[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:39

Sjolvir schreef:
Je kan de link van FB hier ook tussen img plakken! Werkt! (tijdelijk, maar werkt dus wel)
Van de clinic vorig jaar, snap'm.
Alleen vond ze Toobs goed lopen op het moment dat ik nou net rechts een half paard vast had,
nou had ik dat blijkbaar weer keurig verborgen, verhaal van wat je ziet is niet altijd wat je voelt :+ :D :o ,
maar had het nog beter gevonden als hij gelijk was geweest en licht.

haha nee was vandaag :p ze komt elke maand bij stal elzen dus ik trouw elke maand daarheen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:45

Snackie schreef:
Veulen84 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Als je naar de voetjes kijkt. Misschien helpt bovenstaande plaatje iets. In welk deel van de beweging zit je paard?

Als ik dit bekijk, zeg ik het dan goed, als ik op plaatje 3 kijk, dat het paard op de foto zijn voorbeen te vroeg is, en zijn linkerachterbeen te laat afzet?

Lijkt zo he... Maar eigenlijk is dit paard al in fase 4 van de plaatjes bezig. Hij dragende been rechtsvoor is al naar achter. De hoek tussen de 2 voorbenen is al vergroot. Het linkerachterbeen al bijna gestrekt. Alleen rechtsachter gaat het mis. Het been is in de 3de fase blijven hangen.
Een taktfout dus. Paard is ook niet van de grond. Komt voornamelijk door het trage binnenachterbeen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:48

Veulen84 schreef:
Snackie schreef:

Als ik dit bekijk, zeg ik het dan goed, als ik op plaatje 3 kijk, dat het paard op de foto zijn voorbeen te vroeg is, en zijn linkerachterbeen te laat afzet?

Lijkt zo he... Maar eigenlijk is dit paard al in fase 4 van de plaatjes bezig. Hij dragende been rechtsvoor is al naar achter. De hoek tussen de 2 voorbenen is al vergroot. Het linkerachterbeen al bijna gestrekt. Alleen rechtsachter gaat het mis. Het been is in de 3de fase blijven hangen.
Een taktfout dus. Paard is ook niet van de grond. Komt voornamelijk door het trage binnenachterbeen.

Inderdaad! nu je het zegt! (ik ging na jij plaatje 4 zei de foto en het plaatje vergelijken, en toen jou tekst pas verder lezen, kom ik toch op het zelfde uit, maar wel na 3x goed kijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:49

Joolien welkom btw :D

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:51

Maar, wbt het topic,

Modje vragen om in de OP te zetten dat je eerst op foto's moet reageren voor je zelf foto's plaatst, en je zelf eerst je foto moet voorzien van commentaar, voordat je mag ontvangen?

Of is dat raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:52

S_en_Z schreef:
Joolien welkom btw :D

Haai :D Ik zit me te vervelen dus ik dacht ik kom hier ff buurten :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:53

Snackie schreef:
Citaat:

Inderdaad! nu je het zegt! (ik ging na jij plaatje 4 zei de foto en het plaatje vergelijken, en toen jou tekst pas verder lezen, kom ik toch op het zelfde uit, maar wel na 3x goed kijken.

Het is ook moeilijk te zien. Daarom gaat het zo vaak mis. Soms toont een paard het ook niet eens op allebei de kanten het zelfde. Dan word het helemaal ingewikkeld.
Maar nu je hebt gezien dat het een takt fout is. Hoe zou je het verbeteren? Waar zou je in je training in gaan werken?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:56

Sjolvir schreef:
Hebben jullie geen foto, of filmpje?
Is en blijft ook wel hele moeilijke oefening, maar wel een belangrijke.
Paard moet wel durven zakken.

Hals strekken, zeker niet perfect plaatje, maar daarom juist. (onze eerste wedstrijd had hem toen half jaartje :D, L1 proefje )

Zit naar voren met boven lichaam, werk terug met binnenhand, geef wat met buitenhand, teugels veel te lang
en daardoor handen bijna in mijn broekzakken.
Neus moet er meer uit en kan nog lager (kniehoogte).
Vind hem wel fijn over de benen voor ons wedstrijf debuutje en hij bleef netjes doorlopen in hetzelfde ritme en met
dezelfde pas grote als de rest van de drafstukken (takt en regelmaat, daar was ik vooral blij mee)
[ Afbeelding ]

