houding Topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:59

Als ik me beugels een gaatje langer deed verlies ik steeds mijn beugels en vond dat met springen wel een beetje eng. De strengen kant was omdat ie best druk werd van de hindernis en steeds sneller wou maar dat wou ik niet. Volgens mij was dit opname dat ik door zat.
En mijn rug ik had een te groot vest aan. Volgende keer doe ik wel iets anders ff aan
Om opnieuw foto's te maken.

Volgende week heb ik les en dan hoor ik het wel:-)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 07:40

De eerste foto: Deze foto is te onduidelijk om goed te beoordelen.

De tweede foto: Je tenen mogen een stuk naar voren en je hakken uitdrukken. Ook hier moet je vuisten van je handen maken en houdt je handen niet op het zadel maar iets hoger. Als laatste: naar voren kijken, als je niet naar voren kijkt raak je sneller uit balans en heb je sneller een aardappellichaam ;)

De laatste foto: Vuisten maken van je handen, tenen ietsjes meer naar binnen en meer een knik in je armen hebben.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:48

Ik ga een poging wagen :D

Pagina 1:

YelaBrenda11:

Foto 1: Je tenen mogen wat meer naar voren en je mag je hakken wat meer uitdrukken. Probeer ook je handen gelijk te houden, de rest is al gezegd :D

Kyrahh: Alles is al gezegd :)

Destino: Je handen mag je wat meer bij elkaar houden, de rest is al gezegd.

Pagina 2:

Dalena: Deze foto is te onduidelijk om te beoordelen ;)

YelaBrenda11 (filmpje): Alles is al gezegd haha!

Marissa161: Hakken uitdrukken, naar achteren zitten en je handen meer bij je lichaam houden!

Bootjeee_X: Naar voren kijken en handen meer bij elkaar houden.

Merelj93: Probeer een knik in je handen te krijgen. Je zit nu in de stoelzit, zit wat meer naar voren, verder vindt ik het er heel netjes uit zien voor een beginner, ga zo door :)

Tazziexxx: Alle tips zijn al gegeven :D

Nayomie: Vuisten maken van je handen en meer een knik in je armen hebben, tenslotte mag je wat rechtoper zitten.

Pagina 3!

Jumerik: De tips zijn al gegeven !

Kimberly520: Rechtoper gaan zitten, meer een knik in je armen hebben, tenen naar binnen en hakken uitdrukken en vuisten van je hand maken.

Arc_En_Ciel: Jij zit id erg verkrampt op je paard, probeer de spanning in je schouder los te laten en ontspan je hele lichaam. Verder mogen je teentjes wat meer naar binnen en je zit in de stoelzit, maak de beugels een paar gaatjes langer en ga voorin in het zadel zitten. Tenslotte zie ik pianohandjes, let er op!

De rest komt vanmiddag!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:15

Pagina 4:

JasmijnJoy: Je tenen mag je wat meer naar binnen houden en naar voren kijken, verder vind ik het het er netjes uitzien ;)

YelaBrenda11: De tips zijn al geven, maar even een vraagje: Waarom rijdt je met een menbit?

Hafjesliefde: Je moet meer een knik in je armen hebben en bal je handen tot vuisten. Kijk niet naar beneden maar rechtvoor je uit, verder mogen je tenen ietsjes naar binnen, maar dat is vooral voor het totaalplaatje, tenslotte mag je wat trotser zitten, je lichaam vind ik er echt heel netjes uitzien, ga zo door :j

Liaatje363: Je mag je hakken wat meer uitdrukken en vuisten van je handen maken, verder ziet het er echt heel netjes uit :)

Jilinda: Benen naar voren en hakken uitdrukken, verder mogen je handen wat dichter bijelkaar en maak vuisten van je handen ;)

Pagina 5:

Evelijn: Schouders naar achteren, rechoper zitten, naar voren kijken en je hakken uitdrukken :D

Pagina 6:

Xmandylover: De foto's zijn te onduidelijk om goed te beoordelen, wat ik wel zie is dat op foto 2 je beugels ongelijk zijn ;)

Ankehoix: Je beugels lijken mij iets te kort, verder mag je vuisten maken van je handen. :)

Flooredking: Probeer je handen gelijk te houden en naar voren te kijken, verder lijkt het alsof je 'naar voren hangt' probeer recht oper te zitten en je schouders wat meer naar achteren te doen. De springfoto: Je moet meer meegeven met de sprong :)

