Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:53

Sizzle schreef:
Ik ben wel absoluut met Suelza eens dat het niet als 'normaal' gehouden moet worden en ik probeer doorgaans herhaling te voorkomen. Er zijn namelijk ook veel paarden die heel snel in gewoontes vervallen en heb er ook genoeg gezien die zelfs een jaar later nog 'even moesten losrennen' voor het opstijgen.

En dat ligt in het simpele feit dat paarden 'gewoonte-dieren' zijn en je wilt voorkomen dat bepaalde gedragingen dan ook gewoonte worden... En daar 'voorkomen beter dan genezen is', zorg ik ervoor dat mijn voorbereiding dusdanig is, dat bepaalde zaken tot een minimum te beperken zijn. Maar nogmaals... je kunt niet alles voorkomen, maar je kunt in ieder geval de moeite doen om te 'proberen sommige dingen te voorkomen'.

En vooralsnog gaat dat mij in ieder geval goed af, maar wellicht roep ik over 10 jaar wel weer anders. De tijd zal het ons moeten leren ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:54

Die van mij heb ik echt in alle rust beleerd.
Eerste 4 maand niks aan de hand.
Kon hem een week op het land laten en opstappen en wegrijden.
Tot ineens... BAM!!

Waarom weet ik nog steeds niet.
Maar ik lag knock out op de grond (heb het nog best lang uitgezeten schijnt)

Het blijven dieren en geen motors.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:02

daantjuhhh schreef:
Die van mij heb ik echt in alle rust beleerd.
Eerste 4 maand niks aan de hand.
Kon hem een week op het land laten en opstappen en wegrijden.
Tot ineens... BAM!!

Waarom weet ik nog steeds niet.
Maar ik lag knock out op de grond (heb het nog best lang uitgezeten schijnt)

Het blijven dieren en geen motors.

Maar dat had ook kunnen gebeuren als Gert hem voor je had beleerd... Zeker met jonge paarden moet je ALTIJD opletten... met oudere paarden ook, maar die zijn vaak toch meer voorspelbaar (en ja, ik weet het... ook daar zijn uitzonderingen).

Dat er soms 'triggers' zijn waar een paard op kan reageren is een feit, het blijft een vluchtdier. Wellicht heb je wel gewoon bepaalde signalen gemist... Ik heb ook een prachtige hoefafdruk in mijn gezicht geprint staan van een moment dat ik zelf een keer een 'inschattingsfoutje' heb gemaakt. Ik heb het dit paard ook nooit aangerekend en het is nu het liefste paard wat je je maar kunt wensen, alleen toen, ja in die tijd was het wel een hufter ja... (het heeft hem overigens wel zijn 'knikkertjes' gekost, dus uiteindelijk lachte ik het laatst *\o/* ). Overigens lag het op dat moment niet aan dat paard, ik had als 'trainer' op dat moment gewoon beter op moeten letten. Dikke pech dus... Risico van het vak, noemen we dat maar. Je leert ervan... De meeste beroepstrainers hebben wel eens zoiets, alleen niet iedereen zegt het hardop. Ach...

Dan had ik maar banketbakker moeten worden. Was misschien ook best een leuk beroep geweest, nu ik er zo over nadenk :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:06

Oohja..
Absoluut.
Of Gert hem nou beleerd had of ik staat hier totaal los van..

Ik denk inderdaad dat ik wat gemist heb..
Hij was altijd zo braaf, te veel vertrouwen wordt je lui van.
Niet alert genoeg geweest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:45

Suelza schreef:
Dan had ik maar banketbakker moeten worden. Was misschien ook best een leuk beroep geweest, nu ik er zo over nadenk :j

ach, dan had je weer littekens gehad op je armen van de hete ovenplaten (even niet opletten) :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:04

superwoman schreef:
Suelza schreef:

ach, dan had je weer littekens gehad op je armen van de hete ovenplaten (even niet opletten) :+

^)

lot189

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:16

gert van den hof, jongens kom op.
de man is magistraal in cowboy zijn, en het lukt hem vast in 15 minuten, met een hoop humor en een erg hoog adrenaline gehalte maar het dier leert hier naar mijn inzien
1, heel heeel heeel erg weinig. door een te hoog adrenaline gehalte
2, je geeft het dier totaal geen fijne ervaring, 100% zeker dat er geen dier is wat het leuk vind om binnen 15 minuten kapot en wel gerend te zijn met een man van 80 kilo op je rug

laten we even onthouden dat de man een super leuk dialectje heeft,
de enige man is die goed kan moppen tappen tijdens het rodeo rijden,
een ster is in blijven zitten

maar dit niet doet met het idee om het paard te plezieren.
ik ben fel tegen en dat is puur om dat alle dingen die hij doet, wetenschappelijk als onprettig zijn aangetoond

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:19

Waar is dat wetenschappelijk aangetoond, Lot189?
Wie waren de bewuste wetenschappers?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:36

http://www.holistischdierenarts.nl/file ... _Napel.pdf

positieve en negatieve stress, negatief is het geval van gert van den hof maar ook vele anderen.

