[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:32

jes_sam schreef:
Heb je al geprobeerd om alles langzamer mee te nemen? Zodat ze haar balans vindt?

in mijn les moet ik ook heel veel terug rijden en weer wat sneller, dat ze van mij blijft..
maar ze geeft best wel hoog op waardoor ik beroerd doorzit.. en met mijn 55 kilo.. is er natuurlijk kwa gewicht ook niet extreem als ik me 'zwaar' maak.
maar ik ga morgen het heel langzaam alles doen proberen,
galop is in iedergeval een drempel, want dan rent ze als een gek het liefst door de bak, en aan de dubbele lijnen blijft ze super rustig en kan ik er heel verzameld kleine voltes laten galoperen..

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:35

@JamieShanin ;Ah dat ken ik zelf ook, ik laat de teugels ook vaak per ongeluk vieren -_-" vindt mijn paardje niet erg alleen ik wel want ik ga dan raar doen met mijn pols :+
Inderdaad niks overhaasten, lekker de tijd nemen!
En je hoeft geen u tegen mij te zeggen hoor..

@ Chanice92 ; heb je zelf dan ook het idee dat als je langzamer een volte maakt dat ze beter in balans blijft of niet? Want het klinkt zo dat als je paardje 'omvalt' bij de kleine voltes dat ze haar balans daar nog niet helemaal in heeft gevonden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:40

xBlue schreef:
nombrado schreef:
geen idee waar dat verhaal vandaan komt. Ik vind het altijd wel erg jammer, dat dit soort mensen zo snel iedereen op hun hand hebben. Terwijl als je jezelf verdiept in beweging, skelet en spieren dit absoluut niet zo werkt. (een sprinter gaat echt niet met een bolle rug hardlopen en zo ook een balletdanser houd zijn rug /en fundament zo recht mogelijk anders raakt ie uit balans...., zo ook voor een paard.)
om goed gebalanceerd te kunnen bewegen hoort de rug (net als bij ons) recht te zijn en mee te welven in de beweging. Met een bolle rug (doe maar eens op handen en knieeen ) ga je verkrampt bewegen en gebruik je je fundament niet waarvoor het bedoeld is.
Als het de bedoeling was de rug bol te houden in de beweging , had onze lieve heer de paarden wel met bolle rug geschapen :o ;) :D

Misschien is het verkeerd verwoord, ik heb even een plaatje erbij gezocht.
http://begeleidenvhpaard.jouwweb.nl/upload/8/3/1/omgangmethetpaard/kreisb-1.large.jpg?0.16744484286755323, ik zou zeggen dat dit bijvoorbeeld een manegepaard is, omdat als dit paard zou lopen hij gewoon zou kunnen doen wat hij wil, en er word niet gelet op ruggebruik en zijn achterhand.
http://begeleidenvhpaard.jouwweb.nl/upload/8/3/1/omgangmethetpaard/rug2.large.jpg?0.7611044540535659 Dit paard heeft dus meer een 'bolle' rug. Maar dan natuurlijk niet de rug zelf maar meer dat boogje dat door ook zo mooi getekend is. (zie je ook dat voetje achter dat meer naar binnen komt zegmaar)
Als ik op paard één zou doorzitten zou ik alle kanten op bonken, maar op paard twee zou ik een zachte rug voelen.
Dit klopt toch? :o

ik kan echt niks met beide plaatjes.
een paard zal in vrijheid toch echt niet zo bewegen (niet de een en niet de ander) net als wij bewegen niet met holle of niet met bolle rug.
rechte rug en bewegen vanuit het bekken in balans is de basis voor een goed lenig en gebalanceerd bewegend paard.

jes_sam

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:48

De rug op zich zelf kan toch niet buigen? Het kan enkel omhoog en omlaag komen verder niks dacht ik toch zo.. :o

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:48

Citaat:
@ Chanice92 ; heb je zelf dan ook het idee dat als je langzamer een volte maakt dat ze beter in balans blijft of niet? Want het klinkt zo dat als je paardje 'omvalt' bij de kleine voltes dat ze haar balans daar nog niet helemaal in heeft gevonden.

uhm der achterhand is nog niet helemaal sterk sterk, wel sterker dan een half jaar terug.
en de kleine voltes zelf gaan beter als de grotere, alleen is het als je in een volte rijd, en je 'opeens' kleiner gaat bij c of a, voor de bocht eraf wilt om de hoek zegmaar af te snijden, komt der achterhand niet goed mee die bocht door..
kan ook zijn door het leunen aan de bakrand, want dat heeft ze wel enorm!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:53

Misschien kun je dan eens proberen de volte geleidelijk te verkleinen en te vergroten?
Afbeelding
Op die manier?
En misschien eens op een veldje rijden dan kan ze ook niet leunen.. Heb zelf daar niet last van heb geen andere keus ik moet wel op een veldje rijden anders geen rijden, haha.