Pagina 7:

BenteMaxime: Je zit in de 'stoelzit', probeer meer naar voren te zitten, het helpt heel erg als je je beugels een paar gaatjes langer maakt. Verder moet je vuisten maken van je handen en naar voren kijken, tenslotte: Ga wat trotser zitten en doe je schouders wat meer naar achteren ;)

Kostolany: Je bent net een zak aardappelen, probeer rechtop te gaan zitten (je schouders meer naar achteren), verder mogen je tenen wat meer naar binnenn :D

Tsarina: Je moet je tenen niet zo ver in je beugels doen en je tenen moeten wat meer naar binnen. Je zit echt heel erg in de stoelzit, nou snap ik dat best (je had je beugels veel korter) maar probeer toch echt wat meer naar voren te zitten en als het kan, je beugels een paar gaatjes korter maken. Als laatste: Je hebt geen knik in je armen, probeer een knik in je armen te krijgen en maak vuisten van je handen.

Nienke555:

- Je zusje komt veel uit het zadel, ze moet dieper gaan zitten.
- Ze houdt haar armen erg ver van het lichaan, ze moet haar armen netjes langs het lichaam houden.
- Ze zit nu erg gespannen op het paard, ze mag veel meer ontspannen.

Jolandeee: Op de eerste foto houdt je je handen veel te laag, houdt je handen netjes bij elkaar en houdt je handen niet zo laag. Ook mag je meer een knik in je armen hebben en vuisten maken met je handen. Ik zie ook dat je naar voren hangt, doe je schouders wat meer naar achteren en ga rechop zitten. Tenslotte mogen je benen wat meer naar voren en moet je je hakken uitdrukken.

Romyloverrr: Je mag je handen wat meer bij je houden (en een knik in je armen) en ik zie pianohandjes. De tweede foto is te onduidelijk :)

Spaghettie: Meer meegeven :D

(Ik heb niet iedereen gedaan, dit aangezien sommige foto's/filmpjes te onduidelijk zijn of omdat alle tips al gegeven zijn ;) )

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:53

na veel gelezen te hebben in dit topic plaats ik ook maar een foto:D
op deze foto rij ik op een super lieve ijslander (misschien iets te klein voor mij) in denemarken.
ik rij dus voor het eerst op deze pony;) mijn beugels zitten misschien wat kort dit komt omdat we veel galop in verlichte zit hebben op de standrit:D
Afbeelding

_Femkeeex

Re: houding Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:57

Je zit echt heel erg naar achteren (stoelzit) (of hoort dat als op ijscoos rijdt :o? ), en je mag je handen wat hoger houden.

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:01

komt door zadel denk ik, zie het nu pas idd heb ik normaal niet:P

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:02

Oke, heb niet zo veel verstand van gangpaarden :j In mijn ogen zit je heel netjes, alleen mogen je handen dus ietsjes hoger, maar voor de rest ... +:)+

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:04

ik eigenlijk ook niet hoor:p rij alleen 1x per jaar op ijslanders in denemarken:p
dankje en met mijn handen ben ik heel erg bezig haha maar is zo moeilijk af te leren:p

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:05

DaphneC: leuke combinatie zijn jullie. Ondanks het zadel en het feit dat het een gangenpaard is zou ik als tip willen meegeven om iets meer naar voor te zitten. Geen tientallen cm's, maar iets zodat je beter op de bewegingen kunt rijden en je gewicht meer over de rug wordt verdeeld. Je handen heb je netjes rechtop, misschien teugels iet korter en dan hand iets meer mee, niet lijken ze iets terug te werken door de manier waarop je ze houdt, ook hier gaat het om iets en geen hele stukken. Zo ook het iets meer dragen van je hand. Kortom allemaal kleine puntjes om aan te werken.

kyralicious: ik heb de foto van 5 jaar oud genomen, deze is het fijnst om te beoordelen kwa moment waarin hij genomen is. Je rug is daar iets hol en je overbeen wat ver naar voren, deze kun je het beste vanuit je heup wat naar achter leggen, dus je hele been en zorg daarbij dat je rug daardoor niet nog holler wordt. Je bovenrug zou wat rechter mogen zodat je schouders recht naar beneden kunnen afhangen, dus niet je schouders naar achter trekken, maar deze mooi in het midden ontspannen laten afhangen. Je bovenarm mag dan mooi langs je lichaam blijven en je onderarm mag licht meegaan met de bewegingen van het paard.