Wat weer een PRACHTIG plaatje van "hoe de ruiter zit zo loopt het paard".
Zie je de lijn - rug van de amazone en neus van het paard?
Dat zie je ZO vaak. Dit is dus GEEN onafhankelijke zit, maar een AFHANKELIJKE zit.
Ik zie de BIG SMILE van de amazone.
Het plaatje geeft duidelijk aan dat er geen spanning is, en dat is heel fijn!
Maar we zijn er nog niet, he? :(:)

Hier moet nog echt iets gebeuren!
Amazone moet echt leren rechtop te zitten, en daarmee ZORGEN dat het paard meer op het achterbeen komt. En DAARDOOR ook die neus naar voren kan komen.

Yep, het begint hier bij de zit van de amazone.
Het is niet eenvoudig de zit te veranderen. Maar het moet echt hoor, hier. <3

Aan het werk, meid! Jullie lijken er aan toe! *\o/*

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:58

Veulen84 schreef:
Nu je het zegt! (ik ging na jij plaatje 4 zei de foto en het plaatje vergelijken, en toen jou tekst pas verder lezen, kom ik toch op het zelfde uit, maar wel na 3x goed kijken.

Het is ook moeilijk te zien. Daarom gaat het zo vaak mis. Soms toont een paard het ook niet eens op allebei de kanten het zelfde. Dan word het helemaal ingewikkeld.
Maar nu je hebt gezien dat het een takt fout is. Hoe zou je het verbeteren? Waar zou je in je training in gaan werken?[/quote]
Ik wou dat ik dat antwoord zou kunnen geven, maar ik heb daar nog nooit over nagedacht.
En heb dus werkelijk geen idee hoe ik aan de benen kan werken. verder onder treden is schakelen, verder naar voor treden is teugel geven en andersom, maar dan heb ik het over voor of achter, maar alle benen tegelijk? ik heb werkelijkwaar geen idee :o

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:01

Snackie schreef:
Halstrekken is idd heel lastig, vooral in mijn geval omdat mn paard zijn hoofd gewoon dr uit gooit als je hem lang geeft, maar de hand nog niet goed volgt. ach, alles op zn tijd.

Vandaag proeflesje gehad van mn nieuwe juf :D
Ze heeft deze twee foto's geschoten en daar ben ik eigenlijk wel blij mee :

[ Afbeelding ]
Stap. Als ik zn achterbeen zie, is hij redelijk actief, maar hij kan er nog verder onder.
Het achterbeen is al neer en het voorbeen al vertrokken.
Neusje is netjes op de LL,maar zijn hals mag volgens mij net wat ronder.
Ruiter mag rechtop zitten,denkende aan ellebogen en been afhangen.

Vandaag zijn we bij het begin begonnen, heel fijn! :j
Dus veelal gestapt. begrenzen op de buitenkant,en hem met het buitenbeen naar binnen duwen, ipv met je binnenteugel.
Het is het zelfde als wat ik eerder deed, alleen op een iets andere manier. want nu mocht ik mn binnenteugel niet als stuur gebruiken, enkel voor een beetje stelling.
hij is vandaag amper over de buitenschouder weggekomen.

[ Afbeelding ]

Als hij dan lekker voelde, mochten we een overgang naar draf rijden.
De juf had 10min gevoeld, en die reed er een overgang uit zonder dat hij tegen de hand kwam. precies op het actieve maar ontspande moment aandraven.
Echter, als meneer in de gaten krijgt dat hij mag draven, dan geeft hij na en wil hij wegdraven.
Deze overgang is volgens de juf (juf klinkt liever dan instructie) onverwachts, Dus ik was niet voorbereid. zijn rug is hier niet bol, maar ook niet hol. hij schijnt hier verend te zijn, maar dat is iets wat ik zelf dan nog niet zie (wel dat hij niet inzakt op dit punt)

Echter heeft hij zijn hals wel laag, en zijn neusje op een mooie plek, misschien nog wel een cm voor de loodlijn.
de ruimte tussen zijn achterbeen is duidelijk kleiner dan bij zijn voorbeen, wellicht omdat ik hier ook de teugels los heb hangen , dat hij zijn voorbeen goed kwijt kan.
Rechtop zitten en handen netjes zelf dragen vallen me hier ook weer op.