Zelf heb ik dit ook nog niet echt mee gemaakt hoor :P probeer alleen een beetje met je mee te denken :D

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:54

dankje!
helaas hebben wij een redelijk zware bak, en mogen wij absoluut niet in het land rijden... omdat we het dan 'stuk' rijden volgens de boer..
ik denk toch dat ik hem vandeweek het nog maar een x lief vraag!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:56

Ah dat is wel een beetje balen inderdaad, ik merk het altijd meteen aan mijn eigen paard dat hij het veel moeilijker heeft in een zware bak. Hij is dan ook weinig zand gewend alleen tijdens les :+
Ik duim voor je :D

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:08

dankje!
is nog wel een paddock die lang niet zo zwaar is, maar das vierkant en dat rijd toch minder lekker!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:15

Ja klopt, ik rij soms wel eens in de wei als ik geen tijd heb, die is ook vierkant dat rijdt idd niet lekker..

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:34

Hallo :)

Ik meld me ook maar in dit topic. Ik vind het erg leerzaam en ik begrijp het ook. Ik ben nu wat meer bezig met het aan de teugel rijden op pony's. Dat lukt dan ook al wel :)
Ik ben wel benieuwd wat jullie van deze foto's vinden :j

1. Afbeelding
Hier rijd ik op Janine, pony waarmee ik op ponykamp was.
Eigen commentaar:
- Handen moeten rechtop en meer dragen
- Niet naar buiten laten kijken.
- Niet met mijn hak, maar met mijn kuit aandrijven
- Naar voren kijken.
Als jullie willen plaats ik nog een foto met deze pony.

2. Afbeelding
Hier rijd ik op Mandy, mijn leasepony.
Eigen commentaar:
- Tenen moeten naar binnen
- Naar voren kijken
- Handen wat hoger houden
Ik vind Mandy qua hoofdhouding mooi lopen :j
Als jullie willen kan ik ook nog een foto met deze pony plaatsen.

Ik ben benieuwd of jullie nog wat meer commentaar hebben :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:39

nombrado schreef:
S_en_Z schreef:
Caira pak het dressuurboekje maar Wbt aanleuning.

Wordt absoluut niet gewaardeerd in een proef. Vanaf de B krijg je hier al zwaar commentaar op.

In een andere tak van de sport (denk aan Western) wordt er een heel ander beeld verwacht. (werken met gewicht teugel ipv mond-hand verbinding.) Waarom dat zo is weet ik niet. Maar ik ben dan ook een dressuurprikker en niet zo geïnteresseerd in Western.

Nu ga ik weer even aan het werk :=

Nombrado nogmaals bedankt voor je bijdrage aan het topic

het is jammer dat de B jury leden dit niet juist inschatten!
is ook logisch....de echter dressuur gaat echt ten onder nu...zo jammer.

als kind kreeg ik vroeger echt een tik met de zweep op mijn handen als ik maar iets zat te vragen of trekken met mijn handen om een paard naar beneden te krijgen
nu ligt veel te veel de focus op het hoofd en het "aan de teugel"
Alles komt vanachter....dat dus ook!

Ik rijd zonder "druk" hoor. Maar heb wel een directe (verende) verbinding met de mond van mijn paard

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:42

nombrado schreef:
Caira schreef:
En dan valt het belang van veel kontakt op de teugels vanzelf weg... kontakt houden is 1 ding, maar het is geen absolute noodzaak voor een goed bewegend en door het lijf lopend paard. Sterker nog, je kunt een paard ook verzamelen aan een halsring.

jep, en ook los door het weiland, zonder bitje in :j
[ Afbeelding ]

Paarden in vrijheid hebben weinig te maken met dit topic. Ieder (pijnvrij) paard loopt in vrijheid los door zijn lijf en zijn hoofd waar hij hem het makkelijkst kwijt kan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:45

Babootje schreef:
nombrado schreef:
wat is er mis met zelfhouding?
is dat niet het ultieme wat we proberen te bereiken?
[ Afbeelding ]