Trysteffy: Je mag wat meer boven je voeten blijven zitten, dus iets minder ver achterin het zadel, hierdoor kom je al iets meer in balans. Probeer dan ook je gehele been vanuit je heup iets naar achter te leggen. Door mooi in een lijn te zitten van oor naar schouder naar heup naar hak kun je fijn mee met de bewegingen en beter getimede hulpen geven als dat je zoals nu wat achter de bewegingen aan rijdt. Je mag dan iets trotser en minder gedraaid op het paard zitten, tenminste ik weet niet om je een rede had om zo te draaien naar links? Probeer om de wending door te komen iets meer in je gehele lijf mee te draaien, dus ook je heupen erbij. Zo geef je onbewust het paard wat extra hulp om een wending in te zetten/door te rijden, je binnenhand mag dan ook iets meer ontspannen en mee de wending in, dus ietsjes naar binnen.

Ik waag mezelf ook maar eens in dit topic. Mijn zwakke plekken zijn mijn schouders en onderrug. Ik maak mijn schouders en bovenrug graag bol en mijn onderrug graag hol. Dit uit zich dan ook in andere storende dingen omdat ik daardoor niet lekker mee ben.
Zit nog in twijfel of ik mijn beugels een gaatje langer ga doen. Denk dat het net gaat met mijn laarzen en het zweetblad. Daarnaast vieren mijn tenen ook altijd een feestje en doen wat ze zelf leuk vinden.

http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... 5_0004.png
stap, hoofd mag wat meer op mijn romp en misschien ook nog iets meer naar voor kijken en de andere puntjes natuurlijk.

http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... 5_0001.png
Nog een in stap.

http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... 5_0005.png
een in draf met duidelijke tenen.

http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... 5_0013.png
draf van schuinachter.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:46

Ik keek naar de hindernis van daar:-)

Maar bedankt voor je tips!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

lailapri, je zit heel netjes recht op! (Soms zie ik inderdaad die onderrug hol en schouders bol) Je mag denk ik wel je beugels een gaatje korter doen, dan kan je je hakken ook wat beter uitdrukken en nog meer een knikje maken bij je ellebogen. De rest geef je zelf al aan, van je tenen naar buiten doen bijvoorbeeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:42

Ik heb net moeten leren om mijn hakken niet zo erg uit te drukken zodat ik de vering kan behouden in mijn enkels. Mijn enkels kunnen bijna dubbel :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:47

O haha, dat heb ik ook hoor. :') Ze hoeven natuurlijk niet dubbel, maar ik vind het zelf altijd mooier als je wel kan zien dat ze iets zijn uitgedrukt, dus ietsje meer naar beneden dan nu maar absoluut niet dubbel hoor! :)

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:49

Mag ik ook een foto plaatsen? :D

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:49

lukalisaaax schreef:
Mag ik ook een foto plaatsen? :D

Dat mag iedereen. :j

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:52

Afbeelding

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:13

lukalisaaax, naar voren kijken, schouders naar achter en handen meer dragen. :) (en volgens mij mogen je beugels ook een gaatje langer)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:23

lukalisaaax: Probeer je bovenste stukje rug/hals ook netjes boven op de rest te houden, daar bol je net iets. Je schouders en bovenarmen kunnen daar dan mooi aan hangen zonder dat deze extreem naar achter worden getrokken maar ook niet zoals nu wat naar voor wijzen. Je hand mag het verlengde van je onderarm worden en mooi rechtop zonder knikje gehouden mogen worden. In die houding heeft je hand iets vering en is het voor jou de meest ontspannen houding. In het geheel zit je iets achter je voeten probeer dus enkele mm meer naar voor te blijven zitten en tegelijk je been vanuit je heup iets naar achter te bewegen. Maar zoals je nu zit geeft het zeker geen storend beeld hoor, juist heel netjes!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:45

Omdat er gevraagd werd naar een recentere foto dan anderhalf jaar terug :D

Afbeelding

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:31

Lailapri:

Foto 1: tenen naar binnen, hakken uitdrukken en handen meer bij je houden.

Foto 2: tenen naar binnen, hakken uitdrukken, meer recht op gaan zitten en je handen bij je houden.

Foto 3: te onduidelijk om goed te kunnen beoordelen.

Foto 4: hakken uitdrukken, tenen naar binnen en meer een knik in je handen hebben.