Mijn mening is dat wat gert van de hof doet in zijn shows, en dan heb ik het puur en alleen over de shows,
niet goed is. de man wekt zoveel stress en daardoor dus adrenaline op, dat dit dier zich overgeeft nadat het dood en dood moe is gerent en zo´n hoog stress gehalte heeft.

iedere mens met verstand kan u vertellen dat er in zijn shows erg veel stress te pas komt.
dan nog wat, wie zegt dat het zadel wat op de paarden wordt gegooid past en goed ligt?
Leuke 1e eraring, een afreragt spring zadeltje op je rug met daarin 80 kilo.

nogmaals, het blijft de paarden wereld en dit is mijn mening ;)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:52

niet heel dit topic gelezen maar er zal niet veel meer nieuws instaan
als in de andere topics dit over gert gaan.
mijn ervaring is dat hij heel relaxed met paarden omgaat.
en over de stress, denk dat mijn paard, als de carnaval wagens hier langs komen, heel wat
meer stress ondergaat dan een kwartiertje met gert in de ring.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:03

De mening van ene Hannike ten Napel... werkelijk... Niet echt een grote naam in de paardenwereld :n
Zoveel mensen, zoveel geloven.

Als je écht, écht je paard natuurlijk wilt houden, ga je er gewoon nooit op zitten.
Dan laat je het dier voor de rest van zijn leven los in een natuurreservaat en hoop je dat het dier verder gelukkig zal zijn.

Maar als je zelf ook op een paard gaat zitten, moet je ophouden met zeuren over stress.
Zoals wij paarden houden, staat het dier dagelijks bloot aan stressfactoren. Ik denk dat de paarden bij Gert een redelijk overzichtelijke vorm van stress kennen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:11

Wat Gert krijgt zijn de paarden die de gewoonte van bokken hebben kunnen ontwikkelen, omdat er mensen zijn die het inrijden even zelf willen doen, en dat zwaar onderschatten. Ze vallen na een bokpartij en zetten het paard weg. Iemand anders gaat op het paard, paard bokt weer de ruiter er af en paard wordt weggezet. Paard denkt dus dat het moet bokken. De gewoonte bokken is ontwikkeld. Paard bokt in feite op commando alles er af, totdat Gert voorbij komt.

Gert zit alles uit, laat het paard wat werk doen (twee rondjes gewoon draven) beloont duidelijk met de stem wat goed is, en het paard weet ineens dat het ook anders kan, en dat het niet altijd de bedoeling is iedereen in de hoek te mikken door middel van een effectieve boksessie.

Op uitzending gemist en bokt is vast nog het verhaal te vinden van Jeroen Dubbeldam en De Sjiem. Dat was nog eens een paard waar bijna niemand op kon blijven zitten, totdat de juiste persoon voorbij kwam.
Gert legt het een en ander ook uitgebreid uit, als hij bij de KNHS in Ermelo wat paarden in handen krijgt om te rijden (staat ook op youtube).

Ik ga ook mee met Dees reactie.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:22

helemaal top.

helaas is het een feit dat bij een hoge negatieve stress gehalte er veel adrenaline is en je paard niets leert.
gert van den hof is een enkeling, en is toevallig rij technisch voorzien van een stevige zit.
mazzelaar dus!

ik zie het liever anders, en jaa, ik hou mijn paaarden graag 'natuurlijk' ookwel paardvriendelijk.

een paard voelt een vliegje zitten, waarom zo doen als gert van den hof? met een hoop getrek aan een hoofd met halster en touwtjes en een niet passend zadel?

ik denk dat de paardenwereld meer moet respecteren wat we kunnen met paarden. ik bewonder de zz dressuur ruiters en de top spring ruiters.

echt paardrijden vind ik stacey westfall. dat is het paardrijden van de toekomst. en de mentaliteit van de toekomst.
gert van de hof..? ik bewonder zijn cowboy kunsten, en weet als geen ander hoe het is, maar ik heb me laten overtuigen het anders aan te pakken. er zijn dingen die gert zegt waar ik het mee eens ben maar niet op de manier waarom hij ze uitvoert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:25

lot189 schreef:
ik denk dat de paardenwereld meer moet respecteren wat we kunnen met paarden. ik bewonder de zz dressuur ruiters en de top spring ruiters..