Er is niks mis met een mooie zelfhouding maar dat is geloof ik niet wat S_en_Z bedoelt. (Als dat anders is moet ze het maar zeggen :D ). Overigens heeft deze ruiter wel degelijk aanleuning (op de stang weliswaar en paard met zijn mond open, helaas. Dat dan weer wel).
Een paard met een juiste aanleuning moet kunnen verkorten en verlengen. Hoog en laag kunnen rijden (daarbij de hand volgend) Anda's zijn door hun bouw gemakkelijk "rond" te rijden, maar het risico daarvan is dat ze ook gemakkelijk achter de teugel lopen. En vervolgens in hun eigen "houdinkje" gaan lopen. Ik heb ook ooit een jonge merrie gereden van mijn instructeur die zich ook gemakkelijk "opkrulde" en achter het bit liep. Dat is ook een manier van het zich onttrekken aan het werk. Dan lijken ze wel van achter naar voren maar de aanspanning en daarbij juiste ruggebruik is er niet. Die moest ik er juist "uit" rijden. Kop omhoog en eerst het bit en de ruiterhand leren accepteren.
De bovengenoemde ruiter scoorde overigens geen hoge ogen tijdens de OS. Een beter voorbeeld vond ik Fuego, die liet zien dat hij ook in uitgestrekte stap keurig kon verlengen.

Je hebt het aardig samengevat :j

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:00

JamieShanin schreef:
Ik zou me ook graag willen aanmelden :D

Ik zie drie foto's van een heel ontspannen paard, dat is fijn om te zien :) Misschien is hij zelfs iets te ontspannen en mag het wat flitsender, maar dat is moeilijk te beoordelen vanaf foto's, hoe ervaar je dat zelf? Ik zou iets meer aanspanning willen zien, iets actiever. Het ziet er uit alsof hij makkelijk in één tempo en houding gaat lopen en je die niet snel genoeg kunt veranderen. Klopt dat?

Tempowisselingen zijn altijd goed om mee te nemen, wordt hij ook iets scherper van. Daarnaast werk ik vaak met het wisselen van de hoofd-halshouding. Ik begin vaak lang-laag (flink op lengte) en probeer dan naar een horizontale en bevestigde hoofd-halshouding toe te rijden en vanuit daar verzamel is weer stukjes, waarbij hoofd-hals weer meer opwaarts gaan. Door de wisseling houd je je paard fijn los en vraag je iets haalbaars. Ik let wel altijd op of hij voldoende halslengte behoudt door steeds te controleren of ik nog iets kan veranderen aan zijn houding.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:03

Dames die foto's plaatsen: leuk dat jullie meedoen maar probeer ook zelf te kijken en te zeggen wat je ziet (hoeft niet persee op je voorganger te zijn maar wel op je eigen foto's!)

Het is geen HAW :)

Ennnn voor de enthousiastelingen.. Geduld is t sleutelwoord :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:04

Sorry. :o

Ik ga ook wel proberen als er een nieuwe foto komt :j Ik heb er niet heel veel verstand van, vooral niet van hoe je dingen kunt oplossen maar ik zal bij een volgende foto een poging wagen :j

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:06

Ik ga straks ook een poging wagen, kan niet beloven dat het allemaal zinvol is, maar ik zal het proberen :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:06

Als jij op een foto iets ziet en benieuwd bent hoe een van de anderen dat op zou lossen dan kun je dat natuurlijk vragen ;)

Zoals bijv. Een foto quoten " ik zie dat het paard te diep loopt, hoe kun je dit het beste oplossen? " zoiets overkomt iedereen en er zitten hier al best wel wat bokkers die vast een goed/fijn antwoord hebben!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:08

shirleyp schreef:
JamieShanin schreef:
Ik zou me ook graag willen aanmelden :D

Ik zie drie foto's van een heel ontspannen paard, dat is fijn om te zien :) Misschien is hij zelfs iets te ontspannen en mag het wat flitsender, maar dat is moeilijk te beoordelen vanaf foto's, hoe ervaar je dat zelf? Ik zou iets meer aanspanning willen zien, iets actiever. Het ziet er uit alsof hij makkelijk in één tempo en houding gaat lopen en je die niet snel genoeg kunt veranderen. Klopt dat?

Tempowisselingen zijn altijd goed om mee te nemen, wordt hij ook iets scherper van. Daarnaast werk ik vaak met het wisselen van de hoofd-halshouding. Ik begin vaak lang-laag (flink op lengte) en probeer dan naar een horizontale en bevestigde hoofd-halshouding toe te rijden en vanuit daar verzamel is weer stukjes, waarbij hoofd-hals weer meer opwaarts gaan. Door de wisseling houd je je paard fijn los en vraag je iets haalbaars. Ik let wel altijd op of hij voldoende halslengte behoudt door steeds te controleren of ik nog iets kan veranderen aan zijn houding.