Lukalisaaax: Probeer geen pianohandjes te hebben en je handen meer te laten dragen, je hakken meer uitdrukken en je zit in de stoelzit, ga voorin in het zadel zitten. De rest is al gezegd.

Jolandeee: Naar voren kijken, vuisten van je handen maken, meer een knik in je armen hebben, je handen wat hoger houden en je beugels mogen een paar gaatjes langer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:54

Dank je !

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:56

Graag gedaan :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:10

God.... Had een super lange post gemaakt, maar alles perongeluk weggeklikt..... Dan maar opnieuw... Ga het nu wel van maar twee pagina's doen ipv drie :+

@ Amiigo Wat heb je een rare handhouding? Ellebogen naast je lichaam, handen er voor en rechtop, 1 rechte lijn van elleboog naar bit. De rest van je houding vind ik eigenlijk heel erg netjes! Bij de springfoto's mag je meer in je zadel blijven zitten en boven je zadel blijven, en je tenen naar binnen houden.

@ Team Sublime Ik vind de eerste foto eerlijkgezegd de netste. Zit je daar op een ander zadel? Beide foto's zit je te veel in stoelzit, tweede meer dan de eerste. op de eerste mag je je ellebogen meer bij je lijf houden, al vind ik dat je wel netjes je hand meegeeft met je paard. Onderbeen mag meer naar achter en ook je rug mag iets naar achter, bekken dus iets meer kantelen :) Tweede foto heb je weer heel veel knik in je elleboog, daar zou je hand juist iets meer naar voren mogen. Handen rechtop en teugels iets korter. Je zit daar ook heel erg achterin je zadel, probeer meer in het midden te zitten en je been meer naar achter te leggen, voornamelijk de kuit.
Je nichtje vind ik eigenlijk heel netjes zitten, rug mag iets rechterop, ze hangt nu iets naar achter. Als ze haar rug iets rechter houd zal haar hand daarmee ook iets naar voren komen en komt die ook op de juiste plek, die is nu namelijk iets te veel terug.

@ Kimberly520 Eerste en tweede foto vind ik lastige momenten om te beoordelen. Sowieso moeten je tenen veel meer naar binnen en je hak meer uitgedrukt. Probeer je schouders en bovenbenen meer te ontspannen, schouders mogen tevens iets meer naar achter. Op de derde foto mag er ook iets meer knik in je elleboog, al is de lijn elleboog-bit wel heel netjes en geeft je ook netjes je hand mee met je paard. Je beugels zouden voor het mooie wel 1 gaatje langer mogen, maar goed ik ben dan ook een fan van heel lange beugels :D

@ MariekeS_ Ik pak bij jou alleen de eerste en laatste foto. Ik ben enorm jaloers op jouw houding, wauw! Op de eerste foto zie je extreem duidelijk het probleem dat ik heb met boomloos zadels. Je word in een stoelzit gedwongen, ondanks dat je van jezelf echt een heel erg nette houding hebt. Zoals ik zeg: ik ben jaloers. De laatste foto lijk je iets naar voren te tippen en daardoor word de lijn van elleboog naar bit verbroken . Zonde! Iets meer je bekken kantelen en je rug iets terug brengen, dan zal je hand daarin meegaan en komt je hand weer op de goede lijn met de teugel :) Maar mijn god, jouw been ligging +:)+ +:)+ +:)+

@ Tysteffy Je zegt dat je je over je houding geen zorgen hoeft te maken ivm les na twee jaar, maar zo snel heb je een houdingsprobleem helaas niet opgelost :) Ik ben al jaren bezig... Over je foto: Je beugels moeten daar echt een stuk langer, je hebt ergens later in het topic geschreven dat je dan je beugels verliest: benen langer maken en hakken beter uitdrukken! Door de korte beugels komen je benen te veel naar voren te liggen, Zowel boven als onderbeen moeten meer naar achter. Ter compensatie van je beenligging gaat je rug te veel naar voren, rug weer naar achter dus en bekken kantelen. Je teugels vind ik eigenlijk helemaal niet te kort, je handen mogen wel een stuk meer naar voren :) Er lijkt veel spanning te zitten in jouw lijf, probeer je meer te ontspannen :)

