Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:10

Ik heb 2 jaar les gekregen van iemand waarvan ik dacht dat haar visie heel goed was maar ik ging in die 2 jaar niets vooruit. Mijn paard is echt lui van nature en met die lessen verbeterde het er niet op. Terwijl je een paard voorwaarts moet sturen liet ze mij altijd halve ophoudingen maken terwijl hij nog nét niet genoeg snelheid had daarvoor. Diallo is echt niet voorwaarts, sinds een paar maanden rij ik met sporen en hij reageert er veel beter op en het scheelt mij ook veel werk!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:49

Sporen... ik heb er een haatliefde iets mee. Heb er net zo vaak wel, als niet mee gereden.
Ten eerste heb ik er een hekel aan dat je je voet/enkel moet draaien (dus teen naar buiten) om een prik of welgemikte tik uit te delen. Ten tweede moet je paard maar net op je maat passen wil je zonder hak of hiel optrekken, de buik(spier)raken.
Hieruit moge blijken dat de ware beenhulp uit de kuit moet voortkomen, want niet iedereen zit op een pasmaat paard.

De ene heeft een ronde bolle buik, waarbij het sowieso al lastig is om, zonder de beugels (te)kort op te hangen "raak" te prikken zonder dat je de knie daarbij uit het zadel verliest.
Als je moet "ondersteken" heb je nooit tijdig de juiste insteek (letterlijk), en kun je beter een langere of zwanenhals spoor nemen. Dat is dan imo nog beter dan je hak/hiel op te moeten trekken, want het gevolg van dat optrekken is dat je kuit minder spanning heeft. Terwijl de hak even omlaag drukken de kuit de aansporingsspanning zou moeten leveren.
Hieruit volgt weer, dat het rijden met een spoor goed overdacht moet worden, "aansporen" is imo dan ook iets dat NIET bedoeld is om het paard aan te zetten tot een hoger tempo/activiteit, daar is een zweep achter het been geschikt voor.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:56

Ik ben jarenlang voor mijzelf tegen sporen geweest: ik had absoluut geen stille beenligging. Nu een jaarlang met fysio en kinesitherapeut aan het werk geweest (terwijl ik op mijn paard zit, heb namelijk een spierziekte). En nu heb ik eindelijk een stille beenligging, en ben geleidelijk aan met een spoortje begonnen, voor mijn beenspieren is het een verademing, ik heb enorm moeite met subtiele hulpen geven met mijn benen, en met mijn spoortje gaat dat allemaal een stuk vlotter :D.

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:45

Mmm...tot nu toe nog niet omdat ik nog nieuwe laarzen moet gaan kopen.
Vraag het Vrijdag wel effen aan me instructrice of ze het mij aan beveelt of niet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:18

Wat? sporen?
Als je nu nergens tegenaanloopt en dus niks kan verzinnen waarom je prikkers nodig hebt, zul je ze ook wel niet nodig hebben;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:45

xTitanic schreef:
Ik heb 2 jaar les gekregen van iemand waarvan ik dacht dat haar visie heel goed was maar ik ging in die 2 jaar niets vooruit. Mijn paard is echt lui van nature en met die lessen verbeterde het er niet op. Terwijl je een paard voorwaarts moet sturen liet ze mij altijd halve ophoudingen maken terwijl hij nog nét niet genoeg snelheid had daarvoor. Diallo is echt niet voorwaarts, sinds een paar maanden rij ik met sporen en hij reageert er veel beter op en het scheelt mij ook veel werk!

dit is dus niet waar sporen voor zijn ;)
Straks is die aan de sporen gewend en wordt hij daar ook weer "lui" op, en moet je scherpere sporen om gaan doen.
Paarden worden minder lui door consequentie :) Daar heb je geen sporen bij nodig, alleen heel bewust rijden en voor je zelf nadenken over alles wat je doet en welke signalen je af geeft.
Sporen zijn voor de verfijning, of te wel kleine precieze 'aanwijs stokjes' om voor het paard aan te geven wat je exact een beetje opzij of meer wil hebben.

Asselruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:20

Ikzelf ben geen grote voorstander van sporen. Ondertussen heb ik wel leren aanvaarden dat er mensen met sporen rijden, zolang de paarden met respect behandeld worden en de sporen op een correcte manier gebruikt worden. Ikzelf heb ooit als 12 jarige sporen moeten dragen en ik vond dit het verschrikkelijkste er was... Ik durfde niets doen bij dat paard en vond het ook helemaal niet nodig (paard was zeer goed vooruit).

