Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:29

Jij schrijft eerder dat paarden idd automatisch op de juiste manier zullen gaan bewegen, dus dat staat haaks tegenover wat je nu schrijft. Ook ben ik nog altijd benieuwd hoe jij wilt uitleggen dat verend en recht hetzelfde is, want daar ben je ook niet meer op in gegaan. Is het zo moeilijk om toe te geven dat het niet klopte wat je zei?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:33

nombrado schreef:
Het onderbrengen van het achterbeen heeft te maken met de snelheid waarmee een paard zich voortbeweegt.
Dus rijd je een hoger tempo, dan zal het achterbeen verder onder geplaatst worden.

Hier zeg je toch wel degelijk dat je veruiming bereikt door te versnellen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:58

horseyfries schreef:
Jij schrijft eerder dat paarden idd automatisch op de juiste manier zullen gaan bewegen, dus dat staat haaks tegenover wat je nu schrijft. Ook ben ik nog altijd benieuwd hoe jij wilt uitleggen dat verend en recht hetzelfde is, want daar ben je ook niet meer op in gegaan. Is het zo moeilijk om toe te geven dat het niet klopte wat je zei?

Een paard kán in de natuur ook verruimen, zonder enig ruiter.
alleen als de ruiter (en diens gewicht en evenwicht ) erop zit, zullen de spieren meer ontwikkeld moeten worden, die daarvoor belangrijk zijn. (en de ruiter in het middelpunt van het paard en zo min mogelijk storen)

wb verend, als je weet hoe ruggewervels eruit zien, dan begrijp je wat ik daarmee bedoel.
de ruggegraad is een verend deel van het skelet, is flexibel in deeltjes. dat bedoel ik met verend.
ik begrijp niet wat je bedoeld met recht?
ik bedoel met recht, recht sporen, dus het achterbeen spoor volgt recht het voorbeenspoor.

Het is niet voor niets, dat als men een paard koopt, of uitzoekt , het dier in vrijheid gezien wordt.
daarin zie je al het talent, de kracht in de achterhand en de lenigheid. Allemaal van belang voor het doel waar het paard voor gaat dienen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:04

oji schreef:
nombrado schreef:
Het onderbrengen van het achterbeen heeft te maken met de snelheid waarmee een paard zich voortbeweegt.
Dus rijd je een hoger tempo, dan zal het achterbeen verder onder geplaatst worden.

Hier zeg je toch wel degelijk dat je veruiming bereikt door te versnellen.

het tempo is hoger, maar niet hard.
snelheid zie ik niet als versnellen
ik kan met mijn auto ook gedosseerd harder gaan rijden.
ik kan ook een kick down doen met mijn automaat....
dan krijg je idd het beeld van Road runner;)
http://www.youtube.com/watch?v=aQjS7m8h3Ec :D :+

of speedy gonzales
http://www.youtube.com/watch?v=BzvxZY5kW3k

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:11

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Een paard kán in de natuur ook verruimen, zonder enig ruiter.
alleen als de ruiter (en diens gewicht en evenwicht ) erop zit, zullen de spieren meer ontwikkeld moeten worden, die daarvoor belangrijk zijn. (en de ruiter in het middelpunt van het paard en zo min mogelijk storen)

wb verend, als je weet hoe ruggewervels eruit zien, dan begrijp je wat ik daarmee bedoel.
de ruggegraad is een verend deel van het skelet, is flexibel in deeltjes. dat bedoel ik met verend.
ik begrijp niet wat je bedoeld met recht?
ik bedoel met recht, recht sporen, dus het achterbeen spoor volgt recht het voorbeenspoor.

Het is niet voor niets, dat als men een paard koopt, of uitzoekt , het dier in vrijheid gezien wordt.
daarin zie je al het talent, de kracht in de achterhand en de lenigheid. Allemaal van belang voor het doel waar het paard voor gaat dienen.

