reageert ze verder op je beenhulpen? Ik zie je namelijk je been heel erg naar achteren toe leggen, waarom? Probeer haar echt actief te krijgen op je kuithulp, dus kuithulp geven en ze moet direct een voorwaartse reactie terug geven.... Als dit nu niet het geval is en je 10 keer moet drijven voor ze keer reageert moet je er echt aan gaan werken dat ze goed aan je hulpen komt te staan, anders word het ook knap lastig om haar goed te rijden. ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:32

Ja dat is echt gewoon puur m'n houding waar ik aan moet werken :) Ik rijdt nu ook veel schijnovergangen en schakel veel in draf. Op de beenhulpen is ze soms wat traag, maar als ze de eerste keer niet luistert krijgt ze een waarschuwing met de stem, tweede keer niet luisteren een tik. Dus al bij al weet ze wel wat en hoe :)

vivianl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:44

Ik kom ook even meelezen, erg interessant en zeker goeie sfeer! Hele leerzame tips ook! Binnenkort mezelf eens op de foto laten zetten en hier plaatsen, als jullie t goed vinden? :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:51

Ja ben benieuwd :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:41

Welkom Vivianl! :)
En natuurlijk is dat goed!

Heleen ah oké een houdingspuntje dus! :) Heel goed dat je paard dus wel gewoon goed aan je hulpen staat... :j

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:52

Sheenegero wij doen altijd balkjes en.nu zat hij op 50cm. Meer als.dit hebben we niet gesprongen en we gaan ook niet hoger. We trainen vnl technisch met springen. Maar je moet niet altijd t zelfde doen

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:44

Pff, ik sta voor een nieuwe uitdaging, laat het aan de teugel lopen nog maar even achterwegen, voorlopig gaan we voor ontspannen lopen en concentratie :o Komt ervan als je met een hengstige merrie wil rijden tussen weides waarop andere hengstige merrie's, veulens (jaarling) die gescheiden zijn van hun moeder, wannabe hengsten (ruinen dus) wil rijden -O-

Maar zo blijft er een beetje uitdaging aan :) Na een half uurtje komt de ontspanning alwel en als vanzelf laat ze daarna haar nek vallen, oké, nog niet aan de teugel zoals het uiteindelijk moet gaan, maar in mijn ogen wel correct, trouwens, met dit zonnetje, kan je niet anders dan genieten als je aan het rijden bent :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:02

Och mijn paard loopt ook totaal nog niet mooi opgericht of netjes 'aan de teugel' zoals het hoort... Gewoon lekker stofzuigen voorlopig en dan zachtjes naar de oprichting werken, maar dat is pas voor binnen x aantal weken als de ontspanning niet meer weg te krijgen is :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:17

@Heleen, naar mijn idee komt oprichting pas in een veeeeeeel later stadium. Wat zie jij onder oprichting. Ik zie oprichting als in wedstrijd houding. Je begint met je paard lang laag instellen. Eerst daar ontspannen. Dat pak je steeds wat meer op tot je paard in de correcte houding loopt. Juiste lengte in de hals, juiste buiging van het hoofd, correct been werk.. Zonder dat moet je (vind ik) nog niet eens aan de oprichting denken, aangezien je paard dan in een verkeerde houding zou gaan lopen, namelijk een Krul ipv oprichting.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:55

Goedemorgen Dames (en heren?)
Wat een interessant topic, ook ik zou graag een foto uploaden.
Pff, kom er toch echt achter dat ik nog een boel moet leren.
Mijn paard is een bijna 5 jarige ruin en ik heb hem nog geen jaar. Dit is een foto van toen ik hem nog niet zo lang had.

Afbeelding

Wat ik zie;
- redelijk ondertredende achterhand, alleen heb toch het idee dat hij wel wat op de voorhand valt.
- en sta, die hakken opdrukken.. :=
- mijn houding is hier nog best goed voor mij doen. Normaal gesproken zit ik erg krom, waar natuurlijk ook hard aan word gewerkt.

Stap foto; en mijn slechte houding. Shame on me. :o
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DLIK3JRP.jpg

Ik werk op het moment met veel lang en laag en maak veel (schijn)overgangen, zodat die achterhand actief word.
In de galop vind hij het erg lastig ontspannen nagefelijk te lopen, heeft iemand daar tips voor?

EDIT; foto bijgevoegd