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:16

Zelf ben ik echt geen voorstander van sporen en zal hier ook niet mee gaan rijden.
Maar zolang het paard nog steeds op een respect behandelt en de sporen alleen gebruikt op een correcte manier zie ik het probleem er niet van in. Zelf zou ik echt niet snel met sporen gaan rijden, eerder eerst een zweepje erbij en dan achter je been aan tikken werkt vaak ook al een eind.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:57

De meeste paarden waar ik op rijd reageren goed op de beenhulpen die ik geef.. dus meestal zonder sporen (doe ik ook het liefst).. maar laatst werd met me door de eigenaar aangeraden om is een keer met sporen te rijden.. aangezien het paard waar ik toen op reed nouwelijks reageerde.. dan gebruik ik gewoon kleine stompe spoortjes.

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:48

Zonder sporen. Zie zelfs mensen met een zweepje en sporen. Onnodig vind ik wel een beetje

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:15

je kan het ook eerst met zweep proberen voordat je met sporen gaat werken

CoenCoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:29

Ik begin altijd met rijden zonder sporen en zonder zweep. Mocht mijn paard toch niet goed luisteren pak ik de zweep. Vaak is dat al genoeg om hem te laten op letten. Dan hoef ik hem nog niet eens te gebruiken. Daarom sporen ook nog niet nodig gehad, want me paard is verder goed aan het been.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:27

Ik zie toch veel reacties in de trant van: het paard luister niet, dus.....
Het is geen hulpmiddel voor het paard om te weten wanneer hij moet luisteren, het is een hulpmiddel voor de ruiter om preciezer uit te leggen wat hij vraagt. Met een zweepje kun je bijvoorbeeld begrenzen (aanleggen of tikje als hij over de schouder wegvalt bijvoorbeeld) of activeren (aantikken boven het achterbeen om te zeggen: bij deze beenhulp wil ik dat je je motor ff aanzet). Het is nooit de bedoeling om het paard angst te laten krijgen voor deze hulpmiddelen (als hij 'niet luistert' krijgt hij een tik).
Een paard moet het wel snappen, de correctie moet dus juist zijn.

Je moet het paard uitleggen wat je wil én hij moet er wat voor terugkrijgen. Het is geen 1-richtingsverkeer. Ik vind vaak dat mensen het belang van 'release' onderschatten. En tja, dan wordt hij steeds ongevoeliger.

Charlot001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:58

Als je gewoon een mooi stille been hebt vind ik het geen probleem

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:01

Verschilt bij mij per paard. Het paard waar ik M mee rij gebruik ik ze wel ter verfijning van de hulpen. Bij het jonkie (4 jaar) rij ik zonder sporen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:10

Haha weer zoveel mensen die denken dat sporen voor het voorwaarts maken bedoeld zijn :')

Ik heb de volgende vergelijking bedacht die m.i erg treffend is.
Als je in de winter met dikke handschoenen aan de lift in stapt, kun je prima het liftknopje indrukken met je handschoenen nog aan. Ga je daarna een brief typen achter een computer, dan wordt dat lastig. Dan moet je je handschoenen uitdoen.
Als de liftknopjes niet goed werken heeft het echter weinig zin om je handschoenen uit te trekken. Je zult met zo vaak op het knopje moeten drukken tot hij wel werkt! :j

Bolleboosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:06

Ik rij altijd zonder sporen. Simpelweg niet nodig bij mijn paard (niks dressuurmatig meer), en bij het jonge paard wat ik train ook niet. Die is al gevoelig genoeg op hulpen.
De gelderse merrie die ik af en toe bij rijd, rij ik wel met sporen omdat die door de hulpen door 'tankt'. Het is te doen zonder, maar dat is héél hard werken en eindeloos geduld, sporen zijn dan net wat makkelijker doorkomen en scheelt een hoop vechten. Ik gebruik ze overigens niet om haar voorwaarts te krijgen, dat is ze meestal wel (en anders zweepje erbij, sporen zijn gewoon niet voor het voorwaartse)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:23