Ik ben eigenlijk heel tevreden met wat ik zie. Ik vind het fijn ons samen terug te zien.
Nu nog wat actiever op beendruk worden,en de overgangen zullen vloeiender zijn.
we hebben wellicht veelal gestapt, maar Jaron was ontspannen en niet zo loperig op bepaalde punten als anders. Ik ben tevreden en zou de juf graaaaaag terugzien :D

Wat vinden jullie er van?

Ik ben vooral blij met de beschrijving van je juf.
Kennelijk gaat zij niet voor het snelle resultaat.
Integendeel, zij gaat voor het begin: éérst een fijn gevoel krijgen in de stap.
Fijjn, FIJN! <3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:05

soeraya schreef:
Paard is Cab. 4 jaar 1,78
Op moment van foto's ong half jaar onder het zadel actief
Zijn oudere foto's maar plaats ze vooral om te leren..

[ Afbeelding ]
Ik zie een ruiter die licht voorover gebogen zit en een rare knak maakt in dr linker pols. Pianohanden.
Hakke uitdrukken.
Een paard wat in balans lijkt te lopen (voor mij althans) Neusje mooi op de loodlijn..

[ Afbeelding ]

Weer rare handhouding.. :') Paard loopt met mooie lengte in de hals en actief van achter..
Wel iets het idee dat hij op de voorhand is..

Brand los zou ik zeggen.. spannend :D

Hier is iets grappigs aan de hand. Iets wat logisch is. Maar toch heel flauw. Ik word namelijk heel blij van foto 3. Maar het zegt ook iets over het paard.

Op foto 1 een paard dat wat harkerig is. De achterhand is nog wat traag en taktmatig gaat het net niet. Er staan maar liefst 3 benen op de grond in het zweefmoment. De afbuiging in de hals is goed. Maar de rugspier nog strak.

En dan hebben we foto 3... Heel ander plaatje. De achterhand is er onder. De takt is er nog net niet... Maar er zijn in het zweefmoment ineens 3 benen van de grond. De afbuiging in de hals is 'ineens' veel lager en paard is ook een tikkeltje achter de loodlijn. Maar de rugspier is aanzienlijk losser.

Wat is hier nu gebeurt? Ik vermoed (ruiter verbeter mij als ik het fout heb). Dat dit paard veel moeite heeft met draging hij is wat slap. Hij doet z'n best. Maar de spieren zijn er nog niet. De ruiter helpt hem vooruit, ze veranderd het trage achterbeen dus naar een veel sterker achterbeen. Maar omdat z'n spieren er nog niet zijn, gaat dit ten koste van iets wat hij wel al kan. Hij verschuift als het ware z'n kracht en aandacht.

Daarom word ik blij van foto 3. Het eerste beeld is in balans en gewoon netjes... Beeld 3 laat zien wat z'n toekomst kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:06

Citaat:
[ Afbeelding ]
Stap. Als ik zn achterbeen zie, is hij redelijk actief, maar hij kan er nog verder onder.

Snackie heeft het over dat het onderbeen daar netjes onder treed. Maar zelf vind ik dat je daar helemaal niks van kan zeggen op zo'n foto want ja een paard moet uberhaupt ondertreden als hij voorwaarts wilt. Dus in dit soort fases zou ik me daar nog niet zo mee bezig houden. Mits het paard uiteraard het ene been voor t andere been uit sleept, maar dat is andere zaak.
Ik zou dan zeggen, ga focussen op wat je voelt, als je paard namelijk correct nageeft en de rug los laat, voel je vaak dat ze losser en actiever onder gaan stappen en DAN gaat vaak ook dat achterbeen actiever ondertreden. Ga daar eens mee aan de slag zou ik zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:07

Veulen84 schreef:
soeraya schreef:
Paard is Cab. 4 jaar 1,78
Op moment van foto's ong half jaar onder het zadel actief
Zijn oudere foto's maar plaats ze vooral om te leren..

[ Afbeelding ]
Ik zie een ruiter die licht voorover gebogen zit en een rare knak maakt in dr linker pols. Pianohanden.
Hakke uitdrukken.
Een paard wat in balans lijkt te lopen (voor mij althans) Neusje mooi op de loodlijn..

[ Afbeelding ]

Weer rare handhouding.. :') Paard loopt met mooie lengte in de hals en actief van achter..
Wel iets het idee dat hij op de voorhand is..