Jij hebt het over een rechte rug, wij niet?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:11

nombrado schreef:
Als je verder kijkt in dit filmpje, naar het skelet stukje.
Kan je zien wat er bedoeld wordt.
de rug blijft recht en verend.
http://www.youtube.com/watch?v=WiiZm20F5n8
kijk ook eens wat je als ruiter veroorzaakt als je met lichtrijden te hard neerkomt in het zadel met de rug van het paard.

Nu begin je ineens over sporen, dus recht gericht zijn, wat iets totaal anders is als wat je hier zei. Misschien moet je eerst zelf nog even gaan studeren hoe je het nu echt allemaal bedoelt voor je iets als wijsheid gaat verkondigen?

Ik weet trouwens heel goed hoe een skelet en ruggewervels eruit zien, heb er hier nog een paar liggen, maar dat heeft dan weer niets te maken met het verschil aan de buitenkant waar ook spieren en banden op liggen of iets recht is of niet. Ook die wervels gaan namelijk op en neer als ze veren, en blijven niet recht....

Ik zie in de natuur een hoop meer paarden verruimen dan versnellen, dus dat zegt ook helemaal niets als argument.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:21

horseyfries schreef:
Jij hebt het over een rechte rug, wij niet?

deze discussie is ontstaan door het "door de rug rijden" waar jij mee begon.
Echter op de vraag, wat daarvan de functie dan is, kreeg ik als snerend antwoord zelf maar eens "goed" les te nemen. En nog geen antwoord op de vraag.
Vervolgens zit je alles uit mijn text uit zijn verband te rukken , om er je eigen voordeel mee te kunnen doen.
Beetje nare manier van communiceren.
Ik verklaar hier, hoe ik het ervaar, voel en naar aanleiding van studie ondervonden heb.
Ik reageer op de opmerking van jou van het "over de rug rijden"
waarbij velen benoemen dat de rug omhoog, bol ofzo gereden moet worden.
zelfs dat de buikspieren aangespannen moeten zijn kwam hier voorbij.
de rug hoort te veren in diens fundament, inherent aan de beweging die er vanachternaar voor uitgevoerd wordt.
rug hoort nooit vastgezet te worden. bol of hol gemaakt.
met recht bedoel ik dus niet hol of bol gereden. Ik neem aan dat jij ook niet beweegt met een hol of bolle rug?

maar ik heb van jou nog geen antwoord op de vraag van mij, wat nu over de rug rijden voor functie heeft? of het "door de rug rijden"

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:45

nombrado schreef:

Het gekke is dat vrijwel iedereen hier, behalve jij, van elkaar wel begrijpt wat daarmee bedoeld wordt. Vrijwel niemand hier kan iets met de term van jou 'het paard in zijn eigen fundament laten bewegen', behalve jij.

nombrado schreef:

Ik denk dat een aantal hier een beetje geirriteerd raken van het feit dat jij alleen maar op 'uitzenden' staat en hier wijsheden verkondig die op anderen op zijn zachtst gezegd 'onlogisch' overkomen. Daarnaast ben je ook nog eens heel veroordelend richting 'ze' en 'hun' en heb je heel veel commentaar op wat er volgens jou allemaal niet goed gaat in de dressuur (sport). En je hebt hier allemaal mensen tegenover je doe, voor zover ik dan kan beoordelen, op een hele serieuze manier met dressuur bezig zijn. Er zitten hier mensen, zoals HF, die hele noemenswaardige prestaties neerzetten in de dressuur. Die probeer jij een beetje de les te lezen terwijl jij van jezelf vooralsnog NIETS noemenswaardigs wil of kan laten zien. Dat wekt wrevel op.

Je springt van de hak op de takt en echt niemand hier kan enige logica in je beweringen ontdekken. Dus OF jij hebt geen idee waar je hen over hebt OF jij moet iets aan je wijze van communiceren doen, want je boodschap komt niet over.

nombrado schreef:
Ik verklaar hier, hoe ik het ervaar, voel en naar aanleiding van studie ondervonden heb.