Ik denk dat je eerder kritisch kunt zijn over wat er gebeurt op ZZ-niveau, dan wat er gebeurt met een paard dat een paar weken blootgesteld wordt aan Gert van 't Hof.

Waarbij veel van die ruiters die ZZ-niveau rijden en daar hun paard mee in de knoop jagen, dat paard weer bij Gert brengen om het uit de knoop te halen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:40

zoutenootjes schreef:
Wat Gert krijgt zijn de paarden die de gewoonte van bokken hebben kunnen ontwikkelen, omdat er mensen zijn die het inrijden even zelf willen doen, en dat zwaar onderschatten. Ze vallen na een bokpartij en zetten het paard weg. Iemand anders gaat op het paard, paard bokt weer de ruiter er af en paard wordt weggezet. Paard denkt dus dat het moet bokken. De gewoonte bokken is ontwikkeld. Paard bokt in feite op commando alles er af, totdat Gert voorbij komt.

Gert zit alles uit, laat het paard wat werk doen (twee rondjes gewoon draven) beloont duidelijk met de stem wat goed is, en het paard weet ineens dat het ook anders kan, en dat het niet altijd de bedoeling is iedereen in de hoek te mikken door middel van een effectieve boksessie.

Op uitzending gemist en bokt is vast nog het verhaal te vinden van Jeroen Dubbeldam en De Sjiem. Dat was nog eens een paard waar bijna niemand op kon blijven zitten, totdat de juiste persoon voorbij kwam.
Gert legt het een en ander ook uitgebreid uit, als hij bij de KNHS in Ermelo wat paarden in handen krijgt om te rijden (staat ook op youtube).

Ik ga ook mee met Dees reactie.

Hoe jij het beschrijft, zo is het.
Ja in de shows lijkt het heel wat, ja een paard heeft stress.
Maar zoals Dees zegt, wil je geen stress in een paard moet je er niet op gaan zitten.
Gert heeft een merrie die door ons gefokt is doorgereden. Deze was flink pittig en flink dwars vlgs huidige eigenaar, en dit zijn geen angstige mensen, en merrie staat nu op landgoed van HPM en EG. Doordat Gert dus danig techniek heeft geleerd, is het voor hem een "makje" om de paarden door te rijden tot ze het aangeleerde kwijt zijn.
Wat betreft een oud versleten spring zadel??. Dezen passen het aller beste en zijn close contact zadels. dus geen hinder!. Gebruik ik ook voor het beleren. Niks prettiger dan een ouder zadel!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:47

Heb het al eerder geschreven, kan het alleen niet terug vinden.. Maar het paard dat ik rijd is zadelmak gemaakt door Gert. Normaal doen de eigenaars dit zelf, maar dit beestje liet al zulke gangen zien, dan het weleens lastig kon worden.. Hij is dus groen naar Gert gebracht, en hij scheen het superbraaf te doen. Toen gas/rem en stuur erop zat (binnen een week) meteen naar buiten en lang teugeltje.. Heerlijk paard hebben wij terug gekregen, die ontzettend graag voor je wil werken!

Over de shows kan ik niet veel zeggen, ben daar ook niet zo voor... Maar wat hij op stal doet, vind ik super!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:57

jaa jongens zo houden we toch allemaal onze eigen manier in de paarden wereld!

helemaal top dat jullie gert van de hof gelovers zijn!
Ik pik het goede van gert van den hof mee en maak een combi met erg veel goede dingen uit veel verschillende richtingen.

echter zie ik langzaam maar zeker de natural horsemanship een steeds grotere populariteit krijgen! dit maakt me helemaal blij en ik hoop dat dit door zet!

Het is zo veel leuker voor je zelf om je paard zonder geweld en met rust te trainen in mijn ogen!
je kunt wat gert doet, niet zelf leren, zoals de man kan zitten, is magisch. maar wat NH is kun jezelf leren...!

niet te vergeten dat ik gewoon respect heb voor de man gert van de hof. zo zitten? dat laat ik liever aan mijn dummy (nep persoon) over.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:05

'Natural horsemanship' neemt toe omdat er steeds meer mensen paarden houden zonder 'paardenmens' te zijn. Alternatieve cursussen en theoriën vinden opvolging omdat veel mensen met paarden eigenlijk niets snappen van het 'leider zijn van het paard'.
Als je van nature overwicht hebt op paarden, heb je dat 'natural horsemanship' helemaal niet nodig. Wat op Bokt en in Bit en via andere media doorgaat voor 'natural horsemanship' is eigenlijk een contradictio in terminis: Dat wat je moet leren is niet 'natural', en zonder ervaring en overwicht is er geen sprake van 'horsemanship'.
De opkomst van dergelijke stromingen vind ik daarom eerder een zwakte in de paardenhouderij dan een aanwinst.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:06

okee, dus volgens jou is natural horsemanship niet 'de' manier?