@ Kyralicious Eerste foto is niet te beoordelen :) Bij schouderbinnenwaarts hoort je paard te buigen om je binnenbeen, je duwt nu zijn kont naar buiten met je binnenbeen, niet de bedoeling! Ben dus lang houden, hak naar beneden! Ook vind ik je erg streng met je binnenhand, handen mogen meer naar voren en je hoort met je buitenteugel de schouder naar de binnenhoefslag te plaatsen, binnenteugel hoort ruimte te geven voor het binnenachterbeen zodat die meer naar voren kan grijpen. Binnenhand dus ontspannen en meer met je buitenteugel rijden :) Hier een linkje: http://www.classicaldressage.net/member ... er_in.html
Probeer ook meer naar voren te kijken en te ontspannen in voornamelijk je bovenbenen. Wel heb je je rug netjes rechtop, top! +:)+ Derde foto laat ik even voor wat het is gezien hij al zo oud is.

@ DaphneC Volgens mij ligt het zadel van die pony niet echt denderend :+ Je zit erg in een stoelzit, denk dat dit een samenwerking is van jouw voorkeurshouding, het zadel en de korte beugels. Je rug mag ietsjes meer naar voren (een centimeter of 2 a 3) maar is wel netjes rechtop. Ook mag je hand iets meer naar voren. Benen moeten dus meer naar achter, in dit geval voornamelijk je bovenbeen :)

@ Lailapri Je avatar is stuk :+ En ik vind je pony zo leuk!! Ik vind je houding eigenlijk heel netjes, wel mogen inderdaad je tenen meer naar binnen en mag je je iets langer maken. Probeer naar voren te blijven kijken :) Je onderbeen mag ook nog iets meer naar achter, maar overall een net beeld!!

@ Lukalisaaaax Oei, wat ben je hard in je hand. Handen mogen hoger, meer ontspannen en rechtop, ze liggen nu helemaal op je bovenbenen! Probeer ook naar voren te blijven kijken en je schouders meer naar achter, je mag wel wat trotser zitten! :) Je beugels mogen van mij 1 gaatje langer, je been mag meer naar achter. Je hakken druk je wel heel netjes uit en je rug is heel mooi recht! :)

@ Jolandeeee Ten eerste mogen je beugels een stuk of 2 gaten langer. Je drukt je hakken iets te veel uit, en daardoor duw je je eigen been naar voren. Je been moet dus meer naar achter. Probeer ook je handen rechtop en hoger te houden en zelf naar voren te blijven kijken en je schouders naar achter te doen. Je mag een stuk trotser op je pony zitten!! Als je je handen hoger houd en rechtop, dan komt er vanzelf ook meer "knik" in je elleboog :)

Zo, dat waren twee pagina's :+ Ik ben de laatste tijd zelf extreem druk bezig met m'n houding, al is dat nog niet zo makkelijk. Ik zit al jaren afwisselend in stoelzit of teveel naar voren, en heb nu eindelijk het idee dat er wat verbetering in komt. De meest recente foto is laatst op het strand op een druk en sterk paard, niet echt het beste voorbeeld dus maar ga hem toch plaatsen... Ben hier natuurlijk ook niet echt serieus aan het rijden, maar juist daarom misschien een goede foto omdat dit op dit moment mijn "natuurlijke" houding is die ik aanneem :) Hier een link naar de foto:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2283_n.jpg

Wat ik zelf zie: Mijn kuit houd ik te veel van zijn buik af, denk mede doordat ik mijn hak iets te enthousiast uitdruk. Oftewel meer ontspanning in enkel en bovenbeen, been meer laten afhangen. Wel is de ligging voor de rest goed, mooie lijn van bil naar hak. Schouder zit nog iets voor die lijn, samenspel van uit het zadel getrokken worden door een enthousiast paard en mijn neiging om mijn schouders te ver naar voren te brengen. Schouders dus meer naar achter, trotser zitten en naar voren blijven kijken. Handen vind ik erg netjes meegeven naar voren, al zou voor het mooie mijn elleboog iets meer bij mijn lijf mogen blijven. Dit lost zich denk ik ook wel op als ik zelf meer achterover blijf zitten en meer op mijn zitbeenknobbels blijf zitten :) Over het algemeen zie ik zelf een ENORME verbetering, maar blijf ik wel nog iets naar voren vallen en is dat dus iets waar ik nog lekker aan verder blijf werken :+

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:37

ArGieVai: Ik neem aan dat je op de foto niet echt dressuurmatig aan het rijden was, maar gewoon lekker aan het uitwaaien was op het strand :D Heb je misschien een foto waarin je dressuurmatig bezig bent?