Tsja, maar wie zegt dat jij het goed hebt? dat jouw ervaring waarheid is? Als ervaringen van anderen daar haaks op staan, en de anderen zich wel kunnen vinden in elkaars ervaringen? Ben jij dan zo slim? Of zijn wij dan zo dom?

Het enige waar je ons nu nog mee kunt overtuigen is een stevig staaltje dressuur te tonen van jezelf waar wij allemaal gaan watertanden. Als je ons dat kunt laten zien, dan wordt het voor ons misschien wel weer de moeite waard om jouw teksten weer te gaan analyseren en moeite te gaan doen om te achterhalen wat jij nu precies bedoeld. Door je wijze van communiceren ben je die credits nu wel een beetje kwijtgeraakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:11

Zolang niemand onderbouwend kan uitleggen, wat er bedoeld wordt met "over de rug" of de kreet "door de rug" en wat rijtechnisch de functie daarvan is? kan ik het zeker niet als waarheid aannemen.
Het lijkt wel, of niemand eigenlijk geen idee heeft, hoe de beweging gaat. Hoe het skelet werkt en gebouwd is van een paard (en misschien ook wel van zichzelf) en vervolgens allerlei kreten na wauwelt..., achter de massa aanholt, zonder zelf logisch na te denken.

waarom zou ik een staaltje rijkunst op een film moeten laten zien, terwijl jij hier anoniem mensen volgt?
kzou zeggen, neem een les

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:16

Wij zijn dus zo dom blijkbaar ;)

Als je even googelt op over de rug rijden kom je vast wel een leuke uitleg tegen Nombrado!

Niemand behalve jij heeft een idee hoe een paard beweegt Nombrado. Tuurlijk!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:19

Nombrado, jij hebt wel lef hoor! Jij kan over de rug niet als een waarheid nemen? Dan zou ik toch wel eens willen zien waar jij mee bezig bent.. Maar ja, ik ben dom en jij weet alles!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:26

lienbono schreef:
Nombrado, jij hebt wel lef hoor! Jij kan over de rug niet als een waarheid nemen? Dan zou ik toch wel eens willen zien waar jij mee bezig bent.. Maar ja, ik ben dom en jij weet alles!

Kán jij me dan misschien uitleggen, wat het betekend , door de rug,of over de rug en wat daarvan de functie is?

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:33

Jemig Nombrado, van hoeveel mensen wil jij uitleg van wat er met over of door de rug bedoeld wordt? Lienbono heeft het uitgelegd, Oji heeft het uitgelegd (waar je niet eens op in bent gegaan). Moet iedereen hier op het matje komen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:36

Sneu hé, ze heeft geen Google op haar computer zitten!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:37

Misschien moet je even lezen. Ik heb geprobeerd om het uit te leggen (op mijn eigen manier en misschien niet 100% correct), maar alsjeblief, lees gewoon even je eigen topic goed!! Er werden 2 reacties geplaatst over dat 'over de rug rijden'. Ik snap nog altijd niet waarom jij een topic bent begonnen, je weet toch alles al?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:38

Ze is het vergeten, vandaar de titel "waar is het gebleven" ;)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:39

horseyfries schreef:

:')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:42

horseyfries schreef:

:D :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:08

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Het gekke is dat vrijwel iedereen hier, behalve jij, van elkaar wel begrijpt wat daarmee bedoeld wordt. Vrijwel niemand hier kan iets met de term van jou 'het paard in zijn eigen fundament laten bewegen', behalve jij.

nombrado schreef:

Ik denk dat een aantal hier een beetje geirriteerd raken van het feit dat jij alleen maar op 'uitzenden' staat en hier wijsheden verkondig die op anderen op zijn zachtst gezegd 'onlogisch' overkomen. Daarnaast ben je ook nog eens heel veroordelend richting 'ze' en 'hun' en heb je heel veel commentaar op wat er volgens jou allemaal niet goed gaat in de dressuur (sport). En je hebt hier allemaal mensen tegenover je doe, voor zover ik dan kan beoordelen, op een hele serieuze manier met dressuur bezig zijn. Er zitten hier mensen, zoals HF, die hele noemenswaardige prestaties neerzetten in de dressuur. Die probeer jij een beetje de les te lezen terwijl jij van jezelf vooralsnog NIETS noemenswaardigs wil of kan laten zien. Dat wekt wrevel op.