vreemd. ik vind dat het een manier van omgaan met je paard is. je verteld mij nu eigenlijk dat omdat ik uitga van de NH principes ik niet genoeg van paarden weet?
hmmmm, de Nh is netzaoals het klassieke dressur of gert van den hof een manier van omgaan met je paard waar jij voor kiest.

dat NH voor jou niet de manier is om met je paard om te gaan, heb ik begrip voor, maar dat je het dan meteen een zwakte in de paardenhouderij vind dat de opkomst van NH op gang is vind ik onredelijk.
we wijzen dan met vingertjes.. daar leert niemand iets van.

Ik wordt liever overtuigd met redenen waarom u denkt dat de manier waarop u met u paarden omgaat goed is!

van nature overwicht hebben op paarden da is NH niet odig zegt u?
wie heeft gezegt dat Nh 'nodig ' is ?
we doen het omdat we het leuker vinden dan andere manieren van omgaan met het paard, we genieten ervan om op deze wijze een band te hebben met een gevoelig en inteligent wezen! het paard.
We vinden NH gewoon leuk net zoals u een voorstander bent van Gert van de hof.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:27

Nuchter boerenverstand, zoals Gert ook heeft, is ook een manier van omgaan met je paard. Daar heb je geen peentjesstokjes, zwieptouwtjes, en parellihalsters of wat voor rommel voor nodig, dat is gewoon niet zeuren, en gewoon aanpakken.
Dat geeft mi een hoop minder stress dan dat gezwiep en getrek en die zgn paardvriendelijke join-ups waarbij je een paard wegstuurt wat niks verkeerd gedaan heeft, en hem zo hele rare signalen geeft...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:39

+:)+ Billy!

Lot189... je haalt nu wel heel erg veel dingen door elkaar.
En spreekt jezelf inmiddels ook wel tegen.

NH afzetten tegen Klassieke Dressuur vind ik echt een heel dubieuze opmerking :D Klassieke Dressuur streeft een ieder na die op een paard gaat zitten. Het 'kunstjes doen met een halstertouw en een parelli-stokje' is echt oneindig veel makkelijker dan ook maar in de buurt te komen van rijderij dat ietwat lijkt op Klassieke Dressuur.
NH is trouwens meer voor het baasje dan voor het paard :D

Gert van 't Hof is gewoon iemand die heel goed paarden zadelmak kan maken en nog beter probleempaarden weer op het juiste pad kan helpen. Niets dan lof voor die ruiter.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:04

lot189 schreef:
niet te vergeten dat ik gewoon respect heb voor de man gert van de hof. zo zitten? dat laat ik liever aan mijn dummy (nep persoon) over.

Dummy's bewegen over het algemeen niet met het paard mee, maar blijven nogal achter in de beweging.
Over stress voor het paard gesproken......
Oh ja, heb je ook het topic over Linda Parelli gezien?
Ook niet geheel diervriendelijk zeg maar....
Geef mij dan maar een Gert van den Hof die eerlijk en respectvol m,et een paard omgaat, maar die wel de capaciteit heeft om een paard echt door te pakken en te blijven zitten als het paard een flikflak maakt....

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:08

Citaat:
NH afzetten tegen Klassieke Dressuur vind ik echt een heel dubieuze opmerking Klassieke Dressuur streeft een ieder na die op een paard gaat zitten. Het 'kunstjes doen met een halstertouw en een parelli-stokje' is echt oneindig veel makkelijker dan ook maar in de buurt te komen van rijderij dat ietwat lijkt op Klassieke Dressuur.

wauw! zou je het denken?

en nee ik spreek mijzelf niet tegen.
ik vind alleen dat je het begrip NH meteen plakt onder 'parelli het kunstjes doen met en halstertouw en een parelli-stokjes erg kortzichtig.

ik zet niets tegen elkaar af ik herhaal nog 1 x: ik pik al het beste van alle methodes mee.
en ik haal ook geen dingen door elkaar.

gelukkig ben ik inmiddels al in het bezit van een fors aatal cdertificaten en diploma's in allerlei takken van de paarden wereld, dus weet hoe het volgens het boekje gaat.

succes nog dees!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:13

Dan snap ik niet waarom je niet al reteberoemd bent in de sport en als trainer :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:15

:D
Jij ook.
Als je écht van alle methodes het beste zou willen meepikken, dan raad ik je van harte aan om op 12 april naar KNHS te Ermelo te komen zodat je Gert vh Hof in het echt kunt zien werken.