Brand los zou ik zeggen.. spannend :D

Hier is iets grappigs aan de hand. Iets wat logisch is. Maar toch heel flauw. Ik word namelijk heel blij van foto 3. Maar het zegt ook iets over het paard.

Op foto 1 een paard dat wat harkerig is. De achterhand is nog wat traag en taktmatig gaat het net niet. Er staan maar liefst 3 benen op de grond in het zweefmoment. De afbuiging in de hals is goed. Maar de rugspier nog strak.

En dan hebben we foto 3... Heel ander plaatje. De achterhand is er onder. De takt is er nog net niet... Maar er zijn in het zweefmoment ineens 3 benen van de grond. De afbuiging in de hals is 'ineens' veel lager en paard is ook een tikkeltje achter de loodlijn. Maar de rugspier is aanzienlijk losser.

Wat is hier nu gebeurt? Ik vermoed (ruiter verbeter mij als ik het fout heb). Dat dit paard veel moeite heeft met draging hij is wat slap. Hij doet z'n best. Maar de spieren zijn er nog niet. De ruiter helpt hem vooruit, ze veranderd het trage achterbeen dus naar een veel sterker achterbeen. Maar omdat z'n spieren er nog niet zijn, gaat dit ten koste van iets wat hij wel al kan. Hij verschuift als het ware z'n kracht en aandacht.

Daarom word ik blij van foto 3. Het eerste beeld is in balans en gewoon netjes... Beeld 3 laat zien wat z'n toekomst kan zijn.

Grappig dat jij dat ziet. Ik kijk goed naar de horizon en voor mij klopt het beeld dan niet helemaal. Wel zie ik dat de achterhand redelijk actief is. Dat viel me eerder niet zo op.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:09

bertie schreef:
Snackie schreef:
Halstrekken is idd heel lastig, vooral in mijn geval omdat mn paard zijn hoofd gewoon dr uit gooit als je hem lang geeft, maar de hand nog niet goed volgt. ach, alles op zn tijd.

Vandaag proeflesje gehad van mn nieuwe juf :D
Ze heeft deze twee foto's geschoten en daar ben ik eigenlijk wel blij mee :

[ Afbeelding ]

Vandaag zijn we bij het begin begonnen, heel fijn! :j
Dus veelal gestapt. begrenzen op de buitenkant,en hem met het buitenbeen naar binnen duwen, ipv met je binnenteugel.
Het is het zelfde als wat ik eerder deed, alleen op een iets andere manier. want nu mocht ik mn binnenteugel niet als stuur gebruiken, enkel voor een beetje stelling.
hij is vandaag amper over de buitenschouder weggekomen.

[ Afbeelding ]

Als hij dan lekker voelde, mochten we een overgang naar draf rijden.
De juf had 10min gevoeld, en die reed er een overgang uit zonder dat hij tegen de hand kwam. precies op het actieve maar ontspande moment aandraven.
Echter, als meneer in de gaten krijgt dat hij mag draven, dan geeft hij na en wil hij wegdraven.
Deze overgang is volgens de juf (juf klinkt liever dan instructie) onverwachts, Dus ik was niet voorbereid. zijn rug is hier niet bol, maar ook niet hol. hij schijnt hier verend te zijn, maar dat is iets wat ik zelf dan nog niet zie (wel dat hij niet inzakt op dit punt)

Echter heeft hij zijn hals wel laag, en zijn neusje op een mooie plek, misschien nog wel een cm voor de loodlijn.
de ruimte tussen zijn achterbeen is duidelijk kleiner dan bij zijn voorbeen, wellicht omdat ik hier ook de teugels los heb hangen , dat hij zijn voorbeen goed kwijt kan.
Rechtop zitten en handen netjes zelf dragen vallen me hier ook weer op.

Ik ben eigenlijk heel tevreden met wat ik zie. Ik vind het fijn ons samen terug te zien.
Nu nog wat actiever op beendruk worden,en de overgangen zullen vloeiender zijn.
we hebben wellicht veelal gestapt, maar Jaron was ontspannen en niet zo loperig op bepaalde punten als anders. Ik ben tevreden en zou de juf graaaaaag terugzien :D

Wat vinden jullie er van?