Dank u wel dat is erg vriendelijk ;)

Nou hij is juist heelmoeilijk om naar de ontspanning te rijden het liefste loopt hij als een tuigertje rond :P
hij kan heel actief zijn hij loopt ook erg lekker maar het is nog bar lastig hoor om hem op 1 tempo te houden terwijl hij wel super op het been is, dat gaat al telkens beter!
Hij is juist erg makkelijk te veranderen vergeleken met eerst ;) (hij is vrij ''zwaar'' ingereden erg moeilijke mond ook ik ben een jaar bezig geweest met een bitje zoeken nu eindelijk een passende gevonden de K en K ultra dymanic)
Ik rijd ook aan de lange teugel in maar ik vind het zelf nog erg moeilijk om hem dan weer optevangen, omdat meneer heel snel weer om hoog kan komen.
tempo wisselingen etc doen we al erg veel , ik heb zelfs weer een stukje galop gedaan in een hele lange tijd :D (hij doet het wel aan de longe maar ik was een beetje bang :o )

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:09

SaSalover schreef:
Mijn filmpje met lease pony, ontzettend fijne pony! :j

http://www.youtube.com/watch?v=XV7L5ob2 ... ature=plcp

Iets te kort om echt te beoordelen misschien, maar wel fijn om eens bewegend beeld te zien :)
Ik snap dat je het een fijne pony vindt, hij is mooi en lijkt handig gebouwd. Ik heb een beetje een hekel aan hulpteugels, vaak heb je er nog tijden last van wanneer ze er al af zijn. Ik heb het idee dat je iets te hard je best doet om hem daar te laten lopen waar het er 'mooi' uit ziet. Helaas zie je dat terug in zijn gangen. De eerst gefilmde drafpassen zijn onregelmatig (verstapping) en jij lijkt hem toch wat vast te houden. De galop is niet van achter gesprongen of actief, waardoor het bijna een viertaktgang is. Dat los je alleen op door je hand naar voren te steken en voorwaarts te galopperen. Hoewel je elastiek los hangt, lijkt het een beetje of jouw handen z'n taak hebben overgenomen. Probeer ook meer te wisselen in hoofd-halshouding en wees niet bang wanneer zijn neus daarin iets te veel naar voren gaat. Met dit soort fijne pony's en als jij correct rijdt krijg je dat wel weer terug! Succes!

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:09

Afbeelding
mijn foto :o
Hij heeft elastiek maar dat kon niet anders ivm: manege-pony
Ik rijd nu 3½ jaar
Laatst bijgewerkt door nafnaf op 13-08-12 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:10

Ik duik ook even dit topic in, ben wel benieuwd en info en dieeen/meningen van anderen is nooit weg :)

Even oer de foto van Nynke_Mandy hierboven. De fjord lijkt zwaar te zijn in de hand, meer hangen dan dat
hij 'aan de teugel' loopt.
Nageeflijkheid (aan de teugel vind ik zo'n stom woord) komt door activiteit van achteren. Zonder activiteit kan een paard niet fijn nageeflijk en los door zn lijf zijn.

Met je been naar je hand toe rijden zoals mijn instructie het altijd zo mooi zegt :D

Ik ben wel even benieuwd. Dit is mijn 4-jarige tinkerhengst, foto's van verschillende momenten van het afgelopen jaar. Wat zien jullie?
Afbeelding

(blijft een leuke foto, met niemand minder dan Adelinde Cornelissen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:11

cp112 schreef:
Ik duik ook even dit topic in, ben wel benieuwd en info en dieeen/meningen van anderen is nooit weg :)

Even oer de foto van Nynke_Mandy hierboven. De fjord lijkt zwaar te zijn in de hand, meer hangen dan dat
hij 'aan de teugel' loopt.
Nageeflijkheid (aan de teugel vind ik zo'n stom woord) komt door activiteit van achteren. Zonder activiteit kan een paard niet fijn nageeflijk en los door zn lijf zijn.

Met je been naar je hand toe rijden zoals mijn instructie het altijd zo mooi zegt :D

Ik ben wel even benieuwd. Dit is mijn 4-jarige tinkerhengst, foto's van verschillende momenten van het afgelopen jaar. Wat zien jullie?
[ Afbeelding ]

(blijft een leuke foto, met niemand minder dan Adelinde Cornelissen)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wow prachtig paardje <3
Volgens mij (heb er nier vele verstand van) loop ie wel aardig mooi

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:13

Jamie Shanin, Zeg maar je hoor, ik ben pas 27 en geen heilige op paardrijgebied :')

Zo te lezen ben je in je lessen heel gericht bezig en van je problematiek is op de foto's is wat mij betreft weinig terug te vinden, dus dan ben je op de goede weg :D Succes!