Je springt van de hak op de takt en echt niemand hier kan enige logica in je beweringen ontdekken. Dus OF jij hebt geen idee waar je hen over hebt OF jij moet iets aan je wijze van communiceren doen, want je boodschap komt niet over.

nombrado schreef:

Tsja, maar wie zegt dat jij het goed hebt? dat jouw ervaring waarheid is? Als ervaringen van anderen daar haaks op staan, en de anderen zich wel kunnen vinden in elkaars ervaringen? Ben jij dan zo slim? Of zijn wij dan zo dom?

Het enige waar je ons nu nog mee kunt overtuigen is een stevig staaltje dressuur te tonen van jezelf waar wij allemaal gaan watertanden. Als je ons dat kunt laten zien, dan wordt het voor ons misschien wel weer de moeite waard om jouw teksten weer te gaan analyseren en moeite te gaan doen om te achterhalen wat jij nu precies bedoeld. Door je wijze van communiceren ben je die credits nu wel een beetje kwijtgeraakt.

_O_ _O_

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:27

Kijk, dat is de reden dat ook veel jury's het niet met elkaar eens zijn.
Het blijft een sport van meningen en visies... 8-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:26

horseyfries schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Ik heb toch inderdaad ook een fantastische uitleg gelezen. Dus dat is zeker uitgebreid en goed begrijpelijk uitgelegd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:44

horseyfries schreef:
Ze is het vergeten, vandaar de titel "waar is het gebleven"

:')

@ Nombrado: vind je het eigenlijk nog wel leuk? Discussieren met ons dommies? :D

Ik stel voor dat we de discussie over 'over de rug rijden' en 'een paard in zijn fundament laten lopen' gewoon even loslaten? Jij begrijpt de uitgebreide uitleggen die hier eerder zijn gegeven niet, of je bent het er niet mee eens. En de rest kan zich niet vinden in je argumenten en je uitleg van het 'in het fundament laten lopen'. We agree to disagree?

Mijn vraag aan jou: Met wel doel ben je nu dit topic gestart? Wil je van gedachten wisselen met andere dressuurliefhebbers? Of wil je anderen jou visie opleggen? Wat is nu je punt? Jij plaats in de openingspost een filmpje waaruit wij opmaken dat jij dat een goed staaltje dressuur vindt? Eens? Vrijwel iedereen hier vindt dat filmpje (met respect voor de dressuurruiters van toen) nou niet direct het beste/mooiste/fijnste wat ze ooit gezien hebben. Dus ook hierin wijkt jou visie/mening af van de rest. Maakt verder niet uit; zoveel mensen zoveel wensen. Maar kun je nu eens concreet aangeven wat je nu je doel was met het openen van dit topic?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:09