Mijn merrie (ik verzorg haar fulltime en inmiddels ben ik mede eigenaresse) rijd ik zonder sporen - de eigenaresse wil het beslist niet. Geen discussie mogelijk. Ik heb haar voorheen een paar keer met sporen gereden. Niet om haar voorwaarts te krijgen, maar om haar beter om het been te laten buigen (ze loopt door mijn linker binnenbeen heen). Ze liep toen super: meteen op beide handen bitloos zakken en super buigen. Daarna reed ik jaren zonder sporen. Het was en is een crime om de linkerbuiging goed voor elkaar te krijgen. Nu reed ik pas een keertje met een klein knopspoortje en meteen had ik een recht en ontspannen paard onder me.
Ik rijd normaal met de zweep en tik mijn binnenbeen bij, maar ze gaat dan harder ipv dat ze buigt. Ik tik dan echt net achter mijn binnenbeen en niet op de kont. Hoe ik ook tik of een lel geef, ze verrekt het, maar met een spoor kan het ineens wel.
Herkent iemand dit? Mijns inziens is dit een paard wat beter te rijden is op sporen dan met de zweep. Maar het is me simpelweg verboden, dus doe ik het liever niet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:14

Ik heb bij hetzelfde probleem een spoor gebruikt om wat duidelijker te kunnen vertellen wat ik wilde. Daarna teruggegaan naar gewoon been, toen ging het goed.
Zweep was sowieso geen optie omdat de mijne daar erg bang voor was, dus dan zette ze zich vast.

Als ik jouw verhaal zo hoor, snap ik wel dat je dan liever met een spoortje rijdt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:57

deze lijst met posts getuigt van het ongegrip van waar sporen voor zijn (en zwepen)
het is geen 'nabrander' of 'been-boost-knop' of straffende hulp alszodanig. (antuurlijk kan je dat zo inzetten, maar daar zijn ze niet voor. het is een hulp die je paard echt essentieel wat anders verteld dan je kuit. Daarmee is het nog niet vaak nodig, maar wel heel nuttig voor het paard en daarmee prettig als ie je beter begrijpt.

Een zweep is om te 'kietelen' om aan te wijzen en kan heel veel verschillende plaatsen op het paard bereiken om hem iets duidelijk te maken. ook deze kan natuurlijk gebruikt worden te slaan, maar dat is pertinent niet de bedoeling.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:44

Ik weet heel goed waar een spoor voor is en dat ik het gebruikt heb voor andere redenen. Ik claim ook niets anders.

xGjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:02

Hangt af van ruiter, paard en omstandigheden. Het is in mijn ogen nog altijd een verduidelijking van de hulp, geen strafmiddel zoals mensen er nu tegenaan kijken.
Ik zelf rijd al een poos niet meer met sporen, hoewel ik Wietze binnenkort wel met sporen ga proberen. Hij heeft niet genoeg respons op de beenhulp, en zeker als hij er een beetje klaar mee is, wat bij hem al vrij snel is, zakt hij in en reageert hij nog minder.

Lightbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:05

Mijn stagebegeleider wil dat ik het wel altijd doe, hier heb ik geen problemen mee omdat ik heb vrijwel niet gebruik. ik zie veel mensen hier neerzetten dat het niet voor voorwaartser bedoeld is, ben ik het mee eens, maar soms kan het toch even net dat ene dingetje zijn wat wel werkt. Zoals 2 maanden terug ging ik rijden op een schimmel e pony, leuk dier. ik zonder sporen en zweep erop ( logisch voor het uittesten van een paard ) en ik voelde me net zo'n meisje van 6 wat te klein is voor haar pony waardoor ze 10000 keer moet trappen en nog niet in draf zit. Vervolgens een zweepje geprobeerd en ook hier reageerde hij slecht op, daarna stompe spoortjes, weer geen reactie. Iets scherpere spoortjes en boem, paard voorwaarts, dit door 2 keer te waarschuwen dat die dingen er zitten, daarna geen moment meer hoeven aanraken met de sporen. sommige paarden hebben het toch echt wel nodig.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:08

ik rijd met sporen want dan loop hij beter

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:14

Ik rijd niet met sporen, omdat ik niet op het niveau rijd waarvoor ik vind dat je ze nodig hebt. Ik heb geleerd dat sporen zijn om de hulpen te verfijnen, niet om je paard voorwaartser te laten lopen. Mijn paard moet ook gewoon goed aan het been zijn zonder sporen. Het is wel lekker makkelijk om naar sporen te grijpen haha, maar niet de goede oplossing vind ik.