Ik ben vooral blij met de beschrijving van je juf.
Kennelijk gaat zij niet voor het snelle resultaat.
Integendeel, zij gaat voor het begin: éérst een fijn gevoel krijgen in de stap.
Fijjn, FIJN! <3

Danku, Blij rijden hebben we vandaag gedaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:10

Joolien schreef:
Citaat:
[ Afbeelding ]

Snackie heeft het over dat het onderbeen daar netjes onder treed. Maar zelf vind ik dat je daar helemaal niks van kan zeggen op zo'n foto want ja een paard moet uberhaupt ondertreden als hij voorwaarts wilt. Dus in dit soort fases zou ik me daar nog niet zo mee bezig houden. Mits het paard uiteraard het ene been voor t andere been uit sleept, maar dat is andere zaak.
Ik zou dan zeggen, ga focussen op wat je voelt, als je paard namelijk correct nageeft en de rug los laat, voel je vaak dat ze losser en actiever onder gaan stappen en DAN gaat vaak ook dat achterbeen actiever ondertreden. Ga daar eens mee aan de slag zou ik zeggen :)

Bij deze foto zit mijn gevoel ook, maar of hij ver genoeg onder komt, dat voel ik nog niet. Komt met de tijd wel, je moet gevoel ook gaan leren herkennen denk ik?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:14

Applelover schreef:
Wat vinden jullie van de nageeflijkheid van mijn pony?
[ Afbeelding ]
Ik zie bij mezelf dat ik echt RECHTER op moet gaan zitten en m'n tenen naar binnen moet doen, iemand nog tips?

Oei oei!
Ten eerste is die foto héél scheef.
Als die foto recht zou staan is het plaatje echt .. eh .. niet goed.
héél erg op de voorhand.
Zelfs nu, met DIT plaatje zie je weer: het voorover zitten van de amazone HELEMAAL in overeenkomst met de neuslijn van het paard.
Jij zit voorover, en je paard rijdt DUS op de voorhand. _-:(
RECHTOP is echt een MUST!
Zonder dat gaat dressuur rijden gewoon niet lukken.
Voorover zitten --> je rijdt je paard naar blessures.
Wil je dat? -O-

Het kan ook anders, in de sfeer van Wéés BLIJ, RIJ blij! Y;(

Rij OMHOOG! Los aan de voorkant! Omhoog! *\%/*
Vanuit het achterbeen!
Durf, DURF! *\o/*

Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:16

Bienotje schreef:
Hmm.. Die paar stukjes van mijn les van de week zijn dan denk ik niet zo geschikt, jammer..

Enne.. Nare gewoonte, maar ik heb er een hekel aan om iets neer te zetten waar ik zelf over twijfel of niet van zeker weet dat het juist is :+

Gewoon DOEN. Zo eng zijn we niet. <3

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:17

Echwel :Y)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:18

Gewoon doen bienotje!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:18

Afbeelding
biancalaylo schreef:
nog tips?

biancalaylo schreef:
Oke, dat is even over het hoofd gezien!
Bij deze:

Ik vind dat het paard goed ruim loopt, maar niet echt ''aan de teugel'' want de knik zit er niet.
het paard loop wel goed op de loodlijn met ze hoofd dus niet te diep.

En de ruiter, handen recht op houden. hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen. zit met het lichaam iets te ver naar voor gekanteld, kijkt wel netjes vooruit.

Waarom moet er een "knik" zijn dan?

Ik zie een paardje die best wel overbouwd is volgens mij, klopt dat?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:19

Bienotje schreef:
Ben over het elgemeen vooral een meelezer, maar zal het overwegen/ proberen als ik het hier verder volg :)

Nou, dat klinkt wel vaag hoor.
We eten je niet op.
We zijn juist BLIJ met mensen die uit de meeleesstand komen. <3
Uiteindelijk gaat het om het paard, nietwaar. :)

soeraya

Klopt, cab is heel slap van achter en vind actief draven vanuit achter Erg moeilijk.. Nu we wat verder zijn word dit makkelijker.. Maar in die tijd ging een actief achterbenen nog w eventjes ten koste van iets anders.. Waar ik genoegen mee nam.. Eerst lekker actief worden en de achterhand sterker krijgen.. Hij is groot en slap haha..

TurboTinker

Ohh bienotje, nu weet ik wie je bent!! Athleet, de snelle jelle! ik weet zeker dat hij bij de meeting woudenberg een heel goed ondertredend achterbeen had _O-

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:23

ik plaats ook even mijn fotootje :D

Afbeelding

edit ik had perongeluk eerst de verkeerde gedaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:24

Wat zie je zelf aan je foto renskesanne?