Ach weet je Jasmijn78 ik ben het zeker niet met alles eens van Nombrado. MAAR wat mij opvalt is dat mensen die zich bezig houden met de correcte dressuur al heel lang zich niet meer op BOKT posten omdat ze doodmoe worden van de toon van de discussies en het weggezet worden. Ik denk dan aan een aantal mensen waar je nooit meer iets van hoort zoals Murphy, Quandripes, Piepenfiep, Mindfield, Moll en verschillende anderen. Ik zelf lees bijna alleen nog maar heb ook geen zin meer in het serieus posten want dat heeft helemaal geen zin. Als het gaat om correcte dressuur dan hebben we het over een juiste africhting, van achteren naar voren rijden op alle niveaus, paarden die volledig "dürchlassig" zijn en die getraind zijn volgens het SKALA. Al die discussies zijn in het klassieke topic versus AR en allerlei andere topics voorbij gekomen. Wat mij opvalt als paarden correct opgeleid worden dat mensen het dan hebben over handen die te hoog zijn of weet ik wat meer als het gaat om uitvoeringsfouten maar ze zijn niet in staat om te zien aan de bespiering van het paard of de reactie van het paard of we het over juist of over onjuist opleiden hebben van het paard. Ik zelf vind het ook erg moeilijk om het altijd goed te zien, daar kom ik eerlijk voor uit.
Tegenwoordig zijn de meningen te verdeeld als het gaat om wat correct gereden is en wat niet. De correcte dressuur wordt veelal niet meer gebezigd en discussiëren hierover heeft geen zin want het moderne rijden zal en moet met hand en tand verdedigd worden. En weet je Jasmijn, dat begrijp ik ook nog want op dit moment is het zo dat eigenlijk het correcte rijden meer en meer uit het straatbeeld, en vanaf de TV en wedstrijd terrein verdwenen is.
Dat is jammer en spijtig maar het is niet anders en zal voorlopig wel zo blijven. Ook al zien we een terug keer op dit moment van mensen die oprecht graag correct willen rijden en op zoek zijn.
Ik ga dus weer voor onbepaalde tijd onder mijn steen want ook van de toon van deze discussie word ik helemaal niet blij en voegt ook niets toe aan mijn leerproces.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 00:00

Is die steen groot genoeg pien_2010? dan kruip ik er ff voor onbepaalde tijd bij.... ;) :7

Je hebt overigens helemaal gelijk
het is hier onbegonnen werk....en eigenlijk zonde van mijn tijd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:21

Er is duidelijk sprake van miscommunicatie in dit topic. Soms heb ik het idee dat je dingen zegt Nombrado die je heel anders bedoelt dan ze worden opgevat.
Ik geef een voorbeeld:
nombrado schreef:
ik ga jou toch ook niet zeggen dat je grotere passen moet nemen als je loopt? dan ga je namelijk compenseren in het lichaam
zo ook een paard. wie zijn wij ruiters, die bepalen wáár het paard zijn achterbeen moet gaan neerzetten?

Bedoel je dit echt, serieus, werkelijk? Dat wij het paard niet moeten vertellen waar hij zijn achterbeen neerzet en hoe groot zijn passen moeten zijn? Ik dacht dat dat juist de hele clou was bij dressuur. Het paard proberen duidelijk te maken hoe wij willen dat hij zijn benen neerzet. Zowel waar in de zin van hoe groot zijn passen zijn (verzameld of juist uitgestrekt) als waar in de zin van achterhand naar binnen of naar buiten (travers of renvers) en ga zo maar door. Dressuur is toch juist 1 grote exercitie in het paard vertellen hoe hij moet lopen volgens ons de dressuurruiter. Wij willen dat een paard altijd in een en dezelfde pasfrequentie (of ritme) doorloopt. Daar komt een paard echt zelf niet op. Hij zal altijd juist willen vertragen in een wending (omdat hij het zwaar vindt) of juist versnellen (om zijn balans te houden). In plaats van wijken zoals wij dat willen zal hij liever over een schouder weglopen en ga zo maar door. Dus ja in mijn visie vertellen dressuurruiters aan de lopende band waar een paard zijn achterbenen (of voorbenen) moet neerzetten. Het liefste willen ze zelfs dat hij daarbij de zit van de ruiter volgt. Hoe effectiever een ruiter is in het paard vertellen hoe en waar hij zijn (achter)benen moet neerzetten hoe sneller en effectiever de africhting is mijn ervaring. Correct me if I'm wrong. :D

Ik vermoed dat je heel iets anders bedoelt dan je daar zei en dat raakt ook gelijk aan het grootste probleem in dit topic dat jouw uitleg door niemand begrepen lijkt te worden.

Maar desondanks meen ik je met 1 dingetje wel te begrijpen. Namelijk de snelheid van een paard bij verruimen, maar je "uitleg" met roadrunner daar kan ik persoonlijk niks mee. Ik ga proberen het op mijn manier uit te leggen.
In de dressuur is de afspraak dat een paard altijd met een bepaalde ritme oftewel een vaste pasfrequentie loopt. Of het paard nou extreem verzameld of uitgestrekt gaat het paard hoort in precies hetzelfde ritme (pasfrequentie) te blijven lopen. Als de jury op je staatje schrijft dat je paard versnelt in plaats van verruimt dan bedoelen ze daarmee dat de pasfrequentie sneller werd en dat niet zoals de bedoeling is de paslengte groter werd. Dat is dus wat met versnellen wordt bedoeld in de dressuurwereld. Noem het jargon. Maar als je het begrip snelheid en versnelling bekijkt vanuit mechanica dan gaat het paard natuurlijk bij een geslaagde verruiming wel degelijk ook sneller. Als Horseyfries verzamelde draf doet kan ik er waarschijnlijk naastwandelen. Maar als ze op correcte wijze verruimt en uitgestrekte draf doet dan kan ik haar echt niet bijhouden. Neem bijvoorbeeld tien drafpassen verzamelde draf, dan legt zij maar een hele korte afstand af. Tien passen uitgestrekte draf (in precies hetzelfde ritme) duren precies even lang als tien passen verzamelde draf maar ze legt een veel grotere afstand af. Snelheid is afgelegde weg gedeeld door tijd. De tijd is precies hetzelfde (want tien passen in dezelfde frequentie) maar de afgelegde weg is veel groter bij de uitgestrekte draf. Kortom ze heeft een veel hogere snelheid in uitgestrekte draf dan in verzamelde draf.

Is dat misschien wat je bedoelde?

En even inhakend op je opmerking over het paard vertellen waar het zijn achterbeen moet neerzetten. Hoe kan ik dan ooit een paard laten verruimen zonder hem te vertellen dat hij groter passen moet maken met zijn achterbenen, met andere woorden zonder hem te vertellen waar hij zijn benen moet neerzetten? En waarom lever jij dan steeds kritiek op allerlei ruiters omdat de achterhand van hun paard uitzwaait of het achterbeen niet genoeg ondertreedt? Hun paarden zullen dan toch ook zelf wel weten waar ze hun benen moeten neerzetten?

Nog iets wat ik niet goed snap:
nombrado schreef:
De rug van een paard hoort dus verend te blijven, en niet omhoog of omlaag gebracht te worden, want dan krijg je daar spierspanning en geen verende welvende rug, wat bedoeld is in de beweging.

nombrado schreef:
Daar bij hoort de rug recht te blijven in de beweging, niet hol of bol gebracht te worden.

Dit is toch een duidelijke tegenspraak. Iets kan niet welvend zijn en tegelijkertijd recht. Gewelfd is een synoniem van gebogen, dus juist wel hol of bol, meestal gebruikt in de zin van bol en dus per definitie juist niet recht.

Verder denk ik dat met de kreet "over de rug" precies hetzelfde wordt bedoeld als wat jij een "mooie losgelaten rug" noemde. Dat zou het tenminste bij mij betekenen.

Ik kan trouwens wel tegen een stootje, dus mocht er iemand zijn die mijn uitleg over de hogere snelheid tijdens verruimen niet snapt dan stel ik kritische feedback zeer op prijs. Want als jullie het niet snappen dan ligt dat ongetwijfeld aan mijn gebrekkige manier van uitleggen en dan hoor ik dat graag zodat ik dat in de toekomst kan verbeteren. *D

@pien_2010
Ik begrijp dat je teleurgesteld bent als bepaalde mensen niet meer posten, maar van wat ik me herinner was er niet echt een verband tussen aanhangers van klassieke dressuur en de gebezigde toon in discussies. De vriendelijkheid van de toon vond ik zelfs soms omgekeerd evenredig aan de vriendelijkheid waarmee men aangaf paarden te trainen. Maar jouw posts lees ik graag ook al ben ik het niet altijd eens met wat je zegt. ;)